مرکز تخصصی زنان و زایمان
عفونت واژن و جوش صورت

عفونت واژن و جوش صورت چه ارتباطی دارند و راه درمانشان چیست؟

عفونت واژن و جوش صورت هرکدام به تنهایی کافی هستند تا روان یک خانم را به هم بریزند،  یکی از شایع‌ترین علل مشترک این دو بیماری، اضطراب و افزایش سطح کورتیزول ( هورمونی چرب) و تاثیر آن بر سیستم دفاعی بدن است. منافذ پوست به غدد چربی متصل هستند و به دلایلی مانند تجمع باکتری‌های پروپیونی یا سلول‌های مرده پوست، بسته می‌شوند و تشکیل جوش می‌دهند.  عفونت واژن به دو علت غلبه‌ باکتری‌های مضر واژن به باکتری‌های مفید آن و تضعیف سیستم ایمنی بدن رخ می‌دهد، علاوه بر اضطراب، آلودگی هوا از عوامل مهم ضعف سیستم ایمنی است، اگر در تهران زندگی می‌کنید حتما به بهترین دکتر متخصص عفونت زنان در تهران مراجعه کنید چرا که عفونت واژن، عواقبی مانند کاهش احتمال باروری را در پی دارد، ، عملکرد دفاعی بدن، نقطه مشترک این دو بیماری است. در ادامه، بیشتر به ارتباط و راه‌های درمان این دو بیماری می‌پردازیم.

وقت ویزیت
ارتباط با پزشک متخصص زنان در مرکز زنان ایران
برای رفع عارضه عفونت واژن اکنون تماس بگیرید

مهمترین نشانه‌های عفونت واژن و جوش صورت چیست؟

در برخی مواقع پزشکان رابطه بین این دو بیماری را در داروهایی که برای درمان عفونت مصرف می‌کنید، می‌دانند. ممکن است شما به برخی از داروها حساسیت داشته باشید یا حتی بدن شما نسبت به مصرف این داروها واکنش‌های نشان دهند که جوش صورت یکی از این نشانه‌ها است.

نشانه‌های عفونت واژینال احتمال دارد که با توجه به علت به وجود آمدن آن و میزان شدت با یکدیگر تفاوت‌هایی داشته باشند. عفونت ناحیه واژن با نشانه‌های متفاوتی همراه است که در صورت مواجه شدن با هر یک از این علائم، احتمالا به عفونت واژینال مبتلا شده‌اید؛

  • خارش شدید یا خفیف در ناحیه واژن
  • ایجاد تغییراتی در مقدار ترشح مواد خارج شده از ناحیه واژن
  • احساس درد و سوزش در زمان ادرار کردن
  • احساس درد در ناحیه واژن در زمان مقاربت
  • خونریزی یا در برخی مواقع لکه بینی

موجودات زنده و غیرزنده‌ای که موجب عفونت واژن می‌شوند!

همانطور که می‌دانید تمامی بیماری‌ها بر اثر علل متفاوتی به وجود می‌آیند که عفونت واژن نیز از این قاعده جدا نیست. در ایجاد انواع عفونت‌ها از جمله عفونت ناحیه واژن، عوامل بسیاری تاثیر گذار هستند که رایج‌ترین این عوامل به شرح زیر است:

۱- وجود انواع باکتری‌های مضر

باکتری‌های مختلف از جمله عوامل مؤثر در به وجود آمدن عفونت واژن هستند. زمانی که تعداد باکتری سالم و ضروری در ناحیه واژن کم می‌شود، تعداد باکتری‌های بد و مضر افزایش یافته و در نتیجه عفونت واژن از نوع باکتری به وجود می‌آید.

۲-  وجود انواع قارچ‌ها

همانطور که در قسمت قبل ذکر شد، برخی از قارچ‌ها در دچار شدن به عفونت واژن زنانه تاثیر قابل توجهی دارند. کاندیدا آلبیکانس را می‌توان از جمله این قارچ‌ها دانست که پزشکان آن را مهمترین علل ایجاد عفونت واژن از نوع قارچی دانسته اند. همچنین این قارچ سبب برفک در داخل دهان نیز می‌شود.

۳-  موجودات تک‌سلولی

از دیگر عوامل مؤثر در عفونت واژن و جوش صورت، تک‌یاختگان هستند. این دسته از موجودات بیشتر از راه فعالیت جنسی به بدن خانم‌ها منتقل می‌شود و از جمله عوامل مهم در به وجود آمدن عفونت واژن به شمار می‌روند.

۴-  کاهش ترشح هورمون استروژن در بدن زنان

کم شدن هورمون استروژن در بدن خانم‌ها از دیگر علت‌های دچار شدن به جوش صورت و عفونت واژن است. به صورت کلی، بعد از دوران یائسگی و حتی در زمان حاملگی و شیردهی به دلایل گوناگون هورمون استروژن کمتر ترشح می‌شود. از این رو این مسئله سبب می‌شود تا ناحیه مهبل خشک شود و در نتیجه، به بیماری آتروفی و تورم ناحیه واژن دچار شوید. وجود مشکل در ترشح این هورمون، از جمله دلایل تاثیر گذار در دچار شدن به عفونت واژن در زمان حاملگی است. البته به منظور انجام بررسی‌های بیشتر این مسئله، بهتر است با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

۶- حساسیت به انواع شوینده ها و داروها

آخرین علت، حساسیت به برخی از مواد شوینده و داروها می‌باشد. استفاده از داروهای مختلف و مصرف برخی از مواد شوینده معطر که از متریال‌های شیمیایی نیز ساخته شده اند، احتمال دارد که سبب به وجود آمدن حساسیت و حتی تورم در ناحیه واژن شوند، عوامل دیگری در به وجود آمدن عفونت واژن مؤثر هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به پوشیدن انواع شلوارهای تنگ پلاستیکی، استفاده از دوش واژینال و… اشاره کرد.

لازم است این نکته را نیز بدانید که در برخی موارد، احتمال دارد که تشخیص دلیل ایجاد عفونت امکان‌پذیر نباشد. این حالت امکان دارد که برای تمامی زنان در هر سن و سالی رخ دهد. با این وجود، این بیماری اغلب در دخترخانم‌هایی دیده می‌شود که وارد سن بلوغ نشده اند، این عفونت، با نام عفونت واژن غیر اختصاصی شناخته می‌شود.

عفونت واژنینال و جوش صورت

روش‌های تشخیص و جلوگیری از عفونت واژن و جوش صورت

تورم ناحیه واژن که با نام واژینیت نیز شناخته شده است، یک نوع عفونت واژن به شمار می‌رود که به دلیل تورم پوشش درونی ناحیه واژن به وجود می‌آید. به صورت کلی می‌توان گفت که اکثر خانم‌ها در دوره‌ای از زندگی خود برای یک نوبت هم که شده با تورم واژن روبرو می‌شوند.

این بیماری را می‌توان از رایج‌ترین دلایل مراجعه خانم‌ها به متخصص زنان دانست. با وجود اینکه عوامل بیماری‌زا تورم واژن بیشتر از طریق مقاربت انتقال پیدا می‌کنند، اما دلیل اصلی آن از بین رفتن تعادل باکتری‌های مفید و مضر واژن است.

بهترین روش تشخیص عفونت واژن، مراجعه به یک متخصص زنان می‌باشد. با این وجود امکان دارد که پزشک شما تشخیص دهد تا برخی از معاینه‌های فیزیکی مانند معاینه لگن، آزمایش ترشحات ناحیه واژن و… را انجام دهد تا شناسایی عفونت به دقیق‌ترین شکل ممکن انجام شود، همچنین هنگامی که این دسته از آزمایش‌ها و معاینات انجام شود، روش درمانی شما سریع‌تر و دقیق‌تر جواب می‌دهد.

بهتر است فراموش نکنید که پیشگیری از دچار شدن به عفونت ناحیه واژن، دائما امکان‌پذیر نمی‌باشد. با این وجود می‌توان با انجام برخی از کارها، احتمال دچار شدن به انواع عفونت واژن را کم کرد. به منظور جلوگیری از بیماری‌ها بهتر است موارد زیر را رعایت کنید:

  • توجه به بهداشت شخصی و رعایت آن
  • پوشیدن لباس زیر مناسب با جنس نخی
  • خودداری از پوشیدن شلوارهای پلاستیکی بسیار تنگ
  • ‌عدم استفاده از مواد شوینده معطر مانند صابون و ژل‌های عطری
  • داشتن رابطه جنسی مراقبت شده با استفاده از کاندوم یا دیافراگم

با توجه به موارد ذکر شده و رعایت آن‌ها می‌توانید احتمال دچار شدن به این بیماری را به حداقل برسانید. علاوه بر این، درگیری با انواع عفونت واژن، عوارض جدی به همراه دارد که جوش صورت در اثر استرس و به هم خوردن هورمون‌ها، از جمله این عوارض است، ‌عدم توجه به بیماری عفونت ناحیه واژن سبب پیشرفت آن و آلوده شدن رحم و دیگر اندام‌ها  نیز می‌شود. از دیگر عوارض دچار شدن به عفونت ناحیه واژن عبارت است از:

  • امکان دچار شدن به بیماری اچ آی وی‌
  • عدم بارداری در خانم‌ها
  • امکان سقط جنین
  • امکان دچار شدن به بیماری PID
عفونت واژنینال و جوش صورت
عفونت واژنینال و جوش صورت

دلیل ایجاد عفونت‌واژن و جوش صورت چیست؟

هر بیماری که در بدن شما قرار دارد، ممکن است به شکل برخی از عارضه‌های پوستی در صورت آشکار شود و در واقع به عنوان یک هشدار برای شما باشد. از شایع‌ترین این نشانه‌ها و مشکلات مربوط به پوست می‌توان انواع جوش و آکنه‌های چرکی را نام برد.

بیماری‌های متعددی سبب جوش صورت می‌شود که یکی از آن‌ها عفونت واژن به دلایل گوناگون است که در قسمت‌های قبل مطالبی را در رابطه با آن ذکر کردیم. به منظور آنکه به نتیجه‌ای  برای رفع و درمان جوش صورت و جای آن دست پیدا کنید، می‌بایست در اولین گام، دلیل اصلی این جوش و بیماری داخلی عامل جوش را پیدا کنید و پس از گذراندن این مرحله اقدامات لازم برای درمان را انجام دهید.

با وجود اینکه بسیاری از جوش و آکنه‌ها در برابر درمان مقاومت زیادی را از خود نشان می‌دهند و درمانشان طولانی باشد و این مسئله را بپذیرید. دلیل اصلی مقاومت زیاد این جوش‌ها به انواع شیوه‌های درمانی، درمان‌های نامناسب است، یکی از بیماری‌های زنانه‌ای که عامل جوش است، سندروم تخمدان پلی‌کیستیک است.

سندروم تخمدان پلی کیستیک

سندروم تخمدان پلی کیستیک، شرایط لازم برای به وجود آمدن انواع جوش در نواحی گوناگون صورت را به وجود می‌آورد. این سندروم یک بیماری مخفی است که در صورت ابتلا بدون تشخیص پزشک از آن مطلع نمی‌شوید، این بیماری در اصل یک مشکل و اختلال هورمونی رایج و زنانه است.

یکی از رایج‌ترین نشانه‌های این بیماری زیاد شدن هورمون‌های مردانه، کم شدن هورمون‌های زنانه، پریود طولانی و  نامنظم و حتی لکه بینی اشاره کرد. علاوه بر موارد ذکر شده، رشد انواع موهای غیر عادی و زائد در نواحی گوناگون صورت ریزش‌موی زیاد از دیگر نشانه‌های این سندروم است.

در این وضعیت عملکرد غدد چربی پوست نسبت به شرایط طبیعی بیشتر می‌شود و باعث به وجود آمدن جوش و آکنه‌های مختلف می‌شود. در اینجا سوالی برای خانم‌ها پیش می‌آید و آن این است که از کجا می‌توان فهمید که یک خانم به این سندروم دچار شده است یا خیر؟ در پاسخ این سوال باید گفت که تا زمانی که انواع معاینه و آزمایش‌های مخصوص هورمونی توسط پزشک زنان انجام نشود، نمی‌توان پاسخ مطمئنی بیان کرد.

در ادامه برخی از علائم این سندروم مهم و خطرناک را بیان خواهیم کرد. در اینجا می‌بایست به این توجه کنید که نیازی نیست همه‌ی مشکلات و پیامدهای این بیماری را در بدن مشاهده نمایید، و تنها مشاهده سه یا چهار علائم، دلیل لازم جهت رفتن به نزد متخصص را برای شما فراهم می‌کند. انواع نشانه‌های سندروم تخمدان پلی کیستیک به شرح زیر است:

خانم‌هایی که به این سندروم دچار می‌شوند، دوره‌های پریودی نامنظم و دردناک طولانی را تجربه می‌کنند و به صورت معمول در ۱۲ ماه کمتر از هشت بار پریود می‌شوند. لکه بینی‌های مکرر در ایام پس از تمام شدن دوره پریودی نیز در این بیماری رایج است.

از دیگر نشانه‌ها رشد انواع موهای زائد با ضخامت زیاد که بسیار بد و ناخوشایند هستند که در مقایسه با سایر موها سریع‌تر رشد می‌کنند . عارضه موهای‌زائد این بیماری Hirsutism نام دارد.

موهای زائد بیشتر در ناحیه بالای لب، دو سمت صورت، زیر ناحیه گلو، چانه و… دیده می‌شوند. البته رشد این موها در صورت از بین نمی‌رود و ممکن است که در ناحیه قفسه سینه و حتی شکم نیز رشد کنند.

افزایش وزن به صورت ناگهانی و حتی آرام آرام از دیگر پیامدهای این سندروم است. بد نیست بدانید که مشکل زیاد شدن وزن در بیشتر مواقع به آسانی برطرف نمی‌شود. تا هنگامی که شما به نزد پزشک نروید و اقدامات لازم برای برطرف کردن این مشکل و تنظیم هورمون‌های خود را انجام ندهید، احتمال دارد که افزایش وزن ادامه داشته باشد و به خودی خود رفع نشود.

مشکلات حاملگی از دیگر عوارض مهم این سندروم  به شمار می‌رود.

آخرین نشانه این سندروم، وجود انواع جوش و همچنین آکنه‌های مختلف بر روی پوست صورت است. این جوش و آکنه‌های موجود ، در گروه جوش‌های هورمونی واقع شده‌اند و از نشانه‌های آشکار این بیماری هستند.

این نوع جوش‌ها بیشتر به شکل کیستی، جوش‌های زیر پوستی و متورم آشکار می‌شوند و در برخی مواقع ممکن است به صورت جوش‌های پخش و همچنین سرسیاه در صورت شما ظاهر شوند.

این دسته از آکنه‌ها بیشتر در قسمت T، ناحیه چانه و البته زیر ناحیه فک ایجاد می‌شود. از نشانه‌های رایج این جوش‌ها، می‌توان به ظاهر متورم و اندازه بزرگ آنها اشاره کرد. به منظور درمان این سندروم و رفع انواع جوش و آکنه‌ و البته از بین بردن سایر عوارض، می‌بایست در اسرع وقت به نزد یک متخصص با تجربه بروید تا معاینه و آزمایش‌های لازم انجام شود و سپس داروهای مناسب جهت درمان برای شما تجویز شود.

عفونت واژن باعث جوش صورت میشه
عفونت واژن باعث جوش صورت میشه

ارتباط بین جوش صورت و مصرف آنتی بیوتیک برای عفونت واژن

بد نیست بدانید که واژینوز باکتریایی به علت رشد زیاد یک نوع باکتری خاص در ناحیه واژن به اسم گاردنرلا واژیناس به وجود می آید، در حالت عادی این باکتری در واژن کم جمعیت است و آنتی بیوتیک، تغییر PH و دوش واژن از عوامل مرگ باکتری لاکتوباسیلوس هستند که از باکتری های سالم و مفید در ناحیه واژن به شمار می رود و با از نابودی این باکتری سودمند، جمعیت گاردنرلا واژیناس رشد می‌کند.

عفونت واژن به دلایل گوناگونی به وجود می‌آید و عوارض بسیاری به همراه دارد که جوش صورت می‌تواند یکی از این عوارض باشد.

وضعیت واژن، ممکن است سبب رشد زیاد باکتری گاردنرلا شود که عوارض مختلفی از جمله ترشحات ظریف سفید رنگ تا خاکستری رنگ با بوی متعفن را به وجود آورد. به طور کلی واژینوز باکتریایی با مصرف یک نوع آنتی‌بیوتیک چه از طریق ناحیه واژن و چه به صورت خوراکی درمان می شود.البته مدل آنتی بیوتیکی که تجویز می‌شود، بر روی پوست تاثیری ندارد.

خوردن از پروبیوتیک ها به خصوص به شکل ماست، ممکن است برقراری تعادل باکتری ها و پی اچ نایحه واژن تاثیر داشته باشد. بد نیست بدانید که کشک لاکتوباسیلوس را می توانید در برندهای گوناگون خریداری و مصرف نمایید.

سوالات متداول

۱- آیا عفونت قارچی واژن، مستقیما باعث جوش زدن می‌شود؟

خیر، عفونت قارچی مستقیما باعث جوش زدن نمی‌شود؛ اما ضطرابی که منشا آن عفونت و تغییرات هورمونی است بر سلامت پوست تأثیر‌گذار باشند.

۲- آیا ممکن است عفونت‌‌واژن نشانی از مشکلات پوستی باشد؟

خیر، هردوی این مشکلات، می‌توانند نشان از استرس و ضعف سیستم ایمنی باشند اما عللی مستقلی از هم دارند.

آیا درمان عفونت واژن می‌تواند به بهبود جوش صورت کمک کند؟

۳- در صورتی که جوش‌های صورت فرد مبتلا، ناشی از استرس عفونت باشند، با درمان واژن و از بین رفتن استرس، شاهد بهبودی جوش‌ها خواهیم بود.

وقت ویزیت
ارتباط با پزشک متخصص زنان در مرکز زنان ایران
برای رفع عارضه عفونت واژن اکنون تماس بگیرید

سخن پایانی

حالا که کلیت ارتباط این دو مریضی را که می‌دانید، باید به این سوال پاسخ دهیم که بالاخره، عفونت واژن باعث جوش صورت می‌شود؟ هم بله هم خیر، یعنی نمی‌توان جوابی قاطع به این سوال داد،  خانم‌ها در بازه بلوغ تا یائسگی، ترشحات واژن دارند که گاها بدبو می‌شوند و به شکل پنیر در می‌آیند یا اینکه به رنگ‌های سبز و زرد، تغییر رنگ می‌دهند، این نشانه‌ها، زنگ خطری برای عفونت واژن هستند. زمانی که شما دچار عفونت واژن می شوید، ناحیه تناسلی متورم شده و دچار خارش می‌شود و گاهی ممکن است در این ناحیه جوش هایی داشته باشید.

به عبارتی، جوش ناحیه تناسلی می‌تواند یکی از نشانه‌های عفونت واژن باشد، اما جوش صورت نمی تواند دلیل خوبی برای تایید این موضوع باشد، البته ممکن است برخی از افراد به خاطر تغییرات هورمونی و یا استرس ناشی از عفونت به جوش صورت دچار شوند .

در رابطه با عفونت واژن و جوش صورت به هیچ وجه سراغ درمان‌های خودسرانه نروید، این احتیاط در مورد عفونت واژن چندبرابر است، چرا که این عارضه خطراتی مانند سقط‌جنین، کاهش قدرت باروری و عفونت لگن را در پی دارد، نوع عفونت باید به وسیله آزمایش‌ها و معاینه‌های مختلف مشخص شود تا درمانی متناسب با آن عفونت را دریافت کنید، اگر ساکن تهران هستید برای این کار به بهترین دکتر متخصص عفونت زنان در تهران مراجعه کنید تا از شر این درد و خارش کلافه‌کننده خلاص شوید .