مرکز تخصصی زنان و زایمان

بهترین زمان تست پاپ اسمیر

بهترین زمان تست پاپ اسمیر، با رعایت اصول اولیه پس از قاعدگی ، برای تست پاپ از دهانه واژن با وسیله مخصوص سلول‌ها را بر میدارند. این تست سرطانی شدن یا عفونت رحم را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. تست غربالگری اسمیر بهترین روش برای ارزیابی سرطان و تومورهای رحمی است. اگر مورد مشکوک به سرطان در حفره رحم فوری بررسی گردد، درمانش ساده‌تر است .دکتر زنان ماهر و با تجربه با وسیله خاص، حفره رحم را باز کرده و با وسیله ای دیگر سلولهای این قسمت را جمع کرده سلولها را برای بررسی به لابراتوار میفرستد. بهترین زمان تست پاپ اسمیر تست پاپ اسمیر در زمان پریودی انجام نمی گردد و رعایت اصول اولیه طبق توصیه دکتر است. گرفتن تست پاپ اسمیر و اچ پی وی نیاز به وسایل زیادی ندارند.

 

بهترین زمان تست پاپ اسمیر

 

فهرست مطالب

تاریخچه آزمایش پاپ اسمیر

در سال های پیشین، پزشکی بنام پاپانیکولا تستی را ابداع کرد که امروزه تحت عنوان تست غربالگری پاپ دهانه رحم شناخته شده و تست بسیار درخشانی برای ارزیابی التهاب عفونت و تغییرات پیش سرطانی سرویکس و دهانه رحم در زنان است. در کشورهایی که این تست قانونی منظم و پیگیرانه انجام میشود بطرز چشمگیری در مقایسه با کشورهای در حال توسعه مثل کشور ما که هنوز تست چندان جا نیافتاده میزان بروز مرحله انتهایی و پیشرفته سرطان دهانه رحم کاهش پیدا کرده و فوت در اثر این سرطان ناچیز شده است.
پاتولوژیست نمونه را زیر میکروسکوپ از نظر بدخیمی و انواع التهاب و عفونت بررسی می کند. گزارش نمونه را برای پزشک متخصص یا ماما فرستاده شده با توجه به یافته های گزارش ممکنه شما نیاز به تست تکمیلی داشته باشید که با تکمیل تستها و با رسیدن به یک گزارش کامل اقدامات درمانی متناسب با گزارش بایستی لحاظ شود. بهترین زمان تست پاپ اسمیر هم برای نمونه گیری باید رعایت گردد.
تست پاپانیکولا که تحت عنوان تست غربالگری پاپ هم معروف هست از جمله آزمایشات بی دردسر و ارزان قیمت سریع و بی عارضه هست که در طی آن توسط ابزاری استریل سلولهای سطحی دهانه رحم تراشیده شده و با بررسی نمونه ارسال شده به آزمایشگاه التهابها عفونت ها و همچنین تغییرات غیرعادی سرویکس دهانه رحم در زیر میکروسکوپ بررسی شده.

این تست ارزش بسیار زیادی دارد. اگر نمونه برداری توسط ماما و پزشک متخصص زنان باتجربه انجام شود و تفسیر توسط آزمایشگاه معتبر باشد میتواند بصورت زودرس تغییرات پیش سرطانی دهانه رحم را مشخص کند و با درمان بموقع از ابتلا به یکی از مرگبارترین و دردناکترین سرطانهای زنان پیشگیری شود. خیلی لازم است همه زنان با زمان مناسب برای تست غربالگری پاپ و با بهترین زمان تست پاپ اسمیر آشنایی داشته باشند تا بتوانند در بلند مدت سلامتی دستگاه تناسلی خود را تضمین کنند.

بیشتر بدانید : بهترین آزمایشگاه برای تست پاپ اسمیر

 

روش انجام آزمایش تست پاپ اسمیر قبل از پریود و بهترین زمان تست پاپ اسمیر

در تست غربالگری پاپ، دهانه واژن را باز می کنند و سلولها را جمع می کنند و در آزمایشگاه سلولها ارزیابی می شود، اگر مشکلی مشاهده شد، درمان را آغاز می کنند. تست غربالگری پاپ با دو روش قابل انجام است. روش سنتی و روش تین پرپ که کاربرد زیادی دارد. در روش تین پرپ، فرد آزمایش کننده سلول خونی و متورم را نادیده گرفته و سلولها در دهانه واژن را بررسی می کند. در روش تین پرپ، سلول حفره رحم یک لایه هستند. در یک لایه سلول احتمال خطا کمتر است.
عفونت جانبی بررسی شده و اگر لازم باشد باید درمان شود شد. روز پانزدهم چرخه قاعدگی بهترین زمان تست پاپ اسمیر است. چند روز قبل از کرم ها و ژل در واژن خود استفاده نکنید. یادتان باشد پنج تا هفت روز پیش از تست از نزدیکی دوری کرده زیرا رعایت نکردن موارد سبب خطا در نتیجه آزمایش می گردد. قبل از تست غربالگری پاپ استرس نداشته باشید، ادرار کنید تا مثانه پر نباشد و آرام نفس بکشید. از شیاف واژینال و دوش واژینال دو تا سه روز قبل تست استفاده نشود.

 

بهترین زمان تست پاپ اسمیر و قبل از ازمایش پاپ اسمیر چه نکاتی را رعایت کنیم

بعد از تست غربالگری در بهترین زمان تست پاپ اسمیر شاید دردی شبیه درد قاعدگی شما حس کنید. آمدن خون بعد از تست غربالگری پاپ عادی خواهد بود اما اگر خونریزی ادامه یافت به پزشک بگویید. البته کمی درد بعد از تست غربالگری پاپ عجیب نیست. درد به علت آسیب دیدگی سطحی و خراش سطحی مخاطی و زخم کم عمقی است که به مروز برطرف می شود برخی دردهای بعلت انقباضات عضله کف لگن است.
نتیجه تست غربالگری را به متخصص نشان دهید. تست غربالگری پاپ طبیعی یعنی سلول در گردن رحم، نرمال خواهد بود. اگر تست غربالگری پاپ مشکلی داشت، آزمایش مجددا تکرار می گردد. اغلب نتیجه تست مثبت شده و نیاز است فرد تحت بررسی زیادتری قرار گیرد. گاهی آزمایش غربالگری پاپ، عفونت نشان می دهد و به درمان دارویی نیاز زیادی دارد. گاهی به آزمایش دیگری نیاز است و بر اساس آزمایش های مکرر بررسی انجام می گردد. قبل از انجام تست غربالگری پاپ آزمایشگاه باید تجهیز باشد.

 

تفسیر نتایج آزمایش در بهترین زمان تست پاپ اسمیر

برای درک آزمایش نتیجه آخر تست غربالگری در بهترین زمان تست پاپ اسمیر:

  • عادی: نیاز به تکرار تست غربالگری پاپ نیست.
  • ناکافی: نیاز به تکرار آزمایش است.
  • غیر عادی: نیاز به آزمایش های بیشتری است.

شاید نتیجه تست طبیعی باشد و باید سه سال بعد دوباره تست بدهید. در تفسیر ناکافی سلول کمی برای ارزیابی برداشته می شود و پاپ اسمیر باید تکرار گردد تا بررسی مهم تری گزارش گردد. غیر عادی بودن نتیجه تست پاپ نشانه ای از سرطان نخواهد بود. جواب غیر نرمال درجه های زیادی هم دارد. تغییراتی اگر شدید و بد نباشد یعنی نتیجه تست شما لب مرزی است. تغییرات متوسط هم بد نیست. غده در رحم نشاندهنده سرطان است. اگر تغییرات زیاد باشد، باید درمان کرد. زن اگر درمان مناسب و درستی نشود، رحم اش سرطانی می شود.

 

نتایج پاپ اسمیر و بهترین زمان تست پاپ اسمیر

نتیجه تست غربالگری در طول یک هفته زمان میبرد. تست غربالگری طبیعی، یعنی سلول ها در گردن رحم نرمال است. تست غربالگری غیر عادی، یعنی سلول‌ ها نرمال نیست و آزمایش باید مجددا تکرار گردد. مثبت بودن نتیجه تست غربالگری سبب شده دکتر شما آزمایش‌ متفاوتی را برای بررسی در نظر بگیرد. در غربالگری پاپ گاهی عفونت هم شناسایی خواهد شد. برای بررسی بیماری ‌های جنسی نباید فقط این تست را در نظر گرفت. قبل از تست غربالگری، غربالگری برای نتایج دقیق ‌تر باید این نکات رعایت گردد:
دوری از رابطه جنسی، دوری از شستشوی واژن با ژلهای شستشوی زنانه کرمها شیافها پمادهای واژینال تا دو روز قبل از تست.
اگر در آزمایش عفونت گزارش شود معمولا پزشک دوره ای از درمان آنتی بیوتیک را برای شما تجویز میکند و توصیه کرده بعد از اتمام درمان مجدد برای نمونه گیری مراجعه کنید. در مواردی که نمونه ناکافیه یا نمونه در شرایط مناسب برای دیده شدن در زیر میکروسکوپ نداشته یا سلولها خیلی خشک شده باشند زمانیکه به آزمایشگاه رسیدند، تکرار آزمایش ضروری است.
کاهش استروژن بر نتایج آزمایش پاپ اثر دارد، زنان یائسه به مصرف استروژن قبل از تکرار آزمایش نیاز زیادی دارند. بهترین زمان انجام تست غربالگری پاپ و نمونه برداری دهانه رحم همان سالهای ابتدایی هست که زنان رابطه جنسی واژینال را آغاز می کنند.

 

تست پاپ اسمیر در زمان پریودی

تست پاپ اسمیر در زمان پریودی انجام نگردد، زیرا ترشحات رحم در این مدت زیادتر است. نباید دو روز قبل از تست پاپ سکس داشته باشید و از کرم یا ژل داخل واژن استفاده نکند. تست غربالگری پاپ برای متاهلین مهم و واجب است. زیرا ویروس عامل مهم سرطان در حفره رحم است که از راه نزدیکی نفوذ می کند. ماحصل این تست یک هفته بعد از آزمایش تعیین می شود. اگر مشکل خاصی نبود، تا سه سال بعد هیچ تست پاپی نکنید. اگر تست پاپ، سلول سرطانی و قبل از سرطانی شدن را نشان داد، برای تست مجدد باید به پزشک مراجعه شود.

 

تست غربالگری اسمیر برای چه کسانی ضروری است

تست برای همه بانوان متاهل لازم و مهم است. تست غربالگری پاپ عالی برای ارزیابی سرطان در حفره رحم است و سالانه انجام می شود و بهترین زمان تست پاپ اسمیر بسیار مهم است. سرطان در دهانه رحم عامل فوت زنان در دنیا است که نباید از آن غافل شد. با تست غربالگری پاپ زگیل و هرپس را بررسی می کنند. در تست پاپ، سرطانی و قبل از سرطانی شدن رحم و حفره رحم ارزیابی می گردد. در روند تست، درد خاصی حس نمی شود. سلول های این ناحیه بررسی و در صورت مشکل موارد و نکات لازم توسط دکتر زنان به فرد مبتلا گفته می شود.

 

بهترین زمان تست پاپ اسمیر

بهترین زمان تست پاپ اوایل آغاز رابطه سکسی است. اگر مشکل خاصی دیده شد، تست را تکرار کنید. سلول حفره رحم را از نظر ویروس ارزیابی می کنند. ویروس هرپس عامل سرطان در رحم است و بر اثر نزدیکی وارد می شود. باکره ها این تست را در معاینات خود ندارند. همه زنان باید غربالگری پاپ را سالانه انجام دهند. مهم ترین نکته غربالگری پاپ این است که 2 روز قبل از تست نزدیکی و دوش واژینال نداشته باشید. در پریود تست غربالگری پاپ انجام نمی دهند چون ترشحات رحم زیاد است.

 

علت انجام تست پاپ اسمیر در بهترین زمان تست پاپ اسمیر

تست پاپ روشی عالی برای ارزیابی سرطان در رحم است. ویروس از راه سکس وارد می گردد. این ویروس دلیلی است تا سلول حفره رحم سرطانی شود. تست غربالگری پاپ فرد را از لحاظ ویروس ارزیابی می کند. زنانی که قبل از تولد در معرض ماده خاصی قرار دارند و یا سیستم ایمنی آنها قوی نیست خطر سرطان در این زنان بالاتر است.

 

قبل از ازمایش پاپ اسمیر چه نکاتی را رعایت کنیم

قبل از ازمایش پاپ اسمیر چه نکاتی را رعایت کنیم؟ قبل از غربالگری پاپ ریلکس باشید. در مطب توسط وسیله خاص، دهانه واژن باز شده و نمونه بدون درد بر داشته می شود. زنان شاید کمی خونریزی داشته باشند که عادی است. ولی اگر تا یک روز خونریزی رفع نشد، باید به دکتر مراجعه کرد. متخصصان زنان در مطب تست غربالگری پاپ را به بهترین روش و با دقت پیش خواهد برد. اگر نتیجه تست خوب باشد و سلول ها غیر نرمال باشد، تست پاپ معمول و عالی است و اگر نوع سلول ها عادی نباشند، تست غربالگری پاپ نرمال نخواهد بود.

 

عوامل افزایش ابتلا به سرطان دهانه رحم

مصرف سیگار و دود و الکل، استفاده از کورتیکواستروئید، شیمی درمانی و ابتلا به ویروس های خاص از فاکتورهایی است که سبب شده سیستم ایمنی قوی نباشد. زنانی که چندین پارتنر جنسی دارند، بیش تر درگیر سرطان در حفره رحم هستند. زنان مستعد به بیماری باید سالانه تست انجام دهند تا اگر مشکلی بود درمان را استارت بزنند و قطعا درمان این مرحله ساده تر است.

 

سرطان دهانه در رحم و بهترین زمان تست پاپ اسمیر

تست پاپ برای بررسی و جلوگیری از سرطان حفره رحم کاربرد دارد، تست پاپ اسمیر در زمان پریودی انجام نمی شود. زنانی با رابطه نزدیکی بیشتر به هرپس آلوده هستند و سالانه باید غربالگری پاپ بدهند. بررسی بیماری دهانه رحم کمک کرده این بیماری زودتر خوب شود. مهم ترین عامل که سبب سرطان در دهانه رحم می گردد، اچ پی وی خواهد بود و راه انتقالش، نزدیکی است.
عوامل سرطان رحم: دود و الکل سرطان در دهانه رحم را بالا می برد. امواج از علل سرطان در انسان است. افرادی با سیستم ایمنی آن قوی نیست، سرطان دهانه رحم در آنها بیشتر است. افراد با داشتن ارث سرطان از گذشتگان، در دهانه رحم بیش تر درگیر سرطان می شوند.

 

پیشگیری از سرطان دهانه رحم

احتمال سرطان در رحم زیاد است، اما اگر بررسی سریع شود و در بهترین زمان تست پاپ اسمیر، انجام گردد و درمان شروع می شود. پس باید سالانه تست پاپ انجام گیرد تا فرد را بررسی کنند. با تست پاپ، سلول در دهانه رحم بررسی شده تا در صورت سرطان، درمان استارت زده می شود. اگر شکل سلول سرطانی غیر عادی باشد دیعنی در این سلول ها، چرخه عادی تقسیمات سلولی مختل و سلول ها سرطانی گشته اند.

 

اهمیت تست غربالگری اسمیر در بهترین زمان تست پاپ اسمیر

سرطان در حفره رحم خیلی کندی پیش می رود و علامت عجیب و خاصی هم ندارد. در موارد شدیدتر تغییر در سلول ها رخ خواهد داد که با تست قابل بررسی است. تنها راه جلوگیری از پیشرفت سرطان در حفره رحم، بررسی کردن فوری آن است. اگر سرطان در گردن رحم زود بررسی شود راحتتر درمان می شود و مرگ زن بسیار کاهش پیدا می کند. برای تست غربالگری پاپ با بهترین وسایل به دکتر زنان ماهر و با تجربه مراجعه شود.

 

انجام تست غربالگری اسمیر از چه سنی انجام گردد

وجود سرطان حفره رحمی در فردی که سکس ندارد، کمتر است؛ باید بعد از اولین سکس این تست را انجام دهد. زنانی که سابقه در فامیل برای سرطان در حفره رحم دارند، هر سال و افرادی که سابقه سرطان حفره رحم ندارند این تست هر سه سال صورت گیرد. بانوان مسن تست غربالگری پاپ نیاز ندارد. تشخیص این و بهترین زمان تست پاپ اسمیر توسط دکتر ماهر زنان است.

 

مراحل انجام تست پاپ اسمیر و بهترین زمان تست پاپ اسمیر

دکتر بعد از مالیدن ژل، واژن را باز کرده و سلول را بر می دارد. از مواد فیکس کننده قبل از خشک شدن سلول روی لام مصرف می کنند. تایم مناسب برای تست پاپ، حدود ده روز بعد از روزای پریود است. این تست توسط دکتر ماهر زنان انجام می شود. حتما قبل از تست پاپ، داروی داخل واژن مصرف نکنید. نزدیکی قبل از تست در نتیجه خطای زیادی نشان خواهد داد. انجام تست غربالگری پاپ محتاطانه در حاملگی مانعی ندارد. اگر فرد درگیر عفونت باشد، قبل از غربالگری پاپ باید عفونت رفع و درمان گردد.

 

بهترین زمان انجام تست پاپ اسمیر و تست پاپ اسمیر قبل از پریود

بهترین زمان تست پاپ اسمیر و تست پاپ اسمیر قبل از پریود برای بررسی ویروس هرپس که عامل سرطان دهانه رحم است، بعد از اولین سکس خواهد بود و باید سالانه برای تست غربالگری پاپ به دکتر ماهر بروید. روند آزمایش غربالگری پاپ دردی ندارد و وسایل خاصی لازم نیست. این تست گران نیست. با تست پاپ، اگر سلول قبل از سرطانی شدن در حفره رحم فعال باشد، بررسی سریع تر و درمان زودتر است. اگر این سلول ها زیاد شده باشند درمان سخت تر است.

 

مزایای تست پاپ اسمیر در بهترین زمان تست پاپ اسمیر

مهم ترین مزیت این تست این است که سلول سرطانی را بررسی کرده و درمان فوری آن موثرتر است. تست پاپ راه مهم برای ارزیابی سرطان حفره رحم است. برای این تست دکتر از وسیله خاصش استفاده می کند. این تست درد خاصی نخواهد داشت. این تست به جلوگیری از سرطان حفره رحم کمک زیادی خواهد کرد. بررسی درست سلولها موجب درمان بهتر می شود.
اگر بیماری جلو برود، بهبودی و درمان کمتر و سختتر می شود. ویروس از سکس وارد می شود که موجب سرطان است. بارداری مکرر، ژنتیک، ختنه نشدن مرد و عفونت ویروسی مهم ترین عامل سرطان در دهانه رحم است. باید این تست سالانه انجام گردد تا هر تغییر در سلول ها ارزیابی گردد.

 

پاپ اسمیر به چه صورت انجام می گیرد

برای شروع این تست باید شما باید لباس هایتان در بیاورید و روی میز معاینه بخوابید و زانوها را خم کنید و پایتان را به رکاب گذاشته تا پزشک دهانه واژن را ببیند. پزشک با وسیله وارد واژن می شود و سلول ها در دهانه رحم با وسیله خاص بر می دارد و روی لام می مالد. بعد از تست شما درد ندارید و خواهید توانست فعالیت های روزمره را انجام دهید. شاید خون کم یا درد کمی حس شود که طوری نیست. اگر خونریزی ممتد بود به دکتر بروید.

 

تفسیر نتیجه آزمایش پاپ اسمیر

تفسیر جواب تست باید توسط دکتر زنان ماهر است. بررسی درست بیماری درمان را سریع تر می کند. با تست غربالگری پاپ سرطان در حفره رحم کم می شود. برای جواب نرمال تکرار دفعات تست لزومی نیست. اگر سلول غیر نرمال در تست بود، نشانه سرطانی در حفره رحم است. البته درمان هر فرد بسته به این است که چه سلولهایی درگیر شده اند. به رشد غیر نرمال سلول در دهانه رحم سرطان گویند و اگر سریع بررسی نشود بدن پر می شود. واکسن از سرطان دهانه رحم جلوگیری می کند. باید پس از درمان دوباره تست انجام شود.

 

مهم ترین عاملی که باعث سرطان دهانه رحم

با پیشرفت دانش پزشکی تست پاپانیکولا که همان نمونه برداری از سلولهای مخاط دهانه رحم بوده همراه تست اچ پی وی تایپینگ یا تعیین نوع اچ پی وی انجام میشود و این دو همزمان انجام میشود. شما متوجه نمیشوید بین نمونه برداریها تفاوت هست. با همان نمونه هم نوع اچ پی وی مشخص میشود و هم عفونت التهاب و تغییرات بدخیمی زیر میکروسکوپ بررسی می شود. این دو تست توام با هم را اصطلاحا کوتستینگ گویند که شامل پاپانیکولا یا پاپ اسمیر و اچ پی وی تایپینگ است.
ویروس زگیل عامل مهم و سبب سرطانی شدن دهانه رحم می گردد. نداشتن سیستم ایمنی قوی درگیری به این بیماری را زیاد تر خواهد کرد. معاینات مکرر و تست پاپ مداوم، سبب پیشگیری و بررسی سرطان خواهد شد. هیچ مدل واکسنی زن را کامل در برابر سرطان حفره رحمی ایمن نخواهد کرد. برای درمان زن از لیزر و داروهای زیادی استفاده می گردد. زمان خوب و عالی برای تست پاپ روز پانزدهم دوره پریودی است. بررسی غربالگری پاپ در روزهای دیگر از سیکل جنسی زنان موجب خطا در جواب می گردد.

 

مدت زمانی که طول می کشد تا نتیجه پاپ اعلام شود

نمونه سلولی را روی می کشند، این نمونه با دستگاه خاص بررسی می گردد. اگر مشکلی وجود داشت، آزمایش های مکرر دیگری انجام می شود تا دکتر ماهر در این حوزه یک روش درستی برای درمان زن بگیرد. بانوان باید سالانه این تست مهم و ضروری را انجام دهند. اگر عوامل ارثی برای سرطان حفره رحم زیاد باشد، تعداد دفعات تست پاپ زودتر است. علل ایجاد سرطان دهانه رحم:

  • تشخیص سرطان رحم
  • ایدز
  • قوی نبودن سیستم ایمنی
  • سابقه ژنتیکی
  • دخانیات

 

آیا تست پاپ اسمیر در زمان پریودی انجام می شود

تست غربالگری پاپ را هرگز در پریود انجام ندهید زیرا خون موجب غلط در جواب می شود. بهترین زمان تست پاپ اسمیر 2 هفته پس از خونریزی است. اگر واکسن اچ پی وی را دریافت کردید، هر سه سال و اگر بسمت میانسالی میروید هر 4-5 سال یکبار تست را انجام دهید. فرد با دریافت واکسن در برابر ویروس ایمن نمی گردد و باید مرتب تست غربالگری پاپ انجام دهد تا بروز سرطان دهانه رحم کم شود.

 

چه بیماری هایی در آزمایش پاپ اسمیر قابل تشخیص هستند

آزمایش غربالگری پاپ، بیماری های زیر را ارزیابی می کند:

سرطان دهانه رحم

سرطان در دهانه رحم توسط ویروس ایجاد می شود. در تست غربالگری پاپ از گردن رحم سلول برداشته می شود. سلول‌ غیر نرمال در دهانه رحم موجب سرطان در حفره رحم می شود. سرطان در حفره رحم اگر درمان نگردد کشنده و خطری است. سرطان رحم در ابتدا علائم زیاد و خاصی نخواهد داشت. علائم سرطان دهانه رحم:

  • خونریزی بین قاعدگی
  • خونریزی بعد از تماس جنسی و شستشوی واژن
  • خونریزی قاعدگی طولانی
  • خونریزی بعد از یائسگی
  • خونریزی واژینال پس از رابطه
  • افزایش ترشح از واژن
  • درد در لگن در زمان مقاربت

فواصل این تست در بیماران مختلف فرق دارد. اما بهداشت جنسی مثل استفاده از کاندوم رعایت نگردد، فواصل تست کمتر است.

بیماری های جنسی

ارزیابی بیماری جنسی از کاربرد های مهم تست غربالگری پاپ است. بیشترین بیماری جنسی را ویروس سبب میشود. افرادی که سکس دارند باید تست غربالگری پاپ را جدی بگیرند. ویروسها عامل سرطان حفره رحم هستند. بررسی زودتر از سرطان جلوگیری خواهد کرد.

تغییرات التهابی

التهاب و زخم در دهانه رحم برای بررسی سلولی در حفره رحم است. اگر تغییر خوش خیم باشد موجب عفونت می گردد اما شاید سرطانی هم می شود. تست غربالگری پاپ غیر نرمال یعنی ابتلا به سرطان حفره رحمی اما اینطور نیست، شاید خوش خیم است و مهمترین علت آن عفونت است.

عفونت قارچی

قارچ در واژن در خانم و دختران ایجاد می گردد. قارچ یک ترشحات پنیری با خارش است و ربطی به بیماری جنسی و سکس ندارد. قارچ واژن اگر مقدارش کم باشد بد نیست. ولی اگر کسی بدنش ضعیف باشد، مستعد به قارچ است. قارچ بعلت سرماخوردگی ، اضطراب، تغذیه غلط، بهداشت بد است. قارچ با استعمال انواع ضد قارچ ها خوب می شود. بهترین متود برای ارزیابی قارچ در واژن تست پاپ است.

عفونت انگلی

در تست غربالگری پاپ سلول ها در حفره رحم برداشت شده، در این نمونه انگل هم دیده می شود. تريكومونيازيس از مهمترین دلایل بيماري در دستگاه تناسلي است و عوارضی هم دارد. حاملگي خارج از رحم، اندومتريت، زايمان زودرس، پارگي كيسه جنینی، سقط مکرر و نازايي و عدم حرکت اسپرم است از عوارض اش است. تست غربالگری پاپ و ارزیابی انگل از عوارض اش جلوگیری خواهد کرد.

 

چه مواردی نیاز به آزمایش پاپ اسمیر نیست

همه زنان لزومی نیست تست پاپ کنند. فاصله بین دو تست و بهترین زمان تست پاپ اسمیر توسط دکتر تعیین می شود. زنانی که طبق بررسی دکتر نیاز به تست پاپ ندارند:
بعد از برداشتن رحم: این عمل یعنی برداشت کامل رحم و دهانه آن است. اگر در آوردن رحم به علت موارد غیر سرطان باشد نیاز به پاپ نیست. افزایش سن: زنان سن بالا که جواب غربالگری پاپ قبلیشان منفی بوده، این تست لزومی ندارد.

 

بهترین زمان تست پاپ اسمیر و نکات قبل از تست پاپ اسمیر

نکات زیر قبل از تست رعایت گردد. برخی مراقبت ها قبل از تست غربالگری پاپ:

  • نباید 7 روز قبل از تست پماد واژینال استفاده گردد
  • نباید یک هفته قبل از تست واژینال بدهد
  • ممنوعیت نزدیکی دو روز قبل از تست

نباید در زمان تست ادرار داشته باشید. با شل کردن و نفس عمیق این تست راحت تر می شود.

 

بهترین زمان تست پاپ اسمیر و اهمیت انجام تست پاپ اسمیر

اگر با کمک تست غربالگری پاپ رحم ارزیابی شود از سرطان جلوگیری می گردد. از پاپ برای ارزیابی سرطان در دهانه رحم استفاده می کنند. تست غربالگری پاپ با معاینه قسمت لگن همراه است. در زنان سن بالا، تست پاپ با تست ویروس همزمان است. تست غربالگری پاپ ایمن برای ارزیابی دقیق سرطان در حفره رحمی است و تستی بی خطر است. نتایج منفی کاذب یعنی تست وجود بیماری را نشان نمی دهد حتی اگر سلولها غیر عادی باشند. عامل ایجاد جواب منفی کاذب عبارتند از:

تعداد کم سلول غیر نرمال خون یا التهاب یکه سلول غیر نرمال را پنهان می کند.

ویروس اچ پی وی از راه نزدیکی و سکس واژن و مقعد وارد بدن زن می‌ گردد. ویروس از راه سایر تماس ‌های فردی هم وارد می شود. برخی ویروس ها موجب سرطاندر فرد می شود. زنانی که سکس دارند مبتلا این ویروس می گردند. انواع متفاوتی از ویروس سبب مشکلات در سلامت فرد می شود. واکسن‌ این ویروس سبب جلوگیری از بروز بیماری های خطری می شود.

 

بهترین زمان تست پاپ اسمیر و انواع ویروس HPV

این ویروس‌ در دو دسته است. ویروسی که‌ خیلی خطری ندارد سبب بیماری نشده است. اما ویروس خیلی خطری سبب زگیل تناسلی می گردد. این ویروس‌ بد موجب بروز انواع سرطان ها می گردد. دو مورد از این ویروس موجب سرطان‌ می گردد. این ویروس‌ از راه سکس وارد بدن زن می شود. این ویروس در دو جنس عامل بیماری و سرطان است. افرادی که سیستم ایمنی خوبی دارند بدنشان می تواند ویروس را مهار کند تا بدن موجب سرطان نگردد. اگر موارد زیر را دارید ابتلا به ویروس زیاد تر است:

  • روابط در سن کم
  • با چند نفر نزدیکی دارید

انتقال ویروس از راه‌ متفاوتی خواهد بود. راه های‌ انتقال ویروس:

  • رابطه جنسی از واژن و مقعد و دهانی
  • وسایل اپیلاسیون آلوده
  • تیغ اصلاح آلوده
  • انتقال از مادر به جنین

ویروس‌ اچ پی ویو عفونت حاصل از این ویروس سبب سرطان می شود. سرطان دهانه رحم و پشت دهان را درگیر خواهد کرد. یکی از علل سرطان‌ دهانه رحم به دلیل عفونت در دهانه رحم است.

 

انواع زگیل پوستی مرتبط با ویروس

بروز زگیل‌ها با این ویروس ارتباط دارند. زگیل ‌های پوستی در قسمت تناسلی رشد خواهد کرد. زگیل‌ به صورت سطحی بدون برآمدگی و یا برجسته ظاهر می گردد. ناحیه ای که زگیل تناسلی زنان ظاهر می گردد در اطراف مقعد و در دهانه رحم است. زگیل تناسلی مردان روی آلت آنها و در کیسه بیضه و اطراف مقعد آنها است. ترشحات، حس خاراندن و خون از علامت اصلی زگیل است.
اگر زگیل‌ها زیاد بشود درد هم دارد. زگیل‌ ساده برآمدگی دارد و روی دست‌ها و انگشت هم ایجاد می گردد. زگیل‌ ساده شکلش بد است، اما درد و یا خونریزی هم دارد. میخچه یا زگیل سخت و دون دون است. زگیل ‌ها موجب درد فرد می گردد. زگیل های مسطح صاف و برآمده است و هر جایی ظاهر می شود. در کودکان روی صورت و در مردان در ریش و در زنان روی پا ها است.

 

روش‌های مهم برای تشخیص ویروس HPV

  • اسید استیک و تست کولپوسکوپ

دکتر در روش کولپوسکوپ از یک وسیله برای دیدن واژن و دهانه رحم برای ارزیابی بیماری استفاده خواهد کرد. در تست اسید استیک محلول روی قسمت بیمار به ویروس ریخته می‌ شود.

  • آزمایش مولکولی

از آزمایش‌ های مولکولی مهم برای ارزیابی دی ان ای ویروس دهانه رحم استفاده خواهد شد. این روش متشکل پی سی ار، میکرواری و هیبریداسیون اختصاصی است. این تست نوع خطری ویروس را ارزیابی می کند.

  • بیوپسی

در بیوپسی رحم، دکتر سلول ها را از بافت رحم با وسیله بر میدارد و ارزیابی می‌ کند. بررسی با این روش برای یافتن سلول ‌های غیر نرمال است. به ضایعات از قبل سرطانی در بیوپسی، نئوپلازی داخل مخاطی می گویند.

  • آزمایش پاپ اسمیر

از تست غربالگری پاپ برای ارزیابی سرطان حفره رحم و در بهترین زمان تست پاپ اسمیر انجام می گردد. پزشک سلول ‌های دهانه رحم را برای ارزیابی سرطان و عفونت دهانه رحم بکار می برد. تست غربالگری پاپ اختلالات را می شناسد. برای این تست سلول هایی از حفره رحم بر میدارند و ارزیابی می کنند. پس از اتمام تست شما دردی حس نمی کنید. مهمترین کار در درمان سرطان بررسی اش است.

بهترین بررسی سرطان تست درست است. غربالگری پاپ از عالی ترین تست ها برای بررسی سرطان حفره‎ رحمی است. از این تست برای بررسی زگیل تناسلی استفاده می گردد. با این تست انواع سلول‎ های سرطانی و سلول های از قبل سرطانی ارزیابی می گردد.

 

سخن پایانی

تغییر در سلول بدن سبب می شود تا سلول ها سرطانی گردند. سلول دهانه رحم با موارد متفاوت تغییرات پیدا کرده و اگر درمان درستی انجام نشود به سرطانی تبدیل می گردند. از عواملی که سبب تغییر در سلول دهانه رحم می شود، ویروس پاپیلوما است و با سکس وارد بدن زن می گردد. برای دادن تست پاپ باید “قبل از ازمایش پاپ اسمیر چه نکاتی را رعایت کنیم؟” نکاتی مانند چرا تست پاپ اسمیر در زمان پریودی انجام نمی شود را در مطلب بالا توضیح دادیم.
تست غربالگری پاپ هیچ عارضه بدی برای زن ندارد. بررسی رحم در بهترین زمان تست پاپ اسمیر در جلوگیری از سرطان کارساز است. امروزه تست غربالگری پاپ فوت را در اثر سرطان دهانه رحم در زنان کم کرده است. زنانی که سابقه ارثی سرطان در دهانه رحم دارند باید سالانه چک شوند. پول انجام تست غربالگری پاپ نسبت به درمان سرطان اقتصادی تر است. اگر برای هزینه تست غربالگری پاپ دو دل هستید، نکات درمانی برای درمان سرطان را در نظر بگیرید. افرادی که بیمه هستند پول کم تری را برای این تست می دهند. بسته به امکانات آزمایشگاه پولی که میدید، متفاوت است.