مرکز تخصصی زنان و زایمان
مرکز تخصصی زنان و زایمان

تفسیر پاپ اسمیر

تست غربالگری پاپ یک تست ساده برای خانم‌ها می‌باشد که در عین سادگی، از اهمیت و ارزش بسیار زیادی در تشخیص زود هنگام بدخیمی‌های دهانه رحم برخوردار است. تفسیر پاپ اسمیر علاوه بر تشخیص بدخیمی‌های دهانه رحم، التهابات و عفونت‌های ایجاد شده در آن محدوده را هم شناسایی و مشخص می‌کند. از همین رو انجام تست پاپ اسمیر برای تفسیر بهتر پزشک نقش بسزایی دارد.

Pap-smear-interpretation

منظور از تفسیر پاپ اسمیر چیست؟

تفسیر پاپ اسمیر در حقیقت همان گزارشی است که پاتولوژیست در خصوص نتیجه حاصل از بررسی نمونه گرفته شده از بیمار برای کمک به تشخیص بهتر دکتر متخصص در خصوص سلول‌های سرطانی و پیش سرطانی ارائه می‌دهد. در حقیقت تفسیر پاپ اسمیر شامل ارائه گزارشی در خصوص تغییرات احتمالی است که ممکن است در سلول‌های دهانه رحم فرد مشکوک بوجود آمده باشد که پزشک با اطلاع از آنها می‌تواند تشخیص بهتری نسبت به وضعیت بیمار خود داشته باشد و اگر جواب پاپ اسمیر مثبت باشد با بررسی بیشتر و انجام آزمایشات تخصصی دیگر مشکل بیمار را شناسایی کند.


اهمیت آزمایش غربالگری پاپ و پیگیری تفسیر پاپ اسمیر

به کمک تشخیص زودهنگام ناشی از تفسیر پاپ اسمیر، می‌توان از شکل‌گیری بسیاری از بیماری‌های دهانه رحم (خصوصا سرطان) پیشگیری کرد. این آزمایش از طریق نمونه برداری از سلول‌های مجاری واژن و دهانه رحم و بررسی میکروسکوپی آن‌ها انجام می‌شود.

در این آزمایش اگر پاتولوژیست آزمایشگاه (شخصی که سلول‌های نمونه را بررسی می‌کند) در نمونه برداشته شده تغییرات سلولی غیر عادی یا ضایعات پیش سرطانی و مشکوکی را ببیند به معنای مثبت شدن جواب آزمایش می‌باشد. اگر جواب پاپ اسمیر مثبت باشد بی شک پزشک نیازمند انجام آزمایشات تخصصی بیشتر برای ارائه تشخیص درست خواهد بود.

در این مقاله قصد داریم علاوه بر آشنا شدن با این تست به تفسیر پاپ اسمیر و بررسی جواب آن (تفسیر برگه پاپ اسمیر) بپردازیم و دریابیم که اگر جواب پاپ اسمیر مثبت باشد، این به چه معناست و چه اقداماتی را باید انجام دهیم.

برای آنکه به اهمیت تفسیر پاپ اسمیر (تفسیر برگه پاپ اسمیر توسط پزشک) پی ببریم، ابتدا بهتر است با آن بیشتر آشنا شویم. برای آشنایی با آزمایش غربالگری پاپ در ادامه چند مورد از متداول‌ترین سوالاتی که بیماران مطرح می‌کنند را مورد بحث قرار می‌دهیم:

آزمایش غربالگری پاپ برای چیست؟

آزمایش غربالگری پاپ که به آن (تست پاپ) نیز می‌گویند، هم یک آزمایش تشخیصی و هم یک چکاپ پزشکی برای غربالگری سرطان دهانه رحم در بانوان می‌باشد، سرطان دهانه رحم پس از شکل‌گیری و رشد سلول‌های پیش سرطانی در دهانه رحم ایجاد می‌شود.

بنابراین با انجام این آزمایش و دریافت تفسیر پاپ اسمیر هم می‌توان سلول‌های سرطانی که در دهانه رحم ایجاد شده‌اند را تشخیصی داد و هم می‌توان تغییرات و رشد غیر طبیعی سلول‌های دهانه رحم را تحت نظر گرفت و احتمال سرطانی شدن این سلول‌ها را پیش‌بینی و از وقوع آن پیشگیری کرد.

 

بیشتر بدانید : جواب تست پاپ اسمیر satisfactory

 

هدف از انجام تست غربالگری پاپ چیست و چه کسانی باید آن را انجام دهند؟

از آنجایی که سرطان دهانه رحم یکی از شایع‌ترین سرطان‌های موجود در جهان است، برای تشخیص پیش از بروز سرطان یا یافتن سرطان در مراحل اولیه از غربالگری کمک گرفته می‌شود. غربالگری سرطان دهانه رحم توسط دو آزمایش اچ پی وی و غربالگری پاپ انجام می‌شود.

هدف اصلی از انجام دوره‌ای این آزمایش‌، در حقیقت غربالگری خانم‌ها برای پیشگری از ابتلا به سرطان دهانه رحم می‌باشد اما در طی فرآیند این آزمایش و معاینات مرتبط با آن (معاینه لگن)، برخی از دیگر بیماری‌ها همچون سرطان و تومورهای تخمدان، سرطان واژن، عفونت‌های التهابی واژن و سرطان رحم نیز قابل شناسایی هستند.

معمولا پزشکان توصیه می‌کنند که تمام خانم‌های بالای ۲۱ سال برای حصول اطمینان از وضعیت سلامت دهانه رحم خود، تست غربالگری پاپ انجام دهند. اما کسانی که به همراه علائم به نزد پزشک مراجعه می‌کنند، پزشک متخصص بدون در نظر گرفتن سن بیمار این آزمایش را فورا برای او تجویز می‌کند. علائمی همچون:

  • عادت‌های ماهانه بسیار سنگین‌تر و سخت‌تر از حالت معمول
  • خونریزی بی دلیل واژن در میان دو پریود متوالی
  • خونریزی واژینال هنگام یا بعد از مقاربت جنسی
  • احساس درد در حین انجام مقاربت جنسی
  • سوزش و خارش طولانی و درد در ناحیه واژن
  • درد در ناحیه پا و لگن
  • خستگی، بی اشتهایی و حالت تهوع شدید
  • لکه بینی و ترشحات غیر عادی و بد بو در واژن
  • قرار گرفتن بیمار در معرض دارویی به نام دی اتیل استیل بسترول (با نام اختصاری DES) قبل از تولد (اگر این دارو در دوران حاملگی توسط مادر مصرف شود ممکن است فرزند دختر در آینده به سرطان دهانه رحم مبتلا شود، همچنین ممکن است فرزند پسر نیز در معرض بیماری‌های مشابه قرار بگیرد)
  • عفونت اچ آی وی (ایدز)
  • ضعف در سیستم ایمنی (ناشی از شیمی درمانی، پیوند عضو، مصرف طولانی مدت کورتون)
  • مصرف بیش از اندازه سیگار (مصرف سیگار توسط خانم‌ها هم احتمال ابتلا به عفونت‌های التهابی واژن را افزایش می‌دهد و هم سلول‌های پیش سرطانی را تحریک و فعال‌تر می‌کند)

 

آیا بین آزمایش غربالگری پاپ و ویروس اچ پی وی (HPV) ارتباطی وجود دارد؟

ابتدا بهتر است به این نکته اشاره کنیم که ویروس اچ پی وی از طریق آزمایش غربالگری پاپ مستقیما قابل شناسایی و تشخیص نیست اما سلول‌های غیر طبیعی شکل گرفته در دهانه رحم که یکی از عوامل سازنده آن‌ها این ویروس است، در آزمایش غربالگری پاپ قابل تشخیص هستند. بنابراین ممکن است تکثیر و رشد سلول‌های غیری طبیعی دیده شده در آزمایش غربالگری پاپ به خاطر ویروس اچ پی وی باشد.

همانطور که گفتیم آزمایش غربالگری پاپ و آزمایش ویروس اچ پی وی (پاپیلومای انسانی) هردو تست غربالگری یا تشخیصی برای شناسایی بیماری سرطان دهانه رحم می‌باشند و بهتر است بدانیم که ویروس اچ پی وی یکی از اصلی ترین دلایل ابتلای خانم‌ها به سرطان دهانه رحم است. از این رو ممکن است پزشک برای غربالگری خانم‌های بالای 30 سال هر دو آزمایش را باهم تجویز کند.

چه کسانی لازم نیست آزمایش غربالگری پاپ انجام دهند؟

خانم‌هایی که سابقه هیسترکتومی کامل (تخلیه رحم به صورت کامل) دارند و دهانه رحم (سرویکس)‌ خود را به همراه رحم برداشته اند احتیاجی به انجام غربالگری توسط آزمایش غربالگری پاپ ندارند، به شرط آنکه علت برداشتن دهانه رحم وجود سرطان نبوده باشد.

همچنین خانم‌های بالای 65 سال که تا این سن چندین دوره متوالی غربالگری انجام داده‌اند و تفسیر پاپ اسمیر آن‌ها منفی و طبیعی بوده است، به توصیه متخصصان دیگر نیازی به ادامه غربالگری ندارند.

توجه: حتی کسانی هم که ۳ دوز کامل واکسن اچ پی وی را دریافت کرده اند باید در دوره‌های غربالگری شرکت کنند زیرا این واکسن فقط بخش محدودی از انواع ویروس‌های ایجاد کننده سرطان دهانه رحم را کنترل و بی‌اثر می‌کند.

این تست هر چند وقت یکبار انجام می‌شود؟

پزشکان متخصص توصیه می‌کنند تمام خانم‌هایی که از برقراری اولین رابطه جنسی آن‌ها 3 سال گذشته است، بهتر است آزمایش غربالگری پاپ را انجام داده و سپس هر 3 سال یکبار آن را مجددا تکرار کنند. اما به طور کلی توصیه می‌شود که این تست برای خانم‌های بین 21 تا 65 ساله (خصوصا خانم‌هایی که از نظر رابطه جنسی فعال هستند) انجام شود.

آزمایش غربالگری پاپ به چه شکلی انجام می‌شود و عوارض آن چیست؟

نحوه انجام آزمایش غربالگری پاپ به این صورت است که مقداری از سلول‌های دهانه رحم به آرامی نمونه برداری (تراشیده) می‌شوند و سپس به آزمایشگاه برده شده تا  توسط پاتولوژیست در زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار گیرند.

ممکن است برخی افراد پس از انجام آزمایش غربالگری پاپ مقدار بسیار کمی (خفیف) خونریزی از واژن را تجربه کنند که اگر شدید و طولانی نباشد نرمال و طبیعی است.

  • چه نکاتی را باید پیش از انجام آزمایش غربالگری پاپ رعایت کنیم؟
  • 48 تا 72 ساعت پیش از آزمایش، از انجام رابطه جنسی و مصرف داروهای ضد بارداری خودداری کنید.
  • 48 تا 72 ساعت پیش از انجام آزمایش از دوش واژینال استفاده نکنید (دوش واژینال شست و شو واژن با مواد ضدعفونی کننده و مواد معطری است که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند)
  • از استفاده کردن از کرم‌ها، پمادها و دارو‌های واژینال خودداری کنید (زیرا این مواد ممکن است سلول‌های غیر نرمال را پنهان کرده و یا موقتا از بین ببرند)
  • در دوران عادات ماهانه می‌بایست از انجام این تست خودداری کرده و با پزشک متخصص در این مورد مشورت کنید.
  • اگر از داروهای ضد انعقاد یا رقیق کننده خون مصرف می‌کنید این مطلب را با پزشک خود درمیان بگذارید.
  • در روز مراجعه برای آزمایش از لباس‌های راحتی استفاده کنید.

 

بیشتر بدانید : liquid در تست پاپ اسمیر

 

اگر جواب پاپ اسمیر مثبت باشد چه معنایی دارد؟

در ادامه قصد داریم در مورد اینکه اگر جواب پاپ اسمیر مثبت باشد منظور چیست صحبت کنیم. ابتدا باید بدانیم که پس از انجام آزمایش غربالگری پاپ، گزارشی که پاتولوژیست آزمایشگاه به عنوان تفسیر پاپ اسمیر نمونه برداشته شده به پزشک می‌دهد دارای دو حالت کلی می‌باشد:

  • تست پاپ طبیعی: اگر وضعیت سلول‌های نمونه برداری شده طبیعی باشد، تفسیر پاپ اسمیر منفی می‌شود و برگه‌ای که به بیمار داده می‌شود معرف یک غربالگری پاپ طبیعی است.
  • تست پاپ غیر طبیعی: اما اگر پاتولوژیست حین بررسی نمونه برداشته شده، سلول‌های غیر طبیعی (دیسپلازی سلول‌ها یا رشد سلول‌های سرطانی یا تغییرات پیش سرطانی) را مشاهده کند، تفسیر پاپ اسمیر مثبت بوده و تفسیر برگه پاپ اسمیر که به بیمار داده می‌شود معرف یک غربالگری پاپ غیرطبیعی است.

نکته خیلی مهم: منفی بودن یا طبیعی بودن غربالگری پاپ به معنای نرمال بودن قطعی وضعیت دهانه رحم نیست، زیرا این تست دارای خطا‌هایی نیز می‌باشد و ممکن است با یک تفسیر برگه پاپ اسمیر منفی کاذب روبرو باشیم.

دلایلی همچون استفاده از داروهای واژینال و مواد بهداشتی موضعی یا مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی در روز‌های قبل از نمونه گیری و … باعث ایجال اختلال و خطا در آزمایش و منفی شدن تفسیر پاپ اسمیر به صورت کاذب می‌شوند.

همچنین باید این نکته را به خاطر داشته باشیم که حتی اگر تفسیر پاپ اسمیر ما منفی شد، باید در غربالگری‌های دوره‌ای بعدی (که معمولا هر 3 سال یکبار توصیه می‌شود) شرکت کنیم.

اما اگر فرض را بر این قرار دهیم که تفسیر پاپ اسمیر به درستی منفی اعلام شده، این به معنای آن است که سلول‌های دهانه رحم، در حال حاضر سالم هستند و تا چند سال آینده نیز تبدیل به سلول‌های سرطانی نخواهند شد زیرا این فرآیند چند سال زمان می‌برد و فقط ممکن است در طول این چند سال (تا آزمایش بعدی) سلول‌های پیش سرطانی شکل بگیرند که در آزمایش‌های غربالگری دوره بعدی مشخص خواهند شد.

همچنین باید به این واقعیت نیز آگاه باشیم که مثبت بودن یا غیر طبیعی بودن جواب غربالگری پاپ هم همیشه به معنای وجود سرطان نیست، بلکه اگر جواب پاپ اسمیر مثبت باشد ممکن است تنها وضعیت سلول‌ها غیر طبیعی و غیر نرمال باشد و نیاز به انجام تحقیقات و آزمایش‌های بیشتر وجود داشته باشد. زیرا مشابه با جواب منفی کاذب، جواب مثبت کاذب نیز امکان پذیر است.

برای تشخیص قطعی سرطان دهانه رحم، منفی یا مثبت بودن جواب و تفسیر پاپ اسمیر توسط خود بیمار کافی نیست، بلکه تشخیص قطعی سرطان فقط و فقط توسط خود پزشک متخصص انجام می‌شود، آن هم به کمک آزمایش‌های کمک تشخیصی بیشتر. پزشک متخصص پس از مطالعه و تفسیر برگه پاپ اسمیر، در صورت صلاح دید تصمیم می‌گیرد که آیا بیمار نیاز به انجام آزمایش‌های کمک تشخیصی دقیق‌تر یا اقدامات درمانی بخصوصی دارد یا خیر.

تفسیر برگه پاپ اسمیر

تا اینجا متوجه شدیم که صرفا با منفی یا مثبت بودن تفسیر پاپ اسمیر نه می‌توان با قاطعیت نگران شد و نه می‌توان با قاطعیت پیگیری و غربالگری را رها کرد، زیرا تفسیر برگه پاپ اسمیر از جواب مثبت یا منفی آن مهم‌تر است و این کار باید توسط پزشک متخصص انجام شود.

اما اگر خودمان قصد تفسیر پاپ اسمیر را برای خودمان داشته باشیم (با فرض مراجعه قطعی به پزشک برای آگاهی از تشخیص تخصصی وی) می‌توانیم از نکات و توضیحات زیر کمک بگیریم:

به طور کلی جواب نهایی یا تفسیر پاپ اسمیر توسط پاتولوژیست در چهار حالت امکان دارد که در داخل برگه نوشته ‌شود:

1) غربالگری پاپ طبیعی (منفی)

پاتولوژیست اعلام می‌کند که سلول‌های ناسالم یا غیر طبیعی در داخل نمونه مشاهده نکرده است.

۲) غربالگری پاپ غیر طبیعی (مثبت)

در صورت غیرطبیعی بودن تفسیر پاپ اسمیر احتمالا حالت‌های مختلفی وجود داشته باشد:

  • در حالت ساده یک غربالگری پاپ غیر طبیعی، پاتولوژیست اعلام می‌کند که سلول‌هایی را در داخل نمونه مشاهده کرده است که به مقدار خیلی کمی با سلول‌های طبیعی دهانه رحم مغایرت دارند. (در این حالت احتمال وجود سرطان بسیار پایین است و فقط ممکن است دکتر علت غیر عادی بودن سلو‌ل‌ها را پیگیری کند)
  • همچنین در حالت پیشرفته‌تر یک غربالگری پاپ غیر طبیعی، ممکن است پاتولوژیست اعلام ‌کند که ضایعات پیش سرطانی در داخل نمونه مشاهده کرده است. این ضایعات را که دیسپلازی (SIL)‌ نیز می‌گویند دارای دو حالت دیسپلازی درجه پایین (LSIL) و دیسپلازی درجه بالا (HSIL) می‌باشند. (ضایعات پیش سرطانی در حقیقت مراحل اولیه شکل گیری سلول‌های سرطان هستند که به راحتی قابل درمانند)
  • در حالت حادتر پاتولوژیست گزارش می‌کند که سلول‌های سرطانی را در داخل نمونه مشاهده کرده است (این گزارش برای خانم‌هایی که مرتب آزامیش داده و غربالگری می‌شوند اتفاق نمی‌افتد زیرا ضایعات پیش سرطانی در مراحل اولیه و قبل از آن که بتوانند به سرطان تبدیل شوند شناسایی و درمان می‌شوند)

یادآوری: همانطور که پیشتر به آن اشاره کردیم، مشابه جواب منفی کاذب جواب مثبت کاذب نیز وجود دارد و  اگر جواب پاپ اسمیر مثبت باشد زمانی می‌توان احتمال داد که یک جواب مثبت کاذب است که پاتولوژیست سلول‌های غیر طبیعی دیده باشد نه دیسپلازی یا سلول‌های سرطانی.

در مواردی که تفسیر پاپ اسمیر مثبت قطعی نیست، پزشک ممکن است دهانه رحم بیمار خود را با کمک دستگاهی که کولپوسکوپ نام دارد شخصا ببیند. (کولپوسکوپ همچون میکروسکوپ، سلول‌ها را بزرگنمایی شده نشان می‌دهد)

3) غربالگری پاپ بی نتیجه

گاهی هم پیش می‌آید که پاتولوژیست گزارش می‌کند که سلول‌های غیر معمولی اما غیر قابل تشخیص را در نمونه مشاهده کرده است.

در این حالت پزشک متخصص یا از بیمار می‌خواهد که برای واضح‌تر شدن وضعیت سلول‌های غیر طبیعی چندین ماه دیگر (6 ماه) آزمایش را مجددا تکرار کند و یا برای او آزمایش‌های تکمیلی بیشتری (مثل کولپوسکوپی و …) تجویز می‌کند تا منبع شکل‌گیری این سلول‌ها و اهمیت آن‌ها مشخص شود، زیرا این سلول‌ها ممکن است نشانه‌ای از وجود ویروس HPV (اچ پی وی یا پاپیلومای انسانی) باشند.

 گزارشی که در تفسیر پاپ اسمیر داده می‌شود به صورت یکی از دو عنوان زیر می‌باشد:

  • سلول‌های غیر طبیعی پوششی و با اهمیت نامشخص که آن را با نماد (ASCUS) نمایش می‌دهند.
  • سلول‌های گلاندولار یا آتیپیک غددی با اهمیت نامشخص که آن را نیز با نماد (AGCUS) نمایش می‌دهند.

4) غربالگری پاپ نامطلوب (نمونه بی کیفیت)

در دیگر حالت تست‌های غربالگری پاپ بی نتیجه، ممکن است نمونه برداشته شده از دهانه رحم آنقدر بی‌کیفیت باشد که پاتولوژیست در تفسیر برگه پاپ اسمیر کلمه (نامطلوب) را گزارش کند، که با گذشت زمان و پیشرفت تجهیزات آزمایشگاهی و کیفیت آزمایش‌ها اینگونه موارد کمتر اتفاق می‌افتند.

توصیه مهم: همانطور که پیشتر گفتیم، فرآیند پیش سرطانی شدن سلول‌های سالم و سپس سرطانی شدن آن‌ها یک فرایند بسیار زمانبر است، به همین دلیل با غربالگری منظم (حداکثر هر ۳ سال یکبار) می‌توان این چرخه را قبل از تکمیل شدن شناسایی و درمان کرد.

در ادامه به چگونگی خواندن و تفسیر برگه پاپ اسمیر می‌پردازیم. به طور کلی تفسیر پاپ اسمیر شامل اطلاعات و سربرگ‌های زیر می‌باشد:

  • سربرگIdentity  : مشخصات شناسایی اولیه همچون نام بیمار، نام پزشک، تاریخ نمونه گیری و …
  • سربرگ Specimen Type : نوع نمونه (روش قدیمی نمونه گیری یا روش مایع نمونه گیری)
  • سربرگ Adequacy : کفایت نمونه
  • سربرگ Result : نتیجه آزمایش (منفی یا مثبت بودن و مشاهدات و یافته‌های درون نمونه)

تفسیر پاپ اسمیر در سربرگ Specimen Type : نوع نمونه

تست غربالگری پاپ به دو روش قدیمی و روش جدید قابل انجام است. در گذشته نمونه برداری به شکل سنتی انجام می‌شد، به این صورت که نمونه برداشته شده از دهانه رحم را بر روی یک اسلاید شیشه‌ای (لام) قرار می‌دادند و سپس نمونه به همراه اسلاید شیشه‌ای به آزمایشگاه منتقل می‌شد.

ایراد این روش در آن بود که علاوه بر سلول‌های مورد نظر، نمونه حاوی مقداری خون و مخاط (موکوس) بوده و به همین دلیل باعث همپوشانی سلول‌ها و واضح نبودن سلول‌های دهانه رحم می‌شد و احتمال کاذب بودن جواب آزمایش یا نامطلوب بودن آن افزایش پیدا می‌کرد.

اما در روش جدید (لیکوئید یا مایع)، نمونه برداشته شده را درون یک محلول قرار داده و به آزمایشگاه منتقل می‌کنند. سپس در آزمایشگاه به دلیل مایع بودن نمونه، خون و مخاط اضافی را به راحتی از محلول جدا کرده و سلول‌های مورد نظر را بدون مداخله و همپوشانی دیگر سلول‌ها، مورد بررسی قرار می‌دهند.

حال می‌توانیم دریابیم که با توجه نوع نمونه برداری، در سربرگ Specimen Type چه چیزی بیان شده است و چگونه از طریق آن تفسیر پاپ اسمیر با چه دقتی صورت می‌گیرد:

  • کلمه Pap Test Conventional بیانگر نوع نمونه برداری به روش سنتی یا قدیم است
  • و کلمه Liquid-Based Pap Test بیانگر نوع نمونه برداری به روش مایع یا جدید

تفسیر پاپ اسمیر در سربرگ Adequacy : کفایت نمونه

همانطور که پیشتر نیز گفتیم، ممکن است نمونه برداشته شده از دهانه رحم آنقدر بی‌کیفیت باشد که پاتولوژیست در تفسیر برگه پاپ اسمیر کلمه (نامطلوب) را گزارش کند. در حقیقیت مطلوب بودن (منفی یا مثبت یا بی‌نتیجه) و نامطلوب بودن (بی کیفیت) نمونه در این سربرگ مشخص می‌شود.


  • اگر نمونه گرفته شده مطلوب و دارای تفسیر باشد از کلمه Satisfactory استفاده می‌شود
  • و اگر نمونه گرفته شده نامطلوب و بی‌کیفیت باشد از کلمه Unsatisfactory استفاده می‌شود

تفسیر پاپ اسمیر در سربرگ Result : نتیجه

در این قسمت از تفسیر پاپ اسمیر مشروط بر مطلوب بودن کفایت نمونه، ویژگی‌های بافتی نمونه مورد نظر توسط پاتولوژیست توصیف و گزارش می‌شود. چند مورد از نکات و اصطلاحاتی که در این بخش مورد بررسی قرار می‌گیرند عبارتند از:

التهاب‌ها (Inflammation)

التهاب‌ها که به صورت قرمزی نمایان می‌شوند، شایع‌ترین و محتمل‌ترین مواردی هستند که در نمونه‌های تست غربالگری پاپ دیده می‌شوند که معمولا در بیشتر موارد نشانشگر مشکل خاص یا حادی نیستند. این التهاب‌ها می‌توانند با شدت‌های متفاوتی وجود داشته باشند که آن‌ها را در سه سطح خفیف، متوسط و شدید دسته بندی و بیان می‌کنند.

هرچه شدت این التهاب‌ها بیشتر و شدیدتر باشد، احتمال وجود عفونت نیز افزایش پیدا می‌کند. بنابراین التهاب‌های شدید و بعضا متوسط احتیاج به بررسی بیشتر و ریشه یابی دارند.

ارگانیسم‌ها (Organisms)

یکی از مهم‌ترین مشاهداتی که در سربرگ نتیجه در تست غربالگری پاپ گزارش می‌شود، وجود یا عدم وجود انواع واژینیت‌ها می‌باشد. واژینیت‌ها از شایع‌ترین اختلالات احتمالی واژن هستند که در اثر ایجاد عفونت به واسطه ارگانیسم‌ها (باکتری‌ها، انگل‌ها، ویروس‌ها، میکروب‌ها) به وجود می‌آیند.

بنابراین مقصود از واژه ارگانیسم در برگه تفسیر پاپ اسمیر، گزارش در ارتباط با وضعیت باکتری‌ها، قارچ‌ها، انگل‌ها و ویروس‌های موجود در واژن (و به طبع وجود یا عدم وجود انواع عفونت‌های ناشی از آن‌ها) می‌باشد. چند نمونه از عناوینی که ممکن است در این قسمت گزارش شوند عبارتند از:

  • فلورهای نرمال و طبیعی واژن (Normal flora): در واژن باکتری‌هایی حضور دارند که وجود آن‌ها طبیعی و نرمال بوده و به معنای وجود یک عارضه یا بیماری نیست. این عنوان هم به نرمال بودن وضعیت باکترایی واژن اشاره می‌کند.
  • فلورهای غیر نرمال و تغییر یافته (Shift In flora): به رشد و تکثیر غیر نرمال باکتری‌های طبیعی واژن اشاره می‌کند، که موجب شکل‌گیری بیماری شایعی به نام باکتریال واژینوزیس می‌شود. این بیماری باعث ترشحات بد بوی واژن (چیزی مشابه با بوی ماهی) می‌شود.
  • عفونت قارچی کاندیدیازیس (Candidiasis): این قارچ به طور طبیعی و در تعداد کم در داخل واژن حضور دارد اما زمانی که رشد کرده و تعدادش افزایش پیدا کند باعث عفونت می‌شود.
  • عفونت غیر ویروسی تریکوموناس واژینالیس (Trichomonas Vaginalis): این عفونت یکی از انواع واژینیت‌ها بوده که از طریق روابط جنسی منتقل شده و موجب ترشحات بد بو در واژن و احساس درد حین مقاربت می‌شود.
  • تغییرات سلولی ناشی از بیماری هرپس (Herps Simplex Virus): ویروس هرپس عامل شکل گیری یکی از بیماری‌های مقاربتی به نام تبخال تناسلی است. در صورت وجود ویروس هرپس در داخل واژن، سلول‌های واژن دچار تغییر می‌شوند، بنابراین برای تشخیص ریشه و عامل این تغییرات و ارتباط داشتن یا نداشتن آن‌ها با سرطان دهانه رحم نیاز به انجام آزمایش‌ها و بررسی‌های بیشتری است.
  • و …

سخن پایانی

با نتایج و تفسیر پاپ اسمیر توسط پزشک متخصص مشخص می‌شود که چه زمانی بیمار باید تست بعدی خود را انجام دهد. اگر جواب غربالگری پاپ منفی بود یعنی بیمار می‌تواند تست بعدی خود را در 3 سال آینده انجام دهد ولی اگر تفسیر تست پاپ اسمیر مثبت یا بی نتیجه (نامشخص) بود، پزشک متناسب با وضعیت بیمار از او می‌خواهد که طی چندین ماه آینده آزمایش را مجددا تکرار کند.همانطور که از این مقاله متوجه شدیم، سرطان دهانه رحم یک بیماری قابل پیشگیری است و در صورتی که به موقع تشخیص داده شود به راحتی قابل درمان نیز می‌باشد.پس انجام تست‌های دوره‌ای و پیگیری تفسیر برگه پاپ اسمیر را جدی بگیرید. حتی اگر جواب پاپ اسمیر مثبت باشد باز هم جای نگرانی نیست، چراکه می‌توان آن را زنگ خطری دانست که در زمان مناسبی به صدا درآمده تا از پیشرفت یا وقوع یک بیماری، به راحتی پیشگیری کنید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *