مرکز تخصصی زنان و زایمان
مرکز تخصصی زنان و زایمان

تست پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر ابزاری برای غربالگری سرطان دهانه رحم است. احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم در ۳۰ سالگی و دوباره در ۵۰ سالگی به اوج خود می‌رسد. قابلیت این آزمایش تشخیص سلول‌های غیرطبیعی دهانه رحم قبل از سرطانی شدن است. تشخیص زودهنگام سلول‌های سرطانی می‌تواند به شانس بیشتری برای درمان منجر شود؛ بنابراین بسیار مهم است که برای اطمینان از سلامت خود و پیشگیری از خطرات احتمالی انجام این تست را جدی بگیرید. با ما همراه باشید تا درباره آزمایش غربالگری پاپ، روش انجام و تفسیر نتیجة آن بیشتر بدانید.

Pap-smear-test

فهرست مطالب

تست پاپ اسمیر چیست؟

روشی که در آن از یک برس کوچک برای برداشتن آرام سلول‌ها از سطح دهانه رحم و ناحیه اطراف آن استفاده می‌شود تا بتوان آنها را زیر میکروسکوپ از نظر سرطان دهانه رحم یا تغییرات سلولی که می‌تواند باعث سرطان دهانه رحم شود بررسی کرد. تست پاپ اسمیر همچنین ممکن است به یافتن شرایط دیگر مانند عفونت یا التهاب کمک کند.

معمولاً هم‌زمان با معاینه لگن انجام می‌شود و همچنین ممکن است هم‌زمان با آزمایش انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی(HPV) انجام شود. تست پاپ و تست پاپانیکولائو نیز نامیده می‌شود.

زنان از چند سالگی باید تست پاپ اسمیر را انجام دهند؟

زنان باید از سن ۲۱ سالگی شروع به انجام تست پاپ اسمیر و از ۳۰ سالگی آزمایش HPV کنند. اکثر مردم بعد از ۶۵ سالگی نیازی به آزمایش پاپ اسمیر ندارند.

به توصیه پزشکان تست پاپ اسمیر چند وقت یکبار باید انجام شود؟

اینکه تست پاپ اسمیر چند وقت یکبار باید انجام شود به عوامل زیادی از جمله سن، سابقه سلامتی و نتایج آخرین تست پاپ یا HPV شما بستگی دارد. به‌طورکلی،غربالگری پاپ باید انجام شود:

  • هر سه سال یکبار از سنین ۲۱ تا ۲۹
  • هر سه سال یکبار از سنین ۳۰ تا ۶۵ سال بدون آزمایش HPV
  • هر پنج سال یکبار از سنین ۳۰ تا ۶۵ سال با آزمایش HPV

درصورتی‌که بیماران یکی از عوامل خطر زیر را داشته باشند، در پاسخ به این پرسش که تست پاپ اسمیر چند وقت یکبار باید انجام شود، باید بگوییم ممکن است نیاز به غربالگری بیشتر برای سرطان دهانه رحم داشته باشند:

  • هرسال برای کسانی که سابقه غربالگری پاپ غیرطبیعی دارند.
  • هرسال برای کسانی که ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) دارند یا دارای نقص ایمنی هستند.
  • هرسال برای کسانی که مادرانشان دارویی به نام دی اتیل استیل‌بسترول (DES) در دوران بارداری مصرف کرده‌اند. مصرف  DES در دوران بارداری خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهد.

تست پاپ اسمیر در چه مواردی کاربرد دارد؟

تغییرات غیرطبیعی در سلول‌های دهانه رحم توسط آزمایش غربالگری پاپ مشخص می‌شود. تست پاپ اسمیر کاربردهای مختلفی در مراقبت‌های پزشکی دارد، از جمله:

غربالگری: تست پاپ اغلب برای غربالگری سرطان دهانه رحم در افراد بدون علائم استفاده می‌شود. این آزمایش می‌تواند سرطان دهانه رحم و همچنین تغییرات سلول‌های دهانه رحم را که در صورت عدم درمان ممکن است سرطانی شوند، شناسایی کند. آزمایش پاپ اسمیر ممکن است به‌تنهایی یا همراه با آزمایش سویه‌های ویروس پاپیلومای انسانی(HPV) که می‌تواند باعث سرطان دهانه رحم شود، انجام شود.

تشخیص: از غربالگری پاپ می‌توان برای کمک به تعیین علت اصلی علائم واژن، از جمله ترشح غیرطبیعی واژن یا خونریزی استفاده کرد.

مانیتورینگ: پاپ اسمیر ممکن است برای پیگیری نظارت بر ناهنجاری‌های سلولی دهانه رحم یا سایر یافته‌های شناسایی شده در تست پاپ اولیه استفاده شود.

پزشک شما ممکن است از تست پاپ اسمیر برای تشخیص شرایط زیر استفاده کند:

  • التهاب
  • عفونت
  • سلول‌های غیرطبیعی
  • سلول‌های پیش سرطانی
  • سرطان

پزشک شما ممکن است هم‌زمان با آزمایش پاپ آزمایشی برای ویروس پاپیلومای انسانی(HPV)  انجام دهد. عفونت با HPV مهم‌ترین عامل خطر سرطان دهانه رحم در زنان بالای ۳۰ سال است. پزشک شما ممکن است دلایل دیگری برای توصیه آزمایش پاپ داشته باشد.

مهم‌ترین نکاتی که قبل از انجام تست پاپ اسمیر باید رعایت کنید

برخی از کارهایی که در روزهای قبل از انجام تست پاپ اسمیر انجام می‌دهید می‌تواند بر نتایج آزمایش تأثیر بگذارد. برای دقیق‌ترین نتایج، باید:

  • دو روز قبل از معاینه رابطه جنسی واژینال نداشته باشید.
  • حداقل دو روز قبل از آزمایش از تامپون، کرم واژینال یا دارو، فوم یا ژله ضدبارداری، روان‌کننده یا دوش استفاده نکنید.
  • قرار ملاقات را حداقل پنج‌روز پس از پایان دوره قاعدگی خود تنظیم کنید.
  • عفونت دهانه رحم نداشته باشید (در صورت وجود، ابتدا درمان شود و بیمار ۴-۶ هفته بعد نزدیک به اواسط سیکل بازگردد).
  • بهتر است قبل از انجام غربالگری پاپ، مثانه خود را خالی کنید.

تست پاپ اسمیر چطور انجام می‌شود؟

در طی آزمایش غربالگری پاپ، لباستان را از کمر به پایین درمی‌آورید و به پشت روی میز معاینه دراز می‌کشید، جایی که پاهای خود را بازکرده و پاهای خود را به‌صورت رکاب قرار می‌دهید. یک ملحفه روی ران شما قرار می‌گیرد.

برای انجام تست پاپ اسمیر، پزشک از اسپکولوم برای گشاد شدن آرام واژن استفاده می‌کند. اسپکولوم یک قطعه پلاستیکی یا فلزی نازک با یک قطعه لولایی در یک سر است که به آن اجازه باز و بسته‌شدن می‌دهد. اگر اسپکولوم فلزی باشد، پزشک یا پرستار آن را گرم می‌کنند تا راحت‌تر شود. پزشک یا پرستار زمانی که می‌خواهد اسپکولوم را در واژن شما بگذارد به شما اطلاع می‌دهد.

هنگامی که اسپکولوم در جای خود قرار گرفت، پزشک به‌آرامی آن را باز می‌کند. اصولاً قراردادن و باز کردن اسپکولوم ضرری ندارد. اما برخی از زنان می‌گویند که می‌تواند کمی فشار و ناراحتی ایجاد کند.

ازآنجایی‌که واژن توسط عضلاتی احاطه شده است که می‌توانند منقبض یا شل شوند، اگر عضلات آن ناحیه را شل کنید، معاینه راحت‌تر خواهد بود. سعی کنید چند تمرین تنفسی انجام دهید یا روی شل کردن عضلات واژن تمرکز کنید. گاهی اوقات زمزمه کردن آهنگ موردعلاقه خود یا گپ زدن با پزشک یا پرستار می‌تواند حواس شما را پرت کند و به شما کمک کند احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

پس از قرارگرفتن اسپکولوم، پزشک نوری را به داخل واژن می‌تاباند تا دهانه رحم را ببیند. پزشک به‌آرامی دهانه رحم را با یک برس کوچک لمس می‌کند تا سلول‌های آن ناحیه را بگیرد. برخی از زنان می‌گویند که این احساس مانند یک نیشگون گرفتن است. سلول‌ها روی یک اسلاید میکروسکوپ قرار می‌گیرند و نمونه برای بررسی به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

مزایا و معایب رایج‌ترین روش‌های ‌انجام تست پاپ اسمیر

  • آزمایش پاپ اسمیر (اسمیر مستقیم): این روش به‌عنوان روش سنتی و مرسوم برای انجام تست پاپ اسمیر و غربالگری سرطان دهانه رحم می‌باشد. در این روش، پزشک با یک برس مخصوص، مقدار کمی از سلول‌های دهانه رحم و مجاری واژن را برای نمونه برداشته و روی اسلایدر شیشه‌ای پخش می‌کند و سپس برای بررسی‌های میکروسکوپی به آزمایشگاه می‌فرستد.

  • یکی از محدودیت‌های این روش، ناکافی بودن نمونه موردنظر برای بررسی و تشخیص قطعی آزمایشگاهی، به دلیل باقی‌ماندن آن بر روی وسایل نمونه‌گیری می‌باشد.

  • به دلیل وجود خون و مخاط یا موکوس بر روی لام و روی‌هم قرارگرفتن و همپوشانی سلول‌ها ممکن است سلول‌ها به طور واضح قابل‌مشاهده نباشند؛ بنابراین احتمال منفی کاذب وجود دارد یعنی نتیجه تست بیمار طبیعی و نرمال است اما سلول‌های پیش سرطانی وجود داشته‌اند که باتوجه‌به دلایل ذکرشده قابل‌تشخیص نبوده‌اند.

  • آزمایش پاپ تین پرپ (Thin Prep, Liquid pap test): این روش دارای تأییدیه اداره غذا و داروی آمریکا (FDA) است و بر روش قبلی ارجح می‌باشد. همچنین دقت و حساسیت بالاتری دارد. در این روش مانند روش قبل سلول‌های موردنظر جمع‌آوری می‌شود اما به‌جای قرارگیری بر روی لام، به طور کامل به یک محلول نگهدارنده منتقل می‌شوند و برای بررسی به آزمایشگاه ارسال می‌شود. در آزمایشگاه با استفاده از دستگاه مخصوص و اتوماتیک از نمونه موردنظر، خون و موکوس و.. جداشده و سلول‌ها به‌صورت اسمیرهای تک لایه (یک لایه یکنواخت) روی لام منتقل می‌شود.

بنابراین در این روش تمامی نمونه جمع‌آوری‌شده برای تشخیص در دسترس می‌باشد و اثر مداخله‌گر خون، سلول‌های التهابی و موکوس حذف خواهد شد. در ضمن چون سلول‌ها به‌صورت تک لایه به لام منتقل می‌شود، احتمال هم‌پوشانی و تجمع سلول‌های اپی‌تلیال که درروش قبل وجود داشت از بین رفته و تک‌تک سلول‌ها قابل‌رؤیت می‌باشد.

تفسیر نتایج پاپ اسمیر به چه صورت است؟

نتایج تست پاپ اسمیر برای ارزیابی طبیعی، غیرطبیعی یا رضایت‌بخش گزارش می‌شود. یک نتیجه طبیعی پاپ اسمیر که منفی نیز نامیده می‌شود، نشان می‌دهد که هیچ شواهدی از سلول‌های غیرطبیعی در نمونه یافت نشد. در غربالگری پاپ یک نتیجه مثبت یا غیرطبیعی نشان می‌دهد که در نمونه، سلول‌های غیرطبیعی شناسایی شده‌اند و ممکن است نیاز به آزمایش اضافی یا درمان باشد. درمان این سلول‌های غیرطبیعی از پیشرفت سرطان دهانه رحم جلوگیری می‌کند.

انواع سلولی که معمولاً در نتایج آزمایش پاپ اسمیر توصیف می‌شوند شامل سلول‌های سنگ‌فرشی و غده‌ای هستند. به‌نوعی از سلول‌ها که قسمت بیرونی دهانه رحم را می‌پوشانند، سلول‌های سنگ‌فرشی می‌گویند. تغییرات غیرطبیعی در سلول‌های سنگ‌فرشی به چند دسته تقسیم می‌شوند:

سلول‌های سنگ‌فرشی آتیپیک:(ASC) سلول‌های سنگ‌فرشی آتیپیک شایع‌ترین یافته غیرطبیعی در غربالگری پاپ هستند. سلول‌های سنگ‌فرشی آتیپیک ممکن است به‌عنوان سلول‌های سنگ‌فرشی آتیپیک بااهمیت نامشخص (ASC-US)  یا سلول‌های سنگ‌فرشی آتیپیک گزارش شوند که نمی‌توانند ضایعه داخل اپیتلیال سنگ‌فرشی درجه بالا را رد کنند.

هر دو نتیجه نشان می‌دهند که در زیر میکروسکوپ سلول‌های دهانه رحم غیرطبیعی به نظر می‌رسند، اما معنای این تغییرات سلولی نامشخص می‌باشد. نتیجه ASC-H نشان می‌دهد که ممکن است سلول‌ها در معرض خطر بیشتری برای سرطانی شدن نسبت به نتیجه ASC-US باشند.

  • ضایعات داخل اپیتلیال سنگ‌فرشی با درجه پایین :(LSIL) گاهی اوقات به نام دیسپلازی خفیف، نتیجه LSIL نشان می‌دهد که پاپ اسمیر تغییرات خفیف سلولی را تشخیص داده است. ممکن است نتیجه LSIL نیازی به درمان نداشته باشد، زیرا این تغییرات بیشتر اوقات توسط سیستم ایمنی، به‌خصوص در افراد جوان‌تر برطرف می‌شود.
  • ضایعات داخل اپیتلیال سنگ‌فرشی با درجه بالا(HSIL): گاهی اوقات دیسپلازی متوسط یا شدید نامیده می‌شود. نتیجه HSIL نشان می‌دهد که تغییرات سلولی تا حدودی بسیار غیرطبیعی تشخیص داده شده است. این تغییرات در صورت عدم درمان، بیشتر LSILها به سرطان تبدیل می‌شوند.
  • کارسینوم درجا(CIS): نتیجه CIS نشان می‌دهد که تغییرات سلولی شدیدتری در طیغربالگری پاپ مشاهده شده است. این تغییرات مانند سرطان دهانه رحم است، اما هنوز به خارج از سطح دهانه رحم گسترش پیدا نکرده است. درصورتی‌که CIS درمان نشود احتمالاً به سرطان تبدیل می‌شود.
  • کارسینوم سلول سنگ‌فرشی: کارسینوم سلول سنگ‌فرشی نوعی سرطان دهانه رحم می‌باشد. کسانی که به طور منظم تست پاپ اسمیر را برای غربالگری سرطان دهانه رحم انجام می‌دهند، امکان مبتلا شدن به کارسینوم سلول سنگ‌فرشی بسیار نادر است. نتایج تست در این نوع سرطان نشان می‌دهد که سلول‌های سنگ‌فرشی غیرطبیعی عمیق‌تر در دهانه رحم یا سایر قسمت‌های بدن گسترش یافته‌اند.

در بافتی که قسمت داخلی دهانه رحم را می‌پوشاند، سلول‌های غده‌ای یافت می‌شوند. در سلول‌های غدد تغییرات غیرطبیعی سلولی به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • سلول‌های غده آتیپیک :(AGC) نتیجه AGC نشان می‌دهد که سلول‌های غده‌ای غیرطبیعی در زیر میکروسکوپ دیده می‌شوند، اما معنای این تغییرات سلولی نامشخص است.
  • آدنوکارسینوم آندوسرویکال در محل(AIS): این نتیجه نشان می‌دهد که تغییرات سلولی شدیدتری پیدا شده است اما هنوز به خارج از بافت غددی دهانه رحم گسترش پیدا نکرده است.
  • آدنوکارسینوم: نوعی سرطان دهانه رحم که از سلول‌های غده‌ای شروع می‌شود را آدنوکارسینوم می‌نامند. درحالی‌که در آزمایش پاپ در افرادی که به طور منظم غربالگری سرطان دهانه رحم انجام می‌دهند، به‌ندرت یافت می‌شود، نتیجه آدنوکارسینوم نشان می‌دهد که سلول‌های غده‌ای غیرطبیعی عمیق‌تر در دهانه رحم یا سایر قسمت‌های بدن منتشر شده‌اند.

علاوه بر تشخیص وجود تغییرات سلولی در بافت سنگ‌فرشی و غده‌ای، تست پاپ اسمیر ممکن است چندین نوع ناهنجاری دیگر را نیز تشخیص دهد:

  • سلول‌های آندومتر: ممکن است آزمایش پاپ اسمیر سلول‌های آندومتر را که سلول‌هایی از پوشش داخلی رحم هستند، شناسایی کند. اگرچه این سلول‌ها ممکن است در افراد سالم در طول قاعدگی وجود داشته باشند، در نمونه دهانه رحم پس از یائسگی نباید وجود داشته باشند. ازآنجایی‌که این نتیجه ممکن است در بیماران جوان طبیعی باشد، فقط در نتایج غربالگری پاپ برای بیماران ۴۵ساله و بالاتر سلول‌های آندومتر گزارش می‌شود.
  • انواع دیگر سرطان: اگرچه هدف اولیه آزمایش پاپ اسمیر نمی‌باشد، اما بعضی اوقات این آزمایش می‌تواند سلول‌های سرطانی غیرمرتبط با سرطان دهانه رحم را شناسایی کند. ممکن است آزمایش غربالگری پاپ سلول‌های سرطانی لوله‌های فالوپ، آندومتر، تخمدان‌ها، صفاق، واژن یا فرج را تشخیص دهد.
  • عفونت یا التهاب: گاهی اوقات نتیجة تست پاپ، نشان‌دهندة عفونت و التهاب دهانه رحم است.

نتایج نامطلوب در تست پاپ اسمیر نشان می‌دهد که نمونه سلول‌های دهانه رحم به‌دست‌آمده برای آزمایش یا سلول‌های کافی برای بررسی روی لام نداشت یا کیفیت لام رضایت‌بخش نبود. ممکن است نتایج نامطلوب با تکرار پاپ اسمیر دنبال شود.

آیا نتایج تست پاپ اسمیر دقیق است؟

آزمایش غربالگری پاپ 100% دقیق نیست. ممکن است سلول‌های غیرطبیعی در برخی افراد از بین بروند. خوشبختانه، سرطان دهانه رحم معمولاً به‌کندی ایجاد می‌شود و سال‌ها طول می‌کشد تا سلول‌های غیرطبیعی به سرطان دهانه رحم تبدیل شوند. ازآنجایی‌که تغییرات سلولی به‌کندی پیشرفت می‌کند، معمولاً آزمایش پاپ اسمیر معمولی می‌تواند تغییرات سلولی را قبل از تبدیل‌شدن به سرطان دهانه رحم تشخیص دهد.

آیا پس از انجام تست پاپ اسمیر به آزمایش‌های دیگری نیاز است؟

آزمایش بعدی پس از تست پاپ اسمیر به نتایج آزمایش و دلیل بیمار برای آزمایش بستگی دارد. برای افرادی که تحت غربالگری سرطان دهانه رحم قرار می‌گیرند و نتیجه آزمایش غربالگری پاپ طبیعی است، ادامه غربالگری سرطان در فواصل زمانی منظم بسیار مهم است.

کسانی که نتایج غیرطبیعی پاپ اسمیر دریافت می‌کنند به آزمایش‌های بعدی و یا درمان نیاز دارند تا دهانه رحم را از نظر علائم بیماری ارزیابی کنند. برای ناهنجاری‌های جزئی مانند ASC-US، پزشک ممکن است آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی و یا انجام آزمایش غربالگری پاپ دیگر را در یک سال توصیه کند تا ببیند آیا این ناهنجاری بدون درمان برطرف می‌شود یا خیر.

برای نتیجه LSIL، پزشک احتمالاً برای بررسی ناهنجاری‌های جدی‌تر در ناحیه دیگری از دهانه رحم، آزمایش‌های اضافی را توصیه می‌کند.

اگر بیمار ناهنجاری‌های شدیدتری از جمله ASC-H یا HSIL داشته باشد، پزشک ممکن است کولپوسکوپی را توصیه کند. کولپوسکوپی روشی است که در آن از ابزاری به نام کولپوسکوپ برای بررسی دقیق‌تر دهانه رحم استفاده می‌شود. پزشکان ممکن است در طی کولپوسکوپی، از بیوپسی برای برداشتن بافت اضافی و معاینه دقیق‌تر استفاده کنند.

علائم هشداردهنده برای انجام تست پاپ اسمیر

اغلب، علائم سرطان دهانه رحم تا زمانی که سرطان بزرگ‌تر نشده و به بافت مجاور رشد کند، شروع نمی‌شود. زمانی که سرطان دهانه رحم به‌موقع تشخیص داده شود، می‌تواند با موفقیت درمان شود؛ بنابراین، علاوه بر انجام منظم تست پاپ اسمیر برای اهداف غربالگری، یک زن باید یاد بگیرد که علائم هشداردهنده احتمالی را بشناسد تا بتواند آنها را به پزشک یا متخصص برساند. بیشتر علائم سرطان دهانه رحم می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • خونریزی غیرطبیعی واژینال: مانند خونریزی بعد از رابطه جنسی واژینال، خونریزی پس از یائسگی، خونریزی و لکه بینی بین دوره‌ها یا داشتن دوره‌های (قاعدگی) طولانی‌تر یا شدیدتر از حد معمول. پس از دوش گرفتن نیز ممکن است خونریزی رخ دهد.
  • ترشح غیرمعمول از واژن که ممکن است حاوی مقداری خون باشد و/یا بین دوره‌های قاعدگی یا بعد از یائسگی ایجاد شود.
  • درد هنگام رابطه جنسی
  • درد در ناحیه لگن

تست پاپ اسمیر چه عوارضی دارد؟

ممکن است در حین آزمایش پاپ اسمیر کمی ناراحتی احساس کنید. پس از انجام تست نیز، امکان خونریزی بسیار خفیف وجود دارد. اما هیچ خطر شناخته شده‌ای برای انجام تست پاپ اسمیر وجود ندارد. بااین‌حال، باید توجه داشته باشید که برخی از علائم ممکن است پس از انجام آزمایش پاپ اسمیر رخ دهد. علائم می‌تواند موارد زیر باشد:

  • خونریزی: کمی طبیعی است، اما اگر بیش از حد باشد، باید با پزشک خود مشورت کنید – در هر دو مورد، می‌تواند بر میل جنسی شما تأثیر بگذارد.
  • ظاهر مایعات با بوی بد
  • تب یا لرز
  • درد شکم

به جز در مورد خونریزی خفیف، برای سایر عواقب معاینه باید با پزشک خود مشورت کنید.

آیا انجام تست پاپ اسمیر در بارداری خطر دارد؟

به‌طور کلی تست پاپ اسمیر در بارداری بخشی از مراقبت‌های دوران بارداری شماست و هیچ خطری برای جنین ندارد. اگر نتیجه تست پاپ اسمیر در بارداری غیرطبیعی باشد، پزشک درمان‌هایی را که می‌توان با خیال راحت در دوران بارداری انجام داد، تجویز می‌کند یا بسته به تشخیص، ممکن است درمان را تا پس از تولد نوزاد به تعویق اندازد.

اگر پزشک شما کولپوسکوپی یا بیوپسی دهانه رحم را پیشنهاد کند، ممکن است خونریزی خفیفی از قسمت خارجی دهانه رحم وجود داشته باشد، اما این عارضه جدی نیست.

اگر پزشک شما در نظر دارد بیوپسی داخلی کانال آندوسرویکال را انجام دهد، ممکن است خطر کمی برای عارضه بارداری وجود داشته باشد. اما پزشک حتماً سلامت شما و جنین را در نظر می‌گیرد و فقط کارهایی را که از نظر پزشکی ضروری است انجام می‌دهد. در صورت لزوم، پزشک ممکن است تست پاپ اسمیر در بارداری اضافی انجام دهد. بسیاری از اوقات تولد نوزاد شما سلول‌های غیرطبیعی دهانه رحم را از بین می‌برد.

آیا ممکن است تست پاپ اسمیر باعث سقط جنین شود؟

تحقیقات، رابطه علت و معلولی بین سقط جنین و انجام تست پاپ اسمیر در بارداری را نشان نمی‌دهد. برخی از افراد ممکن است پس از انجام آزمایش، لکه بینی خفیفی را تجربه کنند که دلیل آن حساسیت دهانه رحم در دوران بارداری است. بااین‌حال، بسیار بعید است که تست پاپ باعث سقط جنین شود. معمولاً تخمک بارور شده در بالای رحم کاشته می‌شود و اصلاً نزدیک دهانه رحم نیست.

حتی درصورتی‌که جنین در پایین‌تر رحم و نزدیک‌تر به دهانه رحم کاشته شود، دهانه رحم در سه‌ماهه اول کاملاً ضخیم است، بنابراین خراش دادن نور حاصل از تست پاپ باعث اختلال در تخمک بارور شده نمی‌شود.

متأسفانه، باتوجه‌به اینکه تقریباً ۱۵ تا ۲۰ درصد از بارداری‌های تأیید شده به سقط جنین ختم می‌شود، برخی افراد به ‌ناچار پس از انجام آزمایش غربالگری پاپ سقط جنین می‌کنند. حتی ممکن است برخی پس از انجام تست پاپ اسمیر در همان روز علائم سقط جنین را تجربه کنند. بااین‌حال، تحقیقات به ما می‌گوید که به‌طورکلی، این رویدادها تصادفی هستند تا مرتبط.

علائم سقط جنین ممکن است شامل خونریزی واژینال به رنگ قرمز یا قهوه‌ای روشن، گرفتگی یا کمردرد و عبور بافت از واژن باشد. به‌خاطر داشته باشید که حتی اگر سقط جنین اتفاق بیفتد، این بدان معنا نیست که آزمایش غربالگری پاپ باعث ازدست‌دادن بارداری شده است. احتمال اینکه علائم سقط جنین به طور اتفاقی بلافاصله بعد از آزمایش ظاهر شود بسیار بیشتر است.

هزینه تست پاپ اسمیر چقدر است؟

هزینه آزمایش پاپ اسمیر به محل انجام آزمایش و داشتن پوشش بیمه‌ای بستگی دارد. هزینه‌های آزمایش ممکن است شامل ویزیت مطب، هزینه متخصص مراقبت‌های بهداشتی برای انجام آزمایش غربالگری پاپ و تجزیه و تحلیل واقعی آزمایشگاهی باشد.

اگر پزشک شما آزمایش پاپ اسمیر را توصیه کند، این هزینه‌ها معمولاً توسط بیمه پوشش داده می‌شود، اما بسته به برنامه درمانی شما، ممکن است مسئول پرداخت‌های اضافی باشید. پزشک و طرح بیمه شما می‌توانند اطلاعات دقیق‌تری در مورد هزینه‌های شما برای آزمایش غربالگری پاپ ارائه دهند.

آیا تست پاپ اسمیر می‌تواند بیماری‌های مقاربتی را تشخیص دهد؟

آزمایش پاپ اسمیر نمی‌تواند بیماری‌های مقاربتی را تشخیص دهد. برای آزمایش بیماری‌هایی مانند کلامیدیا یا سوزاک، پزشک نمونه‌ای از مایع از دهانه رحم می‌گیرد. مایع مشابه سلول‌های دهانه رحم نیست؛ با استفاده از آزمایش خون می‌توان برخی از بیماری‌های مقاربتی را شناسایی نمود و نسبت به درمان آن‌ها اقدام کرد.

در چه شرایطی می‌توان انجام تست پاپ اسمیر را متوقف کرد؟

در شرایط خاصی، پزشک ممکن است تصمیم به پایان‌دادن به آزمایش غربالگری پاپ بگیرد، مانند:

  • هیسترکتومی: اگر هیسترکتومی (برداشتن رحم یا دهانه رحم) شما برای یک بیماری غیرسرطانی مانند فیبروم رحم انجام شده باشد، ممکن است بتوانید آزمایش پاپ اسمیر روتین را قطع کنید. اما اگر هیسترکتومی شما برای یک بیماری پیش سرطانی یا سرطانی دهانه رحم باشد، ممکن است پزشک ادامه آزمایش غربالگری پاپ را طبق روال توصیه کند.
  • سن بالا: پزشکان عموماً موافق‌اند که اگر آزمایش‌های قبلی سرطان دهانه رحم منفی بود، زنان می‌توانند تست پاپ اسمیر را در سن ۶۵ سالگی متوقف کنند.

گزینه‌های خود را با پزشک خود در میان بگذارید و با هم بر اساس عوامل خطر خود تصمیم بگیرید که چه چیزی برای شما بهترین است.

تفاوت بین تست پاپ اسمیر و معاینه لگن چیست؟

در طول معاینه لگن، پزشک شما رحم، تخمدان‌ها و سایر قسمت‌های دستگاه تناسلی زنانه را معاینه و حس می‌کند. این معاینه به پزشک شما کمک می‌کند تا عفونت‌ها، مشکلات و انواع خاصی از سرطان را شناسایی کند (اما نه سرطان دهانه رحم). پزشک شما همچنین ممکن است تست‌های STD را در طول معاینه لگن انجام دهد. معاینه لگن همیشه با آزمایش پاپ اسمیر همراه نیست.

تفاوت بین  تست پاپ اسمیر و تست  HPV چیست؟

غربالگری سرطان دهانه رحم معمولاً بخشی از معاینه سلامت زنان است. دو نوع تست وجود دارد: تست پاپ و تست .HPV برای هر دو، پزشک یا پرستار، سلول‌ها را از سطح دهانه رحم جمع‌آوری می‌کند. در آزمایش غربالگری پاپ، آزمایشگاه نمونه را از نظر سلول‌های سرطانی یا سلول‌های غیرطبیعی که ممکن است بعداً سرطانی شوند، بررسی می‌کند.

معمولاً غربالگری پاپ همراه با معاینه لگن انجام می‌شود. پاپ اسمیر با تست HPV متفاوت است، اما با تشخیص سلول‌های غیرطبیعی، می‌تواند وجود HPV را نشان دهد.

 در تست HPV، آزمایشگاه عفونت HPV (نوع خاصی از ویروس را که از طریق تماس جنسی منتشر می‌شود و خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهد) را بررسی می‌کند. در زنان بالای ۳۰ سال، تست پاپ اسمیر ممکن است با آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)  ترکیب شود. اگر آزمایش‌های غربالگری شما غیرطبیعی باشد، ممکن است پزشک آزمایش‌های بیشتری مانند بیوپسی انجام دهد.

ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV چیست؟

صدها گونه از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)، یک عفونت مقاربتی وجود دارد. برخی از گونه‌های HPV به‌عنوان عامل سرطان دهانه رحم یا سرطان دهان و حلق شناخته شده‌اند، برخی از گونه‌های HPV می‌توانند باعث زگیل تناسلی شوند و بسیاری از سویه‌ها اصلاً هیچ علامت یا نشانه‌ای ندارند و پس از دو یا سه سال توسط سیستم ایمنی از بین می‌روند.

طبق گفته‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، HPV شایع‌ترین بیماری مقاربتی است. هر فردی که از نظر جنسی فعال است در برابر عوارض HPV از جمله زگیل تناسلی آسیب‌پذیر است.

اگرچه تنها بخشی از عفونت‌های HPV از نظر بالینی به‌عنوان زگیل تناسلی دیده می‌شود، وجود زگیل تناسلی می‌تواند به‌عنوان نشانگری برای قرارگرفتن در معرض HPV و توسعه بیشتر نئوپازی دهانه رحم باشد.

عفونت HPV به‌ویژه برای افراد مبتلا به فرج، خطرناک است زیرا سویه‌های پرخطر نیز می‌توانند بدون هیچ علامتی باعث سرطان دهانه رحم و فرج شوند. هنگامی که یک عفونت پرخطر HPV برای چندین سال طول بکشد، می‌تواند منجر به تغییرات سلولی شود. اگر این تغییرات درمان نشوند، ممکن است در طول زمان بدتر شده و به سرطان‌های مختلف تبدیل شوند. ازجمله:

  • سرطان دهانه رحم
  • سرطان مقعد
  • بعضی از سرطان‌های دهان و گلو
  • سرطان واژن
  • سرطان آلت تناسلی

آیا در آزمایش پاپ اسمیر زگیل تناسلی مشخص می‌شود؟

از سوالات متداولی که در مورد زگیل وجود دارد آن است که آیا در آزمایش پاپ اسمیر زگیل تناسلی مشخص می‌شود. زائده‌های نرمی که روی اندام تناسلی ظاهر می‌شوند را زگیل تناسلی می‌گویند. آنها می‌توانند باعث ناراحتی، درد و خارش شوند. اغلب زگیل تناسلی بر اساس ظاهر تشخیص داده می‌شود.

باید بگوییم گاهی در پاسخ به این سوال که آیا در آزمایش پاپ اسمیر زگیل تناسلی مشخص می‌شود، ممکن است بیوپسی لازم باشد. برای زنان، انجام منظم معاینه لگن و تست پاپ اسمیر اهمیت دارد زیرا می‌تواند در تشخیص به‌موقع تغییرات واژن و دهانه رحم مانند زگیل تناسلی یا علائم اولیه سرطان دهانه رحم بسیار مؤثر باشد.

۷ مرحله برای تشخیص و تست سرطان رحم

نوعی سرطان که در دهانه رحم ایجاد می‌شود را سرطان دهانه رحم می‌گویند. قبل از تبدیل‌شدن به سرطان، سلول‌های دهانه رحم دچار تغییرات غیرطبیعی می‌شوند که ازمایش پاپ اسمیر یا تست سرطان رحم می‌تواند آن را تشخیص دهد.

اگر سرطان رحم دارید، تشخیص زودهنگام به میزان زیادی شانس شما را برای بازیابی سلامتی بهبود می‌بخشد. هیچ تست سرطان رحم معمولی برای غربالگری وجود ندارد؛ بنابراین با مراجعه سریع به پزشک در مورد خونریزی غیرطبیعی واژینال یا درد لگن، به خود و تیم مراقبت، بهترین شانس را برای غلبه بر این سرطان بدهید.

اگر خطر شما بالا است یا متوجه برخی از علائم سرطان رحم شدید، پزشک ممکن است چندین مورد از این ۷ مرحله را برای تشخیص دقیق و تست سرطان رحم توصیه کند:

۱. تاریخچه پزشکی و معاینه فیزیکی: پزشک شما را معاینه می‌کند تا سلامت عمومی شما را بفهمد و توده‌ها یا نواحی دردناک را بررسی کند. شما سابقه پزشکی شخصی و سابقه خانوادگی خود را بیان خواهید کرد. عادات سلامتی شما همچنین می‌تواند سرنخ‌های مهمی را به پزشک شما بدهد.

۲. معاینه لگن: این معاینه شامل یک فشار ملایم بر روی قسمت پایین شکم برای بررسی اندازه، موقعیت و شکل رحم و تخمدان‌ها است. پزشک شما همچنین انگشتان خود را برای بررسی هرگونه توده یا رشد غیرعادی در واژن، دهانه رحم، رحم، لوله‌های فالوپ، تخمدان‌ها و راست‌روده وارد می‌کند.

۳. تست پاپ اسمیر: آزمایش پاپ معمولاً در طول معاینه لگن انجام می‌شود تا سلول‌های نمونه دهانه رحم را برای مطالعه بعدی خراش دهد. این آزمایش به‌عنوان یک تست سرطان رحم، تأیید نمی‌کند که شما سرطان رحم دارید، اما به پزشک کمک می‌کند تا شرایط دهانه رحم را که ممکن است با علائمی همراه باشد، رد یا تأیید کند.

۴. سونوگرافی: این آزمایش از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از رحم و اندام‌ها و بافت‌های اطراف استفاده می‌کند. مبدلی که روی قسمت پایینی شکم شما حرکت می‌کند، تصاویری را ضبط می‌کند که توسط امواج صوتی منعکس شده از اندام‌های لگن شما، ایجاد می‌شود. برای دید بهتر از داخل رحم، پزشک ممکن است سونوگرافی ترانس واژینال(TVUS) را توصیه کند. در این حالت، مبدل، تصاویری نزدیک از داخل واژن شما دریافت می‌کند.

پزشک شما می‌تواند به دنبال یک توده (تومور) باشد یا برای تشخیص سرطان آندومتر، ببیند که آیا آندومتر ضخیم‌تر از حد معمول است. TVUS همچنین ممکن است سرطان درحال‌رشد در لایه عضلانی رحم (میومتر) را تشخیص دهد یا ناهنجاری‌هایی را در واژن، لوله‌های فالوپ یا مثانه پیدا کند.

۵. سی‌تی‌اسکن یا ام‌آرآی: این تست‌های تصویربرداری می‌توانند به ایجاد تصاویری از بافت نرم رحم کمک کنند و به تشخیص رشد غیرطبیعی کمک کنند.

۶. بیوپسی/نمونه‌برداری بافت: اگر نتیجة تست پاپ اسمیر یا آزمایش‌های قبلی، ناحیه‌ای از نگرانی را نشان دهد، پزشک شما نمونه‌های بافتی را از پوشش داخلی رحم شما برمی‌دارد تا آسیب‌شناس بتواند آن‌ها را زیر میکروسکوپ مطالعه کند. این روش تست سرطان رحم، دقیق‌ترین راه برای اثبات وجود سرطان است.

با بیوپسی آندومتر، پزشک یک لوله نازک و انعطاف‌پذیر را از طریق واژن و داخل رحم شما وارد می‌کند. لوله به‌آرامی مقدار کمی از بافت آندومتر را می‌تراشد. این آزمایش اغلب در مطب پزشک شما انجام می‌شود.

اتساع و کورتاژ (D&C)  شامل گشاد کردن دهانه رحم و قراردادن یک ابزار قاشقی شکل به نام کورت برای برداشتن بافت از قسمت‌های مختلف رحم است. این ممکن است به‌عنوان یک روش در مطب یا مرکز جراحی سرپایی انجام شود.

۷. هیستروسکوپی: در این روش از یک تلسکوپ کوچک که در رحم شما قرار داده می‌شود برای مشاهده پوشش داخلی رحم استفاده می‌شود. رحم شما با محلول نمک پر شده است تا دید بهتری داشته باشد. این آزمایش همچنین به پزشک شما اجازه می‌دهد تا نمونه‌ای از بافت غیرطبیعی را برای مطالعه بیشتر و بررسی تست سرطان رحم بردارد.

مهم‌ترین عواملی که خطر ابتلا به سرطان رحم را افزایش می‌دهد

عوامل زیر خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را بیشتر می‌کند:

  1. نداشتن واکسن HPV
  2. داشتن عفونت HPV
  3. سیگارکشیدن
  4. داشتن رابطه جنسی بدون استفاده از کاندوم
  5. داشتن عفونت کلامیدیا
  6. داشتن سیستم ایمنی ضعیف، به‌عنوان‌مثال، به دلیل HIV
  7. عدم گنجاندن میوه و سبزیجات کافی در رژیم غذایی
  8. اضافه‌وزن داشتن
  9. استفاده از قرص‌های ضدبارداری برای مدت طولانی
  10. استفاده از دستگاه داخل رحمی (IUD) برای کنترل بارداری
  11. داشتن چندین بارداری کامل
  12. زیر ۱۸ سال برای اولین بارداری کامل
  13. مصرف داروی هورمونی DES یا داشتن مادری که از آن استفاده کرده است
  14. همچنین پزشکان دوش گرفتن را توصیه نمی‌کنند، زیرا این امر می‌تواند احتمال قرارگرفتن واژن در معرض عفونت باکتریایی را افزایش دهد.

سخن پایانی

تست پاپ اسمیر، همراه با معاینه لگن، بخش مهمی از مراقبت‌های بهداشتی روتین شما است. این تست می‌تواند به یافتن سلول‌های سرطانی و سایر مشکلات دهانه رحم و واژن مانند سلول‌های پیش سرطانی و التهاب کمک کند. اگر به طور منظم آزمایش پاپ و معاینه لگنی انجام دهید، پزشک شما می‌تواند اکثر سرطان‌های دهانه رحم را زودهنگام پیدا کند. در صورت تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم، احتمال درمان موفقیت‌آمیز بسیار بیشتر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *