مرکز تخصصی زنان و زایمان
مرکز تخصصی زنان و زایمان
عفونت واژن تاخیر پریود

عفونت واژن تاخیر پریود

عفونت واژن تاخیر پریود ؛ یکی از اصلی‌ترین عوارض ناخوشایند عفونت‌های درمان نشده ، عفونت واژن از مسائل بسیار شایع در میان زنان بخصوص در سنین باروری است. انواع مختلفی از عفونت واژن وجود دارند و این عفونت‌ها بیشتر دوست دارند در نواحی تاریک و مرطوب رشد یافته و گسترده شوند. به همین دلیل درمان به‌موقع آن‌ها برای جلوگیری از گسترش عفونت به سایر قسمت‌های بدن و بخصوص سیستم تولیدمثل مانند رحم و عوارض ناخوشایند بعدی مانند ناباروری بسیار مهم است. عفونت واژن بسته به نوع و شدتی که دارد می‌تواند علائم مختلفی داشته باشد و معمولاً عفونت واژن تاخیر پریود را ایجاد نمی‌کند اما همیشه هم این‌طور نیست و ممکن است برخی از عفونت‌ها منجر به تاخیر در پریود شوند.

وقت ویزیت
برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره عفونت واژن نزد متخصصین کلینیک ما نوبت بگیرید
برای رفع عارضه عفونت واژن و تاخیر در پریود اکنون تماس بگیرید

آیا عفونت واژن تاخیر پریود را ایجاد می‌کند؟

قبل از اینکه در مورد این صحبت کنیم که علت ترشحات واژن و پریود نشدن چیست یا واقعاً عفونت واژن تاخیر پریود را باعث می‌شود یا خیر باید بدانید هرچه محیطی مرطوب‌تر و تاریک‌تر باشد برای رشد قارچ‌ها و باکتری‌های عامل عفونت بهتر است.
بهترین دکتر متخصص عفونت زنان در تهران اعلام می‌کند که قارچ‌ها و باکتری‌های مختلفی در حالت طبیعی در ناحیه واژن زن در حال فعالیت هستند که حتی می‌توانند مفید باشند؛ اما زمانی که به هر دلیلی مانند عدم تعادل هورمون‌ها وضعیت اسیدیته واژن تغییر می‌کند، احتمال تکثیر بیش‌ازحد این قارچ‌ها و باکتری‌ها و ابتلا به عفونت واژن وجود دارد.
در طول پریودی نیز به دلیل رطوبت بیشتر در ناحیه واژن عفونت قارچی در زنان مستعد تشدید پیدا می‌کند. عفونت‌های واژینال بسته به نوعشان می‌توانند علائم مختلفی مانند سوزش در هنگام ادرار، ترشحات سفید غلیظ، خارش در داخل و اطراف ناحیه واژن و احساس دردناک در هنگام مقاربت را ایجاد کنند.
ابتدا، برای اینکه بدانید چطور عفونت واژن تاخیر پریود را ایجاد می‌کند، باید از برخی حقایق آگاه باشید.

اگرچه برخی از مردم بر این باورند که عفونت قارچی می‌تواند باعث تاخیر در چرخه قاعدگی شود، از نظر پزشکی و علمی هنوز هیچ سند اثبات شده‌ای وجود ندارد که نشان دهد واقعاً عفونت واژن تاخیر پریود را به همراه دارد؛ بنابراین، درواقع، عفونت‌های قارچی به‌هیچ‌وجه مسئول تأثیرگذاری بر برنامه قاعدگی ماهانه شما نیستند و احتمال تاخیر در پریود شما علت دیگری دارد که در ادامه به موارد مهم اشاره خواهیم کرد.
بااین‌حال، اگر هم‌زمان با عفونت قارچی پریود شوید، احتمالاً ناراحتی‌های شما دوچندان می‌شود؛ زیرا علائم مربوط به عفونت گفته شده در بالا با علائم پریودی مانند دل‌درد، حالت تهوع، کمردرد، سردرد و … همراه خواهند شد که شرایط برای شما سخت‌تر می‌شود.
از طرفی پریود تغییرات هورمونی مختلفی را در بدن زن ایجاد می‌کند که منجر به تغییرات pH در ناحیه واژن می‌شود. در چنین مواردی، عفونت قارچی نیز می‌تواند بیشتر گسترش یابد و علائم آن نیز پررنگ‌تر خواهند شد.
از طرفی همان‌طورکه پیش‌تر اشاره کردیم عفونت‌های مخمری در محیط‌های بسیار مرطوب تکثیر می‌شوند؛ هنگامی‌که پریود می‌شوید هم خشک نگه‌داشتن ناحیه واژن سخت است و می‌تواند یک چالش باشد.
بااین‌حال، برای جلوگیری از بدتر شدن شرایط باید هر بار که نوار بهداشتی خود را تعویض می‌کنید، ناحیه واژن را به‌طور کامل با آب ولرم شسته و خشک کنید. متاسفانه در پریودی، این منطقه احتمالاً در بیشتر ساعات روز مرطوب باقی می‌ماند؛ زیرا جریان خون ناحیه را مرطوب نگه می‌دارد. عفونت قارچی در این مدت می‌تواند بسیار دردناک‌تر و مدیریت آن دشوارتر باشد. البته اقدامات بهداشتی توسط مشورت با متخصص زنان باتجربه می‌تواند تا حد زیادی به شما در مقابله با آن کمک کند.
یکی از بهترین راه‌های درمان عفونت‌های قارچی واژن، استفاده از کرم‌های ضد قارچ در ناحیه مشخص شده است. اگرچه این روش به‌طورکلی یک روش بدون درد و ساده است اما در طول دوره‌های قاعدگی، استفاده موضعی از داروهای ضد قارچ موضعی می‌تواند سخت باشد. به‌علاوه، ممکن است دردناک نیز باشد. به همین دلیل معمولا داروها بین پریودهای شما تجویز می‌شوند.

چطور عفونت واژن باعث تاخیر پریود میشه؟

در پاسخ به سؤال چطور عفونت واژن باعث تاخیر پریود میشه باید بگوییم همان‌طورکه قبلاً هم گفتیم سند علمی در مورد این موضوع وجود ندارد و آنچه مشخص است این است که اگر شما به عفونت واژن مبتلا باشید علائم پریودی می‌تواند سخت‌تر باشند و عفونت واژن تاخیر پریود را در پی داشته باشد.
بسته به سن و فعالیت جنسی اخیر شما، عقب افتادن یا تاخیر در قاعدگی ممکن است به دلایل مشخص دیگری مانند مشکلات تعادل هورمونی در بدن، بارداری یا علائم پیش از یائسگی باشد.
گاهی نیز ترشحات واژن در نزدیکی قاعدگی تنها با ترشحات مربوط به عفونت شبیه هستند و این اشتباه را ایجاد می‌کنند که عفونت واژن تاخیر پریود را ایجاد کرده است درصورتی‌که مسائلی مانند بارداری، حاملگی خارج از رحم و یک بیماری مقاربتی نیز می‌تواند باعث بروز این ترشحات شود و الزاماً نشانه عفونت مخمری یا باکتریایی نخواهد بود.
بااین‌حال، به دلیل تشابه زیاد علائم، شما نمی‌توانید تشخیص درستی انجام دهید و بهترین کار مراجعه به یک متخصص زنان باتجربه و تشخیص ایشان بعد از معاینه است.
در زیر برخی از مهم‌ترین مسائلی که می‌تواند منجر به ترشحات شبیه عفونت قبل از پریودی و به تاخیر انداختن آن شود را آورده‌ایم؛ اما لیست زیر می‌تواند به‌عنوان راهنمایی برای آموزش شما در مورد عفونت واژن تاخیر پریود و جایگزینی برای تشخیص توسط یک متخصص زنان نیست.
بسیاری از شرایط پزشکی دیگر نیز وجود دارند که مثل عفونت واژن تاخیر پریود ایجاد می‌کنند. مهمترین این شرایط عبارتند از:

  • شرایط قبل از یائسگی

یائسگی زمانی است که قدرت یک زن برای باروری از بین می‌رود و درنتیجه دیگر سیکل قاعدگی تکرار نشده و پریودی صورت نمی‌گیرد. وقتی زنان به دوران یائسگی نزدیک می‌شوند ممکن است تغییراتی را در پریودی خود تجربه کنند.
در این زمان سطح هورمون استروژن در بدن زن کم و کمتر می‌شود تا زمانی که دیگر سیکل قاعدگی انجام نگردد. ازجمله علائم این دوران می‌توان به درد هنگام رابطه جنسی، نواسانات خلقی به دلیل تغییرات هورمونی، تعریق بیش‌ازحد در شب، افزایش وزن و گرگرفتگی اشاره کرد.
ترشحات سفیدرنگ شبیه به عفونت واژن قبل از پریود نیز می‌تواند ناشی از این موضوع باشد و اگر پریود به تاخیر افتاد لزوماً به معنی عفونت نیست بلکه ممکن است به دلیل نزدیک شدن به یائسگی این تاخیر را تجربه کنید.

عفونت های واژن تاخیر پریود

  • حاملگی خارج رحمی علت ترشحات سفیدرنگ و پریود نشدن

حاملگی خارج رحمی به این معنی است که نطفه به جای کاشته شدن در رحم و رشد در این محیط، در جایی خارج از محیط رشد کند که بسیار هم خطرناک است. اگر پزشک تشخیص این شرایط را بدهد حاملگی باید سریعاً پایان یابد.
در غیر این صورت خطر مرگ برای مادر وجود دارد. حاملگی خارج از رحم می‌تواند علت ترشحات سفیدرنگ و پریود نشدن باشد. رشد جنین در این شرایط اکثراً در لوله فالوپ رخ می‌دهد و می‌تواند علاوه بر ترشحات سفیدرنگ و تاخیر در پریودی منجر به علائمی مانند غش کردن، سرگیجه، افت فشارخون، درد شکم و … شود.

  • عفونت مخمر در زنان و مردان

عفونت‌های قارچی واژن در خانم‌ها توسط ارگانیسمی به نام کاندیدا آلبیکنس به وجود می‌آید. علائم عفونت قارچی شامل درد واژن در هنگام ادرار، ترشحات واژن، بو و خارش می‌باشد و ممکن است در برخی مواقع تاخیر کم در پریودی را ایجاد کند.
مردان نیز ممکن است از طریق شریک جنسی زن خود دچار عفونت قارچی شوند که در آن‌ها با علائمی مانند خارش آلت تناسلی همراه است.

  • بررسی اجمالی کلامیدیا در زنان

کلامیدیا نیز یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی در جهان است. علائم و نشانه‌های کلامیدیا که یک عفونت باکتریایی است شامل ترشحات واژن، درد در شکم، سوزش همراه با ادرار، خون در ادرار و احساس فوریت و تکرر ادرار است.
کلامیدیای درمان نشده می‌تواند باعث بیماری التهابی لگن (PID)، افزایش خطر حاملگی خارج رحمی و ناباروری شود. کلامیدیا با کشت یا با شناسایی مواد ژنتیکی باکتری تشخیص داده می‌شود و درمان کلامیدیا شامل یک دوره آنتی‌بیوتیک است.

به‌طورکلی بسیار مهم است که از طریق اقداماتی مانند داشتن سبک زندگی سالم، تمرین پزشکی پیشگیرانه، پیروی از برنامه تغذیه و ورزش منظم، مسئولیت سلامتی خود را بر عهده بگیرید و اگر به هر دلیلی دچار تاخیر چند روزه در پریود شدید برای تشخیص علت آن و درمان در صورت نیاز به متخصص زنان خود مراجعه نمایید. حتی اگر بیماری خاصی ایجاد نشده باشد و علت بارداری باشد، هرچه زودتر بارداری شما تأیید شود برای شروع مراقبت‌های مورد نیاز بارداری بهتر است.

چگونه از علت ترشحات واژن و پریود نشدن جلوگیری کنیم؟

شما می‌توانید با پیروی از یک سبک زندگی سالم و رعایت بهداشت شخصی و جنسی تا حد زیادی از علت ترشحات واژن و پریود نشدن جلوگیری کنید. برخی از مهم‌ترین روش‌های جلوگیری از انواع علت ترشحات واژن و پریود نشدن عبارت‌اند از:

  • استفاده از لباس‌های ‌زیر نخی و یا پنبه‌ای

بسیار مهم است که از لباس‌های زیر پلاستیکی استفاده نکنید و لباس‌هایی را انتخاب کنید که از الیاف طبیعی مانند نخ و پنبه تهیه شده باشند. این امر باعث می‌شود احساس سوزش و خارش کمتری در واژن ایجاد شود و ناراحتی‌های ناشی از عفونت‌های قارچی را نیز کاهش می‌دهد.

  • سعی کنید محیط واژن را خشک نگه دارید

 همان‌طورکه قبلاً هم گفتیم محیط مرطوب برای رشد و تکثیر قارچ‌ها و باکتری‌ها بسیار مناسب است؛ بنابراین باید سعی کنید با خشک و تمیز نگه‌داشتن ناحیه واژن بخصوص در زمان پریودی از عود مجدد علائم عفونت جلوگیری نمایید.

  • لباس‌های تنگ را کنار بگذارید

پوشیدن لباس‌های تنگ به مدت طولانی منجر به تعریق زیاد و مرطوب شدن ناحیه واژن می‌شود که باز هم احتمال بروز عفونت واژن تاخیر پریود را افزایش می‌دهد.

چه موقع باید به دنبال عفونت واژن تاخیر پریود به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر فکر می‌کنید تاخیر پریود شما به دلیل بارداری است حتماً باید به پزشک مراجعه کنید تا در صورت تأیید بارداری مراقبت‌های این دوران هرچه سریع‌تر شروع شوند. همچنین اگر مانند قبل پریودهای منظمی را تجربه نمی‌کنید باید توسط متخصص زنان مورد ارزیابی قرار بگیرید تا اگر هر مشکلی ایجاد شده است و مسئله جدی وجود دارد، درمان مورد نیاز هرچه زودتر شروع شود.

اگر هم‌زمان با تاخیر در پریود یکی از چند مورد از علائم زیر را تجربه کردید احتمالاً عفونت واژن تاخیر پریود را سسب شده و مراجعه سریع به متخصص زنان ضروریست:

  • ترشحات زرد، خاکستری یا سبز
  • ترشحاتی که با بوی بد همراه هستند.
  • ترشحاتی که با خارش، تورم یا التهاب همراه هستند.

گرفتگی می‌تواند یک علامت طبیعی برای شروع قاعدگی باشد اما درصورتی‌که شرایط زیر با گرفتگی همراه بود باز هم باید به متخصص زنان خود مراجعه نمایید:

  • وقتی گرفتگی طولانی است و شدت آن به‌هیچ‌وجه کم نمی‌شود.
  • اگر گرفتگی تنها در یک سمت ایجاد شده باشد.
  • اگر گرفتگی با تب یا علائم غیرطبیعی دیگر همراه است.

عفونت واژنی و تاخیر پریود

عدم پریود شدن در زمان مورد انتظار یا آمنوره در چه شرایطی طبیعی است؟

آمنوره معمولاً در شرایط زیر طبیعی است:

  • قبل از بلوغ
  • در دوران بارداری
  • در حین شیردهی
  • بعد از یائسگی

در مواقع دیگر، از دست رفتن پریود ممکن است اولین علامت از یک اختلال جدی باشد. آمنوره بسته به علت آن ممکن است با علائم دیگری نیز همراه باشد.
به‌عنوان‌مثال، زنان ممکن است ویژگی‌های مردانه (ویریلیزاسیون)، مانند موهای زائد بدن (هیرسوتیسم)، صدای کلفت‌تر و افزایش اندازه عضلات را داشته باشند. آن‌ها ممکن است سردرد، مشکلات بینایی یا کاهش میل جنسی را نیز تجربه کنند. همچنین ممکن است برای باردارشدن مشکل داشته باشند.
در بیشتر زنان مبتلا به آمنوره، تخمدان‌ها به‌درستی و در زمان مورد انتظار تخمک قابل باروری آزاد نمی‌کنند. چنین زنانی گاهی هرگز نمی‌توانند باردار شوند.

عوارض تاخیر پریود چیست؟

گاهی پریود تنها به دلایل طبیعی مانند استرس، تغییر غذا، تغییر مکان، شروع استفاده از قرص‌های کنترل باروری و … ایجاد می‌شود و بعد از یک الی دو دوره مجدد به حالت طبیعی قبل از خود برمی‌گردد؛ اما درصورتی‌که آمنوره به مدت طولانی و در طی چند سیکل پشت سر هم ادامه داشته باشد، ممکن است مشکلاتی مشابه مشکلات مرتبط با یائسگی ایجاد شود.
این عوارض تاخیر پریود شامل گرگرفتگی، خشکی واژن، کاهش تراکم استخوان (پوکی استخوان) و افزایش خطر اختلالات قلب و عروق خونی هستند. چنین مشکلاتی به این دلیل رخ می‌دهد که در زنانی که آمنوره دارند، سطح استروژن بیش‌ازحد طبیعی پایین است. بنابراین برای جلوگیری از عوارض تاخیر پریود بصورت طولانی، باید در زمان مناسب به متخصص زنان مراجعه کرده و بهترین درمان را دریافت کنید.

انواع آمنوره یا تاخیر و از دست دادن پریود

در زنان دو نوع آمنوره وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • آمنوره اولیه: منظور برای دختری است که هنوز پریودهایش شروع نشده است.
  • آمنوره ثانویه: فرد به بلوغ رسیده و پریود شروع می‌شود ولی بعد به دلایل مختلف گفته شده در قسمت‌های قبلی متوقف می‌شود.

معمولاً اگر قاعدگی هرگز شروع نشود، دختران به بلوغ نمی‌رسند و بنابراین ویژگی‌های جنسی ثانویه مانند سینه‌ها و موهای ناحیه تناسلی به‌طور طبیعی ایجاد نمی‌شوند. در این صورت حتماً باید توسط متخصص زنان بررسی شده و علت آن رفع گردد تا مشکلات بعدی ایجاد نشود.
اگر خانم‌ها دوره‌های قاعدگی را پشت سر گذاشته‌اند، ممکن است دچار آمنوره ثانویه شوند که بسیار شایع‌تر از نوع اولیه است.
شایع‌ترین دلیل عدم قاعدگی در زنانی که باردار یا شیرده نیستند، اختلال در هر قسمت از سیستم هورمونی است. هنگامی‌که هورمون‌های بدن در حالت تعادل نیستند و بد کار می‌کنند، تخمدان‌ها به‌طور صحیح تخمک آزاد نمی‌کنند. نوع آمنوره‌ای که در این شرایط ایجاد می‌شود آمنوره بدون تخمک‌گذاری نامیده می‌شود. این شرایط می‌تواند منجر به از دست رفتن پریود نیز بشود.
سایر علل عدم پریود یا تاخیر در آن می‌تواند نقص مادرزادی، فیبروم یا پولیپ باشد که باعث انسداد جریان خون قاعدگی از واژن می‌شود. همچنین سطوح بالای پرولاکتین که سینه‌ها را برای تولید شیر تحریک می‌کند، می‌تواند منجر به پریود نشدن تا مدتی بعد از زایمان شود.
لازم به ذکر است داروهای ضدافسردگی، داروهای ضد روان‌پریشی، داروهای ضدبارداری خوراکی (گاهی اوقات) یا برخی از داروهای دیگر می‌توانند باعث افزایش سطح پرولاکتین شوند و باز هم در پریود تاخیر ایجاد کنند.
اگر غده تیروئید کم‌کار باشد (به نام کم‌کاری تیروئید) یا بیش‌فعال باشد (به نام پرکاری تیروئید) نیز ممکن است باعث آمنوره شود.

علل کمتر شایع آمنوره

برخی از دلایلی که می‌توانند منجر به تاخیر پریود شوند و کمتر شایع هستند، عبارت‌اند از:

  • اختلالات مزمن (به‌ویژه در ریه‌ها، دستگاه گوارش، خون، کلیه‌ها یا کبد)
  • برخی از اختلالات خودایمنی
  • سرطان
  • عفونت HIV یا ایدز
  • پرتودرمانی
  • آسیب‌های سر
  • خال هیداتی فرم (رشد بیش‌ازحد بافت از جفت)
  • سندرم کوشینگ
  • اختلال در عملکرد غدد فوق کلیوی
  • اسکار رحم (معمولاً به دلیل عفونت یا جراحی)
  • پولیپ‌ها و فیبروم‌ها

علل کمتر شایع آمنوره

علائم هشدار دهنده عفونت واژن تاخیر پریود و نیاز به مراقبت فوری

علائم خاصی که باعث نگرانی هستند و نیاز به ارزیابی سریع دارند، عبارت‌اند از:

  • بلوغ تأخیری
  • ایجاد ویژگی‌های مردانه، مانند موهای زائد بدن، صدای کلفت و افزایش اندازه عضلات
  • مشکلات بینایی
  • اختلال در حس بویایی (که ممکن است از علائم سندرم کالمن باشد)
  • ترشحات شیری‌رنگ از نوک پستان که به‌صورت خودبه‌خود (بدون فشار یا تحریک نوک پستان) ایجاد می‌شود.
  • تغییر قابل‌توجهی در وزن بدون انجام اقدامات خاص مانند ورزش یا رژیم

وقتی عفونت واژن تاخیر پریود یا سایر مشکلات را ایجاد می‌کند، درمان چگونه است؟

هنگامی‌که آمنوره یا تاخیر در پریود ناشی از اختلال خاص و جدی باشد، در صورت امکان آن اختلال درمان می‌شود. وقتی درمان انجام شود معمولاً پریود به حالت منظم قبلی برمی‌گردد. به‌عنوان‌مثال، اگر یک ناهنجاری مانع از جریان خون قاعدگی شود، معمولاً با جراحی ترمیم می‌شود و دوره‌های قاعدگی از سر گرفته می‌شود. برخی از اختلالات مانند سندرم ترنر و سایر اختلالات ژنتیکی قابل درمان نیستند.
درصورتی‌که عفونت واژن تاخیر پریود را ایجاد کرده باشد یا یائسگی باعث آن شده باشد، معمولاً متخصص زنان با تجویز آنتی‌بیوتیک، داروهای هورمونی و … شرایط را بهبود می‌دهد. برای زنانی که دارای کروموزوم Y هستند، پزشکان باتجربه برداشتن هر دو تخمدان را تجویز می‌کنند، زیرا داشتن این کروموزوم خطر ابتلا به سرطان تخمدان را بیشتر خواهد کرد.
اگر فرد هنوز اولین پریودی خود را تجربه نکرده است و سیکل قاعدگی او بعد از 15 سالگی نیز شروع نشده است درصورتی‌که تمام نتایج آزمایشات طبیعی باشد، هر 3 تا 6 ماه یک‌بار باید برای بررسی پیشرفت بلوغ معاینه شود. ممکن است به او پروژسترون و گاهی اوقات استروژن داده شود تا پریودهایش شروع شود.

وقت ویزیت
برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره عفونت واژن نزد متخصصین کلینیک ما نوبت بگیرید
برای رفع عارضه عفونت واژن و تاخیر در پریود اکنون تماس بگیرید

سخن پایانی

در اینجا در خصوص موارد مختلفی از جمله عفونت واژن باعث تاخیر پریود میشه، علت ترشحات واژن و پریود نشدن و عوارض تاخیر پریود به تفضیل صحبت کردیم. همان‌طورکه در مقاله نیز دلایل آن را ذکر کردیم عفونت واژن تاخیر پریود را به‌طور قطعی ایجاد نمی‌کند. معمولاً عوامل دیگری مانند وجود یک مشکل جدی، بارداری، یائسگی و … که علائم مشابهی با عفونت ایجاد می‌کنند منجر به تاخیر در پریود می‌شود که کاملاً توضیح دادیم و همه موارد باید توسط متخصص زنان ارزیابی‌شده و در صورت نیاز درمان مناسب صورت گیرد. خوشبختانه در مرکز تخصصی ما متخصصان زنان بسیار باتجربه و کار بلد در زمینه تشخیص علت تاخیر پریودی در حال فعالیت هستند که می‌توانند بهترین تشخیص و درمان را به شما ارائه دهند. شما می‌توانید جهت مراجعه حضوری به این مرکز و پیگیری علت تاخیر در پریود خود از طریق شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما با این مرکز در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *