مرکز تخصصی زنان و زایمان
دکتر زنان خوب برای سرطان رحم

دکتر زنان خوب برای سرطان رحم

سرطان‌های دهانه رحم که در اثر عفونت اچ پی وی بروز می‌کند ممکن است در ابتدا هیچ علامتی ایجاد نکند اما بعدها منجر به درد لگن یا خونریزی واژن شود. معمولا چند سال طول می‌کشد تا سلول‌های طبیعی دهانه رحم به سلول‌های سرطانی تبدیل شوند. از همین رو یک دکتر زنان خوب برای سرطان رحم انجام تست پاپ سلول‌های دهانه واژن، را بررسی کرده و سلول‌های غیر طبیعی را پیدا کند.

 

وقت ویزیت
برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره سرطان دهانه رحم نزد متخصصین کلینیک ما نوبت بگیرید
به منظور درمان سرطان دهانه رحم اکنون تماس بگیرید

 

خصوصیات یک دکتر زنان خوب برای سرطان رحم چیست؟

چنانچه طبق تشخیص دکتر زنان متخصص سرطان مشکوک به سرطان‌های دهانه واژن باشید، بسیار حائز اهمیت است که برای بررسی بیشتر فوراً به یک دکتر زنان سرطان رحم مراجعه کنید. این سرطان با تغییرات غیرطبیعی در سلول‌های سالم پوشاننده دهانه واژن شروع می‌شود و اغلب می‌توان آن را از طریق تست پاپ اسمیر که با آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) پرخطر ترکیب می‌شود، تشخیص داد. با پیشرفت بیماری، ممکن است علائمی مانند خونریزی غیرقابل توضیح واژینال و درد لگن آغاز شود که همواره نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. هنگامی که سرطان‌های دهانه واژن به موقع تشخیص داده شود، اغلب می‌توان آن را با موفقیت درمان کرد، تشخیص زودهنگام و دقیق کلید بهبود نتایج است.

یک متخصص زنان و زایمان در خصوص بیماری‌ها و مشکلات مرتبط با دستگاه تناسلی بانوان تخصص دارد و همواره از آزمایشات غربالگری پیش سرطانی برای تشخیص استفاده می‌کنند.

مرکز فوق تخصصی ما با ارائه گزینه‌های تشخیصی و درمانی در کلاس جهانی به بانوان زیادی کمک کرده تا با سرطان دسته و پنجه نرم ‌کنند و به دنبال ارتقاء سطح کیفی زندگی خود باشند.

هر دکتر زنان خوب برای سرطان رحم در مرکز تخصصی ما با استفاده از مسیرهای بالینی مبتنی بر شواهد و تخصص بالینی بسیار پیشرفته، اقدام به درک کامل نیازهای خاص هر بیمار کرده و سپس از این دانش  همراه با ابزارها و فن‌آوری‌های تشخیصی پیشرفته برای ایجاد یک برنامه درمانی کاملاً مجزا برای هر فرد بهره می برد.

حال که در خصوص یک دکتر متخصص رحم زنان خوب اطلاعاتی کسب کردیم باید در خصوص سرطان‌های دهانه واژن بیشتر بدانیم.

از نظر دکتر زنان خوب برای سرطان رحم، منظور از سرطان چیست؟

دهانه واژن در قسمت پایین رحم یا محل رشد جنین قرار دارد و رحم را به واژن (کانال زایمان) می‌پیوندد. قبل از اینکه سرطان‌های دهانه رحم ظاهر شود، سلول‌های دهانه واژن دچار تغییرات پیش سرطانی می شوند که به عنوان دیسپلازی شناخته می‌شود. معمولاً این تغییرات با روندی آهسته و طی سالیان متمادی توسعه می‌یابد. آزمایش پاپ اسمیر که هر سه تا پنج سال یک بار انجام می‌شود، این تغییرات را بررسی می‌کند. اگر سلول‌های پیش سرطانی یافت شوند، اغلب می‌توان آنها را حذف کرد.

گونه‌های مختلف ویروسHPV که عفونتی مقاربتی محسوب می‌شود در ایجاد بیشتر سرطان‌های دهانه واژن نقش دارند. در مواجه با ویروسHPV، سیستم ایمنی بدن معمولاً از مقابله و آسیب به ویروس جلوگیری می‌کند. با این حال، در درصد اندکی از افراد مبتلا، ویروس برای سال‌ها زنده می‌ماند و طی فرآیندی برخی از سلول‌های دهانه واژن را به سلول‌های سرطانی تبدیل می‌کند.

طبق توصیه یک دکتر زنان سرطان رحم می‌توان با انجام تست‌های غربالگری و دریافت واکسنی گارداسیل در عفونت HPV از خود محافظت کرده و خطر ابتلا به سرطان‌های دهانه واژن را کاهش داد.

علل بروز سرطان دهانه رحم در افراد چیست؟

بیشتر موارد سرطان‌های دهانه واژن ناشی از عفونت با ویروس(HPV)  است که معمولاً از طریق تماس جنسی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. میانگین خطر ابتلا به HPV در طول زندگی افراد حدود 80٪ است.

همانطور که پیشتر اشاره در بیشتر افراد، سیستم ایمنی ویروس را قبل از شناسایی یا تغییر (جهش دی ان ای) سلول‌ها پاک می‌کند. دی ان ای سلول حاوی دستورالعمل‌هایی است که به سلول می‌گوید چه کاری انجام دهد. سلول های سالم با سرعت مشخصی رشد و تکثیر شده و در نهایت در بازه زمانی مشخصی می‌میرند. در چنین شریطی جهش‌ها به سلول‌ها را وادار به رشد و تکثیر خارج از کنترل می‌کنند و اجازه مرگ سلولی را نمی‌دهند. سلول‌های غیرطبیعی تجمع یافته یک توده (تومور) را تشکیل می‌دهند. سلول‌های سرطانی به بافت‌های مجاور حمله کرده و با جدایی از تومور در سایر نقاط بدن پخش می‌شوند (متاستاز).

مشخص نیست که چه چیزی باعث سرطان دهانه واژن می‌شود، با این حال مسلم است که HPV در این امر نقش دارد. HPV بسیار شایع است و اکثر افراد مبتلا به این ویروس هرگز به سرطان مبتلا نمی‌شوند. این بدان معناست که عوامل دیگر – مانند محیط یا سبک زندگی فرد-نیز تعیین می‌کنند که آیا فردی به سرطان‌های دهانه واژن مبتلا خواهد شد یا خیر. بدیهی است در صورت تشخیص به ابتلا به ویروس اچ پی وی ضروری است تحت نظارت یک دکتر زنان سرطان رحم باشید، تا احتمال چنین ریسکی را به صفر برسانید.

انواع سرطان دهانه رحم از دید دکتر متخصص رحم زنان ؟

سرطان دهانه واژن بر اساس نوع سلولی که در آن ایجاد می‌شود طبقه بندی می‌گردد. شایع‌ترین انواع سرطان‌های دهانه رحم شامل:

  • نوع کارسینوم سلول سنگفرشی: این شایع‌ترین نوع سرطان دهانه واژن است و در 80 تا 90 درصد موارد دیده شده و در پوشش دهانه رحم ایجاد می‌شود.
  • نوع آدنوکارسینوم: این نوع سرطان‌های دهانه واژن در سلول‌های غده‌ای تولید کننده مخاط دهانه رحم ایجاد می‌شود. حدود 10 تا 20 درصد از سرطان‌های دهانه واژن را آدنوکارسینوم تشکیل می‌دهند.
  • نوع کارسینوم مختلط: گاهی سرطان‌های دهانه واژن دارای ویژگی‌های کارسینوم سلول سنگفرشی و آدنوکارسینوم است.

در موارد نادر، انواع دیگری از سرطان، مانند نورواندوکرین (سرطان سلول‌های کوچک و بزرگ دهانه واژن)، ملانوم، سارکوم و لنفوم، در دهانه رحم یافت می‌شوند. برای تشخیص صحیح نوع سرطان و اتخاذ بهترین رویکرد درمانی ضروری است به یک دکتر زنان سرطان رحم مراجعه کرد.

علائم سرطان دهانه رحم در مراحل اولیه و پیشرفته شامل چه مواردی است؟

در مراحل اولیه سرطان‌های دهانه واژن، هیچ علامت قابل مشاهده‌ای وجود ندارد. در مراحل پیشرفته سرطان، علائم شایع شامل خونریزی نامنظم واژینال، ترشحات غیرطبیعی، درد در ناحیه لگن، پاها و پشت، ناراحتی هنگام ادرار و وجود خون در ادرار است.

اهمیت غربالگری سرطان با تشخیص دکتر زنان خوب در تهران

با انجام غربالگری‌های منظم، می‌توان هر مشکلی را قبل از تبدیل شدن به سرطان پیدا کرده و درمان نمود. مرکز تخصصی ما در درمان سرطان پیشرفته و عودکننده رحم یکی از بهترین‌ها است و گزینه‌های جراحی منحصربه‌فردی را ارائه می‌دهد که می‌تواند به محافظت از توانایی فرد برای داشتن فرزند پس از درمان کمک کند.

موثرترین روش برای غربالگری سرطان دهانه واژن، آزمایش پاپ اسمیر است که باید طبق توصیه دکتر زنان خوب در تهران انجام شود.

پاپ اسمیر شامل لایه برداری برخی از سلول‌ها از دهانه واژن و ارزیابی آنها از نظر ناهنجاری است. تست پاپ اسمیر وجود سرطان‌های دهانه رحم را تایید نمی‌کند، بلکه وجود دیسپلازی دهانه واژن را تایید می‌کند، وضعیتی که می‌تواند پیش زمینه سرطان باشد.

در صورت مشکوک بودن به سرطان‌های دهانه رحم به دلیل نتایج غیرطبیعی پاپ اسمیر، آزمایشات تشخیصی اضافی، از جمله بیوپسی و معاینه لگن، ممکن است برای تعیین وجود هر گونه ناهنجاری جدی در ناحیه لگن توسط دکتر زنان سرطان رحم توصیه شود.

اهمیت تعیین مراحل سرطان از دید دکتر زنان متخصص سرطان

از آنجا که رویکرد درمان اتخاذی توسط دکتر زنان متخصص سرطان تاحد زیادی به مرحله سرطان دهانه رحم بستگی دارد. از همین رو ضروری است مراحل سرطان‌های دهانه واژن مشخص شود:

مرحله 1-  سرطان دهانه رحم فقط دهانه واژن را درگیر ساخته است.

مرحله 2- سرطان دهانه رحم به دهانه واژن و رحم گسترش یافته است.

مرحله 3- سرطان دهانه رحم دیواره لگن و قسمت پایینی واژن را درگیر کرده است.

مرحله 4 – سرطان دهانه رحم در نواحی دیگر از جمله مثانه، رکتوم، ریه، روده، کبد و استخوان‌ها گسترش یافته است.

رویکردهای درمانی دکتر زنان خوب برای سرطان رحم شامل چه مواردی است؟

سرطان‌های دهانه رحم قابل درمان است خصوصاً زمانی که در مراحل اولیه تشخیص داده شود، به راحتی قابل درمان خواهد بود.

درمان سرطان دهانه رحم به اندازه تومور، تهاجمی بودن و محل آن بستگی دارد.

در مراحل اولیه سرطان دهانه واژن یک هیسترکتومی ساده انجام می‌شود که به معنای برداشتن دهانه رحم و رحم است. برای مراحل پیشرفته سرطان‌های دهانه واژن، هیسترکتومی رادیکال انجام می‌شود که طی آن نه تنها دهانه رحم و رحم، بلکه بخشی از واژن و غدد لنفاوی را نیز برداشته است. هیسترکتومی می‌تواند از عود مجدد سرطان دهانه رحم جلوگیری کند هر چند فرد دیگر قادر به بارداری نخواهد بود.

به علاوه پرتودرمانی نیز گزینه درمانی دیگری برای سرطان‌های دهانه رحم در مراحل اولیه است. پرتو درمانی برای از بین بردن سلول‌های سرطان دهانه رحم می‌تواند شامل استفاده از پرتوهای پر انرژی متمرکز بر ناحیه دهانه رحم یا قرار دادن دستگاه‌های رادیواکتیو داخل بدن در نزدیکی دهانه رحم باشد. شیمی درمانی نیز می‌تواند به طور مجزا یا همراه با روش پرتودرمانی برای از حذف سلول‌های سرطان‌های دهانه رحم استفاده شود.

به دلیل اثرات عاطفی که سرطان دهانه رحم برای زنان، به ویژه در سنین باروری خواهد داشت یک دکتر زنان خوب برای سرطان رحم باید با توجه به شرایط هر زن و میزان پیشروی سرطان وی برنامه درمانی را ایجاد کنند که به طور موثر سرطان دهانه رحم در آنها را درمان کند.

 

 

وقت ویزیت
برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره سرطان دهانه رحم نزد متخصصین کلینیک ما نوبت بگیرید
به منظور درمان سرطان دهانه رحم اکنون تماس بگیرید

سخن پایانی

سرطان رحم از زمره مشکلات شایع و سرطان‌های رایج میان زنان است که در صورت تشخیص به موقع می‌توان از پیش روی آن جلوگیری کرد. درمان نامناسب یا دیرهنگام سرطان منجر به گسترش آن و انتشار سرطان به سایر نواحی بدن بانوان از جمله لگن، مثانه، ریه و غیره می‌کند. از همین رو ضروری است زنان به طور مداوم تحت معاینه توسط یک دکتر زنان خوب برای سرطان رحم باشند و به طور منظم تست‌های غربالگری از جمله تست پاپ اسمیر را انجام دهند. از عوارض پیشرفت بیماری علاوه بر توسعه و سرایت بیماری به سایر نواحی بدن می‌توان به از دست رفتن امکان بارداری زنان نیز اشاره کرد.