مرکز تخصصی زنان و زایمان

چرا پریود نمیشم

اگر احتمال بارداری برای شما صادق نباشد، احتمال دارد در صورت توقف پریودی از خود بپرسید پس چرا پریود نمیشم ؟ علل توقف پریود بارداری احتمالی، یائسگی، شیردهی، سندرم تخمدان پلی کیستیک، مصرف داروهای ضدبارداری، تومور یا عفونت، استرس، عدم تعادل هورمونی و غیره خواهد بود. مرکز فوق تخصصی و تخصصی ما با هدف ارتقاء سطح سلامت زنان، تشخیص به موقع بیماری‌ها و درمان مشکلات مرتبط با زنان آماده ارائه خدمات به کلیه بانوان جویای سلامت بیشتر است.

چرا پریود نمیشم

چرا پریود نمیشم ؟

در پاسخ به این سوال که چرا پریود نمیشم باید ابتدا بدانیم پریود چیست و چگونه روی می‌دهد و سپس علل اصلی احتمالی موثر در توقف پریود را مورد بررسی قرار دهیم.

به خونریزی طبیعی و ماهانه ناشی از ریزش لایه داخلی رحم بانوان که به طور منظم صورت می‌گیرد اصطلاحاً پریود، قاعدگی، در اصطلاح حقوقی حیض و در اصطلاح عامیانه عادت ماهانه گویند. این رویداد از زمان بلوغ بانوان آغاز شده و تا پیش از یائسگی ادامه خواهد داشت.

چرخه یا سیکل قاعدگی یک زن شامل تعداد روزهایی است که از شروع قاعدگی فعلی تا شروع پریود بعدی وی می‌شمارند. تعداد روزهای متوسط یک چرخه قاعدگی اغلب 28 روز است. اما می‌تواند تا 35 روز نیز ادامه داشته باشد.

در ابتدای چرخه قاعدگی، تخمدان‌ها یک تخمک آزاد می‌کنند. در همان زمان، پوشش داخلی رحم ضخیم می‌شود تا در صورت بارداری، محل لانه سازی برای تخمک بارور آماده باشد.

تخمک از طریق لوله فالوپ وارد رحم می‌شود. اگر تخمک توسط اسپرم بارور نشود، شروع به تجزیه می‌کند. سپس پوشش و تخمک از بدن بانوان خارج می‌شود و همه چیز از نو شروع می‌شود  به همین دلیل به این فرآیند “چرخه” می‌گوییم. اولین روزی که پریود دختران فرا می‌رسد روز اول چرخه است.

با فرض عدم بارداری فرد، خروج چرخه قاعدگی وی از ریتم طبیعی خود یا توقف پریود به صورت پایدار می‌تواند نشان از مشکلات جدی سلامتی باشد، که باید بدقت مورد بررسی قرار گیرد. گاهی برخی عوامل به طور موقت می‌توانند روی پریود فرد تاثیر بگذارند.

در ادامه برای پاسخ به سوال چرا پریود نمیشم، به بررسی علل توقف پریود یا تاخیر در آن می‌پردازیم.

علل بروز توقف پریود چیست؟

پریود نشدن را اصطلاحاً آمنوره می‌گویند که مسئله‌ای غیرطبیعی تلقی می‌شود مگر فرد در دوران پیش از بلوغ، بارداری، شیردهی و یا یائسگی باشد. توقف پریود به شکل اولیه (فرد تابحال پریود نشده) و ثانویه (فرد بین 3 تا 6 ماه یا بیشتر پریود نشده) ممکن است به دلایل متعددی رخ دهد. برخی از علل طبیعی هستند، در حالی که برخی دیگر شرایط پزشکی هستند که باید درمان شوند.

اگر شخصی بخواهد پاسخ سوال چرا پریود نمیشم را بیابد، باید علل ذیل را در نظر بگیرد.

  • در خصوص علل طبیعی که به احتمال زیاد باعث توقف فرایند پریود شدن فرد می‌شوند می‌توان به عواملی چون بارداری، شیردهی و یائسگی اشاره کرد.
  • عوامل مرتبط با سبک زندگی فرد که احتمالاً در توقف پریود نقش دارد شامل ورزش بیش از حد و استرس خواهد بود. علاوه بر این موارد میزان چربی بسیار کم یا چربی زیاد بدن نیز ممکن است قاعدگی را به تاخیر اندازد یا متوقف سازد.
  • عدم تعادل هورمونی نیز احتمالاً باعث توقف قاعدگی شود. هورمون‌ها معمولاً توسط تومورهای غده هیپوفیز یا غده تیروئید تولید می‌شوند. سطوح پایین استروژن یا سطح بالای تستوسترون نیز می‌تواند باعث ایجاد عدم تعادل هورمونی شود.
  • اختلالات ژنتیکی یا اختلالات کروموزومی از جمله سندرم ترنر و سندرم ساویر، نیز می‌تواند باعث تاخیر در قاعدگی شود.
  • مصرف برخی داروها از جمله قرص‌های پیشگیری از بارداری می‌توانند در برخی از زنان باعث توقف پریود شوند.
  • مصرف داروهای ضد روان پریشی و داروهای ضد افسردگی نیز اغلب در توقف پریود فرد نقش دارد.
  • مصرف داروهای شیمی درمانی و داروهایی که فشار خون بالا را درمان می‌کنند نیز می‌توانند مشکلاتی در قاعدگی ایجاد کنند.
  • به علاوه قطع ناگهانی قرص‌های ضد بارداری نیز می‌تواند منجر به توقف چندین ماه دوره قاعدگی پیش از بازگشت چرخه به حالت عادی شود.
  • نقص‌های جسمی از جمله مشکلات ساختاری در اندام‌های تناسلی زنان نیز احتمالاً عامل فقدان یا تاخیر قاعدگی باشد.
  • این مسائل می‌تواند ناشی از نقایص مادرزادی، تومورها یا عفونت‌هایی باشد که در رحم مادر یا اندکی پس از تولد رخ داده است.
  • در موارد نادر، تاخیر در پریود فرد می‌تواند نشانه سندرم آشرمن باشد. این سندرم به دلیل ایجاد زخم در رحم بعد از عمل جراحی رخ می‌دهد، که می‌تواند از قاعدگی جلوگیری کند.
  • یکی از علل عمده توقف قاعدگی یا تاخیر در قاعدگی در زنان کیست تخمدان یا ابتلای فرد به بیماری تخمدان پلی کیستیک می‌باشد.

حال که به سوال چرا پریود نمیشم پاسخ دادیم و با علل بروز آن آشنا شدیم ضروری است علائم توقف پریود را نیز بدانیم.

پریود نشدن و یا توقف پریود چه علائمی خواهد داشت؟

عدم «پریود» یا توقف قاعدگی با علائم و نشانه‌هاي‌ ذیل همراه خواهد بود. بروز سردرد، خستگی ناشی از بیماری‌هاي‌ مؤثر بر غده هیپوفیز یا اختلال بینایی، ریزش شیر از سینه‌ها بـه شکل خودبه‌خودی بـه دلیل سطح بالای هورمون پرولاکتین از علائم و نشانه های توقف پریود است.

وجود سندرم تخمدان پلی کیستیک منجر به بروز جوش روی پوست صورت شده و رویش مو با الگوی مردانه به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

یائسگی پیش از موعد منجر به بروز علائمی از جمله خشکی واژن، گر گرفتگی، کاهش میل جنسی، بی نظمی در خواب، عدم بروز نشانه‌های ثانویه جنسی از جمله عدم رشد سینه‌ها و نهایتاً قد کوتاه خواهد بود.

بنابراین پزشک در پاسخ به اینکه چرا پریود نمیشم ، از شما در خصوص وجود چنین علائمی سوال خواهد کرد.

چه زمانی توصیه می‌شود برای توقف یا تاخیر در پریود به پزشک مراجعه کنید؟

طبق توصیه پزشکان سلامت زنان چنانچه دختر نوجوانی حداقل تا سن 16 سالگی دچار قاعدگی نشده باشد و اولین چرخه قاعدگی طبیعی خود را تجربه نکرده باشد باید به پزشک مراجعه کند. مراجعه به مطب پزشک در صورتی که هنوز هیچ نشانه‌ای از بلوغ در یک نوجوان دختر بروز نکرده باشد، ضروری است. این تغییرات شامل موارد زیر است:

بنابراین پیش از پرسیدن این سوال که چرا پریود نمیشم نشانه‌های بلوغ را در خود جستجو کنید:

  • بزرگ شدن سینه در دوران بلوغ یا شروع رشد سینه
  • پوربارک یا اولین مرحله نمایان شدن مو در ناحیه تناسلی
  • منارک یا شروع دوره‌های قاعدگی

از سوی دیگر خانم‌ها و نوجوانانی که پریود می‌شوند نیز در صورت از دست دادن سه یا چند قاعدگی متوالی باید به پزشک مراجعه کنند.

نحوه تشخیص توقف پریود چگونه انجام خواهد شد؟

احتمال دارد پزشک متخصص برای تعیین اینکه چرا پریود نمیشم برای بیمار آزمایشات تشخیصی ذیل را در نظر بگیرد:

  • انجام آزمایش خون: برای بررسی اینکه آیا هورمون‌های خاصی دارای سطحی غیرطبیعی هستند یا خیر
  • انجام اسکن سونوگرافی، سی تی اسکن یا اسکن MRI : برای شناسایی هر گونه مشکل در سیستم تولید مثل یا غده هیپوفیز مغز

روش‌های درمانی توقف یا تاخیر در قاعدگی چیست؟

حال که در پاسخ به سوال چرا پریود نمیشم، با علل بروز تاخیر در پریود آشنا شدیم بد نسیت با روش‌های درمانی مرتبط با این مشکل نیز بیشتر آشنا شویم:

درمان توقف یا تاخیر در بارداری بسته به علت زمینه‌ای آن متفاوت است. عدم تعادل هورمونی را می‌توان با مکمل‌های هورمونی یا مصنوعی درمان کرد که می‌تواند به متعادل‌سازی سطح هورمون‌ها کمک کند.

به علاوه ممکن است پزشک بخواهد کیست تخمدان، بافت اسکار یا ضایعات رحمی که منجر به توقف یا تاخیر در دوره قاعدگی می‌شود را حذف کند.

چنانچه وزن یا برنامه ورزشی فرد به بیماری کمک کند، احتمال دارد پزشک تغییر سبک زندگی را توصیه کند. در صورت لزوم از پزشک خود بخواهید که شما را به متخصص تغذیه یا رژیم درمانی معرفی کند.

این متخصصان می‌توانند به شما آموزش دهند که چگونه وزن و فعالیت بدنی خود را به شیوه‌ای سالم مدیریت کنید.

سخن پایانی

ممکن است فردی با اطمینان از عدم بارداری خود با این سوال مواجه شود که چرا پریود نمیشم. با توجه به توضیحاتی که ارائه شد و تشخیص افتراقی‌های مختلفی که باعث عدم پریود شدن به شکل اولیه و ثانویه می‌شوند می‌توانند ناشی از اختلالات هورمونی یا اختلالات ساختاری دستگاه تناسلی و یا مشکلات روحی و روانی باشند و از آنجا که عوامل بسیار مختلفی می‌توانند این حالات را ایجاد کنند حتما در صورت عدم پریود به صورت اولیه یا ثانویه به پزشک متخصص مراجعه کنید تا با اقدامات تشخیصی مختلفی که انجام می‌دهد علت آن پیدا شده و با درمان آن مشکل را رفع کند. در کل اختلالات قاعدگی در طولانی مدت نشان دهنده بیماری است و این مشکل علاوه بر نشان از بیماری زمینه‌ای خود می‌تواند زمینه ساز مشکلات دیگری در باروری و سلامت بانوان باشد، از همین رو حتما باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید و هرگونه اختلال در پریود باید جدی گرفته شود. سایر اختلالات مرتبط در حجم و فواصل پریود از جمله آمنوره، اولیگومنوره، پامنوره، پلی منوره، منوراژی نیز وجود دارد که باید در اسرع وقت برای ارزیابی جدی به پزشک متخصص زنان مراجعه کرد. مرکز فوق تخصصی زنان با تکیه بر دانش پزشکان متخصص خود و برترین ابزارهای تشخیص آماده ارائه خدمات به کلیه بانوان برای اعتلای سطح سلامت بانوان جامعه است.

 

خوشبختانه در کلینیک تخصصی ما تیمی از متخصصین بسیار باتجربه در این زمینه فعال هستند که می‌توانند شما را به طور کامل ارزیابی کرده و از هر جهتی تحت نظر داشته باشند تا علت اصلی تشخیص داده شده و در صورت نیاز درمان شود. جهت مشاوره یا مراجعه به این کلینیک می‌توانید از لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه استفاده کنید.