مرکز تخصصی زنان و زایمان
لمس دهانه رحم برای تشخیص بارداری

آشنایی با لمس دهانه رحم برای تشخیص بارداری

لمس دهانه رحم برای تشخیص بارداری یکی از شیوه‌های رایج در بین متخصص زنان است. لبه رحم در ابتدای حاملگی و در زمان چرخه پریودی دچار تغییراتی می‌شود. یادگیری لمس دهانه رحم برای بارداری از آن چیزی که تصور می‌کنید، بسیار آسان‌تر است. درصورتی‌که مشکوک به بارداری هستید، می‌توانید با لمس دهانه رحم و تشخیص بارداری خود اقدام نمایید؛ بنابراین تا انتهای این مطلب به‌منظور آشنایی با دست زدن به لبه رحم برای تشخیص حاملگی توسط دکتر زنان متخصص سرطان رحم با ما همراه باشید.

 

وقت ویزیت
ارتباط با دکتر زنان متخصص در مرکز زنان ایران
به منظور تشخیص بارداری اکنون تماس بگیرید

آیا می‌توان با لمس دهانه رحم برای تشخیص بارداری و زمان تخمک‌گذاری اقدام کرد؟

در ابتدا توجه کنید که لبه رحم در ابتدای حاملگی و همچنین در زمان پریودی با تغییراتی همراه است. چک‌کردن تغییرات قسمت لبه رحم می‌تواند بیانگر تخمک‌گذاری، اوایل حاملگی یا حتی زایمان نیز باشد. به همین دلیل بررسی دقیق قسمت لبه رحم ممکن است بسیار مؤثر و ضروری باشد.
باوجوداینکه بررسی و لمس دهانه رحم برای تشخیص بارداری تنها به پزشکان آموزش‌داده‌شده، اما به این معنی نیست که شما ندانید که لبه رحم در کجا قرار دارد و نتوانید از تغییرات در محل لبه رحم آگاه شوید.
بهترین روش برای آشنایی با دوره پریودی و زمان تخمک‌گذاری چک‌کردن موقعیت لبه رحم است. با انجام این کار شما می‌توانید تغییرات مربوطه را در طول یک ماه مورد بررسی قرار دهید و بارورترین دوره ماه را برای خود پیش‌بینی نمایید. علاوه بر این امکان را دارید که پیش‌بینی کنید تخمک‌گذاری تقریباً چه موقع رخ می‌دهد و علاوه بر این آیا در حال حاضر باردار هستید یا خیر.
حتماً این نکته را به‌خاطر بسپارید که اگر مدتی است که موقعیت لبه رحم را کنترل و همچنین زمان تخمک‌گذاری را دنبال می‌کنید، اما تا به این لحظه حاملگی را تجربه نکرده‌اید، می‌بایست در اولین فرصت به متخصص نازایی برای انجام آزمایشات لازم مراجعه نمایید.
همچنین زنانی که کمتر از ۳۵ سال سن دارند و به مدت یک سال به‌صورت مرتب برای بارداری اقدامات لازم را انجام داده‌اند و همچنین نزدیکی آن‌ها کاملاً اصولی و مناسب بوده، و یا خانم‌هایی که بیشتر از ۳۵ سال سن دارند و ۶ ماه به‌صورت مرتب برای بارداری اقدام نموده‌اند، ولی باردار نشده‌اند، می‌بایست به متخصص مربوطه در اولین فرصت مراجعه نمایند.

نحوه بررسی و لمس دهانه رحم برای تشخیص بارداری

در ابتدا به این نکته توجه کنید که پیش از بررسی‌کردن لبه رحم خود، با متخصص مربوطه صحبت کرده و مشورت‌های لازم را انجام دهید. درصورتی‌که در دوران حاملگی به سر می‌برید، به‌هیچ‌عنوان خودتان نسبت به چک‌کردن لبه رحم اقدام نکنید؛ زیرا احتمال دارد سبب القای زایمان گردد. چک‌کردن وضعیت لبه رحم به تمرین و تکرار فراوانی نیاز دارد و بهتر است پس از حمام این کار را انجام دهید. به‌منظور لمس لبه رحم جهت تشخیص بارداری باید اقدامات زیر را انجام دهید:

 

  • ♦ هر زمانی که قصد لمس لبه رحم خود را داشتید، دست‌هایتان را کاملاً ضدعفونی کرده و بشویید.
  • ♦ به‌منظور پیشگیری از ایجاد زخم و آسیب‌های جدی حتماً ناخن‌های خود را کوتاه کنید.
  • ♦ به‌منظور چک‌کردن لبه رحم خود یک وضعیت مناسب را انتخاب کنید. بهتر است بر روی توالت‌فرنگی بنشینید یا ایستادن را انتخاب نمایید یا یکی از پاهای خود را بر روی کناره وان حمام بگذارید.
  • ♦ در مرحله بعد یک یا دو تا از انگشتان خود را درون واژن کرده و دهانه رحم که در قسمت روبرو یا جلو و قسمت بالا واقع شده را به‌آسانی لمس کنید.
  • ♦ درصورتی‌که در دوره پریودی نمی‌خواهید این کار را انجام دهید، بهتر است پس از اتمام دوره قاعدگی نسبت به چک‌کردن لبه رحم خود را اقدام کنید.
  • ♦ به دلیل آنکه دوره پریودی تمام زنان متفاوت است، مانند طول فازهای گوناگون دوره پریودی، احتمال دارد به‌منظور شناخت و آگاهی از تغییرات بدن خود به چند دوره پریودی نیاز باشد.

وضعیت دهانه رحم و رابطه آن با دوره تخمک‌گذاری و بارداری

موقعیت و همچنین بافت دهانه اندومتر در دوره پریودی با تغییراتی همراه است. بد نیست بدانید که هنگام خونریزی پریودی، ناحیه دهانه اندومتر به‌صورت عادی به سمت پایین، سفت و تا حدودی باز می‌باشد که خون پریودی بتواند به‌راحتی از آن رد شود. حس لمس‌کردن دهانه اندومتر شباهت بسیاری به نوک بینی دارد.
پس از پایان قاعدگی، دهانه اندومتر همواره پایین و کمی سفت است و تنها دهانه آن به‌صورت کامل بسته می‌شود.
به نزدیک‌شدن به دوره تخمک‌گذاری خود، دهانه اندومتر به سمت بالا حرکت و در ناحیه بالای واژن واقع می‌شود و نسبت به قبل کمی منعطف‌تر و مرطوب‌تر احساس می‌گردد.
در شدت تخمک‌گذاری، لمس دهانه اندومتر حسی مانند لب‌ها دارد تا بینی و در این زمان قسمت دهانه اندومتر باز می‌شود تا اسپرم‌ها بتوانند به‌خوبی وارد شوند. در برخی مواقع این حس را دارید که دهانه اندومتر ناپدید شده، یعنی به حدی نرم و منعطف شدن که با دیواره واژن ترکیب شده و به‌اندازه به سمت بالا حرکت کرده که انگشت‌های شما به آن نمی‌رسد. این وضعیت بارورترین و عالی‌ترین زمان برای مقاربت جهت حاملگی است.
با شروع دوره تخمک‌گذاری، دهانه اندومتر شما به سمت پایین حرکت می‌کند و نسبت به قبل کمی سفت‌تر شده و درصورتی‌که بخواهید آن را لمس کنید، مجدد مانند نوک بینی حس می‌شود.
در این وضعیت دهانه اندومتر به‌صورت کامل بسته شده و این اتفاق دقیقاً پس از اتمام تخمک‌گذاری رخ می‌دهد و می‌تواند چند ساعت یا حتی چند روز متوالی طول بکشد. زمانی که لقاح بسته شده و حاملگی به وجود می‌آید، دهانه اندومتر به سمت بالا حرکت کرده و منعطف شده باوجوداینکه همواره قسمت دهانه اندومتر بسته است.
این وضعیت برای تمامی خانم‌ها یکسان نبوده و برای خانم‌های مختلف در زمان‌های گوناگون ایجاد می‌شود. در واقع از حدود ۱۲ روز پس از اتمام تخمک‌گذاری تا وقتی که حاملگی شما به‌واسطه بی‌بی چک یا آزمایش توسط پزشک تشخیص داده شود، ثابت نبوده و فرق می‌کند.

حاملگی با تشخیص لمس دهانه ی رحم و دلیل چک‌کردن دهانه رحم چیست؟

بعضی از زنان دوست ندارند که از طریق انگشتان خود، دهانه اندومتر را لمس و بررسی نمایند. ازاین‌رو می‌توانند از سایر شیوه‌ها نیز برای بررسی دهانه اندومتر استفاده نمایند. البته توجه کنید که این شیوه یعنی لمس‌کردن با انگشتان بسیار آسان بوده و در منزل می‌توانید آن را انجام داده و بارداری خود را تشخیص دهید. آگاهی و شناخت خصوصیات جسمی خود به حاملگی کمک بیشتری می‌کند. همچنین شما با تمرین و تکرارهای مکرر به انواع تغییرات دهانه اندومتر در دوره پریودی پی خواهید برد.
علل گوناگون وجود دارد که احتمال دارد شما بخواهید دهانه اندومتر و همچنین روش تغییر وضعیت آن را چک و ارزیابی نمایید که مهم‌ترین این دلایل عبارت‌اند از:

 

  • ♦ تخمک‌گذاری

    درصورتی‌که تمام تلاش خود را می‌کنید تا باردار شوید، چک‌کردن موقعیت دهانه اندومتر ممکن است اطلاعات بسیار مهمی به‌منظور کمک به شناخت پنجره باروری به شما ارائه نماید. در واقع آگاه شدن از بهترین زمان رابطه جنسی برای برخورداری از یک شانس عالی به‌منظور حاملگی با بررسی دقیق موقعیت دهانه اندومتر کم‌وبیش امکان‌پذیر می‌باشد. در واقع دهانه اندومتر شما در دوره پریودی دچار تغییرات جزئی می‌شود.

    تغییرات این قسمت از رحم ممکن است در تشخیص بهتر و سریع‌تر زمان تخمک‌گذاری کمک قابل‌توجهی نماید. همچنین به شما کمک کرده تا مشخص کند که چه موقع باروری شما در بالاترین حد خود قرار دارد و همچنین این نکته که تخمک‌گذاری در دوره‌های قبل تقریباً چه موقع اتفاق افتاده است.

  • ♦ ابتدای حاملگی

    توجه کنید که دهانه اندومتر خانم‌ها در ابتدای حاملگی به دلیل وجود تغییرات برخی از هورمون‌ها و همچنین بیشترشدن گردش خون در این ناحیه با تغییراتی روبرو می‌شود. بااین‌وجود جداسازی تغییراتی که در اثر فرایند تخمک‌گذاری نزدیک و حاملگی اتفاق می‌افتد، بسیار سخت و پیچیده است. ازاین‌رو چک‌کردن وضعیت دهانه اندومتر یک روش قطعی و مطمئن برای تشخیص حاملگی نیست. دیگر نشانه‌ها مثل حساس‌بودن سینه‌ها، تهوع شدید و حتی استفراغ، خستگی دائمی و عدم قاعدگی در ابتدای حاملگی از اهمیت، توجه و اعتماد بیشتری برای تشخیص بارداری برخوردار هستند.

  • ♦ اتساع یا گشادشدن

    از جمله اندام‌های بدن که در پایان حاملگی و زمان زایمان، بیشترین تغییرات را تجربه می‌کند، لبه اندومتر است. حتی در زمان زایمان با تغییراتی روبرو شده و کوتاه، ظریف و همچنین بسیار باز یا گشاد می‌گردد. حالت سفت و بسته‌بودن لبه اندومتر در اوایل حاملگی تقریباً به ده‌سانتی متر عرض و پس از متولد شدن جنین به‌صورت کامل برطرف می‌شود یا بسیار ظریف می‌شود. همچنین احتمال دارد که خانم‌ها خود از این تغییرات مطلع شوند.

    لبه اندومتر در بعضی از خانم‌ها، از چندین هفته پیش از زایمان کم‌کم شروع به بازشدن می‌کنند و همچنین در بعضی از خانم‌ها لبه اندومتر حتی ساعت‌های نزدیک به زایمان گشاد نمی‌شوند. ازاین‌رو دقت به چندسانتی متر فراخ شدن لبه اندومتر حتماً نشانه نزدیک بودن زمان زایمان نیست، البته می‌تواند به این معنی باشد.

لمس دهانه رحم برای تشخیص بارداری چطور به نظر می‌رسد؟

توجه کنید که وضعیت لبه اندومتر خود را به‌هیچ‌عنوان در بین یا پس از مقاربت چک نکنید. لبه اندومتر باتوجه‌به میزان برانگیختگی جنسی خانم‌ها تغییر و حرکت می‌نماید، جدا از این مورد که در کدام دوره قاعدگی به سر می‌برید.
زمانی که تازه آموزش را شروع کرده‌اید، تلاش کنید هر چند روز یک نوبت، موقعیت و پوزیشن دهانه رحم خود را چک نمایید، حتی وقتی که تصور نمی‌کنید، در دوره تخمک‌گذاری هستید. در دوره‌هایی که تخمک‌گذاری ندارید، پیداکردن آن بسیار راحت‌تر بوده و احساسات خود را بهتر درک خواهید کرد.
حالت و موقعیت لبه اندومتر خود را هر روز در یک‌زمان مشخص چک کنید. احتمال دارد وقت مناسب جهت انجام این کار صبح اول وقت یا پس از حمام باشد. فرقی نمی‌کند که در حال چک‌کردن لبه اندومتر خود برای تخمک‌گذاری هستید یا در دوران حاملگی، یا تنها به‌خاطر حس کنجکاوی، فرایند‌هایی وجود دارد که قادر هستید به‌منظور مشخص‌کردن وضعیت لبه اندومتر و ثبت آن، انجام دهید. مهم‌ترین این فرایندها به شرح زیر است:

 

  • ♦ ضدعفونی‌کردن دست‌ها

    اولین مرحله شستن دست‌های خود با آب و صابون است. این نکته اهمیت فراوانی دارد که هیچ میکروب یا عفونتی به سیستم تناسلی شما وارد نشود. درصورتی‌که به عفونت قارچی یا سایر عفونت‌های ناحیه واژن دچار هستید، می‌بایست پیش از چک‌کردن لبه اندومتر ، مدتی صبر کرده یا عفونت شما به‌صورت کامل رفع شود. حتماً نسبت به انجام کارهای احتیاطی اقدام کنید.

    درصورتی‌که در اواخر حاملگی و نزدیک به زایمان به سر می‌برید و قصد دارید لبه اندومتر خود را چک نمایید، توجه کنید که چک‌کردن‌های دائمی و مکرر ممکن است سبب به‌وجودآمدن باکتری‌های مضر شود. باوجوداینکه شما می‌توانید لبه اندومتر خود را بررسی کنید، به‌هیچ‌عنوان این کار را انجام ندهید و در تمامی مواقع از تمیز بودن دست‌های خود اطمینان حاصل کنید.

  • ♦ موقعیت مناسب

    یک موقعیت مناسب که در آن راحت هستید را انتخاب کنید. حالت بدنتان می‌بایست به شما این اجازه را بدهد که به‌آسانی بتوانید لبه اندومتر را چک نمایید. این حالت می‌تواند نشستن بر روی یک توالت ایرانی یا فرنگی، گذاشتنیکی از پاهای خود بر روی وان حمام یا چمباتمه‌زدن نیز باشد.

  • ♦ واردشدن به واژن با کمک انگشت

    انگشتتان را به درون واژن وارد کنید. بهتر است از انگشت اشاره یا انگشت میانی استفاده نمایید و آهسته انگشتتان را تا حد ممکن به‌طرف بالا بکشید، به عبارتی حرکت به سمت بالا. درصورتی‌که قسمت واژن خود را مثل یک راهرو در نظر بگیرید، دهانه رحم شما مانند یک در است که در قسمت پایانی آن واقع شده است.

  • ♦ مشخص‌کردن دهانه اندومتر

    در این مرحله می‌بایست دهانه قسمت رحم خود را مشخص نمایید. باوجوداینکه واژن شما حالت اسفنجی مانند دارد، دهانه قسمت رحم مثل یک گودی بسیار سفت و دایره‌ای‌شکل است. درصورتی‌که به دوره تخمک‌گذاری نرسیده‌اید یا حتی به این دوره نزدیک نیستید، می‌بایست دهانه قسمت رحم خود را به‌آسانی و بدون مشکل بیابید. درصورتی‌که در زمان تخم‌گذاری به سر می‌برید، احتمال دارد دهانه قسمت رحم در بدنتان کمی بالاتر، منعطف و نرم و همچنین دسترسی به آن سخت‌تر باشد.

بررسی و لمس دهانه رحم برای تشخیص بارداری چه چیزی را نشان می‌دهد؟

تغییراتی وجود دارد که ممکن است در زمان چک‌کردن دهانه قسمت رحم خود آن‌ها را حس کنید. از مهم‌ترین این تغییرات که هنگام لمس دهانه قسمت رحم جهت تشخیص بارداری ممکن است با آن مواجه شوید، عبارت‌اند از:

  • ♦ نرم بودن بافت

    بد نیست بدانید که هورمون استروژن در نرم‌شدن بافت دهانه قسمت رحم تأثیر فراوانی دارد و سبب شده هنگامی که بالاترین سطح باروری را دارید، منعطف و بسیار نرم‌تر به نظر برسد. بعضی از خانم‌ها بیان کرده‌اند که در دوران غیر باروری مثل نوک بینی و هنگام باروری همچون سفت‌بودن لب به نظر می‌رسد.

  • ♦ گشاد شدن دهانه قسمت رحم

    در واقع دهانه رحم شما دقیقاً پیش از آغاز تخمک‌گذاری تا حدودی باز است. دهانه رحم بسیار کوچک بوده و اندازه آن بیشتر از یک شکاف ظریف نیست. دقیقاً پیش و در بین پریودی مجدد باز خواهد شد. بااین‌وجود در دوره قاعدگی، دهانه قسمت رحم شما در قسمت واژن در سطح پایینی قرار دارد. درصورتی‌که همیشه دهانه قسمت رحم شما تا حدودی باز است، اصلاً نگران نشوید.

    به‌ویژه درصورتی‌که زایمان را تجربه کرده‌اید که ممکن است شامل سقط‌جنین نیز باشد که در این صورت دهانه قسمت رحم شما هیچ‌وقت به‌صورت کامل بسته نخواهد شد. با نزدیک‌شدن به دوره تخمک‌گذاری، این امکان برای شما فراهم است تا تغییرات مربوط به ارتفاع و همچنین نرمی دهانه قسمت رحم خود را بررسی کنید و به آن پی ببرید.

  • ♦ مخاط دهانه قسمت رحم

    زمانی که موقعیت قسمت دهانه قسمت رحم خود را چک می‌کنید، می‌بایست توجه ویژه‌ای به ترشحات رحم نیز داشته باشید. دقیقاً همان هورمون‌هایی که سبب تغییراتی در دهانه قسمت رحم شما می‌شوند بر مخاط دهانه قسمت رحم تأثیر قابل‌توجهی دارند. علاوه بر این به اسم مایع دهانه قسمت رحم یا حتی ترشحات ناحیه واژن نیز معروف است. بد نیست بدانید که مخاط دهانه قسمت رحم با نزدیکی به دوره تخمک‌گذاری دچار تغییراتی می‌شود.

    دقت به تعدادی نشانه تخم‌گذاری عالی‌ترین شیوه جهت تشخیص بهترین زمان باروری شما می‌باشد. مطالعات و تحقیقات بیانگر این نکته هستند که برقراری فعالیت جنسی، هنگامی که مخاط دهانه قسمت رحم باردار دارید، می‌تواند بهترین روش جهت زمان‌بندی دقیق مقاربت برای حاملگی باشد.

وقت ویزیت
ارتباط با دکتر زنان متخصص در مرکز زنان ایران
به منظور تشخیص بارداری اکنون تماس بگیرید

سخن پایانی

لمس دهانه رحم برای تشخیص بارداری یکی از چندین روش‌ها در میان متخصص زنان است که باید حتماً توسط پزشک و پرستار آموزش‌دیده انجام شود. ما در این مطلب سعی کردیم شما را با نحوه دست زدن به دهانه اندومتر برای تشخیص حاملگی، حاملگی با تشخیص لمس دهانه ی رحم، نحوه چک‌کردن دهانه رحم و… آشنا کنیم.
امیدواریم با مطالعه دقیق این مقاله با لمس دهانه رحم و تشخیص حاملگی و سایر اقدامات به‌خوبی آشنا شده باشید. درصورتی‌که مشکوک به بارداری هستید، حتماً در اولین فرصت برای تشخیص دقیق و قطعی بارداری به کلینیک تخصصی ما با بهترین فوق‌تخصصان مراجعه نمایید.