مرکز تخصصی زنان و زایمان
مرکز تخصصی زنان و زایمان

برای پریود شدن چه بخوریم

پریودهای نامنظم یکی از مشکلاتی می باشد که یک خانم ممکن است در زندگی خود تجربه کند. در این حالت فرد نمی تواند زمان پریود خود را پیش بینی کند و این مسئله مشکل ساز می شود. هرچند مواردی می توانند بر آن تاثیر بگذارند اما توصیه ی طلایی آین است که حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا بررسی های تکمیلی برای شما انجام شود. شما می توانید به کلینیک ما برای ارائه ی خدمات مراجعه بفرمایید.

برای پریود شدن چه بخوریم

پریود نامنظم

 

سیکل قاعدگی نامنظم، یکی از مشکلات خانم ها می باشد. سبک زندگی نادرست، تغذیه و رژیم غذایی غلط و شیوع زندگی بی تحرک بسیار مضر می باشد و علاوه بر تاخیر در زمان پریود، می تواند موجب سخت تر بودن پریود و افزایش درد پریود بشود. علل بسیار زیادی برای تاخیر در پریود مطرح می باشد که در ادامه به آن می پردازیم اما به یاد داشته باشید بهترین اقدام این است که برای ارزیابی وضعیت خود به پزشک زنان مراجعه کنید و اقدامات و پیگیری های لازم را انجام دهید.

 

دلایل دیر شدن یا از دست دادن پریودی

 

دلایل متعددی وجود دارد که در یک سیکل، پریودی اتفاق نیافتد. علت ها می تواند بیرونی مثل فشار و استرس کاری یا داروها باشد یا بیماری های زمینه ای مثل دیابت و سلیاک یا بیماری های مربوط به تخمدان مانند سندروم تخمدان پلی کیستیک. عوامل داخلی مانند وزن کم یا وزن زیاد، مطرح بودن بارداری و یا شروع دوره ی یائسگی نیز می تواند جزو علل مطرح شده برای از دست رفتن پریودی باشد.

۱- استرس:‌ استرس تعادل هورمونی بدن را از بین می برد، برنامه ی روزانه را تغییر می دهد و بر قسمتی از مغز که مسئول این سیکل می باشد نیز موثر می باشد. حتی استرس می تواند موجب کاهش وزن یا افزایش وزن ناگهانی شود که این موضوع، خود موجب از دست دادن پریودی می شود. بهترین راهکار این است برای دریافت توانایی مواجهه با استرس به نزد روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنید و کمک بخواهید.

۲- وزن کم بدن: افرادی که بی اشتهایی عصبی یا پرخوری عصبی دارند از دست رفتن پریود را بیشتر تجربه می کنند. کاهش ۱۰٪  وزن بدن می تواند نحوه عملکرد بدن و تخمک گذاری را متوقف کند. حتی ورزشکارانی نیز که رژیم های سنگین دارند، دچار توقف پریود می شوند.

۳- چاقی: همان طور که کم بودن وزن بدن بر سیکل موثر است، چاقی نیز موثر است. همچنین چاقی می تواند موجب تغییرات هورمونی شود و این جریان موجب از دست دادن پریودی می شود. رعایت رژیم غذایی و ورزش برای این درمان کمک کننده خواهد بود.

۴- سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) : این بیماری باعث می شود بدن شما هورمون مردانه ی بیشتری تولید کند و در نتیجه ی عدم تعادل هورمونی، در تخمدان ها کیست هایی ایجاد می شود که می تواند موجب نامنظم شدن تخمک گذاری شود و یا توقف ایجاد کند. علاوه بر هورمون های مردانه و آندروژن ها، هورمون های دیگر مانند انسولین نیز از تعادل خارج می شود که این نیز از دیگر جنبه های سندروم تخمدان پلی کیستیک می باشد.

۵کنترل بارداری: کنترل بارداری توسط قرص ها یا ابزارهای دیگر ممکن است موجب تغییر و نامنظم شدن چرخه می شود. قرص های ضد بارداری حاوی هورمون های استروژن و پروژسترون مانع از تخمک گذاری تخمدان می شود. حتی بعد از قطع قرص ها نیز برگشت به تنظیم چرخه سیکل ها زمان بر خواهد بود.

۶- بیماری های مزمن: بیماری های زمینه ای مانند دیابت، سلیاک بر چرخه قاعدگی تاثیر گذار خواهد بود. تغییرات قند خون با تغییرات هورمونی نیز مرتبط می باشد، در نتیجه عدم کنترل بیماری های زمینه ای می تواند موجب تغییرات سیکل شود.

۷- یائسگی: ممکن است شما در سنین ۴۵ تا ۵۵ سالگی یائسگی را تجربه کنید. اگر این اتفاق زودتر از ۴۰ سالگی بیافتد، یائسگی زودرس محسوب می شود.

۸- مشکلات تیرویید: تیرویید بیش از حد فعال و یا کم کار می تواند موجب تاخیر یا از دست رفتن یک سیکل پریود شود زیرا هورمون های تیروییدی متابولیسم کل بدن را تنظیم می کند. معمولا پس از دریافت دارو، سیکل پریودی شما نیز به حالت عادی باز خواهد گشت.

 

 

 غذاهای موثر بر سیکل پریود

 

برای بسیاری از افراد سوال پیش می آید که برای پریود شدن چه بخوریم. مسلما خوراکی هایی هستند که بتوانند بر روی این مسئله تاثیر بگذارند و پریود شدن را تحریک کنند. اما نکته ی اولیه و اساسی این است که شما مسلما باید جهت رفع این مشکل به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید، به عبارتی این مسئله، علل مختلفی دارد و پیدا شدن علت آن و رد علل مهم بسیار مهم می باشد، در نتیجه اولین اقدام، مراجعه به پزشک متخصص می باشد.

همچنین، این تاخیر در پریود شما ممکن است به علت حاملگی باشد، در نتیجه استفاده از این مواد ممکن است موجب ختم بارداری شما باشد، در نتیجه استفاده از هرگونه مواد دارویی و یا گیاهی و خوراکی، نیاز به نظر پزشک متخصص دارد و حتما نیازمند پیگیری می باشد.

استفاده مداوم از این داروها و به عبارتی القای پریودی هر ماه، اصلا توصیه شده نیست، سیکل باید حدود ۲۶-۳۰ روز باشد و اگر شما مشکلی در این مسئله دارید، حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

 

برای پریود شدن چه بخوریم؟

 

تعدادی از مواد غذایی هستند که به تنظیم قاعدگی و القای قاعدگی کمک می کنند.

۱- حبوبات: حبوبات می تواند موجب القای پریود شود. به عبارتی حبوبات با مواد معدنی فراوان جزو موادی می باشد که در جواب سوال برای پریود شدن چه بخوریم، داده می شود. با این حال به یاد داشته باشید، حبوبات به علت ایجاد نفخ، در زمان پریودی چندان توصیه شده نیستند.

۲- ویتامین سی: یکی از مواد خوراکی بسیار موثر برای القای پریود شدن، خوراکی های حاوی ویتامین سی می باشد. ویتامین سی موجود در میوه، استروژن را تحریک کرده و منجر به شروع قاعدگی می شود. میوه هایی مانند آناناس، انبه، پرتقال، لیمو ترش و کیوی، حاوی ویتامین سی قابل توجهی هستند که برای القای پریود شدن می توان آن را مصرف کرد.

۳- زنجبیل: زنجبیل به صورت ادویه ها و یا خوراکی، می تواند در تنظیم قاعدگی موثر باشد. مصرف زنجبیل و عسل در به تعادل رسیدن هورمون ها و تنظیم سیکل قاعدگی موثر خواهد بود. این ترکیب زنجبیل و عسل کمک می کند تا جریان خون شما در ناحیه لگن افزایش یابد و پریودهای شما به صورت منظم اتفاق بیافتد.

۴- زردچوبه: تاثیرات مثبت زردچوبه بر هیچ کسی پوشیده نیست. زردچوبه در افزایش جریان خون بسیار موثر است. اگر می خواهید پریودهایی منظم داشته باشید و جواب سوال برای پریود شدن چه بخوریم را پیدا کنید، یکی از نکات مهم جواب، همین زردچوبه خواهد بود. زردچوبه را می توانید با شیر گرم و عسل مخلوط کنید و میل کنید.

۵- قهوه: قهوه قاعدگی را القا می کند. قهوه برای القای پریودی، یکی از موارد توصیه شده می باشد. قهوه به علت کافئین زیاد، استروژن را تحریک می کند و جریان خون لگنی را افزایش می دهد و این افزایش جریان خون می تواند پریودی را القا کند. همچنین در مواردی، قهوه. به گرفتگی ها و کرامپ های شکم طی پریودی نیز کمک می کند.

۶- آرامش: هر چند که ما بیشتر به دنبال جواب سوال اینکه برای پریود شدن چه بخوریم، هستیم اما به یاد داشته باشید، استرس یک فاکتور مهم برای عدم پریود و تاخیر آن است. هورمون هایی که در استرس آزاد می شوند مانند کورتیزول و آدرنالین، باعث می شوند هورمون های استروژن و پروژسترون سیکل قاعدگی مهار شوند. به همین دلیل با وجود استرس ها و فشارهای کاری، باز هم توصیه می شود که شما به دنبال راهی برای خالی کردن این استرس و افزایش آرامش باشید. کاهش حجم کاری، گذراندن وقت با دوست و خانواده، ورزش کردن، سرگرمی لذت بخش، مدیتیشن و دوش آب گرم همگی در راستای دریافت دوباره ی آرامش به شما کمک خواهند کرد. به یاد داشته باشید تمام این ها تماما احتمالات می باشد و ممکن است وضعیت شما جدی تر باشد و بهترین توصیه این است که به پزشک متخصص زنان مراجعه بفرمایید.

 

خطرات ایجاد پریودی در صورتی که پریود نشده اید:

 

خطری که القا پریود دارد، این است که ممکن است شما باردار باشید و در این حالت، اگر القای پریود صورت بگیرد، سقط رخ می دهد. همچنین تعدادی از افراد نیز اولیگومنوره هستند یعنی سیکل های طولانی تری دارند و هر سیکل بیشتر از ۳۰ روز طول می کشد. این دسته از افراد نیز باید تحت نظر و پیگیری پزشک باشند و اگر اولیگو منوره بودن آن ها ثابت شد، نیازی نیست برای هر پریودی، نگران باشند و به دنبال این سوال باشند که برای پریود شدن چه بخوریم.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

 

هر چند یک تاخیر در سیکل، به صورت گاه گاهی ممکن است اتفاق بیافتد، اما اگر این اتفاق به صورت ناگهانی افتاده و تا به حال سابقه همچین چیزی نداشته اید و اگر علائم همراه دیگری دارید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

در مواردی که شک به بارداری دارید، سه ماه متوالی پریود نشده اید، قبل از ۴۵ سالگی پریودهای شما متوقف شده و یا بعد از ۵۵ سالگی همچنان پریود می شوید. خونریزی بین پریود و یا بعد از رابطه جنسی را تجربه می کنید. سیکل و شدت پریودهای شما به صورت ناگهانی و بسیار زیادی فرق می کند و بسیار سنگین و نامنظم می شود. اگر هورمون درمانی می شوید و خونریزی برایتان اتفاق افتاده. بهترین کار این است که شما با یک پزشک متخصص در یک مرکز مجهز وقت ملاقات تعیین کنید و توصیه های لازم را دریافت کنید و پیگیری لازم را انجام دهید.

 

سخن پایانی

از دست رفتن یک سیکل قاعدگی همانطور که گفته شد علت های متفاوتی می تواند داشته باشد اما مهم است که بدانیم این مسائل علت های مهم تری نیز می تواند داشته باشد که نیازمند بررسی های پزشک متخصص زنان می باشد. در نتیجه بهترین اقدام این است که نسبت به علائم خود و نظم سیکل خود آگاه باشید تا تحت پیگیری پزشک باشید. همچنین در صورت وجود علائم خطری مانند خونریزی شدید، خونریزی پس از یائسگی، خونریزی طول کشیده، تب، درد، تهوع و استفراغ، به پزشک فورا مراجعه کنید. حتی برای جواب سوال اینکه برای پریود شدن چه بخوریم نیز، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و شرایط خود را به پزشک زنان خود اطلاع دهید. ما در کلینیک اماده ی خدمت رسانی به شما هستیم و شما برای دریافت راهنمایی و مشاوره می توانید با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *