مرکز تخصصی زنان و زایمان
مرکز تخصصی زنان و زایمان
جواب تست پاپ اسمیر satisfactory

جواب تست پاپ اسمیر satisfactory

جواب تست پاپ اسمیر satisfactory یا رضایت بخش و unsatisfactory  یا غیر رضایت بخش مشخص می شود. این دو دسته در قسمت پاسخ سیتولوژی آمده است. سیتولوژی برای بررسی سرطان دهانه رحم و بررسی تغییرات سلول های پیش سرطانی است. جواب تست پاپ اسمیر دارای چهار قسمت می باشد که تفسیر پاپ اسمیر بایستی توسط پزشک انجام شود تا در صورت لزوم درمان را برای فرد آغاز نماید. در این مقاله قصد داریم توضیحاتی در خصوص این تست را برای شما مطرح کنیم. هم چنین اطلاعاتی در مورد تفسیر جواب تست پاپ اسمیر  satisfactory و unsatisfactory  را بیان خواهیم نمود. قبل از هرچیز باید بگوییم که این تست بایستی توسط پزشک زنان خوب و در محیطی مناسب انجام شود. شما می توانید برای انجام آزمایش پاپ اسمیر به مرکز زنان ما مراجعه نمایید.
مرکز زنان ما
با داشتن بهترین پزشکان زنان و زایمان در تهران کوتاه ترین و مطمئن ترین مسیر درمان را پیش پای شما خواهند گذاشت. شما می توانید با مراجعه به مرکز زنان ما، سلامت خود را تحت نظر متخصصین مجرب خانم این مرکز بررسی کنید و از سلامت خود مطمئن شوید.  هم چنین می توانید برای دریافت نوبت و وقت مشاوره از طریق شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل نمایید.

 

وقت ویزیت
ارتباط با پزشک متخصص زنان در مرکز زنان ایران
به منظور انجام تست پاپ اسمیر و اطلاعات بیشتر اکنون تماس بگیرید

تست پاپ اسمیر چیست و به چه علت انجام می شود؟

منظور از تست پاپ اسمیر، یک آزمایش ساده نمونه برداری از دیواره ی رحم زنان است. این تست در جهت بررسی سلول های غیر عادی، پیش سرطانی و سلول ها سرطانی در ناحیه تناسلی زنان و دهانه رحم زنان انجام می گردد. این تست از این جهت حائز اهمیت است که در صورت تشخیص زود هنگام سرطان رحم در زنان; می توان درمان را شروع کرده و از خطرات جدی جبران ناپذیر پیشگیری کرد.
علاوه بر تشخیص سرطان; با استناد به این تست مشکلات دیگری مانند بیماری های مقاربتی و مرتبط با پاپیلومای انسانی ( ویروس HPV ) قابل تشخیص خواهند بود. بنابراین می توان گفت با تفسیر جواب تست پاپ اسمیر; توسط پزشک متخصص زنان خوب; بیماری ها و مشکلات زیر قابل بررسی و تشخیص هستند:

  • ♦ تشخیص سلول های غیرطبیعی
  • ♦ وجود ویروس HPV
  • ♦ بررسی عفونت ها
  • ♦ تشخیص وجود یا عدم وجود سرطان رحم
  • ♦ بررسی تغییرات سلول های پیش سرطانی

با بررسی و تشخیص دقیق و به هنگام بیماری؛ متخصص زنان می تواند شیوه ی درمانی صحیح را اتخاد کرده و از پیشروی بیماری وی جلوگیری نماید.
شما می توانید برای انجام این تست یدون نگرانی و با اطمینان کامل به مرکز زنان ما مراجعه نمایید. برای دریافت نوبت می توانید از طریق شماره تماس های درج شده در سایت با ما تماس حاصل نمایید.
 

تست پاپ اسمیر به چه صورتی انجام می شود ؟

در ابتدا باید بگوییم برای انجام تست پاپ اسمیر باید به پیش دکتر متخصص زنان و زایمان و در جایی مطمئن و بهداشتی مراجعه نمایید. مرکز زنان ما یک محیط مناسب برای انجام این تست می باشد. با مراجعه به پزشک زنان; شما بر روی تخت های مخصوص دراز می کشید و سپس پزشک با استفاده از ابزار مخصوص به نام اسپکولوم; دهانه ی واژن شما را باز کرده. پس از آن به وسیله ی اسپاتول ( یک برس نازک ); اقدام به نمونه برداری از سلول های دیواره ی رحم می کند.
این نمونه هایی که از دهانه ی رحم برداشته شده; برای بررسی ناهنجاری های سلولی به آزمایشگاه های معتبر فرستاده می شود. پس از دریافت جواب آزمایش برای تفسیر آن مجدد به پزشک زنان خوب در مرکز زنان ما مراجعه نمایید.

تفسیر جواب تست پاپ اسمیر چگونه انجام می شود ؟

بررسی جواب و نتیجه ی تست پاپ اسمیر بایستی توسط پزشک متخصص زنان و زایمان خوب مورد بررسی قرار گیرد. در ادامه این مطلب اطلاعاتی در مورد اصطلاحات تخصصی که در نتیجه ی این تست آمده است آورده ایم. احتمال دارد شما با تفسیر آزمایش خود; جواب تست پاپ اسمیر  satisfactory و unsatisfactory  بدانید. اما توجه داشته باشید که با بررسی و تفسیر تست توسط خودتان شاد یا ناراحت نشوید و باید برای ارزیابی نزد پزشک زنان بروید.

فرآیند تفسیر نتیجه ی تست پاپ اسمیر چگونه است ؟

همان طور که در بالاتر نیز اشاره کردیم؛ بعد از این که پزشک متخصص زنان نمونه برداری از دهانه ی رحم را انجام داد؛ نمونه ها به آزمایشگاه ارسال می شوند. در آزمایشگاه پاتولوژیست ( یک پزشک آسیب شناس که از طریق نمونه ها تشکیل بیماری ها را بررسی می کنند. ) نمونه ها را به طور دقیق بررسی می کند و بر اساس یک سری استانداردها و معیار های خاصی؛ سلول ها را دسته بندی کرده و ارزیابی می نماید. اگر جواب پاتولوژی منفی باشد بدین معنا است که سلول های غیر طبیعی در نمونه ها وجود ندارد. اما گاهی جواب تست پاتولوژی فرد مثبت است که معنای آن وجود سرطان نیست و تنها بدین معنی است که سلول ها عادی و طبیعی نیستند. در چنین مواقعی پزشک متخصص زنان است که با بررسی و خواندن جواب تست پاپ اسمیر شما; تشخیص می دهد که شما نیاز به اقدامات درمانی و ارزیابی بیشتری را دارید یا خیر. در این زمان نیاز به بررسی و تحقیقات بیشتری وجود دارد.
در ادامه نحوه ی خوانش و اصطلاحات تخصصی مانند جواب تست پاپ اسمیر satisfactory را برای افزایش اطلاعات شما بیان می کنیم.

خواندن جواب تست پاپ اسمیر چگونه است ؟

در برگه ی نتایج تست پاپ اسمیر چهار قسمت کلی وجود دارد که عبارتند از :

  • ♦ مشخصات بیمار
  • ♦ نوع نمونه
  • ♦ کفایت نمونه
  • ♦ نتیجه ی آزمایش پاپ اسمیر

در ادامه به شرح کامل هریک از این موارد پرداخته ایم.

مشخصات بیمار و پزشک یا Identity

در قمست اول برگه ی نتیجه ی تست پاپ اسمیر مشخصات بیمار ( نام، سن ) ؛ نام پزشک درخواست کننده ی تست و تاریخ انجام تست نوشته شده است.

نوع نمونه یا Specimen Type

نوع نمونه در تست پاپ اسمیر به دو روش زیر انجام می گردد :

  • ♦ سنتی یا Conventional
  • ♦ پاپ اسمیر مایع یا Liquid based

در این قسمت از برگه ی جواب تست پاپ اسمیر مخصوص درج نوع نمونه است.

کفایت نمونه یا Specimen Adequacy

در این بخش نظر پاتولوژیست ( پزشک آسیب شناس که از طریق نمونه ها تشکیل بیماری ها را بررسی می کند. ) نوشته شده است. اگر نمونه ی بررسی شده از نظر تعداد و تکنیک استانداردتر باشد تشخیص پاتولوژیست دقیق تر خواهد بود. این قسمت دارای دو مورد زیر است :

  • ♦ جواب تست پاپ اسمیر satisfactory : کافی
    جواب تست پاپ اسمیر satisfactory بدین معناست که کیفیت نمونه ی ارسالی برای بررسی سلول های غیرطبیعی کافی و رضایت بخش بوده است. یعنی نمونه با خون، عفونت و یا مواد خارجی سطحی پوشانده نشده است و می توان نتایج به دست آمده اعتماد کرد.
  • ♦ جواب تست پاپ اسمیر unsatisfactory : ناکافی
    این مورد به این معنا است که نمونه ی مورد بررسی برای ارزیابی سلول های غیر عادی رضایت بخش نیست. ممکن است نمونه با خون و یا عفونت خدشه دار شده باشد. در چنین حالتی تست پاپ اسمیر بایستی مجدد صورت گیرد و این تست حداقل 8 هفته باید با تست قبلی فاصله زمانی داشته باشد.
  • ♦ Endocervical / Transformation zone present or absent
    قسمتی از دهانه ی رحم محل گذار بافت های رحم به بافت واژن زنان است. در این قسمت ریسک ابتلا به سرطان بسیار بالاتر از نقاط دیگر است. بنابراین وجود بافت دهانه رحم برای بررسی ناهنجاری ها و سلول های غیر عادی ضروری است. البته ممکن است در برخی از نوجوانان و زنان یائسه این قسمت در زمان انجام تست پاپ اسمیر قابل مشاهده نباشد. در چنین حالاتی معمولا درخواست آزمایش های بیشتری برای بررسی دقیق می شود.

جواب تست پاپ اسمیر satisfactory

نتیجه تست یا Interpretation / Result

در حالت کلی نتیجه تست پاپ اسمیر به سه دسته ی زیر تقسیم بندی می گردد :

  • ♦ جواب تست پاپ اسمیر: طبیعی
    طبیعی بودن جواب تست پاپ اسمیر; به این معنا است که با توجه به فاکتور ها و استانداردهای تست پاپ اسمیر هیچ گونه مورد مشکوک و غیر عادی در نمونه مشاهده نشده است. در این صورت خطری سلامت فرد را تهدید نمی کند و تست بعدی برای 3 تا 5 سال دیگر انجام می شود.
  • ♦ جواب تست پاپ اسمیر: مبهم
    در این صورت با توجه به استانداردهای خاص در زمان بررسی نمونه امکان ارزیابی دقیق در خصوص وجود سلول های غیرعادی و سرطانی نمی باشد. در چنین شرایطی پزشک زنان خوب تست پاپ اسمیر بعدی را برای حدود 6 ماه بعد انجام می دهد.
  • ♦ جواب تست پاپ اسمیر: غیر طبیعی
    غیر طبیعی بودن نتیجه ی تست; بدین معناست که سلول های بررسی شده در دهانه ی رحم ظاهر طبیعی ندارند و احتمال وجود ناهنجاری و بیماری در فرد وجود دارد. در این شرایط پزشک برای بررسی دقیق تر و تشخیص صحیح توصیه به انجام آزمایشات بیشتر برای بررسی بافت واژن می کند.

 

چه زمانی انجام تست ضروری است ؟

معمولا توصیه می شود که زنان بالاتر از 29 سال هر 3 تا 5 سال این تست را انجام دهند تا در صورت وجود هر گونه مشکلی اقدام به  درمان نمایند. اما معمولا شرایطی وجود دارد که احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم بیشتر باشد انجام تست ضروری است.

  • ♦ ضعف سیستم ایمنی بدن
  • ♦ ابتلا به عفونت HIV
  • ♦ سابقه بیماری سرطان دهانه رحم
  • ♦ زنانی مبتلا به نازایی

 

توصیه هایی در رابطه با تست پاپ اسمیر

در این مطلب سعی نمودیم اطلاعات مفیدی در خصوص تست پاپ اسمیر به شما بدهیم و در مورد خواندن جواب تست پاپ اسمیر satisfactory و unsatisfactory نیز صحبت کردیم.
همان گونه که بالاتر نیز اشاره کردیم این تست می باستی توسط پزشک زنان خوب و در محیطی ایمن و مطمئن انجام شود. هم چنین جواب این تست باید توسط پزشک بررسی شود و در صورت لزورم اقدامات درمانی را انجام دهد. شما می توانید با مراجعه به مرکز زنان ما با اطمینان خاطر این تست را در محیط بهداشتی و زیر نظر بهترین متخصصین زنان و زایمان تهران انجام دهید.

مرکز زنان ما با داشتن بهترین پزشکان زنان و زایمان در تهران کوتاه ترین و مطمئن ترین مسیر درمان را پیش پای شما خواهند گذاشت. شما می توانید با مراجعه به مرکز زنان ما، سلامت خود را تحت نظر متخصصین مجرب خانم این مرکز بررسی کنید و از سلامت خود مطمئن شوید.  هم چنین می توانید برای دریافت نوبت و وقت مشاوره از طریق شماره تماس های مندرج در سایت تماس حاصل نمایید.

 

وقت ویزیت
ارتباط با پزشک متخصص زنان در مرکز زنان ایران
به منظور انجام تست پاپ اسمیر و اطلاعات بیشتر اکنون تماس بگیرید

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *