مرکز تخصصی زنان و زایمان

کاهش درد پریودی

اگر درد پریودی همیشه همراه شماست با توجه به اینکه درد پریود می تواند گاهی غیرطبیعی باشد و علت زمینه ای ناشی از بیماری ها یا مشکلاتی در سیستم تناسلی خانم ها باشد لذا حتما به پزشک مراجعه نمائید. برای کاهش درد پریودی انواع داروهای خوراکی گیاهی و حتی قرص های مسکن وجود دارد اما اگر درد شما کم و قابل تحمل است تا حد امکان از خوردن دارو خودداری نموده و سعی نمائید با خوردن دمنوش های گیاهی مانند گل گاو زبان، بابونه، زنجبیل و … از شدت درد خود کم کنید. سندروم حوالی قاعدگی یا pms با درد قاعدگی تفاوت دارند. علائم سندروم حوالی قاعدگی از 1 الی 2 هفته قبل از شروع پریودی پدیدار می شوند و از نشانه های آن خستگی مفرط، احساس نفخ شکم و زودرنجی و بی حوصلگی از نشانه های آن است که با مراجعه به پزشک می توانید مشکل خود را حل نمائید. ما در یکی از بهترین کلینیک های زنان و زایمان با بهره مندی از بهترین خدمات می توانیم ضامن سلامتی شما بانوان و مادران عزیز باشیم.

 

کاهش درد پریودی

 

چگونه به مرحله کاهش درد پریودی برسیم ؟

تقریبا تمام زنان درد قاعدگی را تجربه کرده اند که این درد به شکل فشار و پیچش در ناحیه شکم و زیر شکم نمایان می شود. درد پریودی معمولا از 12 الی 24 ساعت طول می کشد و از هر 5 خانم 4 خانم آن را تجربه می کنند. درد پریود در بعضی از خانم ها آنقدر دردناک و شدید است که حتی نمی توانند کارهای عادی روزمره خودرا انجام دهند اما برعکس برای بعضی از خانم ها خفیف است.
هر ماه رحم زنان بعد از قاعدگی یک لایه جدیدی روی دیواره رحم می سازد که رحم را آماده برای پذیرش تخمک لقاح یافته و لانه گزینی و در نهایت رشد و بالغ شدن بچه در رحم می کند.

اگر فردی تا دو هفته بعد از قاعدگی پریود نشود کم کم تغییرات هورمونی ایجاد می کند که باعث ریزش مجدد این لایه شده که قاعدگی می گوییم. اما این سیکل در هنگام قاعدگی و گاهی پیش از آن می تواند باعث درد ناشی از اسپاسم هایی که جهت ریزش آن لایه ایجاد می شود باشد. اما مهم است بدانیم که با چه روش هایی میتوان کاهش درد پریودی رسید .

 

ورزش کردن

در دوران قاعدگی برای کاهش درد پریودی می توانید با انجام حرکات کششی و یا ورزش هایی مانند یوگا، گردش خون در بدن خود را افزایش دهید. ورزش کردن در طول هفته می تواند نقش مهمی در کاهش درد پریودی شما داشته باشد.

رژیم غذایی

خانم ها بهتر است در این دوران از موادی که فیبر زیاد دارند استفاده و از مصرف موادی که باعث نفخ شکم می شود مانند: کافئین، غذاهای شور، غذاهای چرب و نوشیدنی های گازدار پرهیز نمایند. کاهش مصرف این مواد می تواند به کاهش گر گرفتگی بدن کمک کند و به جای آنها می توانید چای زنجبیل، نعنا، بابونه و رازیانه استفاده نمائید.
توجه: زنانی که قصد دارند از گیاهان دارویی استفاده نمایند هرچند گفته می شود که عوارض جانبی کمی دارند اما ممکن است با بدن شما سازگار نبوده و مشکلات دیگری در بر داشته باشد به همین دلیل برای کاهش درد پریود خود با پزشک متخصص مشورت نمائید.

ماساژ دادن

ماساژ دادن باعث گردش بیشتر خون شده و به شما در کاهش درد پریودی کمک می کند.

گرما درمانی

اعمال گرما بر روی ناحیه شکم یکی از راهکار های تسکین درد می باشد. تحقیقات نشان داده که اعمال گرما تا 40 درجه سانتیگراد می تواند به اندازه قرص ایبوپروفن موثر جهت تسکین درد باشد که می توان با استفاده از پد گرمکن یا حوله داغ استفاده کرد.

خوردن مسکن

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی که جزء مهم ترین داروهای بدون نسخه پزشک برای تسکین درد پریودی قابل مصرف می باشند. این داروها باعث کاهش تولید پروستاگلاندین و در نتیجه کاهش درد پریودی می شوند. پروستاگلاندین ها موادی هستند که در بدن وجود دارند و در به وجود آمدن التهاب و درد نقش دارند. این ماده جریان خون در رحم را کاهش داده و باعث انقباض آن می شود. وقتی این ماده در بدن ترشح می شود گیرنده های حسی درد حساس تر می شوند و با انقباض های پی در پی و نبود اکسیژن کافی در رحم باعث درد می شود.

بورون چیست؟

بورون یک ماده معدنی است که باعث جذب کلسیم و فسفر شده و به تسکین درد پریودی کمک می کند. مواد غذایی که دارای غلظت بالای بورون هستند شامل:
1. نخود
2. موز
3. آووکادو
4. کره بادام زمینی
کلسیم
کلسیم نیز یکی دیگر از موادی است که می تواند به کاهش گر گرفتگی کمک کند. مواد غذایی سرشار از کلسیم عبارت اند از: بادام ها، لبنیات، دانه های کنجد و سبزیجات
همچنین کلسیم را می توان به صورت قرص هم مصرف نمود اما حتما باید مقدار دوز مصرفی و طول دوران مصرف قرص زیر نظر پزشک باشد.

از عوامل افزایش درد دوران قاعدگی

• سیگار کشیدن
• خونریزی های بسیار شدید و زیاد
• سابقه خانوادگی در گرفتگی قاعدگی
• پریودی نامنظم
• تولید بیش از اندازه پروستاگلاندین ها

درد قاعدگی به چند دسته تقسیم می شود؟

درد قاعدگی به دو دسته تقسیم می شود یکی دردهای اولیه و دیگری دردهای ثانویه است که درد اولیه همراه با ترشح ماده ای به نام پروستاگلاندین آغاز می شود. این نوع درد در افراد جوان بیشتر دیده می شود و به مرور زمان و بعد از اولین زایمان عموما کمتر می شود. در این نوع درد ممکن است فرد دچار حالت تهوع، شل شدن مدفوع، سرگیجه خفیف، تیر کشیدن پاها یا کمی سردرد شود. درد قاعدگی ثانویه در اثر اختلال در فیبروز رحم، اندومتریوز یا بیماری التهابی لگن ممکن است رخ دهد که در سنین بالاتر بروز پیدا کرده و هرچه سن بالاتر می رود شدیدتر می شود که ممکن است قبل دوران قاعدگی شروع و تا بعد از پریودی ادامه داشته باشد.

از بیماری هایی که باعث درد پریودی ثانویه می شوند

• آندومتریوز
• کیست تخمدان
• تومور تخمدان
• انسداد گردن رحم
• فیبروم یا میوم رحم
• بیماری التهابی لگن
• چسبندگی داخلی رحم
• اختلالات مادرزادی
آندومتریوز، این بیماری زمانی رخ می دهد که دیواره رحم در جایی خارج از رحم رشد کند.
کیست تخمدان ، کیسه های پر از مایع روی تخمدان هستند که اغلب بدون نشانه می باشند اما در بعضی موارد می توانند باعث درد در دوران قاعدگی شوند. این کیست ها معمولا بی خطر بوده و فقط برخی از آنها ممکن است سرطانی باشند.

سخن پایانی درباره کاهش درد پریودی

درد دوران قاعدگی یکی از مسائل رنج آوری است که هر خانمی می تواند داشته باشد. از این رو شما با مراقبت های قبل از دوران پریودی اعم از خوردن دمنوش های گیاهی یا ورزش کردن می توانید باعث کاهش درد پریودی خود شوید. اما زنانی که در طول دوران قاعدگی دچار دردهای وحشتناک و غیرقابل تحمل می شوند و با وجود علت های مختلف زمینه ای که ممکن است ناشی از اختلالات آناتومیک یا اختلالات هورمونی یا مشکل جدی زنانگی باشد حتما باید به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایند و از مصرف خودسرانه دارو جدا خودداری نمایند چرا که احتمال وقوع مشکل اساسی وجود دارد.
کلینیک زنان ما با بهره مندی از بهترین پزشکان متخصص با خدماتی بی نظیر می توانند پذیرای شما بانوان و مادران عزیز باشد.