مرکز تخصصی زنان و زایمان
بهترین زمان بارداری بعد از پریود

بهترین زمان بارداری بعد از پریود

برای آن دسته از بانوانی که در آرزوی فرزند هستند و مایلند شانس باروری خود را افزایش دهند اطلاع از بهترین زمان بارداری بعد از پریود بسیار حیاتی خواهد بود. تعیین بهترین زمان برای باروری زنان به روز تخمک گذاری مرتبط است و اگر فردی قصد دارد شانس باروری خود را افزایش دهد باید نسبت به زمان تخمک گذاری خود آگاه باشد. بارورترین زمان سه روز پیش از تخمک گذاری است چرا که در این حالت اسپرم با رساندن خود به لوله فالوپ در انتظار تخمک آزاد شده می‌ماند. چنانچه شخصی قصد باروری دارد باید پیش از اقدام توسط پزشک متخصص زنان ویزیت شود تا بررسی برخی فاکتورها از جمله سلامت دستگاه تناسلی و سیستم هورمونی در فرد چک شود. مرکز فوق تخصصی ما با سال‌ها سابقه درخشان در حوزه سلامت زنان آماده ارائه خدمات نوین پزشکی به شما عزیزان می‌باشد.

The-best-time-to-get-pregnant-is-after-the-period

بهترین زمان بارداری بعد از پریود

چنانچه فردی قصد باروری دارد برای اطمینان از سیستم هورمونی و دستگاه تناسلی خود باید پیش از هر گونه اقدام به باروری به متخصص زنان مراجعه کرده ویزیت Prenatal یا پیش از بارداری شوید. پزشک پس از بررسی سلامت جسمانی بیمار برای برخورداری از یک بارداری سالم برای وی برخی دستورات پزشکی و ویتامین‌های خاص از جمله اسیدفولیک و غیره را تجویز خواهد کرد. از همین رو ضروری است بیمار از دو تا سه ماه پیش از اقدام به بارداری تا زایمان تحت نظر پزشکان زنان باشید . به منظور افزایش شانس بارداری، ضروری است فرد برای برقراری رابطه جنسی 2 تا 3 روز پیش از تخمک گذاری و در حین پروسه تخمک گذاری اقدام کند. برقراری رابطه جنسی طی این روزها، بهترین زمان بارداری بعد از پریود بوه و شانس باروری فرد را بین ۲۰ تا ۳۰% افزایش خواهد داد.

برای افزایش شانس باروری انجام اقدامات ذیل ضروری خواهد بود:

  • داشتن رابطه جنسی منظم: شانس باروری میان زنانی که هر هفته 2 تا 3 بار رابطه جنسی دارند به مراتب بیشتر از سایر افراد است.
  • اجتناب از سیگار کشیدن: مصرف هر گونه دخانیات به میزان قابل توجهی منجر به کاهش میزان باروری فرد شده و می‌تواند روی سلامت جنین در حال رشد تاثیر گذاشته و به آن آسیب برساند.
  • محدودسازی مصرف الکل: مصرف الکل شانس باروری در هر دو جنس را تا حد زیادی کاهش داده و قادر است به جنین آسیب برساند.
  • حفظ وزن طبیعی: احتمال تخمک گذاری نامنظم در افراد دارای اضافه وزن یا کمبود وزن به میزان بسیار زیادی بیشتر است. از همین رو تعیین دقیق زمان باروری و همچنین روز دقیق تخمک گذاری در چنین افرادی مشکل خواهد بود.

به منظور افزایش شانس باروری ضروری است فرد با پزشک خود مشورت کند و راهکارهای لازم را اتخاذ نماید.

اهمیت تعیین بهترین زمان بارداری بعد از پریود چیست؟

تعیین بهترین زمان بارداری بعد از پریود از آن جهت حائز اهمیت است که زوجینی که قصد دارند برای بچه‌دار شدن اقدام کنند می‌توانند با این کار احتمال باروری زن را به میزان قابل توجهی افزایش دهند و سریعتر از باروری خود مطمئن شوند.

بالاترین شانس باروری

توان باروری زنان در روزهای مختلف یک سیکل قاعدگی متفاوت خواهد بود. منظور از سیکل قاعدگی فاصله زمانی میان اولین روز شروع خونریزی در یک دوره تا روز مجدد خونریزی در دوره بعدی خواهد بود. توجه ب این نکته ضروری است که روزهای لکه بینی پیش از خونریزی اصلی را نباید با خونریزی قاعدگی اشتباه گرفت. هر چرخه قاعدگی از سه بخش مختلف قاعدگی (خونریزی)، فاز فولیکولار (فاصله زمانی بین آخرین روز خونریزی تا تخمک گذاری) و فاز لوتئال (فاصله زمانی بین تخمک گذاری تا شروع خونریزی بعدی) تشکیل می‌شود. بالاترین شانس باروری و بهترین زمان بارداری بعد از پریود در زمان مربوط به فاز فولیکولار یعنی چند روز پیش از تخمک گذاری تا زمان تخمک گذاری است.

طبق تحقیقات صورت گرفته زمان تخمک گذاری معمولاً 12 تا 16 روز پیش از شروع خونریزی قاعدگی خواهد بود و این زمان بهترین زمان بارداری بعد از پریود تلقی می‌شود.

بیشتر بداتید : آشنایی با لمس دهانه رحم برای تشخیص بارداری

نکاتی برای بارداری زنان

  • یک زن تنها در “دوره باروری” چرخه قاعدگی می‌تواند باردار شود.
  • چند روش برای استنباط تعیین زمان تخمک گذاری وجود دارد.
  • اگر در روز تخمک گذاری یا پنج روز قبل از آن رابطه جنسی داشته باشید فرصت باروری شما به طرز چشمگیری افزایش می‌یابد.

منظور از “فرصت باروری” روزهایی در چرخه قاعدگی زنان است که امکان بارداری برای آنها وجود دارد. “فرصت باروری” تاحد زیادی به طول چرخه قاعدگی بستگی دارد که این طول چرخه در زنان متفاوت است. ” فرصت باروری ” به روزی که تخمک از تخمدان آزاد می‌شود و پنج روز پیش از آن اطلاق می‌شود. داشتن رابطه جنسی در این بازه بهترین زمان بارداری بعد از پریود است.

چند روز پس از تخمک گذاری شانس باروری در زنان افزایش می‌یابد؟

باروری مستلزم تخمک گذاری، وجود اسپرم و ایجاد لقاح بین اسپرم و تخمک آزاده شده است. باروری در زنان محدود به بازه کوتاه تخمک گذاری است. از همین رو ضروری است زنان برای افزایش احتما باروری خود زمان تخمک گذاری خود را بدانند و در آن بازه زمانی برای باروری اقدام کنند.

احتمال باروری پس از تخمک گذاری وجود دارد، با این حال این احتمال به ۱۲-۲۴ ساعت پس از رهاسازی تخمک محدود است و حداکثر توان تخمک رها شده برای باروری همان 12 ساعت اول پس از آزادسازی است. مخاط گردن رحم به زنده ماندن اسپرم به مدت ۵ روز در بدن زن کمک خواهد کرد و یک اسپرم فعال به حدود ۶ ساعت زمان نیز دارد تا خود را به لوله‌های فالوپ رحم برساند. در صورت وجود اسپرم در حین رهاسازی تخمک، احتمال باروری فوری زن پس از تخمک گذاری بالا خواهد رفت و این زمان بهترین زمان بارداری بعد از پریود محسوب می‌شود.

حقایقی در خصوص زمان‌بندی باروری!

تخمک‌گذاری زمانی روی می‌دهد که یک تخمک بالغ از تخمدان رها می‌شود و سپس به محل باروری یعنی به سمت پایین لوله رحمی یا فالوپ حرکت می‌کند. در صورتی که حین آزادسازی تخمک در لوله رحم، اسپرم مناسب وجود داشته باشد (اسپرم به طور معمول می‌تواند بین 5 تا 6 روز در رحم زنده بماند) احتمال باروری تخمک و تشکیل جنین بسیار بالا می‌رود.

بارداری صرفاً در صورتی امکان‌پذیر است که طی پنج روز پیش از پروسه تخمک‌گذاری یا دقیقاً در روز تخمک‌‌گذاری اقدام به برقراری رابطه جنسی کنید؛ چرا که تخمک آزاد شده تنها بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت برای لقاح با اسپرم وقت دارد؛ اما بارورترین روزها سه روز مانده به پروسه تخمک‌گذاری خواهند بود و از همین رو بهترین زمان بارداری بعد از پریود همین بازه زمانی است. برقراری رابطه جنسی در این مدت بهترین فرصت و شانس برای بارداری است.

طبق شرایط جسمانی و سن فرد، یک زن بین 12 تا 30 ساعت پس از پروسه تخمک‌گذاری طی چرخه قاعدگی فعلی خود قادر به بارداری نخواهد بود چرا که تخمک تجزیه شده و از رحم خارج شده است.

آگاهی از زمان تخمک‌گذاری برای افزایش شانس باروی

آگاهی از زمان تخمک‌گذاری به شکل حدودی می‌تواند به شما در تعیین زمان مناسب برای برنامه ریزی جهت برقراری رابطه جنسی و افزایش احتمال بارداری کمک کند. به منظور تشخیص حدودی زمان تخمک‌گذاری و تعیین بهترین زمان بارداری بعد از پریود می‌توان از روش‌های ذیل استفاده کرد:

  • پیگیری سیکل قاعدگی طی چند ماه متوالی

به منظور تعیین مدت زمان چرخه قاعدگی، ضروری است روز شروع خونریزی یا اولین روز قاعدگی خود را ثبت کنید. تاریخ ثبت شده روز شماره 1 است و آخرین روز سیکل قاعدگی فرد یک روز پیش از شروع خونریزی بعدی خواهد بود. با انجام این پیگیری طی چند ماه برنامه قاعدگی فرد مشخص می‌شود و با توجه به اینکه تخمک‌گذاری بین فواصل روز 14 الی 17 و در برخی موارد روز 21 قاعدگی است، می‌تاوان برای باروری برنامه‌ریزی کرد.

  • توجه به تغییرات مخاط واژن

توجه به تغییرات مخاط واژن و ارزِیابی آن روشی تا حدی دشوار است با این به‌ خوبی می‌تواند فرد را نسبت به زمان تخمک‌گذاری خود آگاه سازد. طبق تحقیقات صورت گرفته در پروسه  تخمک‌گذاری مخاط دهانه رحم حالت شفاف و لزج دارد و مشابه سفیده تخم مرغ است. در برخی از بانوان ترشحات همراه با کمی گرفتگی و مشابه گرفتگی‌های قاعدگی است.

  • کیت پیش‌بینی تخمک‌گذاری

استفاده از کیت‌های پیش بینی تخمک گذاری برای آن دسته از بانوانی که پریودی نامنظم دارند روشی مناسب محسوب می شود. این کیت از نوارهایی تشکیل شده و مانند بی‌بی چک است. برای نتیجه گیری بهتر ضروری است تست‌های لازم را طبق دستورالعمل روی کیت انجام دهید تا زمان تخمک‌گذاری حدودی مشخص شود.

سخن پایانی

مهمترین اصل برای افزایش شانس باروری زمانبندی مناسب برای برقراری رابطه جنسی است. به منظور افزایش شانس باروری، بهتر است زوجین در روزهای نزدیک به تخمک‌گذاری و دقیقاً در روز تخمک‌گذاری رابطۀ جنسی مناسب برقرار کنند. به همین دلیل ضروری است از روش‌های اعلام شده برای تعیین زمان دقیق تخمک‌گذاری استفاده نمایید. بهترین کار برای بالا بردن احتمال باروی برقراری رابطه جنسی یک تا دو روز پیش از زمان تخمک‌گذاری و در روز تخمک‌گذاری خواهد بود. در صورتی که قصد اقدام به بارداری دارید برای اطمینان از سلامت خود و جنین ضروری است دو تا سه ماه پیش از اقدام تحت نظر یک پزشک باشید تا هم در خصوص تغذیه و هم وضعیت مادر بررسی تخصصصی صورت گیرد و سلامت مادر و جنین در طی پروسه باروری تضمین شود. این مسئله اهمیت ویزیت Prenatal را در باروری نشان می‌دهد. مرکز فوق تخصصی و تخصصی ما با سال‌ها سابقه در حوزه زنان در تلاش جهت بهبود سلامت زنان و ارتقاء بهداشت جنسی بانوان است.

خوشبختانه در کلینیک تخصصی ما تیمی از متخصصین بسیار باتجربه در این زمینه فعال هستند که می‌توانند شما را به طور کامل ارزیابی کرده و از هر جهتی تحت نظر داشته باشند تا علت اصلی تشخیص داده شده و در صورت نیاز درمان شود. جهت مشاوره یا مراجعه به این کلینیک می‌توانید از لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه استفاده کنید