مرکز تخصصی زنان و زایمان

تست پاپ اسمیر و اچ پی وی

تست پاپ اسمیر و اچ پی وی ؛ تشخیص سلول‌های غیرطبیعی و پیش سرطانی پیش از تبدیل به سرطان ،ویروس پاپیلومای انسانی که به دو دسته پرخطر و کم‌خطر تقسیم‌بندی می‌شود، که نوع پرخطر آن ارتباط مستقیمی با برخی سرطان‌های مهم و شایع مانند سرطان دهانه رحم، فرج، بیضه، آلت تناسلی، مقعد، دهان و گلو دارد. نوع کم خطر آن فقط عامل زگیل‌های معمولی در پوست نقاط مختلف هستند. خوشبختانه با انجام تست پاپ اسمیر و اچ پی وی قبل از تبدیل سلول‌های غیرطبیعی به سلول‌های سرطانی می‌توان آن‌ها را تشخیص داد و در صورت تشخیص در فاز اولیه، درمان موفقیت‌آمیز خواهد بود. از همین رو ضروری است هر از چند گاهی تست پاپ اسمیر انجام دهید.

 

تست پاپ اسمیر و اچ پی وی

 

تست پاپ اسمیر و اچ پی وی چیست؟

به‌طورکلی بیماری‌های مختلفی وجود دارند که می‌توان با انجام آزمایشات و غربالگری‌های منظم قبل از اینکه خطری برای فرد ایجاد کنند شناسایی شده و درمان مناسب در زمان درست برایشان انجام شود.
ویروس پاپیلومای انسانی که در حال حاضر بیش از 150 نوع از آن در دنیا شناسایی شده است که تنها 40 نوع از آن‌ها مسئول ایجاد مشکلات جدی ناحیه تناسلی مانند بیماری‌های مقاربتی بخصوص زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم است.
تست پاپ اسمیر به‌طور خاص نمی‌تواند HPV را مشخص کند و تنها وجود برخی سلول‌های غیرطبیعی که می‌توانتد عامل سرطان دهانه رحم باشند را تشخیص می‌دهد ولی HPV دقیقاً می‌تواند نوع اچ پی وی ایجاد شده را نیز مشخص نماید. از طرفی پاپ اسمیر تنها برای زنان انجام می‌شود چون نمونه‌برداری از سلول‌های دهانه رحم است ولی اچ پی وی هم برای مردان و هم برای زنان انجام خواهد شد.
اگر بخواهیم به‌طور واضح‌تر تست پاپ اسمیر و اچ پی وی را توضیح دهیم باید در مورد پاپ اسمیر بگوییم آزمایش پاپ اسمیر یا تست پاپ اسمیر یک تست غربالگری برای زنان جهت بررسی احتمال وجود سرطان دهانه رحم است.
نتایج این آزمایش می‌تواند سلول‌های غیرطبیعی در دهانه رحم را که احتمال دارد سرطانی باشند یا پتانسیل سرطانی شدن را دارند را بررسی می‌کند. انجام این تست بسیار راحت است و باید از شروع سن باروری یعنی حدود 20 سالگی سالیانه یک بار انجام شود.
در طی آزمایش پاپ اسمیر، متخصص زنان بدون نیاز به بی‌حسی به‌راحتی به کمک یک برس مناسب نمونه‌ای از سلول‌های دهانه رحم را برمی‌دارد و به آزمایشگاه می‌فرستد تا در زیر میکروسکوپ سلول‌ها به‌طور کامل بررسی شوند.
این آزمایش به نام یک پزشک آمریکایی، دکتر جورج پاپانیکولائو است که اولین بار موفق شد با کمک این تست احتمال بروز سرطان دهانه رحم را تشخیص داده و بیمار را از آن نجات دهد؛ بنابراین در تست پاپ اسمیر به‌هیچ‌وجه حتی در صورت HPV نمی‌توان نوع آن را مشخص کرد.
اما در تست اچ پی وی مردان و زنان که به‌صورت تخصصی‌تر می‌باشد در صورت وجود پاپیلومای انسانی دقیقاً نوع آن مشخص می‌شود و پزشک می‌تواند میزان خطر را با تشخیص نوع این ویروس بسنجد؛ زیرا برخی از سویه‌ها کاملاً بی‌خطر هستند و تنها می‌توانند برخی علائم ظاهری مانند درد، سوزش و … را ایجاد کنند درحالی‌که برخی عامل ایجاد سرطان‌های گفته شده در قسمت‌های قبل می‌باشند.
نتیجه مثبت تست پاپ اسمیر و تست HPV هر دو به این معنی می‌باشد که ممکن است سرطان دهانه رحم ایجاد شود ولی هیچ کدام به معنی تشخیص قطعی سرطان نیستند.
به‌طورکلی HPV نوعی بیماری مقاربتی است که یک ویروس بسیار پیچیده و البته بسیار رایج است. تنها در ایالت متحده حدود 80 میلیون نفر ناقل هر یک از انواع مختلف HPV هستند. عفونت‌های HPV ممکن است نهفته بماند اما 13 نوع از انواع این ویروس می‌توانند باعث سرطان دهانه رحم یا سایر سرطان‌های مختلف شوند.
به همین دلیل انجام تست اچ پی وی و پاپ اسمیر تا حد زیادی می‌تواند به پیشگیری یا درمان در فازهای اول و نجات بیمار کمک‌کننده باشد و میزان مرگ‌ومیر ناشی از این سرطان‌ها را کاهش دهد. انجام تست HPV و پاپ اسمیر همچنین می‌تواند شیوع بیماری‌های مقاربتی ناشی از این سلول‌ها مانند زگیل تناسلی را نیز کاهش دهد.
به‌علاوه پزشک می‌تواند واکسن HPV را به شما توصیه کند تا از احتمال ابتلا به HPV و سرطان‌های ناشی از آن جلوگیری نمایید.
اگرچه نتایج تست پاپ اسمیر و اچ پی وی موارد متفاوتی را انجام می‌دهند ولی نحوه انجام هردو یکسان است؛ یعنی برای انجام HPV نیز متخصص نمونه‌ای از سلول‌های دهانه رحم یا در مردان نمونه‌ای از سلول‌های آلت تناسلی و در صورت وجود زائده‌های پوستی مانند زگیل نمونه‌های از آن‌ها را جهت انجام بررسی‌های لازم به آزمایشگاه می‌فرستد و بسیار ساده انجام می‌شود. طوری که نیاز به بی‌حسی موضعی نیز نخواهد بود.

بیشتر بدانید : تست پاپ اسمیر کجا انجام میشود

در پاپ اسمیر چه چیزهایی مشخص میشود؟

اگرچه در قسمت قبل مهم‌ترین موردی که می‌توان در پاسخ به سؤال در پاپ اسمیر چه چیزهایی مشخص میشود یعنی سلول‌های غیرطبیعی سرطان را گفتیم ولی به‌طورکلی باید گفت پاپ اسمیر به‌عنوان بخشی از معاینات دوره‌ای زنان به‌صورت سالیانه انجام می‌شود و موارد زیر را بررسی می‌کند:

  • سلول‌های غیرطبیعی در دهانه رحم و احتمال بروز سرطان دهانه رحم
  • سلول‌های بالقوه پیش سرطانی در ناحیه دهانه رحم (نئوپلازی داخل اپیتلیال گردن رحم)
  • برخی از انواع عفونت‌ها و التهابات خاص

 

تست پاپ اسمیر و اچ پی وی برای چه افرادی نیاز است؟

اگرچه هردو تست پاپ اسمیر و اچ پی وی تقریباً به یک شکل انجام می‌شوند ولی بررسی‌هایی که روی هر نمونه انجام خواهد شد متفاوت است. به‌طورکلی تمامی زنان از شروع سن باروری یعنی 20 الی 21 سال باید سالیانه یک مرتبه تست پاپ اسمیر را انجام دهند ولی در این تست به‌هیچ‌عنوان حتی اگر ویروس پاپیلومای انسانی وجود داشته باشد نوعش مشخص نمی‌شود. برای تشخیص نوع پاپیلومای انسانی از تست HPV استفاده می‌شود.
ممکن است در سن زیر 30 سال اگر جواب تست پاپ اسمیر غیرطبیعی بود پزشک تست HPV را تجویز نماید تا به‌طور دقیق‌تر وجود HPV و نوع آن مشخص شود. همچنین در سن بالای 30 سالگی معمولاً هر 3 الی 5 سال یک بار تست HPV انجام می‌شود.
معمولاً اگر تست HPV را انجام دهید نیاز به تست پاپ نیست، زیرا می‌تواند تست پاپ را پوشش دهد ولی برعکس این موضوع صادق نیست. همچنین برای مردان به دلیل آناتومی ناحیه تناسلی تنها تست HPV انجام می‌شود.
انجام آزمایش HPV در صورت تجویز پزشک برای زنان بسیار مهم است، زیرا تقریباً تمام موارد سرطان دهانه رحم ناشی از انواع عفونت‌های پرخطر HPV است. این عفونت‌ها باعث ایجاد ضایعات پیش سرطانی می‌شوند و احتمال تبدیل شدن به سرطان دهانه رحم را افزایش می‌دهند.
اگر با انجام به موقع تست HPV پزشک متوجه این ضایعات شود با برداشتن سلول‌های پیش سرطانی می‌توان از ایجاد سرطان جلوگیری کرد؛ بنابراین برای بسیاری از افراد انجام این تست می‌تواند نجات دهنده آن‌ها از سرطان و مرگ باشد.

تست پاپ اسمیر و اچ پی وی

 

آیا انجام یک مرتبه تست اچ پی وی و پاپ اسمیر کافیست؟

تست HPV و پاپ اسمیر از تست‌های غربالگری هستند که به تشخیص پزشک در معاینات دوره‌ای انجام می‌شوند. به‌هیچ‌وجه انجام یک مرتبه پاپ اسمیر و HPV برای تمام عمر کافی نیست و شما نمی‌توانید با طبیعی بودن یک مرتبه نتایج این آزمایشات سری‌های بعدی را انجام ندهید؛ زیرا سلول‌های طبیعی در دهانه رحم یا نواحی دیگر در صورت فعال بودن انواع HPV در بدن به‌مرور ممکن است به سلول‌های سرطانی تبدیل شوند.
درنتیجه ممکن است تست قبلی یک بیمار مثبت باشد ولی تست بعدی او نتایج غیرطبیعی را نشان دهد؛ بنابراین تست HPV و پاپ اسمیر باید به صورت منظم انجام شوند و نمی‌توان به یک مرتبه نتایج طبیعی تکیه کرد.

 

در چه افرادی نیاز است تست اچ پی وی و پاپ اسمیر در زمان‌های کوتاه‌تر انجام شود؟

در صورت وجود نتایج طبیعی از تست اچ پی وی و پاپ اسمیر همان‌طورکه در بخش قبل گفتیم فاصله زمانی به‌طورمعمول بین دو پاپ اسمیر یک سال و بین دو HPV معمولاً سه سال است؛ اما ممکن است شرایطی وجود داشته باشد که پزشک تشخیص دهد تست HPV و پاپ اسمیر باید در فواصل کوتاه‌تر و به‌طور مکرر انجام شود تا از سلامت بیمار مطمئن شود. ازجمله مهم‌ترین این شرایط عبارت‌اند از:

  • نتایج غیرطبیعی در تست HPV و پاپ اسمیر
  • ابتلا به ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) یا ایدز
  • هر نوع نقص ایمنی به دلیل وجود بیماری‌های مختلف دیگر
  • سابقه شیمی‌درمانی یا در حال درمان به روش شیمی‌درمانی
  • قرار گرفتن در معرض دی اتیل استیل‌بسترول (DES) زمانی که جنین در رحم است. این دارو به‌طورکلی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش دهد و افراد مصرف‌کننده باید در فواصل کوتاه‌تر غربالگری‌های لازم را انجام دهند.
  • افراد مبتلا به سرطان دهانه رحم و در حال درمان

 

تست پاپ اسمیر و اچ پی وی برای زنان چگونه انجام میشود؟

همان‌طورکه قبلاً نیز گفتیم معمولاً اساس انجام هردوی این تست‌ها یکیست و باید از سلول‌های سرطان دهانه رحم یا زائده‌های پوستی نمونه‌برداری شود. در طول این روش، متخصص زنان شما برای انجام تست HPV و پاپ اسمیر طبق مراحل زیر عمل می‌کند:

  • اسپکولوم را وارد واژن خواهد کرد که دستگاهی کمکی و برای باز کردن واژن و راحت‌تر و دقیق‌تر شدن نمونه‌برداری است. ممکن است در هنگام باز کردن این ابزار در واژن کمی فشار احساس کنید. این ابزار فلزی یا پلاستیکی واژن شما را کاملاً باز نگه می‌دارد تا پزشک بتواند به‌راحتی دهانه رحم شما را ببیند و نمونه درستی بردارد.
  • سپس از یک برس یا کاردک کوچک برای خراش دادن سلول‌های دهانه رحم (بیوپسی) استفاده می‌کند.
  • انجام این کار اصلاً دردناک نیست ولی می‌تواند کمی احساس ناراحتی ایجاد نماید.
  • سپس نمونه برداشت شده داخل یک محفظه پلاستیکی قرار گرفته و برای بررسی به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

تفاوتی که در انجام تست پاپ اسمیر و اچ پی وی وجود دارد این می‌باشد که ممکن است HPV از طریق آزمایش‌های دیگری مانند کولپوسکوپی یا بیوپسی دهانه رحم نیز انجام شود که کمی روش انجام آن با پاپ اسمیر متفاوت است.
در کولپوسکوپی از ابزاری به نام کولپوسکوپ استفاده می‌شود که بعد از باز کردن اسپوکلوم در دهانه رحم کولپوسکوپ که دارای نوری قوی است وارد واژن شده تا نمونه دقیق‌تری از سلول‌ها برداشت شود. بیوپسی دهانه رحم حتی از کولپوسکوپی هم دقیق‌تر است و به کمک آن کمی از بافت دهانه رحم برای آزمایشات دقیق‌تر جهت تشخیص احتمال سرطان دهانه رحم برداشته می‌شود.

 

چگونه برای انجام تست پاپ اسمیر آماده شوم؟

  • انجام تست پاپ اسمیر باید حداقل 5 روز بعد از پایان قاعدگی تنظیم شود؛ زیرا گرفتن تست پاپ اسمیر در دوران قاعدگی می‌تواند نتایج اشتباهی را ایجاد کند.
  • حداقل دو روز قبل از معاینه و تست پاپ اسمیر از رابطه جنسی واژینال خودداری کنید؛ زیرا رابطه می‌تواند منجر به التهاب و تغییراتی در سلول‌های دهانه رحم شود که نتایج درستی برای پاپ اسمیر ایجاد نخواهد کرد.
  • حداقل دو روز قبل از انجام پاپ اسمیر از استفاده تامپون، کرم واژینال یا دارو، هر نوع فوم یا ژله ضدبارداری و استفاده از انواع روان کننده یا دوش واژینال خودداری کنید.

 

چگونه برای انجام تست کولپوسکوپی آماده شوم؟

  • اگر باردار هستید یا احتمال دارد باردار باشید، حتماً به متخصص خود قبل از انجام کولپوسکوپی اطلاع دهید.
  • قرار ملاقات خود را برای حداقل پنج روز بعد از پایان پریودی خود تنظیم کنید.
  • حداقل دو روز قبل از معاینه از رابطه جنسی واژینال خودداری کنید.
  • مجدداً از دو روز قبل از معاینه از کرم واژینال یا دارو، تامپون، فوم یا ژله ضدبارداری و موارد این چنینی که منجر به تحریک و التهاب سلول‌های دهانه رحم می‌شوند خودداری کنید.
  • از پزشک خود بپرسید که آیا باید قبل از انجام عمل از داروهای مسکن بدون نسخه استفاده کنید یا خیر تا مشکلی از لحاظ درد بعد از انجام تست برایتان ایجاد نشود.

 

چگونه برای انجام بیوپسی دهانه رحم آماده شوم؟

انواع مختلفی از نمونه‌برداری دهانه رحم وجود دارد که نوع آن به نتایج پاپ اسمیر و تشخیص پزشکتان بستگی دارد. حتی ممکن است برای برخی از انواع عمیق آن نیاز باشد از بیهوشی موضعی یا عمومی در طول بیوپسی استفاده شود. در اینجا چند پیشنهاد برای کمک به آمادگی بهتر برای بیوپسی دهانه رحم وجود دارد:

  • حتماً قبل از بیوپسی در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید و احتمال دارد بر واکنش بدن شما در طول عمل تأثیر بگذارد، اطلاع دهید.
  • اگر هر گونه واکنش آلرژیک یا حساسیتی به بیهوشی دارید، به متخصص خود اطلاع دهید.
  • اگر بیوپسی شما نیاز به بیهوشی عمومی ‌دارد، از پزشک درباره اقداماتی که باید انجام دهید مانند ناشتا بودن، ترک برخی از داروها و … بپرسید.
  • 24 ساعت قبل از بیوپسی نیز از تامپون، کرم واژینال یا دارو و دوش واژینال استفاده نکنید.
  • 24 ساعت قبل از بیوپسی نباید رابطه جنسی داشته باشید.

 

تست پاپ اسمیر و اچ پی وی

 

بعد از تست پاپ اسمیر و اچ پی وی باید چه انتظاری داشته باشیم؟

پاپ اسمیر و کولپوسکوپی اغلب ناراحتی یا مشکل خاصی پس از انجام ایجاد نمی‌کند. بااین‌حال این احتمال وجود دارد که تا یک الی دو روز مقداری گرفتگی یا حتی لکه بینی و خونریزی را تجربه کنید ولی اگر علائم بیش از دو روز طول کشید حتماً به متخصص خود اطلاع دهید. درصورتی‌که برای تشخیص HPV بیوپسی رحمی انجام شده باشد احتمالاً بعد از انجام آن نیاز به کمی استراحت دارید.
آنچه ممکن است پس از بیوپسی دهانه رحم برایتان اتفاق بیفتد به شرح زیر خواهد بود:

  • احتمالاً مدت زمان مشخصی را در اتاق ریکاوری سپری خواهید کرد تا پزشک بتواند فشارخون، نبض و تنفس شما را به‌خوبی کنترل کند و از این لحاظ مشکلی برایتان ایجاد نشود.
  • اگر بیوپسی به‌صورت سرپایی برایتان انجام شده باشد، کسی باید شما را پس از عمل بیوپسی به خانه برساند. اگر هم با بیهوشی در بیمارستان انجام شده باشد باز هم باید یک همراه داشته باشید و بسته به تشخیص پزشک ممکن است نیاز به بستری باشد تا کاملاً به هوش آمده و شرایطتان نرمال شود.
  • ممکن است تا چند روز پس از عمل کمی گرفتگی، لکه بینی یا ترشحاتی را داشته باشید. به همین دلیل بهتر است در این زمان نوار بهداشتی استفاده کنید تا علائم متوقف شود. استفاده از تامپون در این زمان پیشنهاد نمی‌شود، زیرا می‌تواند ناحیه نمونه‌برداری شده را تحریک کند و علائمی مانند درد یا سوزش را ایجاد نماید.
  • ممکن است متخصص شما برای جلوگیری از درد احتمالی به شما مسکن داده باشد تا در صورت نیاز مصرف کنید.
  • همچنین بلافاصله بعد از نمونه‌برداری نباید از دوش واژینال استفاده کنید یا رابطه جنسی داشته باشید و پزشک شما می‌تواند زمان انجام این برنامه‌ها را با توجه به نوع نمونه‌برداری و وضعیت شما برایتان مشخص کند.
  • بسته به نوع بیوپسی که برایتان انجام شده است، ممکن است متخصص شما به شما توصیه کند که برخی از فعالیت‌های سنگین را تا زمان بهبودی دهانه رحم محدود کنید.
  • شما می‌توانید بعد از عمل به‌راحتی رژیم غذایی عادی خود را داشته باشید، مگر اینکه متخصص شما با توجه به شرایط تجویز دیگری داشته باشد.

 

نتایج تست اچ پی وی و پاپ اسمیر چه مدت بعد از انجام آن‌ها مشخص خواهد شد؟

معمولاً نتایج بسته به عملکرد آزمایشگاه مربوطه بین 7 تا 10 روز مشخص خواهد شد و اغلب آزمایشگاه‌ نتایج را به مطب متخصص شما ارسال می‌کند که باید مجدد به پزشک خود مراجعه کنید تا نتایج را به‌طور دقیق برایتان تفسیر نماید.

 

نتایج تست پاپ اسمیر و اچ پی وی به چه معناست؟

به‌طورکلی نتایج تست پاپ اسمیر به یکی از شکل‌های زیر است که با اصطلاحات انگلیسی در برگه نتیجه تست شما مشخص خواهد شد:

  • نتایج طبیعی یا نرمال

اگر نتایج طبیعی باشد به این معنی است که سلول‌های دهانه رحم کاملاً طبیعی بوده‌اند و هیچ مورد نامنظمی وجود نداشته است؛ بنابراین تا سال بعد نیازی به انجام تست‌های دیگر نخواهید داشت.

  • نتایج نامشخص

اگر نتایج نامشخص باشد به این معنی است که کارشناس آزمایشگاه نتوانسته است طبیعی یا غیرطبیعی بودن سلول‌های دهانه رحم را تشخیص دهد. درواقع ممکن است عوامل متعددی مانند زمان نامناسب برای انجام تست مثلاً انجام تست در پریودی، اشتباه انسانی و یا سلول‌های غیرطبیعی منجر به این نتیجه شده باشند.
در این شرایط پزشک یک پاپ اسمیر فوری دیگر یا یک پاپ اسمیر با فاصله زمانی شش ماه آینده را برایتان تجویز خواهد کرد تا مجدداً سلول‌های سرطانی دهانه رحم بررسی شوند.

  • نتایج غیرطبیعی

این نتیجه نشان از غیرطبیعی بودن سلول‌های دهانه رحم است و احتمال سرطان را نشان می‌دهد. در این صورت آزمایشات تکمیلی دیگر مانند کولپوسکوپی یا بیوپسی دهانه رحم جهت بررسی‌های دقیق‌تر انجام خواهد شد.
توجه داشته باشید که نتایج غیرطبیعی تست پاپ اسمیر و اچ پی وی به‌هیچ‌وجه نشان دهنده سرطان نیستند و تنها احتمال بروز سرطان را نشان می‌دهند. درواقع به پزشک کمک می‌کنند تا در زمان مناسب آزمایشات تشخیصی تکمیلی را جهت رد یا تأیید وجود سرطان انجام دهد.

اگر سرطان وجود داشته باشد و در فازهای اولیه تشخیص داده شود با موفقیت بالا قابل درمان است ولی اگر در فازهای بعدی تشخیص داده شود معمولاً درمانی نمی‌توان برای آن انجام داد و کشنده است؛ بنابراین باید آزمایش‌های غربالگری تست HPV و پاپ اسمیر را واقعاً جدی بگیرید و نسبت به آن‌ها سهل‌انگاری نکنید.

 

تست پاپ اسمیر و اچ پی وی

 

آیا انجام تست پاپ اسمیر و اچ پی وی در صورت عدم فعالیت جنسی هم لازم است؟

بله حتی اگر فعالیت جنسی ندارید باید غربالگری‌های لازم را انجام دهید؛ زیرا تمامی سرطان‌های دهانه رحم فقط به دلیل فعالیت جنسی ایجاد نمی‌شوند؛ بنابراین حتی اگر رابطه جنسی ندارید، از سن 21 سال به بعد باید غربالگری‌های منظم پاپ اسمیر را انجام دهید؛ زیرا تست پاپ اسمیر و اچ پی وی روش‌های حیاتی برای تشخیص سلول‌های نامنظم در دهانه رحم و جلوگیری از سرطان برای شما هستند.

 

تست اچ پی وی مردان چگونه انجام میشود؟

HPV در بدن مردان نیز می‌تواند بیماری‌های مقاربتی مختلف مانند زگیل تناسلی را ایجاد نماید و انواع پرخطر HPV در مردان می‌تواند منجر به سرطان بیضه، آلت تناسلی، مقعد، دهان و گلو شود. در مردان به دلیل آناتومی ناحیه تناسلی تست پاپ اسمیر انجام نمی‌شود و جهت تشخیص بیماری‌های ناشی از اچ پی وی‌های پرخطر و کم‌خطر تنها تست اچ پی وی مردان انجام خواهد شد.
خطر انتقال انواع HPV از مردان به زنان بیشتر است و مردان می‌توانند با پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها تا حد زیادی از ابتلای زنان و خطر سرطان دهانه رحم در آن‌ها جلوگیری کنند. به همین دلیل تست اچ پی وی مردان نیز بسیار مهم است. نمونه‌برداری برای تست اچ پی وی مردان از نواحی زیر انجام خواهد شد:

  • سطح آلت تناسلی (penile surface)
  • حفره حشفی یا حفره پوستی نزدیک به سر آلت
  • ختنه گاه (Glans)
  • کیسه بیضه (Scrotum)
  • ترشحات مجرا (Urethra)
  • مایع منی
  • ادرار
  • پوست دور مقعد
  • کانال مقعد

مردان نیز مانند زنان برای انجام تست اچ پی وی مردان باید حداقل از 24 ساعت قبل از نمونه‌برداری رابطه جنسی نداشته باشند.

 

هزینه آزمایش اچ پی وی چقدر است؟

با توجه به اینکه تست پاپ اسمیر نسبت به اچ پی وی ساده‌تر است و نوع HPV را تشخیص نمی‌دهد، هزینه کمتری نسبت به هزینه آزمایش اچ پی وی دارد. هزینه آزمایش اچ پی وی در سال 1401 حدود 810 هزار تومان و هزینه پاپ اسمیر در سال 1401 حدود 210 هزار تومان است.
بااین‌حال باز هم مسائلی مانند آزمایشگاه مورد نظر، مراقبت‌های بعد از انجام تست مثلاً در صورت انجام بیوپسی‌های رحمی و … می‌تواند در کم‌وزیاد شدن هزینه آزمایش اچ پی وی تأثیر بگذارد.
منتها به دلیل اینکه این آزمایشات جهت غربالگری برای جلوگیری از بیماری‌های خطرناکی مانند سرطان انجام می‌شوند، تحت پوشش تمامی بیمه‌های درمانی هستند و بسته به اینکه تحت پوشش کدام بیمه باشید نیز هزینه آزمایش اچ پی وی می‌تواند متفاوت باشد.

 

سخن پایانی

تست HPV و پاپ اسمیر از تست‌های بسیار مهم غربالگری در زنان و مردان است که می‌تواند تا حد زیادی از ابتلا به سرطان‌های مختلف مانند سرطان دهانه رحم، فرج، مقعد، گلو، دهان، بیضه، آلت تناسلی و … جلوگیری کند.
در پاپ اسمیر چه چیزهایی مشخص میشود، درواقع با انجام این تست‌ها در صورت غیرطبیعی بودن سلول‌های ناحیه تناسلی و دهانه رحم می‌توان درمانی انجام داد تا آن‌ها به سلول‌های سرطانی تبدیل نشوند. حتی اگر سلول‌ها سرطانی شده باشند در صورت تشخیص در فازهای اولیه بیماری می‌توان درمان موفقیت‌آمیزی برایشان انجام داد.
تست اچ پی وی مردان و زنان باید تحت نظر متخصص زنان برای خانم‌ها و متخصص اورولوژی برای آقایان انجام شود و سهل‌انگاری در آن‌ها ضمن شیوع بیماری و انتقال آن به شریک جنسی می‌تواند خطرات سرطان‌های مختلف و مرگ را افزایش دهد.
خوشبختانه در مرکز تخصصی ما تست پاپ اسمیر و اچ پی وی توسط متخصصانی ماهر و کاملاً باتجربه در این زمینه انجام می‌شود که نتایج دقیقی را ارائه خواهند داد. جهت هماهنگی برای انجام این تست‌ها در مرکز تخصصی ما می‌توانید از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده نمایید.