مرکز تخصصی زنان و زایمان
خونریزی سرطان رحم چگونه است

خونریزی سرطان رحم چگونه است

شایع‌ترین علامت سرطان رحم، خونریزی غیرطبیعی واژینال است که از ترشحات آبکی و رگه‌دار خون تا لخته‌ای را شامل می‌شود. این علائم قبل از یائسگی می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد اما هر نوع خونریزی در طول یا بعد از آن اغلب خبر از یک مشکل اساسی می‌دهد. سرطان رحم، از جمله سرطان آندومتر و سارکوم رحم، زمانی شیوع پیدا می‌کند که سلول‌های آندومتر خیلی سریع رشد می‌کنند. در نتیجه پوشش داخلی رحم ضخیم شده و تومورها شکل می‌گیرد. در صورت عدم درمان، سرطان ممکن است به سایر نواحی بدن شما سرایت کند. یکی از مهمترین اقدامات در هنگام مواجه با علائمی نظیر خونریزی مراجعه به دکتر زنان متخصص سرطان رحم است. در این مقاله به سوال مهم خونریزی سرطان رحم چگونه است، پاسخ می‌دهیم.

وقت ویزیت
ارتباط با پزشک متخصص زنان در مرکز زنان ایران
به منظور درمان سرطان دهانه رحم اکنون تماس بگیرید

انواع خونریزی سرطان رحم

خونریزی در سرطان رحم به عوامل متعددی بستگی دارد. پیش از هر چیزی باید علائم و آزمایش‌های مربوطه، توسط دکتر متخصص به طور دقیق بررسی شوند.

همان‌طور که اشاره کردیم کانسر رحم شامل دو نوع اصلی سرطان آندومتر و سرطان سارکوم است. اما در این میان سرطان سارکوم دارای انواع مختلفی است. شایان ذکر است که سرطان رحم ممکن است در مواردی با خونریزی همراه نباشد. به‌عنوان‌مثال اگر در شروع یا مراحل اولیه این بیماری هستید، خونریزی بروز نمی‌کند. در مواردی نیز این خونریزی چندان شدید نیست؛ بنابراین ممکن است با خون دوران قاعدگی یا لکه بینی‌های ماهانه اشتباه گرفته شود. به همین دلیل چکاپ منظم توسط پزشک متخصص توصیه می‌شود.

در صورت بروز خونریزی به‌صورت شدید یا غیرطبیعی به‌هیچ‌عنوان وقت را از دست ندهید؛ زیرا ممکن است این نوع از خونریزی مربوط به بیماری رحم باشد.  در این بخش چند نمونه از شایع‌ترین خونریزی‌هایی که ممکن است نشانه‌ای از سرطان رحم در فرد باشد را بررسی می‌کنیم.

  • هر نوع لکه ‌بینی و خونریزی در زنان یائسه: به زنانی که سن آن‌ها از خونریزی‌های ماهیانه گذشته است و به عبارتی چرخه قاعدگی ندارند یائسه گفته می‌شود. این افراد باید خونریزی و لکه بینی را یک هشدار جدی در نظر بگیرند و در صورت بروز آن حتماً به پزشک متخصص زنان مراجعه کنند.
  • خونریزی یا لکه بینی بین پریودها یا سیکل قاعدگی: عادت ماهیانه یک امر طبیعی است؛ اگر این خونریزی یا لکه ‌بینی بعد از اتمام دوره نیز مشاهده شود، نیازمند پیگیری جدی است.
  • خونریزی در حین مقاربت واژینال یا بعد از آن: اگر شخص بعد از رابطه واژینال دچار خونریزی و لکه‌بینی شود یا در ضمن رابطه این مشکلات را داشته باشد، باید علت مشخص شود. پزشک بعد از انجام دقیق آزمایش‌ها می‌تواند شما را از وجود یا عدم بروز بیماری کانسر رحم آگاه کند.

علائم شایع خونریزی سرطان رحم

قبل از اینکه کار به جاهای باریک کشیده شود یا برای درمان خیلی دیر شود باید دست به‌کار شد. اما چگونه؟ کانسر رحم دارای علائم شایعی است که اغلب افراد مبتلا به این بیماری این علائم را داشته‌اند. از علائم شایع در بیماری زنانه کانسر رحم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خونریزی غیرطبیعی

این نوع خونریزی ممکن است به‌عنوان خونریزی قاعدگی یا خونریزی بین دوره‌ها در زنان جوان‌تر از سن باروری دیده شود. اگر سرطان پیشرفت کرده باشد، خون در مدفوع یا ادرار نیز ممکن است دیده شود. بنابراین، بهتر است بدانید خونریزی غیرطبیعی با سایر خونریزی‌های زنانه متفاوت است. علاوه بر این ممکن است ترشحات رقیق و قهوه‌ای‌رنگ را نیز در این بیماری تجربه کنید.

  • درد کمر یا پایین لگن و پاها

احساس درد در پایین کمر یا لگن و پاها نیز یکی دیگر از علائم شایع سرطان رحم است. به این موضوع هم باید توجه کرد که امکان دارد این نوع درد بعضی‌اوقات به علت درد تخمک‌گذاری باشد.

  • کم‌شدن وزن به طور ناخواسته

نکته مهمی که باید بدانید این است که کاهش وزن ناگهانی در بسیار از سرطان‌های دیگر نیز جزو نشانه کاملاً رایج است؛ در نظر داشته باشید که این علامت به‌خودی‌خود نشانی بر وجود سرطان نیست، هنگامی که این علامت همراه با علائم مختلفی مانند خونریزی غیرطبیعی باشد احتمال وجود تومورهای سرطانی در رحم افزایش می‌یابد. در نتیجه بهتر است بدانید که خونریزی کانسر رحم چگونه است تا به‌سرعت برای درمان اقدام کنید.

از دیگر علائم ابتلا به این سرطان ، می‌توان به احساس خستگی بیش از اندازه، مداومت درد در ناحیه زیر شکم اشاره کرد. علاوه‌براین، بروز اختلالاتی در مثانه و روده، بروز حالت تهوع، رابطه جنسی دردناک نیز از دیگر نشانه‌ها هستند.

تشخیص خونریزی سرطان رحم

پس از اینکه علائم ذکر شده را مشاهده کردید نوبت به این می‌رسد که ببینید علت این علائم چیست. برای تشخیص این بیماری چندین راه وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • سونوگرافی لگن

اولین راهکاری که می‌توانید برای تشخیص این‌که خونریزی کانسر رحم چگونه است؟ داشته باشید، سونوگرافی لگن است. این دستگاه از امواجی برای ایجاد تصویر از رحم و تخمدان‌ها استفاده می‌کند. امواج سونوگرافی زمانی که با توده‌ای متراکم مثل تومور برخورد می‌کنند، آن را در صفحه مانیتور نشان می‌دهند.

  • بیوپسی آندومتر

بیوپسی آندومتر دومین راهکاری است که می‌توان برای تشخیص این سرطان در نظر گرفت. این روش اغلب در مطب متخصصان انجام می‌شود. در این روش یک لوله بلند و نازک را داخل واژن بیمار می‌کنند تا از سلول‌ها نمونه‌گیری انجام شود. سپس؛ سلول‌های نمونه زیر میکروسکوپ قرار می‌گیرد و اگر غدد سرطانی در رحم وجود داشته باشد، از بررسی آن سلول‌ها می‌توان به این نتیجه رسید.

  • سونوگرافی ترانس واژینال

یکی دیگر از مواردی که در تشخیص کانسر رحم از آن استفاده می‌شود، سونوگرافی ترانس واژینال است. در این قسمت برای داشتن مشاهده و داشتن تصویری دقیق از رحم، یک اسکنر کوچک را وارد واژن بیمار می‌کنند. در نظر داشته باشید که این روش برای بیماران اصلاً دردناک نیست.

  • هیستروسکوپی و بیوپسی

آخرین مورد که در این مقاله برای تشخیص کانسر در رحم بررسی می‌کنیم هیستروسکوپی و بیوپسی است. جالب است بدانید این دستگاه شبیه به تلسکوپ است. متخصص زنان این دستگاه را از طریق واژن وارد رحم بیمار می‌کند. سپس این دستگاه این امکان را فراهم می‌گند که داخل رحم بیمار قابل رویت باشد. در این روش، ممکن است بافتی که سرطانی شده را بردارند (بیوپسی) و برای آزمایش‌های بیشتر ساز آن استفاده کنند.

درمان خونریزی سرطان رحم

رای درمان این بیماری روش‌های متعددی وجود دارد و برای افرادی که به این بیماری مبتلا هستند اصلاً جای نگرانی نیست. روش‌های درمانی که برای این بیماری به شما پیشنهاد می‌شود شامل موارد زیر است:

  • جراحی

 یکی از رایج‌ترین روش‌های درمان هر سرطانی، جراحی است. در جراحی کانسر رحم لوله‌های فالوپ و هر دو تخمدان برداشته خواهند شد. تخمدان‌ها به‌این‌علت برداشته می‌شوند که خطر برگشت سرطان را به حداقل می‌رسانند. توجه داشته باشید که تخمدان‌ها استروژن را تولید می‌کنند، این هورمون امکان رشد دوباره سرطان را افزایش خواهد داد. یکی از کارهایی که در جراحی کانسر در رحم انجام می‌دهند ایجاد یک بریدگی در شکم است. در این روش کاملاً بیهوش می‌شوید. در طول این عمل جراحی، اگر سرطان پیشرفت کرده باشد، جراح به صلاحدید خود بافتی که سرطانی شده را بر می‌دارد سیا غدد لنفاوی را از لگن فرد بیمار جدا می‌کنند.

  • رادیوتراپی

رادیوتراپی یکی از روش‌هایی است که از اشعه ایکس برای کشتن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود، اغلب از این روش برای کاهش احتمال عود کردن دوباره کانسر در رحم نیز استفاده می‌شود. اگر با عمل جراحی موافق نیستید، می‌توانید رادیوتراپی را به‌عنوان درمان اصلی انتخاب کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که پس از پرتودرمانی ممکن است دچار یائسگی شوید، پس اگر از تأثیرات درمان بر باروری خود نگران هستید، پیش از آغاز شروع درمان به این روش باید با یک تیم درمان متخصص مشورت کنید.

  • هورمون‌درمانی

یکی روش‌هایی که در درمان کانسر رحم از آن استفاده می‌شود، هورمون‌درمانی است. به یاد داشته باشید، در مواقعی که سرطان گسترش یابد یا پس از درمان دوباره عود کرده باشد، اغلب از روش هورمون‌درمانی استفاده می‌کنند. همچنین اگر در بعضی موارد جراحی روش مناسبی برای درمان نباشد از روش هورمون‌درمانی استفاده می‌کنند. ماده‌ای به نام پروژسترون وجود دارد که مهم‌ترین درمان هورمونی در سرطان ناحیه رحم به‌حساب می‌آید. بیماران این ماده را در قالب قرص مصرف می‌کنند یا در قالب آمپول به بیمار تزریق می‌شود. مصرف این ماده به کوچک‌شدن توده‌های سرطانی و کنترل آن‌ها کمک می‌کند.

  • شیمی‌درمانی

آخرین راهکاری درمان این نوع سرطان شیمی‌درمانی است. این روش برای درمان انواع خاصی از سرطان‌ها یا در مواقعی که سرطان بعد از جراحی دوباره عود می‌کند، استفاده می‌شود. در اکثر مواقع از این روش درمانی برای کنترل سرطان‌ها همچنین سرطان رحم، استفاده می‌شود.

مراقبت‌های بعد از درمان خونریزی سرطان رحم

پس درمان این بیماری، مراقبت‌هایی برای درمان بیمار باید صورت گیرد تا فرد مبتلا به‌صورت کامل بهبود یابد. فرد مبتلا به سرطان رحم پس از جراحی یا هر درمان دیگری، باید تحت‌نظر پزشک باشد تا علائم حیاتی مانند ضربان قلب یا تنفس او به‌طور مدام چک شود. در این مدت توصیه می‌شود که بیمار برای افزایش سرعت بهبودی همچنین به جهت جلوگیری از ایجاد لخته خون در پاها، پیاده‌روی کند. به این نکته مهم توجه داشته باشید که در دوران نقاهت باید از برقراری رابطه جنسی به‌شدت خودداری کنید، همچنین از کشیدن یا بلندکردن اجسام سنگین باید خودداری کرد.

بیمارانی که مراحل درمانی خود را طی کرده‌اند، باید تغییرات اساسی و بارز در سبک زندگی‌شان ایجاد کنند تا مانع از عود دوباره سلول‌های سرطانی در بدن شوند. تغییراتی که بیماران می‌توانند در سبک زندگی‌شان ایجاد کنند، کارهایی است که در ادامه به آنها اشاره کردیم.

  • ورزش و داشتن برنامه روزانه برای انجام فعالیت‌های بدنی
  • نداشتن اضافه‌وزن و دوری از پرخوری
  • داشتن یک رژیم غذایی سالم و مواد غذایی که حاوی فیبر است
  • عدم کشیدن سیگار و مصرف مشروبات الکلی

توصیه‌هایی برای پیشگیری از سرطان رحم

تا به اینجای مقاله به هر آنچه که پرداختیم در مورد افرادی بود که به سرطان ناحیه رحم مبتلا شدند. اما در این قسمت قصد داریم به افرادی بپردازیم که با رعایت‌کردن مواردی که آن‌ها را در ادامه بازگو می‌کنیم، می‌توانند از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند.

به این نکته مهم نیز توجه داشته باشید که در طول روند درمانی بیماری، صرفاً هزینه‌های مربوط به درمان بیماری، مطرح نیست. از شروع ابتلا بیماری و طی‌کردن مراحل درمان، فرد مبتلا از لحاظ جسمی و روحی نیز آسیب‌هایی را تجربه می‌کند که ممکن است جبران‌ناپذیر باشد.  برای پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری سرطان رحم باید حتماً به سبک زندگی سالم توجه داشته باشیم. همچنین، مدیریت استرس از مهمترین نکات در پیشگیری از این بیماری است.

اگر به دلایل مختلفی به‌غیراز سرطان رحم تحت درمان هورمونی هستید، حتماً از پزشک معالج خود در مورد این بیماری مشاوره و کمک بگیرید. همان‌طور که می‌دانید هورمون‌هایی به نام استروژن و پروژسترون، احتمال بروز و ابتلا به سرطان ناحیه رحم را به‌شدت کاهش می‌دهند.

اگر‌چه چکاپ‌های دوره‌ای از جمله پاپ‌اسمیر برای تشخیص سرطان ناحیه رحم مؤثر است؛ اما به تشخیص دقیق سرطان رحم کمک نمی‌کند. در این مورد، نیاز به انجام آزمایش‌ها و نمونه‌برداری‌های تخصصی‌تر است.

خطر مبتلا شدن به سرطان رحم در چه افرادی بالا است؟

یکی از اصلی‌ترین عللی که موجب مبتلا شدن افراد به سرطان رحم می‌شود، تداخل ترشح هورمون‌ها در رحم است. یکی از نکات مهمی که باید به آن توجه کرد، بالارفتن میزان ترشح هورمون استروژن در رحم است که در واقع زنگ خطری برای ابتلا به سرطان رحم دارد. عواملی که موجب عدم تعادل هورمون‌ها می‌شود شامل موارد زیر است:

  • اضافه‌وزن

متأسفانه، یکی از مواردی که در اکثر خانم‌های مبتلا به سرطان رحم دیده می‌شود، اضافه‌وزن است.

  • دیابت

یکی از بیماری‌هایی که به همراه خود خطر عدم تعادل هورمون‌ها در زنان و احتمال افزایش ابتلا به سرطان رحم را در پی دارد، دیابت است.

  • فشارخون بالا

فشارخون بالا در افراد مبتلا به سرطان رحم یکی از موارد بسیار شایع است.

  • سابقه خانوادگی

در افرادی که یکی از اعضای خانواده سابقه ابتلا به این بیماری را داشته‌اند، خطر ابتلا به این بیماری در آن‌ها بیشتر است.

آیا سرطان رحم پس از درمان قابل‌بازگشت است؟

سرطان رحم مانند دیگر سرطان‌ها می‌تواند پس از گذراندن مراحل کامل درمان و بهبودی دوباره عود کند. در پس برای اینکه از عدم بازگشت سرطان رحم اطمینان حاصل نمایید، بهتر است طبق دستورات پزشک متخصص تمامی معاینات و آزمایش‌های تجویز شده را به‌سرعت انجام دهید. علاوه بر موارد فوق بهتر است بدانید سرطان رحم در مراحل ابتدایی درمان شود.

وقت ویزیت
ارتباط با پزشک متخصص زنان در مرکز زنان ایران
به منظور درمان سرطان دهانه رحم اکنون تماس بگیرید

سخن پایانی

در این مقاله به سوال خونریزی سرطان رحم چگونه است؟ پرداختیم. سرطان رحم با علائمی چون خونریزی غیرطبیعی، درد لگن و کاهش وزن ناخواسته بروز می‌کند. تشخیص زودهنگام از طریق سونوگرافی، بیوپسی و هیستروسکوپی می‌تواند موثر باشد. درمان‌های موجود شامل جراحی، رادیوتراپی، هورمون‌درمانی و شیمی‌درمانی است. مراقبت‌های پس از درمان و تغییرات در سبک زندگی مانند تغذیه سالم، ورزش منظم و پرهیز از سیگار نقش مهمی در جلوگیری از عود بیماری دارند. پیشگیری با رعایت سبک زندگی سالم و مشاوره با پزشک در مورد درمان‌های هورمونی امکان‌پذیر است. در صورت بروز علائم، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.