مرکز تخصصی زنان و زایمان
مرکز تخصصی زنان و زایمان
چند روز بعد از مصرف قرص اورژانسی پریود می‌شویم

چند روز بعد از مصرف قرص اورژانسی پریود می‌شویم

مصرف قرص‌های اورژانسی در صورت بروز اشکال در روش‌های پیشگیری از بارداری متداول و یا انجام رابطه جنسی محافظت نشده جهت اجتناب از بارداری ناخواسته برای کلیه بانوان در سنین باروری امری متداول است. آگاهی از انواع قرص‌های اورژانسی و اینکه چند روز بعد از مصرف قرص اورژانسی پریود می‌شویم از جمله سوالاتی است که احتمالا با آن درگیر خواهید بود. اطلاع از روش‌های درمانی مختلف برای کلیه بانوان ضروری است و همه باید در کنار روش‌‌های پیشگیری متداول از روش‌های اورژانسی نیز مطلع باشند تا علاوه بر پیشگیری از عوارض جدی خوددرمانی بهترین گزینه را انتخاب کنند. در مقاله حاضر سعی کردیم در خصوص روش اورژانسی، عوارض و نحوه عملکرد آن اطلاعاتی ارائه دهیم . به منظور پیشگیری از عوارض جدی خوددرمانی و به دلیل تفاوت فیزیولوژیکی هر فرد با شخص دیگر بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت نمایید. مرکز فوق تخصصی ما آماده ارائه بهترین مشاوره به شما در خصوص روش‌های اورژانسی است.

 

وقت ویزیت
کلینیک فوق تخصصی زنان ، Iran Women Center
ارتباط با پزشک فوق متخصص زنان در کلینیک فوق تخصصی

چه مدت بعد از خوردن قرص اورژانسی پریود می شویم

این نخستین سوالی است که زنان در مواجه با مصرف قرص‌‌های اورژانسی با آن مواجه می‌شوند و شاید مهم‌ترین دلیل شما برای مطالعه این مقاله باشد. اینکه چند روز بعد از مصرف قرص اورژانسی پریود می‌شویم بسته به شرایط بیمار متفاوت است و قرص‌‌های اورژانسی به دلیل بالا بردن سطح هورمون غیرطبیعی ایجاد بی‌نظمی می‌کنند. تا ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در خصوص این قرص، نحوه صحیح مصرف، عوارض جانبی و غیره کسب کنید.

قرص اورژانسی ضدبارداری چیست؟

پیش از اطلاع در خصوص قرص اورژانسی بد نیست با ماهیت قرص‌های اورژانسی آشنا شویم. از رایج‌ترین و پرکاربردترین روش‌های اورژانسی، مصرف قرص‌های اورژانسی ضدبارداری است. قرص اورژانسی معمولاً حاوی ترکیبات پروژسترونی است و به طور معمول شامل دو عدد قرص 75/0 میلی گرمی و یا یک عدد قرص 5/1 میلی گرمی می‌باشد. احتمال بارداری پس از مصرف قرص اورژانسی حدوداً 1/1 % است و هرچه بازه زمانی مصرف قرص با رابطه جنسی کمتر باشد کارایی آن بالاتر خواهد بود. از سوی دیگر مصرف قرص اورژانسی پیش از تخمک گذاری بیشترین کارایی را در پیشگیری از بارداری خواهد داشت.

نحوه مصرف و کارکرد قرص‌های اورژانسی

قرص‌های اورژانسی حاوی پروژسترون زیادی هستند و با تغییر در هورمون‌های بانوان از بروز بارداری در آنها جلوگیری می‌کنند. بانوانی که در دوران باروری و تخمک گذاری هستند و رابطه جنسی محافظت نشده‌ای داشته‌اند، برای جلوگیری از بارداری ناخواسته احتمالی مصرف قرص اورژانسی را در پیش می‌گیرند. قرص‌های اورژانسی به هیچ وجه برای سقط جنین کاربرد ندارد و در صورتی که فرد قبلاً باردار شده باشد فاقد کارایی خواهد بود.
عملکرد این قرص بر پایه توقف آزادسازی تخمک‌ها و جلوگیری از بارور شدن آنها بواسطه اسپرم است.

چنانچه در بازه زمانی 72 ساعت پس از رابطه جنسی قرص مصرف شود، احتمال بارداری بسیار پایین خواهد بود. در کل طی 2 هفته بعد از مصرف قرص اورژانسی خونریزی پریودی رخ خواهد داد. چنانچه 2 هفته پس از مصرف قرص خونریزی اتفاق نیفتد باید وضعیت شخص به لحاظ باردرای مورد بررسی قرار گیرد.
هر چند آگاهی از این نکته خالی از لطف نخواهد بود که در اثر مصرف قرص اورژانسی به دلیل برهم زدن غیرطبیعی سطح هورمون و ایجاد بی‌نظمی در سیکل بروز پریود در افراد مختلف متفاوت است. با این حال در پاسخ باید بگوییم حدوداً 15روز زمان می‌برد.

بیشتر بدانید : برای پریود شدن چه بخوریم

عوارض جانبی مصرف قرص اورژانسی

این قرص‌ها بر خلاف قرص‌های ترکیبی عوارض کمتری دارند. با این حال در صورت بروز هر یک از علائم ذیل پس از مصرف فوراً به متخصص زنان مراجعه نمایید:
– حالت تهوع
– نوسات و تغییرات در پریود از جمله جلو افتادن یا دردناک شدن آن
– نوسانات خلقی
– خستگی
– سردرد

هر چندوقت یکبار می‌توان از قرص اورژانسی استفاده کرد؟

استفاده مکرر از قرص‌های اورژانسی به عنوان یک شیوه ضدبارداری تائید نشده و استفاده به جا از این قرص‌ها نقش حائز اهمیتی در حفظ سلامت بدن دارد. طبق توصیه کارشناسان در طی یکسال تنها بین 2 تا 3 بار می‌توان از این قرص‌ها استفاده کرد، چرا که در غیر این صورت ممکن است آسیب‌های زیادی به بدن فرد وارد ‌شود.
علاوه بر دانستن اینکه چند روز بعد از مصرف قرص اورژانسی پریود می‌شویم، باید در خصوص آسیب‌های ناشی از مصرف مکرر قرص اورژانسی نیز اطلاع داشت. عدم مجاز بودن مصرف مکرر قرص‌های اورژانسی به دلیل احتمال تاثیر این قرص‌ها روی چرخه پریودی فرد و بروز خونریزی و لکه بینی نامنظم پیش از سیکل ماهانه بعدی در فرد می‌باشد. به علاوه این قرص‌ها می‌توانند باعث جلو افتادن یا به تاخیر انداختن سیکل گردند و خونریزی ماهانه فرد را در مقایسه با قبل بیشتر یا کمتر نمایند.

خونریزی واژینال پس از مصرف قرص اورژانسی

برخی از بانوان پس از مصرف قرص‌های اورژانسی دچار خونریزی خفیفی خواهند شد. به طور معمول سه روز پس از مصرف قرص‌های اورژانسی این خونریزی قطع می‌شود. چنانچه خونریزی پس از ۳روز قطع نشد یا شدیدتر شد، شخص باید برای بررسی بیشتر به پزشک متخصص مراجعه کنید چرا که این خونریزی می‌تواند نشانه مشکلات جدی‌تری باشد.

خونریزی بعد از قرص اورژانسی نشانه عدم بارداری است؟

پس از مصرف قرص های اورژانسی ممکن است خونریزی داشته باشید. این خونریزی حاملگی را تایید نمی کند و حتی رد هم نمی کند. زیرا این زمان برای تایید بارداری مناسب نیست. اگر حداقل یک هفته از شروع قاعدگی گذشته باشد و خونریزی نداشته باشد، امکان بارداری وجود دارد. معمولاً در یک تا دو هفته اول پس از مصرف قرص اورژانسی، خونریزی غیرطبیعی وجود دارد و بعد از آن خونریزی، چرخه قاعدگی از سر گرفته می شود.

آیا بعد از مصرف قرص اورژانسی احتمال بارداری هست؟

به طور کلی قرص های ضد بارداری یا قرص های اورژانسی حدودا 84 تا 89 درصد قابل اعتماد هستند و در صورت مصرف به موقع از بارداری جلوگیری می کنند. این قرص ها زمانی بیشترین تاثیر را دارند که ظرف 24 ساعت پس از رابطه جنسی محافظت نشده یا مشکوک مصرف شوند.

در چه صورتی نمی توان به قرص های اورژانسی ضد بارداری اطمینان کرد؟

قرص های ضد بارداری راهی مطمئن برای جلوگیری از بارداری هستند، اما از هر 100 نفر، 9 نفر با وجود استفاده از روش های پیشگیری باردار می شوند. البته در بیشتر موارد اگر قرص ها را به طور منظم مصرف کنید بارداری اتفاق نمی افتد. هر چه زودتر قرص های ضد بارداری را شروع کنید موثرتر هستند.

به چه مواردی در حین مصرف قرص اورژانسی باید توجه کرد؟

در حین مصرف قرص‌های اورژانسی به موارد ذیل توجه داشته باشید:
– از مصرف قرص اورژانسی با شکم خالی جداً خودداری کنید.
– چنانچه پس از گذشت دو ساعت از مصرف این قرص دچار حالت تهوع و استفراغ شدید می بایست مجدداً از این قرص استفاده کنید.
– حالت تهوع و استفراغ بر اثر بخشی دارو اختلال ایجاد خواهد کرد، از همین رو ضروری است با در این خصوص با پزشک مشورت نمایید.

کاربردهای گوناگون قرصهای اورژانسی

بانوانی که روابط جنسی محافظت نشده را تجربه می‌کنند برای پیشگیری از بارداری از قرص‌های اورژانسی استفاده می‌کنند. برخلاف تصور عموم مصرف این قرص‌ها تاثیری در سقط جنین ندارند. از این قرص‌ها در شرایط ذیل مورد استفاده قرار می‌گیرد:
– پارگی کاندوم حین رابطه جنسی
– ریختن مایع منی داخل رحم
– در صورت فراموشی مصرف قرص ضد بارداری
– عدم استفاده از کاندوم یا سایر روش‌های پیشگیری از بارداری

انواع قرص اورژانسی

در کل می‌توان انواع قرص‌های اورژانسی را به سه دسته ذیل تقسیم بندی کرد:
– قرص‌های اورژانسی ال دی یا اچ دی: قرص‌های معمولی ضد بارداری هستند که عموماً برای پیشگیری از بارداری استفاده می‌شوند و می‌توانند به عنوان قرص در موارد اورژانسی اجتناب از بارداری نیز مصرف شوند. تنها تفاوت در دز مصرفی است و با مصرف دوز بیشتر می‌توان از آنها برای روش اورژانسی استفاده کرد. هرچند باید بدانید که اثر بخشی این قرص‌ها کمتر از انواع اورژانسی است.
– قرص‌های اورژانسی لونژیل یا لوونورژسترول: این دسته از قرص‌ها معمولا هورمونی هستند و بدون نیاز به تجویز توسط پزشک متخصص یا در نظر گرفتن محدودیت‌های سنی قابل استفاده می‌باشند. این قرص با اجتناب و یا تاخیر در آزادسازی تخمک از تخمدان سبب پیشگیری از بارداری می‌شود.
– قرص‌های پیشگیری اورژانسی: این دسته از قرص‌ها، داروهای غیرهورمونی محسوب می‌شوند که صرفاً باید طبق تجویز پزشک از این قرص‌ها استفاده کرد.

نکاتی در خصوص قرص‌های اورژانسی که باید بدانید

– بهتر است بلافاصله بعد از رابطه جنسی محافظت نشده قرص اورژانسی مصرف کنید تا اثربخشی بهتری داشته باشد. ایده‌آل ترین شیوه استفاده از قرص اورژانسی طی ۱۲ ساعت نخست پس از رابطه جنسی است.
– چنانچه تخمک گذاری پیش از مصرف قرص انجام شده باشد، مصرف قرص اورژانسی هیچ تاثیری نخواهد داشت و احتمالاً زن باردار شود.
– در تمام روش‌های پیشگیری اورژانسی، یک بار یک قرص مصرف می‌شود. توصیه می‌شود پیش از مصرف قرص قدری غذا میل شود.
– قرص اورژانسی از بیماری‌هایی که از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شوند، محافظت نمی‌کند.
– اثربخشی قرص اورژانسی در پیشگیری از بارداری از طریق توقف تخمک‌گذاری ایجاد می‌شود. در چنین شرایطی، چنانچه باروری تخمک انجام شده باشد مصرف قرص اورژانسی فاقد اثربخشی خواهد بود.
– در صورت بارداری مصرف قرص اورژانسی اثری نداشته و منجر به سقط جنین نخواهد شد.
– کاربرد قرص اورژانسی صرفاً در مواقع ضروری است و برای استفاده دائمی مجاز نمی‌باشد. طبق توصیه‌های انجام شده توسط تولید کنندگان دارو توصیه نمی‌شود در یک سیکل قاعدگی از قرص برای چندین بار استفاده شود، چرا که ممکن است منجر به بروز اختلال در سیکل قاعدگی گردد.

 

وقت ویزیت
کلینیک فوق تخصصی زنان ، Iran Women Center
ارتباط با پزشک فوق متخصص زنان در کلینیک فوق تخصصی

سخن پایانی

چند روز بعد از مصرف قرص اورژانسی پریود می‌شویم ؟ اکنون میدانید یکی از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده از قرص اورژانسی است که افراد در مواقع ضروری قادر به استفاده از آن هستند. به دلیل محدودیت‌های خاص این قرص، شیوه مصرفی خاص آن و عوارض احتمالی جانبی آن بهتر است به طور مداوم مصرف نشود و طبق توصیه پیشنهاد می‌شود صرفاً در مواقع ضروری استفاده گردد. بدیهی است به دلیل فیزیک بدنی خاص هر شخص و شرایط سلامتی متفاوت افراد برای مصرف هر قرصی با پزشک متخصص زنان مشورت کرد. مرکز فوق تخصصی ما با کادری حرفه‌ای و کارآزموده آماده اطلاع رسانی به کلیه عزیزان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *