مرکز تخصصی زنان و زایمان

چند روز تاخیر در پریود نشانه بارداری است

سوالی که زنان در حین توقف پریود خود با خود تکرار می‌کنند آن است که چند روز تاخیر در پریود نشانه بارداری است. چنانچه فردی دارای سیکل قاعدگی منظم دچار تاخیر در پریود شود ممکن است تصور کند باردار است. علل دیگری نیز برای تاخیر در دوران پریود وجود دارد که در صورت منفی بود تست بارداری باید توسط پزشک متخصص مورد بررسی قرار گیرد. مرکز فوق تخصصی ما با سالیان متمادی فعالیت در حوزه زنان آماده ارائه خدمات نوین پزشکی به شما عزیزان می‌باشد.

A-few-days-delay-in-period-is-a-sign-of-pregnancy

فهرست مطالب مورد استفاده در این مقاله

چند روز تاخیر در پریود نشانه بارداری ا ست

علائم اولیه بارداری چیست؟

سایر علل بروز تاخیر در پریود چیست؟

بهترین زمان برای انجام تست بارداری چه وقتی است؟

بهترین زمان از روز برای انجام تست بارداری چیست؟

و کلام آخر

چند روز تاخیر در پریود نشانه بارداری است

پیش از پاسخ به این سوال که چند روز تاخیر در پریود نشانه بارداری است، ابتدا بد نیست در خصوص فرآیند بارداری صحبت کنیم. زنان به صورت ماهانه و طی سیکل قاعدگی خود با پروسه تخمک گذاری آماده باروری می‌شوند. طی سیکل قاعدگی با افزایش هورمون‌های استروژن و پروژسترون لایه داخلی رحم ضخیم شده و آماده لایه گزینی تخمک بارور خواهد شد. با آزاد سازی یک تخمک بالغ از تخمدان‌‌ها تخمک خود را به لوله فالوپ رسانده تا در صورت وجود اسپرم لقاح انجام داده و بارور شود. در صورت عدم لقاح تخمک تا 24 ساعت پس از آزادسازی تجزیه شده و از بین می‌رود.

با تاخیر در پریود یک زن، اولین و مثبت‌ترین علتی که به ذهن فرد خطور خواهد کرد بارداری است. به محض لانه‌گزینی تخمک بارور و لقاح یافته با اسپرم بدن شروع به ترشح هورمون HCG خواهد کرد و این هورمون علت اصلی تاخیر در قاعدگی خواهد بود.

در پاسخ به این سوال که چند روز تاخیر در پریود نشانه بارداری است، باید گفت در حالت کلی طول چرخه قاعدگی زنان 28 روز است اما آن دسته از زنانی که دارای پریود هفت روزه هستند می‌توانند سیکل قاعدگی 35 روزه داشته باشند و از همین رو تاخیر 4 تا 5 روزه پریود طبیعی است.

برای اطمینان از بارداری بهتر است تست بارداری را یک روز پس از روز پریود مورد انتظار خود انجام دهید. در این حالت درصد اطمینان از بارداری 100% خواهد بود، میزان اطمینان از انجام تست در روز پریود مورد انتظار 96% و درصد اطمینان تست یک روز پیش از پریود 93% خواهد بود. هر چه از زمان پریود مورد انتظار فاصله بگیریم میزان اطمینان بارداری کاهش خواهد یافت.

برای دقیق‌ترین نتیجه باید تا هفته بعد از قاعدگی از دست رفته صبر کنید تا آزمایش بارداری انجام شود. اگر نمی‌خواهید تا زمان تاخیر پریود خود منتظر بمانید، باید حداقل یک تا دو هفته بعد از رابطه جنسی صبر کنید. در صورت بارداری، بدن به زمان نیاز دارد تا سطح قابل تشخیص از هورمون HCG تولید کند. این اتفاق معمولاً 7 تا 12 روز پس از کاشت موفق تخمک طول می‌کشد. اگر آزمایش در اوایل چرخه انجام شود احتمالاً نتیجه نادرست خواهد بود.

علائم اولیه بارداری چیست؟

اگر پریودتان به تاخیر افتاده ممکن است شک کنید که باردار هستید یا خیر. شاید برایتان سوال باشد چند روز تاخیر در پریود نشانه بارداری است. در صورت توقف یا تاخیر در پریود بهتر است به سایر علائم بارداری نیز توجه کنید. در ادامه به برخی علائم که ممکن است نشانه بارداری باشد اشاره کرده‌ایم، در صورت مواجه با هر یک از این علائم برای اطمینان تست بارداری دهید.

  • تاخیر در پریود
  • گرفتگی و دردهای قاعدگی
  • درد پستان
  • خستگی
  • تکرر ادرار
  • بیزاری از غذا
  • حالت تهوع

از همین رو نمی‌توان لزوماً گفت صرف چند روز تاخیر در پریود نشانه بارداری است. در صورتی که فرد با انجام آزمایش بارداری از عدم بارداری خود اطمینان حاصل کرد باید برای بررسی تخصصی علت تاخیر در پریود خود به پزشک مراجعه نماید.

سایر علل بروز تاخیر در پریود چیست؟

احتمال دارد تاخیر و توقف پریود به دلایل زیادی غیر از بارداری رخ دهد. علل شایع تاخیر در پریود می‌تواند از عدم تعادل هورمونی تا شرایط جدی پزشکی متغیر باشد. حال که می‌دانید چند روز تاخیر در پریود طبیعی است و چند روز تاخیر در پریود نشانه بارداری است و نسبت به عدم بارداری خود با انجام تست‌های مربوطه اطمینان دارید، بد نیست با سایر علل تاخیر در پریود آشنا شویم:

  • استرس: استرس می‌تواند هورمون‌های را از بین ببرد، برنامه روزانه افراد را تغییر دهد و بر هیپوتالاموس مغز که مسئول تنظیم قاعدگی است تأثیر بگذارد. در درازمدت استرس قادر به ایجاد بیماری یا افزایش یا کاهش ناگهانی وزن شده و بر چرخه قاعدگی تأثیر بگذارند.
  • وزن پایین بدن: زنان مبتلا به اختلالات خوردن مانند بی‌اشتهایی یا پرخوری عصبی احتمالاً دچار تاخیردر قاعدگی می‌شوند. وزنی 10 درصد کمتر از حد طبیعی قد فرد می‌تواند نحوه عملکرد طبیعی بدن و تخمک‌گذاری را متوقف کند.
  • اضافه وزن: اضافه وزن نیز مشابه وزن پایین بدن منجر به تغییرات هورمونی می‌شود و تخمک گذاری را متوقف می‌سازد.
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک: این بیماری منجر به افزایش تولید هورمون مردانه آندروژن می‌شود. در نتیجه این عدم تعادل هورمونی، کیست‌هایی روی تخمدان‌ها ایجاد می‌شوند. وجود کیست می‌تواند تخمک‌گذاری را دچار بی‌نظمی کرده یا آن را به طور کامل متوقف سازد. از سوی دیگر به دلیل مقاومت نسبت به انسولین ناشی از این سندرم هورمون‌های انسولین نیز می‌توانند از تعادل خارج شوند.
  • روش‌های پیشگیری از بارداری: روش‌های ضدبارداری از جمله قرص، ایمپلت یا تزریق ممکن است تغییری در چرخه قاعدگی ایجاد کنند. به عنوان مثال قرص‌های ضدبارداری حاوی هورمون‌های استروژن و پروژسترون هستند که مانع از تخمک‌گذاری تخمدان‌ها می‌شوند. انواع دیگر روش‌های پیشگیری نیز می‌توانند باعث از دست رفتن پریود شوند.
  • بیماری‌های مزمن: بیماری‌های مزمن از جمله دیابت و سلیاک می‌توانند بر چرخه قاعدگی تأثیر بگذارند. تغییرات قند خون با تغییرات هورمونی مرتبط هستند، بنابراین حتی اگر نادر باشد، دیابت کنترل نشده می‌تواند باعث نامنظم شدن قاعدگی شود. از سوی دیگر سلیاک با آسیب روده در اثر التهاب ناشی از بیماری احتمالاً مانع جذب مواد مغذی اصلی شده و این می‌تواند منجر به تاخیر در پریود شود.

بهترین زمان برای انجام تست بارداری چه وقتی است؟

تعیین اینکه دقیقاً چند روز تاخیر در پریود نشانه بارداری است، کار آسانی نخواهد بود. احتمال دارد بخواهید به محض توقف پریود یا در صورت تاخیر در قاعدگی، آزمایش بارداری انجام دهید. چنانچه دوره‌های قاعدگی فرد منظم باشد، از تاریخ دقیق پریود خود که به تاخیر افتاده اطلاع خواهد داشت. اگر پریودهای فرد نامنظم باشد یا به هر دلیلی پریود نشود، بهتر است حداقل سه هفته پس از برقراری رابطه جنسی آزمایش بارداری انجام دهد. در صورت توقف قاعدگی یا تصور بر احتمال بارداری فرد توصیه می‌شود در اسرع وقت آزمایش بارداری انجام دهد. به جهت اطلاع از صحت و نحوه و بهترین زمان انجام تست بارداری باید طبق دستورالعمل‌های موجود روی کیت آزمون اقدام کنید. طبق ادعاهای برخی از آزمایش‌های بارداری این تست‌ها قادرند چند روز پیش از توقف و یا تاخیر در قاعدگی نتیجه دهند. با این حال دانستن این نکته ضروری است که نتایج تست بارداری زودهنگام اغلب دارای دقت کمتری است.

بهترین زمان برای انجام آزمایش بارداری بعد از تاخیر در قاعدگی است. این زمان به فرد کمک می‌کند تا از نتایج منفی کاذب جلوگیری کند.

اگر فرد چرخه‌های شما نامنظم دارد یا طول چرخه وی مشخص نیست، انجام تست بارداری را تا زمانی که طولانی‌ترین چرخه قاعدگی معمول خود را نگذرانده‌ به تعویق بیاندازد. به عنوان مثال، اگر دوره‌های فرد از 30 تا 36 روز متغیر است، بهترین زمان برای انجام آزمایش روز 37 پریود یا بعد از آن است. بنابراین در خصوص چنین افرادی نمی‌توان به قطعیت عنوان کرد که چند روز تاخیر در پریود نشانه بارداری است، مگر با نتیجه مثبت تست.

بهترین زمان از روز برای انجام تست بارداری چیست؟

زمان انجام آزمایش بارداری تا حدی اهمیت دارد. اگر آزمایش را صبح انجام دهید به احتمال زیاد به نتیجه دقیقی خواهید رسید. این امر به ویژه در صورتی که پریود شما هنوز به تاخیر نیفتاده باشد، یا تنها چند روز تاخیر داشته باشد صادق خواهد بود. سوالی که اینجا به ذهن خطور می‌کند این است که چند روز تاخیر در پریود نشانه بارداری است.

تست‌های حاملگی خانگی معمولا بواسطه تشخیص هورمون گنادوتروپین کوریونی انسانی (hCG) در ادرار عمل می‌کنند. با وجود آنکه شب‌ها برای ادرار کردن بیدار شوید (یا در طول شب آب بنوشید)، ادرار شما حین بیدار شدن غلیظ‌تر خواهد بود. این مسئله معمولاً به این معنی است که میزان hCG کمی بیشتر است و در صورت بارداری احتمال بیشتری وجود دارد که نتیجه مثبتی بگیرید.

با این حال، همچنان می‌توانید در وسط روز یا حتی در شب آزمایش بارداری انجام دهید. به احتمال زیاد پاسخ منفی کاذب دریافت می‌کنید، مخصوصاً اگر پریود شما چندان به تاخیر نیفتاده باشد و اگر آب زیادی مصرف کرده‌اید و ادرارتان رقیق شده است.

و کلام آخر

سوالی که در غالب موارد برای زنان در سنین باروری مطرح است آن است که چند روز تاخیر در پریود نشانه بارداری است. این سوال زمانی برجسته می‌شود که پریود فرد برای چند روز به تاخیر می‌افتد. در پاسخ به این سوال باید گفت در کل افرادی قاعدگی طبیعی دارای سیکل قاعدگی 28 روزه است اما گاهی افراد دوره پریودی بیش از سه روز دارند و سکیل قاعدگی آنها 35 روزه است در چنین افرادی تاخیر 5 تا 6 روزه در پریود طبیعی خواهد بود. با این حال هر تاخیری در خونریزی قاعدگی ناشی از بارداری نیست. از همین رو ضروری است افراد برای بررسی علت زمینه‌ای مشکل خود به پزشک متخصص زنان مراجعه نماید. مرکز فوق تخصصی و تخصصی ما با همکاری با گروهی از متخصصین زنان تراز اول و بکارگیری تجهیزات روز دنیا آماده ارائه خدمات سلامتی به کلیه زنان است.

خوشبختانه در کلینیک تخصصی ما تیمی از متخصصین بسیار باتجربه در این زمینه فعال هستند که می‌توانند شما را به طور کامل ارزیابی کرده و از هر جهتی تحت نظر داشته باشند تا علت اصلی تشخیص داده شده و در صورت نیاز درمان شود. جهت مشاوره یا مراجعه به این کلینیک می‌توانید از لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه استفاده کنید