مرکز تخصصی زنان و زایمان
تست پاپ اسمیر چگونه انجام میشود

تست پاپ اسمیر چگونه انجام میشود

آیا می‌دانید تست پاپ اسمیر چگونه انجام میشود؟ این سوالی است که معمولا برای بسیاری از خانم‌ها مطرح می‌شود. این تست که یک روش غربالگری برای تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم است، می‌تواند نجات‌بخش باشد. شاید در نگاه اول انجام این آزمایش کمی دلهره‌آور به نظر برسد، اما با دانستن فرایند و اهمیت آن برای سلامتی می‌تواند به آرامش ژرفی رسید. هدف ما در این مقاله آشنایی شما با چگونگی انجام تست پاپ اسمیر و نکات کلیدی مربوط به آن است تا با خیالی آسوده‌تر برای انجام آن اقدام کنید. توجه داشته باشید که مراجعه به یک متخصص می‌تواند اهمیت بالایی در تشخیص صحیح و به موقع داشته باشد. در نهایت امیدواریم با خواندن ادامه مقاله اطلاعات کامل‌تر و دقیق‌تری در مورد این آزمایش حیاتی کسب کنید.

مرکز زنان ما با داشتن بهترین پزشکان زنان و زایمان در تهران کوتاه ترین و مطمئن ترین مسیر درمان را پیش پای شما خواهند گذاشت. شما می توانید با مراجعه به مرکز زنان ما، جوش در ناحیه تناسلی خود را تحت نظر متخصصین مجرب خانم این مرکز بررسی کنید و از سلامت خود مطمئن شوید.

تست پاپ اسمیر به چه منظوری انجام می شود؟

تست پاپ اسمیر که برخی اوقات به آن آزمایش معاینه سلولی دهانه رحم هم گفته می‌شود یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین روش‌های غربالگری برای تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم است. این تست به منظور شناسایی هرگونه تغییر پیش‌سرطانی یا سلول‌های غیرطبیعی در دهانه رحم انجام می‌گیرد که ممکن است در نهایت به سرطان تبدیل شوند. علاوه بر این تست پاپ اسمیر می‌تواند برخی از عفونت‌های دهانه رحم را نیز شناسایی کند. انجام منظم این آزمایش برای خانم‌ها بسیار مهم است زیرا تشخیص زودهنگام تغییرات پیش‌سرطانی می‌تواند از تکامل آن‌ها به سرطان جلوگیری کند. توصیه می‌شود خانم‌ها پس از رسیدن به سن ۲۱ سالگی یا در ابتدای فعالیت جنسی هر سه تا پنج سال یکبار، بسته به توصیه پزشک خود، این تست را انجام دهند.

تست پاپ اسمیر نه تنها یک اقدام پیشگیرانه برای سرطان دهانه رحم است بلکه می‌تواند به عنوان یک راهنمای عمومی برای سلامت دهانه رحم عمل کند. این آزمایش به پزشک کمک می‌کند تا از وضعیت کلی سلامت رحم و دهانه رحم مطلع شود و در صورت لزوم اقدامات درمانی را آغاز کند. در نهایت این تست یکی از مهم‌ترین گام‌ها در مراقبت‌های پیشگیرانه زنان محسوب می‌شود که زنان با انجام دادن آن می‌توانند در برابر یکی از خطرناک‌ترین انواع سرطان محافظت شوند.

بسیاری از مشکلات دهانه رحم که پیش زمینه ی بروز سرطان های دهانه رحم هستند; هیچ علامتی ندارند. از این رو انجام مرتب و منظم تست پاپ اسمیر برای تشخیص زودرس و انجام اقدامات لازم برای درمان و پیشروی این بیماری; از سن 21 سالگی برای خانم ها ضروری است. از طرفی انجام ندادن تست پاپ اسمیر می تواند باعث ایجاد سلول های پیش سرطانی و سرطانی در دهانه رحم گردد و تشخیص آن ها دیر اتفاق افتد. لذا انجام تست پاپ اسمیر به صورت دوره ای بسیار مهم و ضروری است.

تست پاپ اسمیر که در لاتین Pap Smear test نامیده می شود; یک آزمایش ساده غربالگری برای بررسی سلول های غیرطبیعی، پیش سرطانی و سرطانی در دهانه رحم زنان می باشد. از این تست به عنوان بهترین روش برای تشخیص سرطان دهانه ی رحم نیز یاد می شود. سرطان دهانه رحم به عنوان چهارمین علت مرگ بانوان در سراسر دنیا می باشد. از این رو تشخیص زود هنگام آن امری حیاتی به حساب می آید.

با تشخیص به موقع؛ درمان سرطان دهانه رحم امکان پذیر است و می تواند از خطرات جبران ناپذیر جلوگیری نمود. علاوه بر این، پزشکان علاوه بر تشخیص سلول های غیرطبیعی; با استناد به این تست بیماری های مرتبط با پاپیلومای انسانی ( ویروس HPV ) یا همان زگیل تناسلی در زنان را تشخیص دهند.

از این رو با توجه به نتایج تست پاپ اسمیر، پزشک زنان خوب می تواند موارد زیر را تشخیص دهند :

  1. وجود ویروس HPV
  2.  وجود سرطان دهانه رحم
  3. بررسی تغییرات سلول های پیش سرطانی

با بررسی و تشخیص به موقع بیماری؛ پزشک زنان می تواند درمان مناسب را برای فرد بیمار اتخاذ نماید.

شما می توانید با اطمینان کامل و بدون نگرانی این تست را در مرکز زنان ما انجام دهید. برای دریافت نوبت می توانید از طریق شماره تماس های درج شده در سایت با ما ارتباط بگیرید.

تست پاپ اسمیر چگونه انجام میشود ؟

غالب مراجعین ما به کلینیک زنان، این سوال را دارند که تست پاپ اسمیر چگونه انجام میشود. در خصوص نحوه ی انجام این تست باید بگوییم که; پزشک متخصص زنان و زایمان، برای انجام این تست ابتدا لگن فرد را معاینه می کند. به منظور معاینه ی لگنی; فرد بر روی تخت های مخصوص دراز کشیده و پاهای خود را روی رکاب های مخصوص قرار می دهند. پزشک با استفاده از ابزاری مخصوص به نام اسپکولوم; به آرامی واژن فرد را باز می کند و دهانه ی واژن را معاینه می نماید. در ادامه با استفاده از یک برس نازک به نام اسپاتول; از سلول های دهانه ی رحم نمونه برداری انجام می دهد.

در طول زمان انجام این تست، فرد احساس درد و ناراحتی ای را نمی کند. البته ممکن است در هنگام نمونه برداری مقداری احساس خراشیدگی نماید; که این احساس سریعا رفع می گردد و دراز مدت نمی باشد.

بعد از نمونه برداری; این نمونه ها برای بررسی ناهنجاری های سلولی؛ سرطان دهانه رحم و هم چنین بررسی وجود زگیل های تناسلی در زنان به آزمایشگاه فرستاده می شود.

انجام تست پاپ اسمیر یک فرآیند نسبتاً ساده است که معمولاً توسط یک پزشک یا پرستار متخصص در مطب یا کلینیک انجام می‌شود. این فرایند به طور کلی شامل مراحل زیر است:

آمادگی برای تست

  • ابتدا به شما توصیه می‌شود که در روزهای قبل از آزمایش از داشتن رابطه جنسی، استفاده از دوش واژینال یا استفاده از هر نوع فوم، ژل یا داروهای موضعی در ناحیه واژینال خودداری کنید، زیرا این موارد می‌توانند نتایج آزمایش را تحت تأثیر قرار دهند.

مراجعه به کلینیک یا مطب

  • در روز تعیین شده به کلینیک یا مطب مراجعه کنید. ممکن است قبل از شروع فرایند، نیاز به پر کردن برخی فرم‌ها و ارائه اطلاعات پزشکی باشد.

انجام تست

  • برای انجام تست شما روی یک تخت معاینه دراز می‌کشید و پاهای خود را در پایه‌های مخصوص قرار می‌دهید. این وضعیت به پزشک امکان دسترسی آسان به دهانه رحم را می‌دهد. پزشک یا پرستار با استفاده از یک ابزار به نام اسپکولوم که به آرامی درون واژن قرار می‌گیرد، دهانه رحم را قابل مشاهده می‌کند. سپس با استفاده از یک برس یا ابزار خاص دیگر، نمونه‌ای از سلول‌های سطح دهانه رحم برداشته می‌شود. این فرآیند معمولاً دردناک نیست اما ممکن است کمی ناراحت‌کننده باشد.

ارسال نمونه برای آزمایش

  • نمونه برداشته شده برای بررسی و آزمایش به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. نمونه در آزمایشگاه تحت بررسی‌های میکروسکوپی قرار می‌گیرد تا هرگونه تغییرات غیرطبیعی یا سلول‌های پیش‌سرطانی شناسایی شوند.

دریافت نتایج

  • نتایج تست پاپ اسمیر معمولاً ظرف چند هفته آماده می‌شوند. پزشک شما با توجه به نتایج آزمایش، توصیه‌های بعدی را مطرح خواهد کرد. اگر نتایج طبیعی باشند ممکن است توصیه شود که تست را در فواصل زمانی منظم تکرار کنید. اگر نتایج غیرطبیعی باشند ممکن است نیاز به انجام آزمایش‌های بیشتر یا مراقبت‌های ویژه‌تری باشد.

این فرآیند گرچه ساده است، اما می‌تواند نقش بسزایی در پیشگیری و تشخیص زودهنگام بیماری‌های جدی ایفا کند. انجام منظم تست پاپ اسمیر بخش مهمی از مراقبت‌های بهداشتی زنان محسوب می‌شود و به آن‌ها کمک می‌کند تا گامی مهم در حفظ سلامت خود بردارند.

زمان و سن مناسب برای انجام تست پاپ اسمیر چه وقت است؟

تعیین زمان و سن مناسب برای انجام تست پاپ اسمیر به عوامل مختلفی بستگی دارد، اما راهنمایی‌های کلی از سوی متخصصان بهداشت و سازمان‌های پزشکی وجود دارد که می‌تواند به عنوان یک دستورالعمل عمومی برای خانم‌ها عمل کند.

  • آغاز در سن ۲۱ سالگی: توصیه می‌شود که تمام خانم‌ها باید از سن ۲۱ سالگی صرف‌نظر از فعالیت جنسی قبلی، شروع به انجام تست پاپ اسمیر کنند.
  • سن ۲۱ تا ۲۹ سال: برای خانم‌هایی که در این رده سنی هستند، توصیه می‌شود هر سه سال یکبار تست پاپ اسمیر انجام دهند. در این دوره معمولاً آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی که عامل اصلی سرطان دهانه رحم است، به طور معمول انجام نمی‌شود مگر اینکه نتایج پاپ اسمیر غیرطبیعی باشد.
  • سن ۳۰ تا ۶۵ سال: خانم‌ها در این رده سنی باید هر پنج سال یکبار تست پاپ اسمیر همراه با آزمایش اچ‌پی‌وی یا هر سه سال یکبار فقط تست پاپ اسمیر را انجام دهند. ترکیب این دو آزمایش به عنوان کوتستینگ شناخته می‌شود و می‌تواند اطمینان بیشتری در غربالگری فراهم آورد.
  • پس از ۶۵ سالگی: خانم‌هایی که پس از سن ۶۵ سالگی دارای سابقه منفی تست پاپ اسمیر و آزمایش HPV در طول ده سال گذشته هستند (و سه آزمایش آخر آن‌ها منفی بوده است) ممکن است با مشورت پزشک خود از انجام مداوم این تست‌ها منع شوند.
  • پس از هیسترکتومی: خانم‌هایی که عمل هیسترکتومی (برداشتن رحم) به دلایلی غیر از سرطان دهانه رحم یا پیش‌سرطان دهانه رحم انجام داده‌اند، ممکن است نیازی به ادامه انجام تست پاپ اسمیر نداشته باشند.

توصیه می‌شود خانم‌ها در مورد برنامه غربالگری شخصی خود با پزشک مشورت کنند، زیرا تصمیم‌گیری در مورد انجام تست پاپ اسمیر می‌تواند بر اساس عوامل فردی مانند تاریخچه سلامتی، نتایج آزمایش‌های قبلی و ریسک‌های موجود تنظیم شود.

تست پاپ اسمیر چگونه انجام میشود

چه زمانی انجام تست پاپ اسمیر ضروری می باشد ؟

انجام تست پاپ اسمیر برای تمام خانم‌ها در دوره‌های توصیه شده بسیار مهم است اما در برخی شرایط، این آزمایش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌شود. در ادامه به مواردی اشاره می‌کنیم که در آن‌ها انجام تست پاپ اسمیر ضرورت بیشتری پیدا می‌کند:

  • داشتن علائم غیرعادی: در صورت بروز علائمی مانند خونریزی غیرطبیعی (به ویژه پس از رابطه جنسی یا بین دوره‌های قاعدگی)، ترشحات غیرمعمول واژینال یا درد در ناحیه لگن مراجعه فوری به پزشک و انجام تست پاپ اسمیر برای تشخیص علت ضروری است.
  • سابقه شخصی یا خانوادگی سرطان دهانه رحم: اگر شما یا اعضای نزدیک خانواده‌تان سابقه‌ای از سرطان دهانه رحم یا ضایعات پیش‌سرطانی دهانه رحم دارید، ممکن است نیاز به برنامه غربالگری فشرده‌تر و ویژه‌تری داشته باشید.
  • نتایج غیرطبیعی در تست‌های قبلی: اگر در گذشته نتایج تست پاپ اسمیر یا آزمایش HPV شما غیرطبیعی بوده است، پیگیری دقیق و انجام تست‌ها در بازه‌های زمانی کوتاه‌تر برای جلوگیری از پیشرفت احتمالی به سرطان ضروری است.
  • سیستم ایمنی ضعیف: افرادی که به دلیل شرایطی مانند HIV/AIDS یا استفاده از داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی، سیستم ایمنی آن‌ها ضعیف شده است، بیشتر در معرض خطر تغییرات پیش‌سرطانی هستند و نیازمند نظارت مداوم‌تری هستند.
  • تغییر در شرایط جنسی: افرادی که شرکای جنسی متعددی داشته‌اند یا از نظر تعداد شرکای جنسی در معرض خطر بالاتری قرار دارند، ممکن است به انجام تست پاپ اسمیر منظم‌تری نیاز داشته باشند.

نتایج تست پاپ اسمیر

بعد از ارسال نمونه ی برداشته شده به آزمایشگاه; معمولا بین یک تا سه هفته زمان می برد تا نتیجه ی تست آماده شود. اغلب اوقات جواب تست منفی است که نشان می دهد فرد بیماری HPV و سرطان دهانه رحم را ندارد. اما برخی اوقات جواب تست فرد مثبت است و در این زمان نیاز به بررسی و تحقیقات بیشتری وجود دارد.

در حالت کلی نتیجه تست پاپ اسمیر به سه دسته ی زیر تقسیم بندی می گردد :

نتیجه تست طبیعی

اگر نتیجه تست طبیعی یا نرمال باشد; بدین معناست که  بافت سلول های دهانه ی رحم طبیعی به نظر می رسد و رشد غیرعادی سلولی وجود ندارد. در این صورت نیازی به آزمایشات دیگری نبوده و تست پاپ اسمیر بعدی; 3 تا 5 سال آینده انجام می گیرد.

نتیجه تست مبهم

گاهی اوقات نتیجه مبهم بوده و راضی کننده نیست. در چنین شرایطی پزشک زنان خوب ممکن است به فرد انجام پاپ اسمیر دیگری توصیه کند. این آزمایش معمولا حدود 6 ماه بعد انجام می شود.

نتیجه تست غیر طبیعی

گاهی اوقات نتیجه تست ممکن است غیر طبیعی باشد. به این معنا می باشد که سلول های بررسی شده در دهانه ی رحم ظاهر طبیعی ندارند. در چنین شرایطی انجام آزمایشات بیشتر و متفاوتی توسط پزشک; برای بررسی دقیق تر بافت واژن و تشخیص صحیح; توصیه می شود. در این زمان معمولا آزمایش کولپوسکوپی پیشنهاد می شود. در این آزمایش با استفاده از ذره بین و نور بافت واژن به طور دقیق بررسی می شود.

نکات قبل از انجام تست پاپ اسمیر

از دوازده تا بیست و چهار ساعت قبل از تست از داشتن روابط جنسی، استفاده از تامپون، اسپری‌های واژینال، پودرها یا هر نوع داروی موضعی در ناحیه واژینال خودداری کنید. این تست را در زمان قاعدگی انجام ندهید، زیرا خون می‌تواند نتایج را تحت تأثیر قرار دهد. بهتر است تست را ۱۴ روز پس از اولین روز قاعدگی‌تان انجام دهید. اطمینان حاصل کنید که برای آزمایش آمادگی کامل داشته باشید تا دقت نتایج افزایش یابد.

عوارض و خطرات ناشی از تست پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر معمولاً روش ایمن و غیرتهاجمی است، اما ممکن است در موارد نادر با برخی عوارض همراه باشد. عوارض احتمالی تست پاپ اسمیر شامل موارد زیر است:

  • خونریزی اندک: برخی از زنان ممکن است پس از انجام تست دچار خونریزی اندکی شوند، اما این معمولاً جای نگرانی ندارد و باید بلافاصله پس از آزمایش متوقف شود.
  • درد یا ناراحتی: برخی زنان ممکن است در هنگام انجام تست احساس درد یا ناراحتی کنند. این احساس معمولاً موقتی است و به سرعت برطرف می‌شود.
  • واکنش‌های احساسی: برخی زنان ممکن است در هنگام یا پس از تست دچار استرس، اضطراب یا شرمساری شوند.
  • عفونت: در موارد بسیار نادر، انجام تست پاپ اسمیر می‌تواند منجر به عفونت شود. اگر پس از انجام تست دچار تب، درد شدید یا ترشح غیرمعمول شدید باید با پزشک خود تماس بگیرید.

تست پاپ اسمیر علی‌رغم این عوارض ابزار مهمی برای غربالگری سرطان دهانه رحم است و مزایای آن بسیار بیشتر از ریسک‌های احتمالی آن است.

تشخیص عفونت با تست پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر عمدتا برای تشخیص سلول‌های غیرطبیعی یا پیش‌سرطانی در دهانه رحم استفاده می‌شود، اما می‌تواند برای شناسایی برخی از عفونت‌ها نیز مفید باشد. اگرچه این آزمایش بطور مستقیم برای تشخیص عفونت طراحی نشده، اما می‌تواند نشانه‌هایی از عفونت‌هایی مانند عفونت‌های قارچی، باکتریایی و ویروسی را آشکار سازد. در نتایج آزمایش، وجود سلول‌های التهابی می‌تواند نشانه‌ای از واکنش نسجی به عفونت باشد. همچنین پاپ اسمیر می‌تواند وجود تغییرات سلولی ناشی از عفونت‌هایی مانند تریکوموناس یا ویروس پاپیلومای انسانی را نشان دهد. با این حال تشخیص قطعی عفونت معمولا نیازمند آزمایش‌های تخصصی‌تری است که به طور مستقیم عوامل عفونی مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها یا قارچ‌ها را هدف قرار می‌دهد.

آموزش خواندن آزمایش پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر یک تست مهم برای تشخیص زودرس سرطان دهانه رحم است. این آزمایش، سلول‌های موجود دهانه رحم را بررسی می‌کند. نتایج این آزمایش می‌تواند منفی، مثبت کاذب یا منفی کاذب باشد. در صورت نتیجه مثبت، این تست به تنهایی نشان‌دهنده وجود سرطان نیست، بلکه نشان‌دهنده وجود سلول‌های غیرطبیعی است که نیاز به بررسی و درمان بیشتر دارد. برای خواندن نتایج آزمایش پاپ اسمیر لازم است با اصطلاحات تخصصی آن آشنا باشید. منفی بودن نتیجه تست همواره به معنای عدم وجود خطر نیست و پزشک معالج باید هرگونه نتیجه را تفسیر کرده و در صورت لزوم تست‌های دیگر را پیشنهاد دهد. در زیر به برخی از اصطلاحات تخصصی رایج در آزمایش پاپ اسمیر و تفسیر نتایج آن اشاره می‌کنیم:

  • عادی (Normal) یا منفی برای نئوپلازی (Negative for Intraepithelial Lesion or Malignancy – NILM): این اصطلاح بیان می‌کند که هیچ گونه سلول غیرطبیعی یا سرطانی در نمونه یافت نشده است.
  • اختلالات سلولی فوق‌العاده غیرقابل تعیین (Atypical Squamous Cells of Undetermined Significance – ASC-US): یافته‌هایی که نشان‌دهنده اختلالات خفیف سلولی هستند ولی نمی‌توان با اطمینان گفت که به معنای پیش‌سرطانی یا سرطانی هستند.
  • اختلالات سلولی فوق‌العاده نشان‌دهنده لزجن بالا (Atypical Squamous Cells, cannot exclude HSIL – ASC-H): این یافته‌ها ممکن است نشان‌دهنده وجود لزجن سلولی بالا (HSIL) اما تشخیص بدون قطعیت باشند.
  • لزجن سلولی درجه پایین (Low-Grade Squamous Intraepithelial Lesion – LSIL): نشان‌دهنده تغییرات سلولی خفیف که ممکن است به خودی خود برطرف شوند اما نیاز به پیگیری دارند.
  • لزجن سلولی درجه بالا (High-Grade Squamous Intraepithelial Lesion – HSIL): نشان‌دهنده تغییرات سلولی جدی‌تر که احتمال بیشتری برای تبدیل شدن به سرطان دارند.
  • آدنوکارسینومای محلی (Adenocarcinoma in situ – AIS): نشان‌دهنده سلول‌های سرطانی است که هنوز به بافت‌های اطراف گسترش نیافته‌اند.
  • سلول‌های غده‌ای غیرطبیعی (Atypical Glandular Cells – AGC): نشان‌دهنده وجود سلول‌های غیرطبیعی در غدد دهانه رحم که می‌تواند نشانه‌ای از وضعیت‌های پیش‌سرطانی یا سرطانی باشد.
  • کارسینوما (Carcinoma): نشان‌دهنده حضور سلول‌های مبتلا به سرطان در نمونه بررسی شده است.

درک این اصطلاحات به شما کمک می‌کند تا نتایج آزمایش پاپ اسمیر را بهتر درک کنید. با این حال تفسیر دقیق نتایج و تصمیم‌گیری در مورد گام‌های بعدی باید توسط پزشک معالج انجام شود. آزمایش پاپ اسمیر یک فرآیند ساده و کارآمد برای غربالگری سرطان دهانه رحم است که به زنان پس از سپری شدن سه سال از اولین رابطۀ جنسی شان توصیه می‌شود. پزشک معالج در صورت نتایج غیرطبیعی باید فعالیت‌های تشخیص و درمان لازم را هدایت کند.

سوالات متداول

  • چه افرادی نیاز به انجام تست پاپ اسمیر دارند؟

  • همه زنان بالای ۲۱ سال، صرف‌نظر از وضعیت فعالیت جنسی آن‌ها باید تست پاپ اسمیر را شروع کنند. این توصیه تا سن ۶۵ سالگی ادامه دارد، مگر اینکه پزشک توصیه‌های خاصی بر اساس سابقه پزشکی فرد داشته باشد.
  • چه کسانی می‌توانند تست پاپ اسمیر را ادامه ندهند؟

  • زنانی که بالای ۶۵ سال سن دارند و دارای سابقه‌ای منفی از تست‌های پاپ اسمیر در ۱۰ سال گذشته هستند و یا زنانی که هیسترکتومی کامل (برداشتن رحم و دهانه رحم) به دلایل غیرسرطانی داشته‌اند، ممکن است نیازی به ادامه انجام تست پاپ اسمیر نداشته باشند.
  • آیا در آزمایش پاپ اسمیر زگیل تناسلی مشخص می‌شود؟

  • آزمایش پاپ اسمیر مستقیماً برای تشخیص زگیل‌های تناسلی طراحی نشده است، اما می‌تواند وجود ویروس اچ‌پی‌وی که عامل اصلی زگیل‌های تناسلی است را نشان دهد. بنابراین اگرچه تست پاپ اسمیر به طور مستقیم زگیل‌ها را تشخیص نمی‌دهد، می‌تواند نشانه‌هایی از وجود ویروسی که باعث ایجاد آن‌ها می‌شود را آشکار سازد.
  • چند بار باید تست پاپ اسمیر را تکرار کرد؟

  • زنان باید هر سه تا پنج سال یکبار بسته به سن آن‌ها و توصیه‌های پزشکی تست پاپ اسمیر را انجام دهند. زنان بین ۲۱ تا ۲۹ سالگی باید هر سه سال یکبار و زنان بین ۳۰ تا ۶۵ سالگی می‌توانند هر پنج سال یکبار با انجام تست اچ‌پی‌وی همراه با پاپ اسمیر این فاصله را افزایش دهند.
  • چه زمانی بعد از پاپ اسمیر می‌توان رابطه جنسی داشت؟

  • معمولاً توصیه می‌شود برای جلوگیری از ناراحتی یا بروز مشکل تا ۲۴ تا ۴۸ ساعت پس از انجام تست پاپ اسمیر از داشتن رابطه جنسی خودداری شود.

سخن پایانی

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا درک کنید که تست پاپ اسمیر چگونه انجام میشود. ما می‌دانیم که ممکن است هنوز سوالاتی در ذهن شما باقی مانده باشد یا نیاز به راهنمایی و حمایت بیشتری داشته باشید. در این مواقع بهترین اقدام مراجعه به یک متخصص است که می‌تواند پاسخگوی نیازها و دغدغه‌های شما باشد. اگر شما نیز احساس می‌کنید که زمان آن رسیده است تا از سلامت خود محافظت بیشتری کنید، دعوت می‌کنیم تا به متخصص ما مراجعه کنید. تیم ما با داشتن دانش تخصصی و تجربه در زمینه غربالگری و پیشگیری از بیماری‌های زنان آماده است تا شما را در این مسیر مهم حمایت کند. به یاد داشته باشید، مراقبت از سلامت اولین قدم در راه داشتن یک زندگی سالم و شاد است. بنابراین اگر نیاز به انجام تست پاپ اسمیر دارید، لطفاً بدون تاخیر با ما تماس بگیرید. با همراهی متخصصان ما بهتر می‌توانید قدمی مثبت به سوی مراقبت از سلامت خود بر‌دارید.

مرکز زنان ما با داشتن بهترین پزشکان زنان و زایمان در تهران کوتاه ترین و مطمئن ترین مسیر درمان را پیش پای شما خواهند گذاشت. شما می توانید با مراجعه به مرکز زنان ما، جوش در ناحیه تناسلی خود را تحت نظر متخصصین مجرب خانم این مرکز بررسی کنید و از سلامت خود مطمئن شوید.