مرکز تخصصی زنان و زایمان
تست پاپ اسمیر چند وقت یکبار باید انجام شود

تست پاپ اسمیر چند وقت یکبار باید انجام شود

تست پاپ اسمیر چند وقت یکبار باید انجام شود ؛ 3 سال پس از برقراری رابطه جنسی ضروریست ؟ تست پاپ اسمیر، از بهترین و مطمئن‌ترین روش‌های تشخیص سرطان دهانه رحم است که با شناسایی زودهنگام این بیماری، جان بیماران را نجات می‌دهد. اصلاً مراحل آزمایش چگونه است؟ تست پاپ اسمیر درد دارد؟ تست پاپ اسمیر چند روز بعد از پریود انجام می‌شود؟ بعد از پاپ اسمیر چه کنیم و … این‌ها موضوعاتی است که در این نوشتار مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. اگر به سلامت‌تان اهمیت می‌دهید و می‌خواهید از عوارض سرطان دهانه رحم که جزو شایع‌ترین سرطان‌های دنیا است دور بمانید، این مقاله را از دست ندهید.

 

 

وقت ویزیت
به منظور کسب اطلاعات بیشتر درباره تست پاپ اسمیر اکنون تماس بگیرید
به منظور انجام تست پاپ اسمیر و اطلاعات بیشتر اکنون تماس بگیرید

پاپ اسمیر چیست و چه مواقعی باید انجام داد ؟

سرطان دهانه رحم، پنجمین سرطان شایع در دنیا است که بسیاری از زنان را تهدید می‌کند. راز موفقیت در درمان این بیماری، تشخیص زودهنگام آن است. اغلب خانم‌هایی که از عوارض سرطان دهانه رحم جان سالم به در برده اند، کسانی بودند که خیلی زود برای تشخیص و درمان آن اقدام کردند.
یکی از مهمترین اقداماتی که در راستای تشخیص زودهنگام سرطان می‌توان انجام داد، غربالگری است. تست پاپ اسمیر یکی از بهترین آزمایشاتی است که برای ارزیابی وضعیت سلول‌های دهانه رحم به کار می‌رود و نه تنها سلول‌های سرطانی بلکه سلول‌های مستعد سرطان را شناسایی می‌کند. در یک کلام، تست پاپ اسمیر قرار است به ما بگوید که آیا سلول‌ها سالمند یا نه؟
پاپ اسمیر، روشی است که در آن پزشک متخصص زنان و زایمان، به کمک یک ابزار مخصوص بهنام برس سرویکس، اقدام به جمع آوری سلول‌های دهانه رحم نموده و آن‌ها را برای بررسی به آزمایشگاه ارسال می‌کند. اگر در آزمایشگاه مشخص شود که این سلول‌ها سرطانی‌اند و یا تغییرات منجر به سرطان دارند، اقدامات لازم برای درمان انجام خواهد شد.
گفتنی است که هدف از انجام تست غربالگری پاپ، صرفاً شناسایی سلول‌های سرطانی نیست و این آزمایش کاربردهای دیگری هم دارد؛ از جمله تشخیص عفونت و التهابات دهانه رحم و ویروس پاپیلومای انسانی.
طبق تحقیقاتی که با موضوع تست پاپ چند وقت یکبار باید انجام شود صورت گرفته، انجام تست غربالگری پاپ ۳ سال پس از ازدواج و یا بهتر است بگوییم ۳ سال بعد از برقراری رابطه جنسی ضروری است. با شروع رابطه جنسی، احتمال ابتلا به بیماری‌های مقاربتی در یک خانم افزایش می‌یابد و غربالگری پاپ به تشخیص زودهنگام این نوع بیماری‌ها کمک می‌کند.

بیشتر بدانید : تست پاپ اسمیر در منزل

تست پاپ اسمیر چند وقت یکبار باید انجام شود؟

سرطان رحم در کمین زنان است؛ سن و سال هم نمی‌شناسد. همه خانم‌ها با رسیدن به سن ۲۱ سالگی که آغاز جوانی‌شان است، باید نسبت به سلامت رحم‌شان حساس باشند و غربالگری را جدی بگیرند. کارشناسان حوزه سلامت، به زنان در رده سنی ۲۱ تا ۶۵ سال، انجام آزمایش غربالگری پاپ را توصیه می‌کنند.
اما از آنجایی که ریسک ابتلا به سرطان دهانه رحم در همه بانوان در این بازه سنی، یکسان نیست، نمی‌توان درباره این پرسش اساسی یک نظر کلی داد.
یک خانم ۲۱ساله که تازه از دوران بلوغ خارج شده، با ریسک کمتری از ابتلا به سرطان دهانه رحم روبرو است و کمتر از یک زن ۳۵ساله به انجام غربالگری پاپ که جزئی از غربالگری است نیاز دارد. اینکه تست پاپ چند وقت یکبار باید انجام شود، بستگی به سن و درصد ریسک ابتلای شما به این بیماری دارد.

  • اگر کمتر از ۲۱ سال دارید: معاف از انجام تست غربالگری پاپ هستید.
  • بین ۲۱ تا ۲۹ سال سن دارید: هر ۳ سال یکبار، آزمایش پاپ اسمیر بدهید. برای غربالگری سرطان دهانه رحم در این رده از سن، انجام آزمایش غربالگری پاپ کافیست.
  • سن‌تان از ۳۰ تا ۶۵ سال است: هر ۳ یا ۵ سال یکبار آزمایش پاپ اسمیر و پی اچ وی را انجام دهید.

البته برای غربالگری سرطان دهانه رحم، ۳ راه دارید:

  1. هر ۳ سال یکبار، آزمایش غربالگری پاپ را به تنهایی انجام دهید.
  2. هر ۵ سال یکبار برای انجام تست اچ پی وی به پزشک مراجعه کنید.
  3. بهتر است هر ۵ سال یکبار، تست پاپ و آزمایش استاندارد HPV را همراه با هم انجام دهید.

 این را هم اضافه کنیم که این توصیه، فقط و فقط مربوط به خانم‌هایی است که دهانه رحم دارند. این یعنی آن دسته از بانوان که در عمل هیسترکتومی، دهانه رحم خود را برداشته‌اند و هیچ سابقه‌ای از ابتلا به سرطان دهانه رحم ندارند، به انجام تست غربالگری پاپ و غربالگری نیاز نخواهند داشت.
در یک کلام اگر بخواهیم بگوییم، در پاسخ به اینکه تست پاپ چند وقت یکبار باید انجام شود، توصیه‌های متفاوتی وجود دارد که البته شرایط بدنی هر فرد، تعیین کننده مناسب بودن یا نبودن آن است. پزشک با ارزیابی سیستم ایمنی یک خانم و بررسی ضایعات سرطانی یا پیش سرطانی هر زن، به طور اختصاصی در این باره اظهارنظر خواهد کرد.
اگر قصد برنامه ریزی برای انجام تست غربالگری پاپ را دارید، بهتر است آن را به ۵ روز بعد از پایان دوران پریودی موکول کنید. البته آزمایش پاپ اسمیر در دوران قاعدگی منعی ندارد اما در این صورت احتمال وجود خون در نمونه، بعید نیست و این می‌تواند نتیجه آزمایش شما را تحت تاثیر قرار دهد.
با توجه به اینکه برخی کلینیک ها، خدمات تست غربالگری پاپ را در منزل ارائه می‌دهند، برنامه ریزی برای انجام آن بسیار ساده شده است. انجام این آزمایش، به کمتر از ۳ دقیقه زمان نیاز دارد و اگر نتیجه منفی باشد، تا مدت‌های طولانی از انجام مجدد آن بی‌نیاز خواهید شد.

چه کسانی باید تست پاپ اسمیر را انجام دهند ؟

متخصصین می‌گویند انجام آزمایش غربالگری پاپ بعد از ۲۵ سالگی برای پیشگیری از سرطان دهانه رحم ضروری است. پیش‌تر انجام تست پاپ گفتیم که این بستگی به سن و وضعیت جسمانی بیمار دارد.
برخی از زنان با ریسک بالاتری از ابتلا به سرطان دهانه رحم مواجه‌اند و احتمال ایجاد عفونت در آن‌ها بیشتر است. این زنان در فهرست گروه‌های پرخطر قرار می‌گیرند و لازم است که بیشتر مراقب خود باشند. از این خانم‌ها انتظار می‌رود که در فواصل زمانی کوتاه تر، نسبت به انجام آزمایش غربالگری پاپ اقدام کنند.
چه کسانی در فهرست گروه‌های پرخطر قرار می‌گیرند:

  • خانم‌هایی که در معرض دی اتیل استیل بسترول قرار گرفته اند. (دی اتیل استیل بسترول یک نوع داروی ن استروژن سنتتیک غیر استروییدی است.
  • پیش تر، سابقه پاپ اسمیرشان مثبت بوده و سلول‌های دهانه رحم، تغییرات غیر طبیعی داشته اند.
  • بیمارانی که عضو جدید دریافت کرده‌اند و یا در حال شیمی درمانی هستند.
  • خانم‌هایی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
  • کسانی که به ایدز مبتلا هستند.
  • از دخانیات استفاده می‌کنند.
  • سابقه ژنتیکی دارند.

اگر متاهلید، از مرز ۲۵ سالگی عبور کرده‌اید و تا به امروز تست غربالگری پاپ انجام نداده اید، در اولین مراجعه به پزشک زنان و زایمان، از او بخواهید که آزمایش پاپ اسمیر را برای‌تان انجام دهد. البته اگر از نظر جنسی فعال هستید، بد نیست در کنار آزمایش غربالگری پاپ، تست ویروس اچ پی وی یا پاپیلومای انسانی را هم انجام دهید. ویروس HPV، همان عامل زگیل تناسلی است که در صورت پرخطر بودن، می‌تواند زمینه را برای تغییرات سلولی منجر به سرطان مهیا سازد.

در توضیح اینکه آزمایش غربالگری پاپ چند وقت یکبار باید انجام شود، به طور مفصل درباره کسانی حرف زدیم که ملزم به انجام این آزمایش هستند و در راستای حفاظت از سلامت خود، باید این آزمایش را در موعد مقرر انجام دهند. در این بین ۳ گروه از خانم ها، از انجام آزمایش غربالگری پاپ معاف‌اند و دیگر نیازی به غربالگری سرطان دهانه رحم ندارند.

این ۳ گروه عبارت‌اند از:

  1. کسانی که زیر ۲۱ سال سن دارند.
  2. خانم‌هایی که ۶۵ سال از سن‌شان گذشته و فکر می‌کنند به اندازه کافی در سال‌های گذشته غربالگری شده اند.
  3. کسانی که هیسترکتومی انجام داده‌اند و نتیجه آزمایشات غربالگری پاپ گذشته آن ها، نتیجه غیرطبیعی را نشان نداده است.

آزمایش پاپ اسمیر برای خانم‌های باردار

انجام آزمایش غربالگری پاپ در دوران بارداری، بلامانع است. خانم‌هایی که دوران شیرین بارداری را سپری می‌کنند، می‌توانند تا ۴ ماهگی نسبت به انجام تست غربالگری پاپ اقدام کنند. برخی بر این باورند که این آزمایش، خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد. در حالی که اصلاً اینطور نیست.

اما درباره تست غربالگری پاپ بعد از زایمان، بهتر است دست نگه دارید و حداقل ۱۲ هفته صبر کنید. دلیل تاکید ما بر این مسئله روشن است؛ دهانه رحم، بعد از زایمان دچار با التهاباتی مواجه می‌شود. این التهابات، تفسیر نتیجه آزمایش را مختل می‌کند. البته این پزشک شما است که با تعیین بهترین زمان برای آزمایش، مشخص می‌کند که آزمایش غربالگری پاپ چند وقت یکبار باید انجام شود.

آیا آزمایش پاپ اسمیر برای شناسایی زگیل تناسلی کاربرد دارد؟

برخی فکر می‌کنند هدف از انجام آزمایش غربالگری پاپ، صرفاً غربالگری برای شناسایی سلول‌های سرطانی است. درست است که غربالگری پاپ جزو بهترین روش‌های تشخیصی سرطان دهانه رحم محسوب می‌شود که با کمک به تشخیص به موقع سرطان دهانه رحم، جان صدها بیمار را نجات می‌دهد اما کاربرد این تست، صرفاً به همین یک مورد ختم نمی‌شود.

به طور کلی هدف آزمایش غربالگری پاپ، بررسی تغییرات سلولی در دهانه رحم است. به غیر از سرطان، ویروسی مثل اچ پی وی نیز می‌تواند عامل این تغییرات باشد. مهمترین راه انتقال ویروس HPV، برقراری تماس جنسی با شریک جنسی آلوده به این ویروس است.

تمامی زنانی که از نظر جنسی فعال هستند، در معرض ابتلا به زگیل تناسلی‌اند و لازم است که هر ۳ سال یکبار، تست غربالگری پاپ را انجام دهند. خوشبختانه استفاده از نمونه پاپ اسمیر برای آزمایش HPV، امکانپذیر است. پاسخ ما به کسانی که خود را در معرض ابتلا به زگیل تناسلی می‌دانند ، انجام تست هر ۳ سال یکبار است.

لزوم انجام تست غربالگری پاپ برای کسانی که واکسن HPV دریافت کرده‌اند

شکی نیست که انجام تست غربالگری پاپ جزو بهترین روش‌های پیشگیری از سرطان دهانه رحم است. اگر نتیجه آزمایشی که می‌دهید، منفی و بدون مشکل باشد، متخصص زنان و زایمان از شما خواهد خواست که ۳ تا ۵ سال دیگر برای انجام دوباره تست مراجعه کنید.

همانطور که گفتیم پاپ اسمیر برای شناسایی ویروس اچ پی وی نیز کاربرد دارد. اما تکلیف آن دسته از خانم‌هایی که واکسن HPV را دریافت کرده اند، چیست؟ آیا با وجود واکسینه شدن، نیازی به انجام تست غربالگری پاپ دارند یا نه؟

اولاً دریافت واکسن HPV به معنای معافیت از تست غربالگری پاپ نیست. پس اگر با وجود تزریق واکسن، سن‌تان از ۲۱ تا ۲۹ سال است، هر سه سال و اگر بین ۳۰ تا ۶۵ سال هستید، هر ۵ سال یکبار برای انجام تست پاپ اسمیر اقدام کنید.

واکسن HPV از بدن در برابر گونه‌های خاصی از ویروس اچ پی وی محافظت می‌کند اما گونه‌های دیگر از این ویروس مخرب، به راحتی می‌توانند شما را آلوده کنند. پس با انجام آزمایش غربالگری پاپ در زمان معین، ریسک ابتلا به سرطان دهانه رحم را به حداقل برسانید. اصلاً این تست را به یک عادت تبدیل کنید و با این کار یک قدم بزرگ در مسیر سلامت و تندرستی خود بردارید.

برای انجام تست پاپ اسمیر چند روز بعد از پریود مراجعه کنیم؟

در پاسخ به سوال “تست پاپ اسمیر چند روز بعد از پریود”؟ می توان گفت کسانی که در دوران قاعدگی به سر می‌برند و خونریزی دارند، نمی‌توانند آزمایش غربالگری پاپ را انجام دهند. طبق گفته پزشکان، نمونه گیری در دوره پریودی خطاست؛ دلیل آن هم احتمال همراه شدن سلول‌های خونی با نمونه است که امکان نمونه برداری از سلول‌هایی تمیز در دهانه رحم را مختل می‌کند.
همچنین در دوران قاعدگی، PH واژن، با اعمال تغییرات جزئی، روند بررسی تغییرات سلولی را دچار مشکل می‌کند. زمان مناسب “تست پاپ اسمیر چند روز بعد از پریود” است. دو هفته پس از شروع عادت ماهیانه و یا ۵ روز گذشته از آخرین روز خونریزی، بهترین زمان برای انجام تست غربالگری پاپ می‌باشد.
در پاسخ به سوال “تست پاپ اسمیر چند روز بعد از پریود” است باید گفت در مواردی دیده شده که اتفاقاً خود پزشک از بیمار می‌خواهد که در دوران قاعدگی برای آزمایش غربالگری پاپ مراجعه کند تا بررسی‌ها دقیق‌تر و تشخیص علت بیماری ممکن شود. همانطور که می‌دانید سلول‌های پوشش درونی رحم (سلول‌های آندومتر) ماهی یکبار به دلیل پریودی در بانوان می‌ریزد. اگر این سلول‌ها در تست پاپ اسمیر دوران قاعدگی مشاهده شود، بیانگر آن است که سلول‌هایی در این قسمت وجود دارد.
برخی پزشکان نیز بر این باورند که به دلیل باز شدن دهانه رحم در دوران قاعدگی، تست غربالگری پاپ در این بازه زمانی بهتر است. در صورتی که نتیجه آزمایش، وجود سلول‌های سیتولوژی خوش خیم را تایید کند، یعنی سلول‌های بدخیم سرطانی وجود نداشته اند.

تست پاپ اسمیر چگونه انجام می‌شود؟

خانم‌ها یک سوال دیگر هم دارند و آن این است که اصلاً تست غربالگری پاپ چگونه انجام می‌شود؟
نمی‌توان انکار کرد که آزمایش پاپ اسمیر، کمی ناراحت کننده است. اصلاً به همین خاطر برخی خانم ها، از انجام آن شانه خالی می‌کنند و به قول معروف آن را پشت گوش می‌اندازند! نکته مثبت آزمایش غربالگری پاپ این است که به سرعت انجام می‌شود و خیلی طول نمی‌کشد.
برای نمونه گیری از رحم در تست پاپ اسمیر، باید روی میز معاینه دراز بکشید و پاهایتان را باز کنید. پزشک ابزاری به نام اسپکولوم را آرام آرام وارد واژن خواهد کرد. وظیفه این ابزار کوچک، باز نگه داشتن دیواره‌های واژن است. با این ابزار، پزشک به دهانه رحم شما دسترسی خواهد داشت.
در مرحله دوم نوبت به برداشتن بخش کوچکی از سلول‌های دهانه رحم است. در واقع پزشک، یک نمونه کوچک از سلول‌های دهانه رحم را با استفاده از اسپاتول یا برس و کاردک و یا سیتوبراش که ترکیبی از برس و کاردک است، می‌تراشد. بسیاری از این زنان در حین خراشیدن سلول‌های دهانه رحم، سوزش و فشار را احساس می‌کنند که کاملاً طبیعی است.
در آخر، نمونه سلول جمع آوری شده، برای بررسی‌های بیشتر به آزمایشگاه ارسال خواهد شد. در آزمایشگاه، وجود یا عدم وجود سلول‌های غیرطبیعی در دهانه رحم، به دقت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. اگر بعد از انجام غربالگری پاپ، احساس ناراحتی و گرفتگی داشتید، نگران نشوید. حتی خونریزی بعد از تست پاپ اسمیر طبیعی است. فقط اگر این شرایط ادامه دار بود، برای بررسی‌های بیشتر به پزشک مراجعه کنید.
اسمیر مستقیم، متداول‌ترین روش انجام تست غربالگری پاپ
روش سنتی و مرسوم جهت نمونه برداری از دهانه رحم، آزمایش پاپ اسمیر مستقیم است. در این شیوه، پزشک با استفاده از یک برس مخصوص، بخشی از سلول‌های موجود در مجاری واژن و دهانه رحم را جمع آوری و بر روی لام یا همان اسلایدر شیشه‌ای پخش می‌کند. این نمونه برای بررسی‌های میکروسکوپی به آزمایشگاه ارسال خواهد شد.
از جمله عیوب اسمیر مستقیم این بوده که ممکن است نمونه مورد نظر بر روی ابزارهای نمونه گیری باقی بماند و میزان آن برای بررسی و تشخیص آزمایشگاهی، کافی نباشد. دومین نقطه ضعف آزمایش غربالگری پاپ به روش مستقیم، احتمال وجود مخاط، خون یا موکوس بر روی لام و همپوشانی و روی هم قرار گرفتن سلول‌ها است که باعث می‌شود سلول‌ها به طور واضح مشاهده نشوند و این احتمال نتیجه منفی کاذب را افزایش می‌دهد. نتیجه منفی کاذب یعنی آزمایش بیمار طبیعی و نرمال به نظر می‌رسد. در حالی که سلول‌های پیش سرطانی در نمونه وجود داشته‌اند اما با توجه به دو دلیلی که گفتیم، تشخیص داده نشده اند.


آزمایش Thin Prep, Liquid pap test؛ بسیار دقیق و مطمئن


آزمایش پاپ تین پرپ، تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا FDA را داراست. آنطور که به نظر می‌رسد این روش از تست غربالگری پاپ، بر روی اول یا اسمیر مستقیم برتری دارد؛ چرا که حساسیت و دقت آن بسیار بالا است. در این شیوه، نمونه مورد نظر (درست مثل روش اول) جمع آوری می‌شود اما این بار به جای قرار گرفتن بر روی لام، به یک محلول نگهدارنده منتقل شده و در آخر به آزمایشگاه ارسال می‌گردد. در آزمایشگاه، با استفاده از سیستم‌های اتوماتیک که مخصوص این کار ساخته شده اند، موکوس، خون و… از سلول‌ها جدا شده و سلول‌ها در قالب اسمیرهای تک لایه با لایه‌ای یکنواخت بر روی لام منتقل خواهند شد.
همانطور که متوجه شدید، در این روش، تمام نمونه به دست آمده در آزمایش، در دسترس است و هیچ اثری از موکوس، خون و سلول‌های التهابی نیست. ضمناً از آنجایی که سلول‌ها به طور تک لایه بر روی لام قرار گرفته اند، احتمال انباشت و همپوشانی سلول‌های اپی تلیال وجود ندارد و تک تک سلول‌ها قابل مشاهده اند. شایان ذکر است که از نمونه جمع آوری شده در تست غربالگری پاپ به روش پاپ تین پرپ، می‌توان برای تشخیص عفونت‌های مقاربتی و اچ پی وی استفاده کرد.


در طول تست غربالگری پاپ چه اتفاقی می‌افتد؟


برای نمونه گیری در تست غربالگری پاپ، به یک معاینه لگنی نیاز است که در کمتر از ۳ دقیقه انجام می‌شود. این آزمایش، اگرچه ناراحت کننده است اما دردناک نیست. شاید اگر پیش از انجام معاینه، مثانه را خالی کنید، ناراحتی‌تان کمتر شود. نکته دیگری که برای تحمل این شرایط به شما کمک می‌کند، شل کردن عضلات است. سعی کنید در طول معاینه، نفس عمیق بکشید و اصلاً خودتان را سفت نگیرید.
سوالات اساسی مربوط به تست غربالگری پاپ که پزشک از شما خواهد پرسید:

♦ حامله هستید؟
♦ اهل دود و دم هستید یا نه؟
♦ آیا زخم، قرمزی و خارش دارید؟
♦ در این چند روز از چه داروهایی استفاده کرده اید؟
♦ آخرین سیکل قاعدگی شما کی بوده و چقدر طول کشیده است؟
♦ آیا اندام‌های تولید مثل در شما، سابقه جراحی داشته است یا نه؟
♦ آیا تاکنون نتایج آزمایش غربالگری پاپ شما غیر طبیعی بوده است؟
♦ از کدام یک از روش‌های جلوگیری از حاملگی استفاده می‌کنید؟

اگر شما هم جزو کسانی هستید که شرایط انجام تست را غیر قابل تحمل می‌دانید و بیش از حد برایتان دشوار است، بهتر است به مزایای انجام آن بیشتر فکر کنید و اجازه دهید وضعیت سلامت رحم‌تان مورد بررسی قرار گیرد. با اتمام آزمایش که شاید کمتر از ۳ دقیقه به طول بیانجامد، تا مدت‌های طولانی از غربالگری دهانه رحم بی‌نیاز خواهید بود.

چگونه برای تست پاپ اسمیر آماده شویم

♦ زمانی برای انجام تست غربالگری پاپ اقدام کنید که همزمان با دوران قاعدگی نباشد. وجود خون در نمونه جمع آوری شده، یک عامل مداخله‌گر است که نتیجه آزمایش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته اگر خونریزی در پریودی، اندک است، می‌توان برای پاپ اسمیر اقدام کرد.
♦ روز قبل از آزمایش غربالگری پاپ، دوش نگیرید و از دوش واژینال جداً بپرهیزید. دوش واژینال باعث پنهان ماندن سلول‌های غیر طبیعی دهانه رحم می‌شود و نتیجه آزمایش به نوعی مختل می‌گردد.
♦ استفاده از پودرهای واژینال، تامپون ها، افشانه ها، ۲۴ ساعت قبل از انجام تست پاپ اسمیر ممنوع است.
♦ از برقراری رابطه جنسی ۲۴ ساعت پیش از آزمایش پاپ اسمیر اکیداً خودداری کنید.
♦ بهتر است برای راحتی بیشتر، قبل از تست غربالگری پاپ، مثانه را خالی کنید.

شاید لازم باشد درباره چند نکته با پزشک خود صحبت کنید و اطلاعاتی را در اختیار او قرار دهید. معمولاً در اولین جلسه‌ای که به پزشک مراجعه می‌کنید، موارد زیر را با او در میان بگذارید:

♦ نخستین روز از آخرین سیکل قاعدگی و مدت زمان این دوره
♦ باردار هستید و یا احتمال می‌دهید که باردارید.
♦ در گذشته در حین معاینات لگنی مشکلاتی داشته اید.
♦ این تست، اولین آزمایش پاپ اسمیری است که انجام می‌دهید.
♦ قبلاً عمل جراحی انجام داده‌اید و با روش‌هایی مثل پرتودرمانی رحم، واژن و دهانه رحم تحت درمان بوده اید.
♦ هر علائم غیرعادی که در دستگاه تناسلی و مجاری ادراری شما به وجود آمده است. مثلاً زخم، ورم، خارش، بوی غیرمعمول، قرمزی و افزایش ترشحات واژن. به علاوه اگر آزمایشات واژنی را به طور مرتب انجام داده و تغییراتی مشاهده کرده اید، حتماً درباره آن با پزشک حرف بزنید.

بعد از پاپ اسمیر چه کنیم؟

پس از یک بازه زمانی کوتاه، می‌توانید کلیه فعالیت‌های روزمره خود را از سر بگیرید و بدون هیچ مشکلی، کارتان را انجام دهید. انجام این آزمایش، هیچ مشکلی را برای بیماران ایجاد نمی‌کند؛ تنها ممکن است بعد از انجام آن، کمی خونریزی رخ دهد که کاملاً طبیعی است.
بعد از پاپ اسمیر چه کنیم ؟ این سوالی است که بسیاری از خانم‌ها می‌پرسند. در پاسخ آن‌ها باید گفت که تست غربالگری پاپ، هیچ نیازی به مراقبت‌های بعد از آزمایش ندارد. شما می‌توانید برای کنترل خونریزی و لکه بینی، از پد استفاده کنید. البته یادتان باشد که اگر این خونریزی شدت یافت، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

عوارض تست غربالگری پاپ


تست غربالگری پاپ، عوارض خاصی ندارد. دز پاسخ به سوال ایا “تست پاپ اسمیر درد دارد؟” باید گفت این آزمایش برخلاف تصور شما آنقدرها هم پیچیده و دردناک نیست. تنها عارضه مهمی که ممکن است بعد از آزمایش غربالگری پاپ تجربه کنید، سوزش و درد جزئی است که به زودی برطرف خواهد شد.
البته احتمال لکه بینی پس از نمونه برداری هم دور از انتظار نیست. به همین دلیل توصیه می‌کنیم وقتی برای انجام این آزمایش به پزشک مراجعه می‌کنید، یک نوار بهداشتی همراه خود داشته باشید.
یک نکته مهم؛ اگر این فرایند را به یک پزشک متخصص و حاذق بسپارید، حتماً عوارض احتمالی آن کاهش می‌یابد. یک متخصص باتجربه که بارها و بارها آزمایش پاپ را برای بیماران خود انجام داده، صفر تا صد مراحل نمونه برداری را می‌شناسد و به گونه‌ای این کار را انجام می‌دهد که بیمار متحمل کمترین درد و ناراحتی نشود.

تست پاپ اسمیر درد دارد؟

یکی دیگر از سوالات پرتکرار درباره آزمایش پاپ این است که آیا “تست پاپ اسمیر درد دارد؟” غربالگری پاپ نباید آنقدرها دردناک باشد. اگر از خانم‌هایی که تجربه انجام این آزمایش را دارند درباره میزان درد این آزمایش “تست پاپ اسمیر درد دارد؟” یا خیر؟
احتمالاً خواهند گفت که دردی شبیه به یک نیشگون را تجربه کرده اند. البته که آستانه تحمل درد در همه افراد یکسان نیست با این حال نمی‌توان درد ناشی از نمونه برداری در غربالگری پاپ را شدید و غیرقابل تحمل توصیف کرد. به طور خلاصه، پاسخ “تست پاپ اسمیر درد دارد؟” مثبت است اما سوال مهمتر این است که آیا روشی وجود دارد که درد کاهش یابد؟ خوشبختانه بله.
مثلا:

  1. اگر پزشک اجازه می‌دهد، یک ساعت قبل از نمونه برداری از داروهای مسکن مثل ایبوپروفن استفاده کنید.
  2. یک همراه داشته باشید. همراه شما می‌تواند دوست، یکی از والدین و یا شریک زندگی‌تان باشد تا در کنار او آرامش بیشتری داشته باشید.
  3. فشار در ناحیه لگن موجب تشدید درد می‌شود. با تخلیه مثانه و ادرار پیش از انجام تست، این فشار تا حد زیادی برطرف می‌شود.
  4. اسپکولوم به عنوان ابزاری کاربردی برای نمونه گیری در آزمایش غربالگری پاپ، انواع مختلفی دارد. بهتر است به پزشک بگویید نگران درد هستید و از او بخواهید که از اسپکولوم کوچکی استفاده کند.
  5. شاید نگران سرد بودن اسپکولوم باشید و این سردی، حس بدی را به شما منتقل کند. از پزشک بخواهید بجای اسپکولوم فلزی از نمونه‌های پلاستیکی که گرم ترند استفاده کند.
  6. اگر مایلید در طول آزمایش با یک هدفون به موسیقی آرامبخش گوش دهید تا اضطراب‌تان کمتر شود.
  7. نفس عمیق بکشید و سعی کنید تمرکزتان بر روی نفس‌هایی که می‌کشید باشد.
  8. منقبض کردن عضلات لگن موقع ناراحتی و درد، غریزی است اما این انقباض موجب تشدید فشار در ناحیه لگن می‌شود. سعی کنید عضلات‌تان را شل نگه دارید.
  9. اگر دردتان خیلی شدید است، با صدای بلند به پزشک اطلاع دهید.
  10. در پایان نمونه برداری، از پد استفاده کنید و ترجیحاً جوراب شلواری بپوشید.
  11. اگر بعد از تست پاپ اسمیر، احساس گرفتگی عضلانی دارید، از کیسه آب گرم یا ایبوپروفن استفاده کنید.

نتایج تست پاپ اسمیر چه چیزهایی را مشخص می‌کند؟

یکی از مهمترین موضوعات درباره تست غربالگری پاپ، نتایج این آزمایش است. نتایج تست پاپ اسمیر چه چیزهایی را مشخص می‌کند؟ به طور کلی، نتایج آزمایش غربالگری پاپ، یا طبیعی است و یا غیر طبیعی.

پاپ اسمیر طبیعی

اگر جواب تست غربالگری پاپ عادی و نرمال یا به عبارتی طبیعی باشد، این بدان معنا است که سلول‌ها رشد غیر عادی نداشته اند. نتیجه طبیعی آزمایش، به منزله منفی بودن آزمایش است و سلامت بیمار را نشان می‌دهد. جواب منفی پاپ اسمیر یعنی دیگر لازم نیست بیمار سال بعد هم به پزشک مراجعه کند و مجدداً آزمایش پاپ را انجام دهد.
همانطور که در بخش‌های ابتدایی مقاله هم اشاره کردیم، موعد بعدی مراجعه برای نمونه گیری در صورت منفی بودن جواب آزمایش ۳ یا ۵ سال دیگر است.

پاپ اسمیر غیرعادی

جواب تست پاپ اسمیر که توسط پزشک متخصص با هدف بررسی و ارزیابی دقیق وضعیت بیمار مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، یا مثبت است و یا منفی. غیر عادی بودن نتیجه آزمایش، یعنی جواب مثبت است و سلول‌های دهانه رحم، تغییرات مشکوک داشته اند. اما این به معنای ابتلای قطعی شخص به سرطان نیست.
تنها نشان دهنده آن است که سلول‌ها در بخش دهانه رحم، به طور غیر عادی رشد کرده اند. گاهی این رشد به معنای تایید وجود سلول‌های پیش سرطانی است و این یعنی بیمار، در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم است. سلول‌های غیر نرمال سطوح مختلفی دارند که عبارت‌اند از:

♦ آتیپی
♦ خفیف
♦ متوسط
♦ دیسپلازی شدید
♦ کارسینوم درجا

آنطور که به نظر می‌رسد، سلول‌های غیرطبیعی خفیف از انواع توسعه یافته، متداول‌تر اند. بسته به موقعیت سلول ها، پزشک آزمایشات بیشتری را برای بررسی و ارزیابی وضعیت بیمار تجویز می‌کند. معاینات دقیق دهانه رحم به سبک کولپوسکوپی، از اقدامات مهم متخصصین زنان و زایمان است.
برای انجام کولپوسکوپی، پزشک از ذره بین به منظور مشاهده دقیق داخل رحم (واژن) و نیز بافت‌های دهانه رحم استفاده خواهد کرد. ممکن است پزشک به منظور کندوکاو در بافت‌های دهانه رحم به سراغ بافت برداری و بیوپسی برود.

صحت نتیجه تست پاپ اسمیر؛ آیا می‌توان به نتیجه آزمایش پاپ اسمیر اعتماد کرد؟

تست پاپ اسمیر، نتیجه‌ای بسیار دقیق و درست دارد. این باعث شده تا با بکارگیری این روش از غربالگری، ۸۰ درصد میزان سرطان دهانه رحم و مرگ و میر ناشی از آن کاهش یابد. از طرفی آزمایش پاپ اسمیر با تشخیص به موقع ویروس پاپیلومای انسانی که به عنوان عوامل زگیل تناسلی از آن‌ها یاد می‌شود، مانع از اشاعه این بیماری در سطح جامعه می‌شود.
اگرچه تست پاپ اسمیر چندان خوشایند نیست و برای بانوان آزاردهنده است اما نقش آن در حفظ سلامت بیماران را نمی‌توان انکار کرد. این آزمایش که با کمترین درصد خطا همراه است، خیلی طول نمی‌کشد و در کمتر از ۳ دقیقه به پایان می‌رسد. فکر نمی‌کنیم تحمل ۳ دقیقه فشار و ناراحتی، هر ۳ سال یکبار آنقدرها مهم باشد؛ بهتر است به جای استرس که سختی نمونه گیری را تشدید می‌کند، به مزایای این آزمایش و نقش پررنگ آن در سلامتی‌تان فکر کنید.

 

 

وقت ویزیت
به منظور کسب اطلاعات بیشتر درباره تست پاپ اسمیر اکنون تماس بگیرید
به منظور انجام تست پاپ اسمیر و اطلاعات بیشتر اکنون تماس بگیرید

سخن پایانی

تست پاپ اسمیر چند وقت یکبار باید انجام شود ”؟ این سوال بهانه‌ای شد تا با گردآوری مطالبی مفید، مفصلاً درباره آزمایش پاپ اسمیر صحبت کنیم. اینکه چه کسانی باید این تست را انجام دهند، “تست پاپ اسمیر چند روز بعد از پریود”، چگونگی انجام آزمایش پاپ اسمیر، ““تست پاپ اسمیر درد دارد؟”” مراقبت‌های قبل از آزمایش، “بعد از پاپ اسمیر چه کنیم” و… همه از موضوعاتی بود که به تفصیل به آن پرداخته شد.
تست پاپ اسمیر لازمه غربالگری سرطان دهانه رحم است و نگرانی‌ها درباره بهداشت باروری را کاهش می‌دهد. قبول که این آزمایش ناراحت کننده و ناخوشایند است اما به سرعت پیش می‌رود و شما را برای مدتی طولانی از سلامت رحم مطمئن می‌کند.
همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کرده بودیم، اگر صفر تا صد این فرایند را به دست متخصصی باتجربه و کارآزموده بسپارید، حتماً با کمترین عوارض مواجه خواهید شد. ما در کلینیک تخصصی مان، همکاران مجرب و حاذقی داریم که آماده انجام آزمایش پاپ اسمیر هستند و این کار در تخصص‌شان است. برای بهره مندی از خدماتی که برایتان در نظر گرفته ایم، هم اینک با ما تماس بگیرید.