مرکز تخصصی زنان و زایمان

تست پاپ اسمیر کجا انجام میشود

تست پاپ اسمیر کجا انجام میشود؛ ضرورت انجام توسط در مراکز تخصصی برای دستیابی به نتایج صحیح ، یکی از بیماری‌های مهم و خطرناکی که ممکن است برخی از خانم‌ها به آن مبتلا شوند، سرطان دهانه رحم است. این بیماری سالانه تعداد زیادی از خانم‌ها را درگیر خود می‌نماید. خوشبختانه در طول چند سال اخیر، آزمایشات دقیق و کاملی، برای تشخیص زودهنگام و درمان این بیماری ابداع شده است. یکی از بهترین نوع این آزمایشات، تست پاپ است. انجام پاپ اسمیر برای برخی از خانم‌ها فرایندی سخت و دشوار است، زیرا چیزی در مورد آن نمی‌دانند. ما در این مقاله قصد داریم به این سوالات جواب دهیم ، فرایند انجام آن چگونه است؟ آیا تست پاپ اسمیر درد دارد؟ و… با ما همراه باشید تا با همدیگر به پاسخ این سوالات دست پیدا کنیم.

وقت ویزیت
به منظور انجام تست پاپ اسمیر در مرکز زنان ایران اکنون تماس بگیرید
به منظور انجام تست پاپ اسمیر و اطلاعات بیشتر اکنون تماس بگیرید

پاپ اسمیر چیست ؟

تست غربالگری اسمیر یکی از مهم‌ترین آزمایشاتی است که توسط آن وجود سلول‌های سرطانی در دهانه رحم بررسی می‌شوند. در واقع این آزمایش یک نوع غربالگری است که طی آن، بخشی از سلول‌های دهانه رحم برداشته می‌شوند و در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرند. امروزه تست پاپ یکی از مهم‌ترین آزمایشاتی است که در جهان انجام شده و نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بروز بیماری سرطان دهانه رحم دارد. البته با استفاده از این تست، بیماری های دیگری نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند. به عنوان مثال زگیل‌های تناسلی یا انواع عفونت‌های به وجود آمده در رحم، با انجام این آزمایش مشخص می‌شوند.
تست پاپ برای برخی از خانم‌ها دغدغه بسیار بزرگی است. به خصوص این موضوع برای آن‌هایی که تا به حال آزمایش پاپ اسمیر را انجام نداده‌اند، مانند یک کابوس شده است! آن‌ها مدام این سوالات را از خود می‌پرسند که:”تست پاپ اسمیر کجا انجام میشود؟” آزمایش پاپ اسمیر چگونه انجام میشود؟ قبل از ازمایش پاپ اسمیر چه نکاتی را رعایت کنیم؟ آیا تست پاپ اسمیر درد دارد؟ این سوالات و ده‌ها سوال دیگر، درگیری‌های ذهنی خانم‌هایی است که باید این آزمایش را انجام دهند.
ما در این مقاله قصد داریم، به تمامی سوالات شما پاسخ داده و بسیاری از نگرانی‌های شما را از بین ببریم. با ما تا انتهای این مطالب همراه باشید تا بدانید که تست پاپ کجا، چگونه و به چه شکل انجام می‌شود. مطمئنیم پس از خواندن این مقاله، نظر شما در مورد تست پاپ تغییر می‌کند و با آمادگی کامل برای انجام آن به نزد پزشک متخصص خود مراجعه خواهید نمود.

آزمایش پاپ اسمیر چگونه انجام میشود؟

اولین سوالی که در این مقاله قصد داریم به آن پاسخ دهیم این است: تست پاپ اسمیر چگونه انجام میشود؟ قبل از پاسخ به این سوال باید بگوییم فرایند انجام آزمایش پاپ اسمیر، بسیار ساده‌تر از آن چیزی است که شما فکر می‌کنید! در واقع این آزمایش، آن‌ قدرها هم پیچیده و ترسناک نیست. ما در ادامه مطلب، مراحل و چگونگی انجام این آزمایش را برای شما عزیزان بازگو می‌کنیم تا ادعای خود را به اثبات رسانیم:

  • برای انجام تست غربالگری اسمیر، ابتدا باید لباس‌های قسمت پایین تنه بدن خود را خارج کرده و بر روی تخت مخصوص دراز بکشید.
  • پاهای شما باید به گونه‌ای قرار گرفته باشند که متخصص زنان، دسترسی کامل به دهانه رحم و قسمت‌های مختلف واژن داشته باشد.(نگران نباشید، پزشک در این زمینه شما را راهنمایی خواهد کرد.)
  • بهتر است آرام باشید و استرس به خود راه ندهید؛ چرا که هر گونه استرسی ممکن است باعث ایجاد انقباض برای عضلات رحم شده و انجام تست غربالگری اسمیر را با دشواری مواجه نماید.
  • پس از آن که برای انجام تست غربالگری اسمیر آماده شدید، پزشک دستگاهی به نام اسپکلوم را به واژن شما وارد می‌کند. این دستگاه برای آن است که دیوار‌های واژن و دهانه شما را باز نگه دارد تا پزشک بتواند به خوبی نمونه‌گیری خود را انجام دهد.
  • پس از آن، پزشک نمونه‌های کوچکی از سلول‌های دهانه رحم را تراشیده و آن را بر روی شیشه نمونه قرار می‌دهد. تراشیدن سلول‌ها، ممکن است اندکی فشار و ناراحتی ایجاد کند که بسیار جزئی و ناچیز است.
  • برخی از پزشکان نمونه‌های خود را با استفاده از ابزاری به نام اسپاتول برمی‌دارند و برخی دیگر نیز از کاردک و برس استفاده می‌کنند.
  • در این هنگام آزمایش به پایان رسیده است و شما می‌توانید از روی تخت برخیزید. تمامی این فرایند چند دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد.

تست پاپ اسمیر کجا انجام میشود؟

در قسمت قبل، به این سوال پاسخ دادیم که آزمایش پاپ اسمیر چگونه انجام میشود؟ حال در این قسمت، به یک پرسش مهم و اساسی می‌رسیم . این تست معمولاً در مطب پزشکان متخصص زنان و زایمان انجام می‌پذیرد. البته برخی از کلینیک‌ها و مراکز درمانی نیز امکان انجام این تست را برای بیماران خویش فراهم نموده‌اند.
آن چه بیش از پیش اهمیت دارد این است که جایی را برای انجام این تست انتخاب کنید که دارای تجهیزات پیشرفته و همچنین امکانات متعددی باشد. بدون شک مطب‌ها و کلینیک‌هایی که امکان انجام این تست را برای بیماران خویش فراهم کرده‌اند، باید تمامی آن چه برای سلامتی و بهداشت بیمار نیاز است را در اختیار او قرار دارند. این مراکز به خوبی می‌دانند که با جان و سلامتی انسان‌ها سر و کار دارند، بنابراین بهترین امکانات را برای انجام تست غربالگری اسمیر برای مراجعان خویش فراهم می‌کنند.

آیا انجام تست پاپ اسمیر درد دارد؟

برخی از خانم‌هایی که تاکنون تست غربالگری اسمیر را انجام نداده‌اند، نسبت به انجام آن ترس‌ها و تردیدهای زیادی دارند. آن‌ها از درد و ناراحتی که ممکن است هنگام انجام این تست برای آن‌ها به وجود آید می‌ترسند؛ به همین سبب انجام آن را پشت گوش می‌اندازند و این موضوع ممکن است برای سلامتی جسم آن‌ها مشکلات متعددی به وجود آورد. اما سوال مهمی که در این زمینه مطرح می‌شود این است که آیا به راستی انجام تست پاپ اسمیر درد دارد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم تست غربالگری اسمیر، ممکن است درد و ناراحتی بسیار کمی را برای بیمار به وجود آورد. در واقع بسیاری از خانم‌هایی که تصور دردهای خاص و شدید پاپ اسمیر را دارند، در هنگام انجام آن شگفت زده خواهند شد؛ چرا که درد تست غربالگری اسمیر، به آن شدت و قدرتی که آن ها فکر می‌کردند نبوده و نیست. تنها کافی است بر روی تحت دراز کشیده و آرام باشید. این آزمایش در چند دقیقه بسیار کوتاه انجام می‌شود و قبل از آن که درد و ناراحتی شدیدی برای شما به همراه آورد به پایان می‌رسد. بنابراین هرگز انجام این تست مهم و حیاتی را به سبب آن چه در مورد درد آن تصور می‌کنید، پشت گوش نیندازید. انجام این آزمایش سلامتی رحم شما را به ارمغان آورده و از شما در برابر بسیاری از عفونت‌ها، بیماری‌های مقاربتی و سرطان رحم محافظت می‌کند.

قبل از ازمایش پاپ اسمیر چه نکاتی را رعایت کنیم؟

یکی دیگر از مهم‌ترین سوالاتی که ممکن است در ذهن شما به وجود آید، بپردازیم. آن سوال این است که قبل از ازمایش پاپ اسمیر چه نکاتی را رعایت کنیم؟ بدون شک شما برای انجام این آزمایش، باید آمادگی‌های لازم را داشته باشید که ما در این قسمت، به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. چهل و هشت ساعت قبل از این که آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهید، به هیچ عنوان رابطه جنسی نداشته باشید. تجربه نشان دهنده آن است که رابطه جنسی، می‌تواند باعث دور شدن سلول‌های غیر عادی رحم شده و یا روی آن‌ها را بپوشاند.
  2. اگر در دوران قاعدگی خود به سر می‌برید، حتماً برای انجام آزمایش پاپ اسمیر خود صبر کنید. این تست هرگز نباید در دوران قاعدگی انجام شود؛ چرا که تغییراتی که در هنگام قاعدگی در رحم به وجود می‌آیند، می‌توانند بر روی نتیجه نهایی این آزمایش تاثیرات منفی بر جای بگذارند.
  3. اگر به تازگی زایمان کرده‌اید، بهتر است برای انجام تست غربالگری اسمیر، 12 هفته صبر کنید. رحم در طول این مدت، زمان کافی خواهد داشت تا دوباره به حالت تعادل اولیه بازگردد. بنابراین نتایج این تست پس از سپری شدن این دوران، قطعی و دقیق است.
  4. بهتر است دو روز قبل از انجام تست غربالگری اسمیر، از دوش گرفتن و یا مصرف داروهای واژنی خودداری نمایید. این داروها دارای ترکیباتی هستند که ممکن است روی سلول‌های غیر عادی را پوشانده و نتیجه آزمایش را با تغییراتی مواجه کنند.
  5. سعی کنید خونسردی و آرامش خود را حفظ کنید و با آمادگی کامل جسمی و روحی برای انجام این آزمایش آماده شوید.

فرایند انجام تست پاپ اسمیر چگونه است؟

همان گونه که اشاره شد، بهترین مکان برای انجام چینن آزمایشی، کلینیک‌های معتبر و مطب‌های متخصصان زنان و زایمان است. در این قسمت، قصد داریم شما را با فرایند انجام این آزمایش آشنا کنیم. معمولاً متخصصان از دو شیوه آزمایش پاپ اسمیر مستقیم و آزمایش پاپ تین پرپ برای نمونه گیری استفاده می‌نمایند. با ما همراه باشید تا در مورد این دو فرایند، بیشتر برای شما توضیح دهیم:

  • آزمایش پاپ اسمیر مستقیم

این روش، در واقع یکی از شیوه‌های سنتی و رایج انجام تست غربالگری اسمیر است. در این شیوه، متخصصان با استفاده از ابزارهای مخصوصی مانند برس، قسمتی از سول‌های دهانه رحم را جمع آوری نموده و سپس آن را بر روی لام یا اسلایدر شیشه‌ای قرار می‌دهند. سپس این نمونه، برای بررسی دقیق و کامل، به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. این شیوه آزمایش با وجود آن که در سراسر جهان مرسوم است، اما محدودیت‌های فراوانی با خود به همراه دارد. به عنوان مثال برخی از نمونه‌ها ممکن است بر روی لوازم نمونه‌گیری باقی بمانند و به سبب ناکافی بودن نمونه، نتایج آزمایش چندان قطعی نباشد.

همچنین گاهی اوقات ممکن است خون و مخاط نیز به همراه سلول‌های رحم بر روی لوازم نمونه‌گیری قرار گیرند. این موارد باعث همپوشانی سلول‌ها شده و در نهایت موجب می‌شود که نتوان به یک تشخیص دقیق و قطعی دست یافت. به همین سبب، گاهی اوقات ممکن است سلول های بیمار کاملاً طبیعی و سالم باشند، اما به سبب وجود این خطاها، نتیجه آزمایش غیر طبیعی تشخیص داده شود.

  • آزمایش پاپ تین پرپ

این آزمایش در قیاس با تست غربالگری اسمیر مستقیم، نسبتاً جدید است. خوشبختانه به سبب حساسیت و دقت بالایی که دارد، می‌توان به نتایج آن اعتماد کرد. در این شیوه، ابتدا نمونه‌هایی از سلول‌های دهانه رحم برداشته می‌شوند. این سلول‌ها به جای قرارگیری بر روی لام، به صورت کامل به یک محلول نگهدارند انتقال پیدا می‌کنند. سپس این نمونه‌ها را برای بررسی بیشتر، به آزمایشگاه ارسال می‌کنند. در آزمایشگاه، با استفاده از دستگاه‌های مجهز و پیشرفته، ذرات ناخالصی مانند خون، موکوس و… را از آن جدا می‌کنند. سپس سلول‌های دهانه رحم به صورت یک لایه یکنواخت و خالص، به لام انتقال پیدا می‌کنند.

در این شیوه از تست غربالگری اسمیر، چون تمامی نمونه‌ها در دسترس هستند، می‌توان با دقت بیشتری آزمایش را انجام داد. همچنین چون سلول‌های دهانه رحم به صورت تک لایه به لام منتقل شده‌اند، احتمال همپوشانی سلول‌ها وجود ندارد. بنابراین می‌توان تمامی سلول‌ها را به خوبی مشاهده نمود و بررسی های لازم را بر روی آن ها انجام داد.

نتایج به دست آمده پس از انجام تست پاپ اسمیر

در این قسمت می‌خواهیم به صورت خلاصه، برخی از نتایجی که در اثر انجام تست غربالگری اسمیر به دست می‌آیند را با همدیگر بررسی نماییم. این موارد توسط پزشک متخصص زنان تعیین خواهند شد و سپس به اطلاع بیمار خواهد رسید.

گاهی اوقات نتیجه تست پاپ اسمیر طبیعی است. در این نتیجه، سلول‌هایی که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، کاملاً طبیعی هستند. در واقع هیچ بیماری یا عفونت خاصی مشاهده نشده است و رحم بیمار در سلامتی کامل قرار دارد. در چنین شرایطی، پزشک به بیمار خود خواهد گفت که نتیجه تست منفی است و دیگر نیازی نیست که تست غربالگری اسمیر را دوباره تکرار نمایند.

در برخی از موارد، نتیجه تست پاپ اسمیر غیر طبیعی است. در واقع اگر در طول انجام آزمایش پاپ اسمیر، هر نوع سلول غیر طبیعی کشف شود، نتیجه تست مثبت و غیر طبیعی خواهد بود. البته نباید این نکته را فراموش کنید که مثبت بودن تست غربالگری اسمیر، به این معنا نیست که بیمار به سرطان دهانه رحم مبتلا شده است. در واقع معنی این تست، به نوع سلول‌هایی که در آزمایشگاه مشاهده شده، بستگی دارد.  ممکن است در برگه آزمایش تست غربالگری اسمیر غیر طبیعی، برخی از اصطلاحات پزشکی را مشاهده نمایید. ما در این قسمت، شما را با برخی از این اصطلاحات آشنا می‌کنیم:

  • سلول‌های سنگ فرشی آتیپیک

سلول‌های سنگ فرشی، دارای سطح نازک و مسطحی هستند که معمولاً در قسمت دهانه رحم رشد می‌کنند. اگر در تست پاپ اسمیر، سلول‌های سنگفرشی غیر طبیعی مشاهده شوند، نشان دهنده سلول‌های پیش سرطانی نیست. در چنین شرایطی، پزشک با بررسی‌های بیشتر به وجود انواع ویروس‌ها و عفونت‌ها مانند ویروس پاپیلومای انسانی یا همان HPV پی می‌برد. برخی از انواع ویروس‌های HPV ممکن است از نوع سرطانی باشند و باید با دقت هر چه تمام‌تر، مورد بررسی قرار گیرند. معمولاً سلول‌های غیر طبیعی که در این آزمایش مشخص می‌شوند، چندان خطرناک نیستند و نیاز به بررسی بیشتری دارند.

  • ضایعه داخل اپیتلیال سنگفرشی

این اصطلاح بیانگر آن است که نتیجه تست غربالگری اسمیر غیر طبیعی است و ممکن است سلول‌های پیش سرطانی در دهانه رحم وجود داشته باشند. در این مرحله، اگر تغییرات چندان زیادی مشاهده نشود، به این معناست که سلول‌های دهانه رحم، هنوز تا سرطانی شدن، فاصله زیادی دارند. اما اگر تغییرات آن‌ها چشمگیر باشد، به این معناست که ممکن است به زودی به سرطان تبدیل شوند.

  • سلول‌های پیش سرطانی

این سلول‌ها در واقع از نوع سلول‌های غده‌ای هستند که در قسمت رحم و دهانه رحم رشد می‌کنند. این سلول‌ها همواره در حال تولید مخاط هستند. گاهی اوقات ممکن است در تست غربالگری اسمیر، سلول‌های غده‌ای، به صورت غیر طبیعی مشاهده شوند. در این مرحله، هنوز مشخص نیست که آیا آن‌ها سرطانی هستند یا خیر؟ بنابراین باید بررسی‌ها و آزمایشات بیشتری در این زمینه صورت پذیرد.

  • سلول آدنوکارسینوما

در این تست، سلول‌های دهانه رحم، به قدری غیر طبیعی هستند که متخصصان را از وجود بیماری سرطان دهانه رحم مطمئن می‌کند. سرطان سلول‌های سنگفرشی، در واقع به سرطان هایی گفته می‌شود که در قسمت دهانه رحم و یا برای سلول‌های صاف سطح واژن به وجود می‌آید. سلول آدنوکارسینوما به سرطان هایی گفته می‌شود که در قسمت سلول‌های غده به وجود آمده است. در چنین شرایطی ممکن است پزشک، با استفاده از روشی به نام کولپوسکوپی، بافت دهانه رحم و واژن را با دقت بیشتری بررسی کند. سپس در هر قسمتی که سلول غیر طبیعی مشاهده کرد، آن را برای نمونه‌گیری بردارد. سپس این نمونه‌ها، برای این که با دقت بیشتری تجزیه و تحلیل شوند، دوباره به آزمایشگاه فرستاده می‌شوند.

تست پاپ و مزایای آن چیست؟

پزشکان عقیده دارند که تست غربالگری اسمیر، مزایای بی شماری برای زنان به همراه دارد؛ ما نیز تصمیم گرفته‌ایم، در این قسمت از مطلب، شما را با برخی از مهم‌ترین مزایای تست پاپ اسمیر آشنا کنیم:

  • اصلی ترین مزیت تست غربالگری اسمیر آن است که توسط آن می‌توان با دقت هر چه تمام‌تر، سلول‌های سرطانی و پیش سرطانی دهانه رحم را تشخیص داد. این موضوع به پزشکان کمک می‌کند تا هر چه سریع‌تر، اقدامات درمانی را برای بیمار خود آغاز نموده و سلامتی بیمار را به او بازگردانند. بیماری سرطان دهانه رحم، هر چه زودتر تشخیص داده شود، شانس موفقیت در درمان آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
  • تست پاپ اسمیر بسیار ساده است و در این آزمایش خبری از امور پیچیده نیست.
  • تست غربالگری اسمیر، درد چندان زیادی به همراه ندارد. بنابراین کسانی که همواره سوال می‌کنند که تست پاپ اسمیر درد دارد؟ می توانند با خیال راحت برای انجام این آزمایش اقدام کنند.
  • با انجام تست غربالگری اسمیر، علاوه بر مشخص شدن سرطان دهانه رحم، می‌توان به وجود بیماری های دیگری نیز پی برد. به عنوان مثال زگیل تناسلی و نوع ویروسی که باعث ایجاد آن شده است و همچنین انواع عفونت‌های زنانه، با این تست به راحتی قابل تشخیص هستند.
  • جواب تست پاپ اسمیر در کوتاه‌ترین زمان ممکن آماده می‌شود و نیازی نیست برای دریافت نتایج زمان زیادی صبر کنید.
  • تحقیقات و بررسی‌ها نشان دهنده آن است که تست غربالگری اسمیر دقت بالایی دارد، بنابراین می‌توان به نتایج حاصل از آن اعتماد کرد.
  • به عقیده پزشکان، تست پاپ اسمیر یکی از بهترین و دقیق‌ترین روش‌هایی است که از طریق آن می‌توان سلول‌های مشکوک دهانه رحم را بررسی کرد.
  • تست غربالگری اسمیر، هزینه چندان زیادی ندارد و در قیاس با نتایج دقیقی که به همراه می‌آورد، کاملاً به صرفه است.

چه عواملی بر روی سرطان دهانه رحم تاثیر گذار هستند؟

حال که در مورد تست پاپ اسمیر صحبت کردیم و به این سوال پاسخ دادیم، بهتر است کمی نیز به عواملی که بر روی ایجاد سرطان دهانه رحم موثر هستند اشاره کنیم. چرا که ممکن است در ذهن بسیاری از خانم‌ها این سوال به وجود آید که چه عواملی موجب می‌شوند که یک شخص به سرطان دهانه رحم مبتلا شود؟ حقیقت این است که هنوز هیچ دلیل مشخص و قاطعی، برای ابتلا به سرطان دهانه رحم کشف نشده است. اما پزشکان اعتقاد دارند برخی از عوامل، به عنوان زمینه ای برای ایجاد بیماری سرطان دهانه رحم، موثر هستند؛ این عوامل عبارتند از:

  • سابقه خانوادگی و ژنتیک
  • مصرف سیگار و دخانیات
  • ازدواج در سنین پایین و یا به طور کلی شروع روابط جنسی در سنین پایین
  • تجربه روابط جنسی با افراد مختلف
  • ابتلا به بیماری زگیل تناسلی(چرا که برخی از انواع ویروس پاپیلومای انسانی، ممکن است باعث ایجاد بیماری سرطان دهانه رحم گردند.)
  • ابتلا به بیماری ایدز

چه کسانی باید آزمایش غربالگری اسمیر را انجام دهند؟

حال می‌خواهیم به مقوله مهم دیگری نیز بپردازیم و آن موضوع این است که چه کسانی باید تست غربالگری اسمیر را انجام دهند؟
به طور کلی پزشکان عقیده دارند تمامی خانم‌هایی که بالای 21 سال هستند و تجربه روابط جنسی را دارند، باید انجام آزمایش پاپ اسمیر را در برنامه سالانه خود بگنجانند. معمولاً کسانی که در محدوده سنی 21 تا 30 سال هستند و نتیجه تست آن ها تا کنون طبیعی بوده است، باید هر 3 سال یکبار این آزمایش را انجام دهند.
البته اگر پزشکان متوجه سلول های غیر طبیعی یا برخی از عفونت ها در سلول‌های نمونه شوند، ممکن است به بیمار خود توصیه کنند که آن را سالی یکبار و یا در فواصل کوتاه‌تری انجام دهند. خانم هایی که در محدوده سنی 35 تا 65 سالگی هستند و تا کنون هیچ نتیجه غیر طبیعی در آزمایش آن‌ها به دست نیامده است، می‌توانند با مشورت پزشک خویش، هر 5 سال یکبار آن را انجام دهند.
البته برخی از افراد وجود دارند که پزشکان، همواره به آن‌ها توصیه می‌کنند که به صورت مکرر و در فواصل زمانی کوتاه‌تر از یک سال تست پاپ اسمیر را انجام دهند؛ این افراد شامل گروه‌های زیر هستند:

  • افرادی که به بیماری ایدز مبتلا هستند.
  • خانم‌هایی که بیماری زگیل تناسلی دارند.
  • افرادی که پیوند عضو انجام داده‌اند.
  • افرادی که برای مدت زمان طولانی از سیگار یا مشروبات الکلی استفاده کرده‌اند.
  • کسانی که تا پیش از این، در تست غربالگری اسمیر آن‌ها، سلول های غیر طبیعی مشاهده شده است.
وقت ویزیت
به منظور انجام تست پاپ اسمیر در مرکز زنان ایران اکنون تماس بگیرید
به منظور انجام تست پاپ اسمیر و اطلاعات بیشتر اکنون تماس بگیرید

سخن پایانی

ما با ارائه این مطالب تلاش کردیم به این سوال پاسخ دهیم که تست پاپ اسمیر کجا انجام میشود ؟ همچنین سوالات دیگری که ممکن بود در ذهن شما وجود داشته باشند، با این مقاله پاسخ داده شدند. از جمله مهم ترین نوع این سوالات می‌توان به مواردی مانند « تست پاپ اسمیر چگونه انجام میشود؟» و «قبل از ازمایش پاپ اسمیر چه نکاتی را رعایت کنیم؟» اشاره کرد. امیدواریم با ارائه این مقاله، توانسته باشیم به تمامی مجهولاتی که در زمینه تست غربالگری اسمیر در ذهن شما وجود داشت پاسخ داده باشیم. در نهایت باید به این موضوع اشاره کنیم که هرگز انجام تست غربالگری اسمیر را پشت گوش نیندازید. شما باید این آزمایش را توسط یک متخصص زنان با تجربه و ماهر انجام دهید. این تست بسیار ساده است، اما در عین حال نقش بسیار مهمی در سلامتی جسم شما ایفا می‌کند.