مرکز تخصصی زنان و زایمان

تست پاپ اسمیر در منزل

تست پاپ اسمیر در منزل ، آزمایشی است که توسط آن، وضعیت سلامت سلول‌های دهانه رحم را می‌سنجند. با توجه به افزایش آمار مبتلایان به سرطان دهانه رحم و بیماری‌های مقاربتی مثل زگیل تناسلی، پزشکان همواره به انجام این آزمایش تاکید می‌کنند. تست پاپ اسمیر در منزل، به آسانی با ابزارهای ساده در کمترین زمان ممکن انجام می‌شود و حتی نیازی به مراجعه حضوری شما هم نیست. برای آشنایی هرچه بیشتر با تست پاپ اسمیر در خانه، تا پایان ما را همراهی کنید.

تست پاپ اسمير

 

همه چیز درباره تست پاپ اسمیر در منزل

آزمایش غربالگری پاپ یا پاپ تست، نوعی آزمایش است که از آن برای تشخیص سلول‌های غیرعادی دهانه رحم استفاده می‌شود. در واقع کاربرد آزمایش غربالگری پاپ، سنجش وضعیت سلامت سلول‌های دهانه رحم است. اینکه این سلول‌ها سالم هستند یا نه؟ سرطانی هستند و یا تغییرات منجر به سرطان دارند؟ سوالاتی است که نتیجه تست غربالگری پاپ به آن‌ها پاسخ می‌دهد.
وقتی از دهانه رحم صحبت می‌کنیم، منظورمان پایین‌ترین قسمت رحم، متصل به واژن است. در آزمایش غربالگری پاپ، با استفاده از یک برس کوچک یا سواب، از سطح دهانه رحم در حین معاینه لگنی نمونه برداری خواهد شد.
اگرچه اکثر ما تست پاپ را به عنوان یک آزمایش غربالگری برای تشخیص سرطان دهانه رحم می‌شناسیم اما این تنها کاربرد تست دستگاه پاپ اسمیر رایگان نیست. به غیر از آن، انواع التهاب، عفونت و سرطان‌های دیگر با استفاده از این آزمایش قابل شناسایی خواهند بود. به طور کلی، آزمایش غربالگری پاپ، هرگونه تغییر غیر طبیعی در سلول‌های دهانه رحم را مشخص می‌کند و پزشک در ادامه با بررسی‌های بیشتر، بیماری قطعی را تشخیص می‌دهد.
و اما پاپ اسمیر در منزل؛ اگر اولین بار است که این عبارت را می‌شنوید و با شنیدن آن تعجب می‌کنید، باید بگوییم که این حقیقت دارد. بسیاری از کلینیک‌های فعال در زمینه سلامت زنان، امکان انجام آزمایش پاپ اسمیر در منزل را فراهم کرده اند. این قدم مهمی برای تشویق بانوان به غربالگری به روش پاپ تست است. زیرا بسیاری از دغدغه‌ها و دردسرهای مراجعه حضوری برای نمونه برداری را برطرف می‌کند.

تست پاپ اسمیر در منزل چیست، تست پاپ اسمیر را در کجا می‌توان انجام داد؟

همانطور که می‌دانید تست غربالگری پاپ که توسط پزشک سفارش داده شده، در فضایی بهداشتی مثل کلینیک و مطب پزشکی انجام می‌شود. تجزیه و تحلیل و بررسی دقیق نمونه‌ای که از سلول‌های دهانه رحم جدا شده، نیاز به یک محیط پزشکی مثل آزمایشگاه دارد.
از طرفی می‌دانیم که نمونه برداری از دهانه رحم طی آزمایش غربالگری پاپ، شرایط خاصی دارد و این باعث شده برخی بانوان احساس راحتی نداشته باشند. اما این اصلاً نباید دلیل امتناع از انجام چنین تست مهمی باشد. تعدادی از کلینیک‌ها این مشکل را با انجام تست پاپ اسمیر در منزل به راحتی حل کرده اند. برخی متخصصین، با گذراندن دوره‌های لازم برای نمونه برداری در پاپ تست ، آماده‌اند تا این آزمایش را در منزل و یا هر مکان دیگری که بیمار احساس راحتی دارد، انجام دهند.
اگر شما هم جزو کسانی بودید که انجام پاپ تست را به دلیل شرایط خاص آن، مدام به تاخیر می‌انداختید، باید با شنیدن این خبر خوشحال شوید؛ زیرا با انجام آزمایش غربالگری پاپ در منزل، دیگر دردسرهای مراجعه حضوری را ندارید و لازم نیست لباس‌هایتان را در محیط بیمارستانی به طور کامل درآورید.

بیشتر بدانید : شرایط تست پاپ اسمیر

با کاربرد تست پاپ اسمیر در منزل آشنا شوید.

اگر فکر می‌کنید کاربرد تست پاپ اسمیر رایگان در خانه، تنها تشخیص سرطان دهانه رحم است، سخت در اشتباه هستید. متخصصین برای تشخیص بیماری‌های دیگر از جمله زگیل تناسلی، به نتایج این تست تکیه می‌کنند.
دو کاربرد مهم پاپ تست:

  1. غربالگری: برخی از مبتلایان به سرطان دهانه رحم، هیچ علائمی از این بیماری ندارند. تست پاپ اسمیر در منزل، برای غربالگری و سنجش وضعیت این بیماران به کار می‌رود. به غیر از سرطان دهانه رحم، تغییرات سلول‌های دهانه رحم نیز با آزمایش پاپ اسمیر قابل شناسایی است.طبق نظر محققان، عدم تشخیص به موقع و درمان این سلول ها، در مواردی منجر به سرطانی شدن آن‌ها خواهد شد. استفاده از تست غربالگری پاپ برای غربالگری، ممکن است به تنهایی و یا به همراه آزمایش سویه‌های ویروس HPV (پاپیلومای انسانی) که می‌تواند زمینه ساز بروز سرطان باشد، به کار رود.
  2. مانیتورینگ: گاهی از پاپ تست به عنوان یک تست پیگیری برای نظارت و کنترل ناهنجاری سلول‌های دهانه رحم و دیگر یافته‌های شناسایی شده در آزمایش پاپ اسمیر اولیه استفاده خواهد شد.آیا می‌توان از تست غربالگری پاپ برای تشخیص HPV استفاده کرد؟شناسایی هر گونه تغییر در سلول‌های دهانه رحم، مهمترین هدفی است که در آزمایش غربالگری پاپ دنبال می‌شود. این تغییرات سلولی، همیشه قرار نیست در اثر سرطان پدیدار شوند. عوامل دیگری را نیز می‌توان نام برد که در ایجاد تغییرات سلولی و خارج کردن آن‌ها از وضعیت عادی نقش دارند. مثلاً ویروس HPV یا پاپیلومای انسانی که آن را به عنوان عامل ابتلا به زگیل تناسلی می‌شناسند.

ویروس HPV از طریق برقراری رابطه جنسی وارد بدن می‌شود و مشکلاتی را به بار می‌آورد. زنانی که از نظر جنسی فعال هستند، بهتر است که هر ۳ سال یکبار، با انجام آزمایش غربالگری پاپ، وضعیت سلامت اندام جنسی خود را بسنجند. خوشبختانه آزمایش اچ پی وی از نمونه به دست آمده در پاپ تست، کاملاً امکان‌پذیر است. البته این آزمایش قادر به تشخیص سایر عفونت‌های مقاربتی (STI) نیست.

چه زمانی باید تست پاپ اسمیر در منزل را انجام دهیم؟

غربالگری سرطان دهانه رحم با استفاده از پاپ تست، برای زنانی که دارای دهانه رحم هستند و نیز مردان تراجنسیتی، مناسب است. اما سوال مهم این است که اصلاً چه زمانی باید نسبت به انجام تست غربالگری پاپ اقدام کرد؟
همه چیز بستگی به سن، وضعیت سلامتی و سابقه غربالگری بیمار دارد. ممکن است یک پزشک، نمونه برداری در پاپ تست را در دوران بارداری را توصیه کند. غربالگری سرطان دهانه رحم، شامل تست غربالگری پاپ و تست پی اچ وی است. البته گاهی یک یا چند آزمایش دیگر همراه با این دو، تجویز خواهد شد. دپارتمان ویژه خدمات پیشگیرانه آمریکا، به خانم‌هایی که در سنین ۲۱ تا ۶۵ سال هستند، غربالگری منظم و پیوسته سرطان دهانه رحم را توصیه می‌کند.

بر این اساس، بانوان به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1. کسانی که بین ۲۱ تا ۲۹ سال سن دارند: این افراد، باید هر ۳ سال یکبار، تست پاپ را انجام دهند. برای غربالگری سرطان دهانه رحم در این رده از سن، صرف انجام آزمایش غربالگری پاپ و تکیه بر جواب آن کفایت می‌کند.
  2. بانوان در سنین ۳۰ تا ۶۵ سال: خانم‌ها در این رده از سن، برای غربالگری سرطان دهانه رحم، چند گزینه پیش روی خود دارند:
    • هر ۳ سال یکبار انجام تست غربالگری پاپ (به تنهایی)
    • هر ۵ سال یکبار انجام تست HPV (به تنهایی)
    • هر ۵ سال یکبار انجام تست غربالگری پاپ و آزمایش HPV (همراه با هم)

یک توصیه مهم؛ بهتر است که با پزشک خود صحبت کنید و درباره مزایا و معایب روش‌های مختلف از غربالگری سرطان، نظر او را جویا شوید. در نهایت با مشورت پزشک تصمیم بگیرید که کدام رویکرد با توجه به شرایط شما بهتر است. گاهی نیاز به غربالگری بیشتر برای تشخیص دهانه رحم دارید.
به ویژه اگر:

  • به عنوان یک مادر، در دوران بارداری در معرض DES (دی اتیل استیل‌بسترول) قرار گرفته اید.
  • سیستم ایمنی ضعیفی دارید.
  • سابقه پاپ تست شما نتایج غیر طبیعی را نشان می‌دهد.
  • به اچ آی وی مبتلا هستید.

چه کسانی نیازی به انجام تست غربالگری پاپ برای غربالگری سرطان دهانه رحم ندارند:

  • کسانی که سن‌شان کمتر از ۲۱ سال است.
  • خانم‌هایی که بیش از ۶۵ سال از سن‌شان گذشته است. این گروه اگر فکر می‌کنند که پیش‌تر به اندازه کافی غربالگری انجام داده‌اند و ثابت شده که در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم نیستند، نیازی به پاپ تست ندارند.
  • کسانی که سابقه انجام هیسترکتومی را دارند و بررسی نتیجه تست غربالگری پاپشان در گذشته، مورد غیر طبیعی را نشان نداده است.

آیا دختران باکره می‌توانند تست غربالگری پاپ انجام دهند؟
گفتیم تست پاپ اسمیر رایگان، بخشی از غربالگری سرطان دهانه رحم است که همه زنان موظف به انجام آن اند. اما آیا این تست، برای دختران باکره هم هست؟ آیا دخترانی که هنوز رابطه جنسی را تجربه نکرده اند، می‌توانند برای آزمایش پاپ اسمیر اقدام کنند؟
همه شما با روند انجام آزمایش غربالگری پاپ آشنا هستید و می‌دانید که این آزمایش چگونه انجام می‌شود. برای نمونه گیری از دهانه رحم در آزمایش پاپ اسمیر، لازم است که یک سری ابزار از مسیر واژن عبور کنند و وارد دهانه رحم شوند. پرده بکارت، مانع نمونه گیری از دهانه رحم است و از این رو، امکان انجام تست پاپ اسمیر در منزل برای دختران باکره وجود ندارد.

آیا تست پاپ اسمیر در منزل خطری دارد؟

تست پاپ اسمیر رایگان، یکی از ایمن‌ترین و بی‌خطرترین روش‌های تشخیص ناهنجاری در دهانه رحم است که نقش آن در پیشگیری از بروز سرطان دهانه رحم را به هیچ عنوان نمی‌توان نادیده گرفت. البته به شرطی که در زمان مناسب، با تکنیک‌های برتر، با بیشترین مهارت و در نهایت دقت انجام شود.
فرض کنید نمونه گیری به درستی انجام نشده باشد، نمونه‌ی جمع آوری شده خون‌آلود باشد و نتیجه آزمایش به درستی مشخص نشود. (تشخیص درست سلول‌های مشکوک به سرطان در نمونه‌های آلوده به خون امکان‌پذیر نیست.) در کنار این ها، آسیب دیدگی دهانه رحم و خونریزی از آن را که گاه زمینه ساز عفونت می‌شود، می‌توان بخشی از خطرات انجام تست پاپ اسمیر رایگان در خانه دانست.
برای کاهش خطرات انجام تست پاپ اسمیر در منزل، یک راه دارید و آن مراجعه به یک متخصص زنان مجرب و کارآزموده است. مطمئن شوید که پزشک‌تان تخصص لازم برای نمونه برداری را دارید و شما می‌توانید به مهارت و تجربه‌ای که دارد تکیه کنید.
آیا آزمایش پاپ اسمیر، منجر به عفونت واژن می‌شود؟
تست غربالگری پاپ، یک روش ایمن و کم خطر است که عوارض چندانی ندارد. برخی بانوان نگران ایجاد عفونت در نواحی مختلف از واژن و رحم هستند که ممکن است بعد از نمونه گیری رخ دهد. احتمال اینکه آزمایش غربالگری پاپ باعث ایجاد عفونت در واژن و رحم شود، غیرممکن نیست اما بسیار بعید است. این مساله، در موارد معدودی اتفاق افتاده و نادر است.
به این نکته مهم توجه داشته باشید که مهارت و تخصص پزشک، در حین نمونه گیری از دهانه رحم، اهمیت زیادی در کاهش عوارض تست غربالگری پاپ دارد. یک متخصص ماهر و باتجربه، مراحل تست غربالگری پاپ را با دقت انجام می‌دهد و مراقبت آسیب‌های احتمالی است. با همراهی یک پزشک خوب، مشکلات احتمالی بعد از آزمایش پاپ تست کاهش می‌یابد. از این رو، انتخاب یک پزشک متخصص برای نمونه گیری در غربالگری پاپ، اهمیت زیادی دارد.

قبل از ازمایش پاپ اسمیر چه نکاتی را رعایت کنیم

اگر موعد انجام تست غربالگری پاپ شما فرا رسیده است، حتماً این سوال را از خود پرسیده‌اید که “قبل از ازمایش پاپ اسمیر چه نکاتی را رعایت کنیم”پیش از انجام تست پاپ اسمیر در منزل، لازم است با پزشک خود صحبت کنید و او را در جریان وضعیت خود (مثلاً بارداری) قرار دهید. حتماً به پزشک‌تان بگویید که هم اکنون از چه داروهایی استفاده می‌کنید و یا در گذشته آزمایش غربالگری پاپ شما چه نتایجی داشته است. این‌ها موضوعات مهمی‌اند که پزشک باید بداند.
انجام پاپ تست در حین قاعدگی امکان‌پذیر خواهد بود اما بهتر است انجام آن را به بعد از پایان این دوران موکول کنید. ۵ روز گذشته از آخرین روز پریودی، بهترین تاریخ برای آزمایش غربالگری پاپ است.
“قبل از ازمایش پاپ اسمیر چه نکاتی را رعایت کنیم”:

  • از داروهای ضدبارداری استفاده نکنید.
  • بهتر است چند روز از پریودی شما گذشته باشد.
  • قبل از تست، دوش واژینال نگیرید. بگذارید واژن در حالت طبیعی خود باشد.
  • یکی دو روز قبل از تست، نزدیکی نداشته باشید و از ارتباط جنسی خودداری کنید.
  • استفاده از فوم و کرم واژینال، ژل جلوگیری از بارداری و… یک روز قبل از آزمایش پاپ ممنوع است.
  • مصرف داروهای واژینال پیش از آزمایش باید قطع شود؛ مگر اینکه پزشک خود استفاده از آن را توصیه کرده باشد.

توجه به این نکات برای کسب یک نتیجه دقیق و قابل اعتماد از تست پاپ اسمیر در منزل، لازم و ضروری است. بگذارید با یک مثال منظور خود را بیان کنیم. به فرض اگر پیش از انجام پاپ تست، دوش واژینال بگیرید و واژن را با مواد شوینده بشویید، سلول‌های غیر طبیعی که قرار است در تست مشخص شوند را نیز می‌شویید و پنهان می‌کنید.

تست پاپ اسمیر در منزل چگونه انجام می‌شود؟

نحوه انجام تست پاپ اسمیر در منزل، یکی از مهمترین سوالاتی است که زنان می‌پرسند. شاید شما هم با شنیدن نام تست غربالگری پاپ، به یاد یک آزمایش پیچیده و طولانی بیافتید و فکر کنید که یک تست ترسناک است. در حالی که اینطور نیست و اتفاقاً آزمایش غربالگری پاپ، جزو ساده‌ترین تست‌های سنجش سلامت در زنان است. شما می‌توانید در منزل خود، در کمال راحتی و آسایش این آزمایش را انجام دهید. این تست در کوتاه‌ترین زمان ممکن قابل انجام است.

مراحل انجام تست پاپ اسمیر در منزل بدین شرح است:

  1. روی تخت دراز بکشید و پاهای خود را به صورتی قرار دهید که متخصص به نواحی واژینال به‌ویژه دهانه رحم، دسترسی داشته باشد. (پزشک نکات لازم در این باره را به شما خواهد گفت.)
  2. متخصص دستگاه کوچکی به نام اسپکولوم را به آرامی وارد واژن خواهد کرد. کاربرد اسپکولوم، باز نگه داشتن دیواره‌های واژن است که امکان دسترسی آسان به دهانه رحم را فراهم می‌کند.
  3. حالا نوبت آن است که پزشک، نمونه‌ای کوچک از سلول‌های موجود در دهانه رحم را پس از تراشیدن، بردارد. احتمالاً خانم‌ها در حین تراش، فشار کمی را احساس می‌کنند و تحریک می‌شوند که طبیعی است.

پزشک برای برداشتن نمونه، سه راه دارد:

  • از ابزاری به اسم اسپاتول استفاده کند.
  • به سراغ برس و کاردک مخصوص برود.
  • با دستگاهی به نام سیتوبراش (ترکیب کاردک و برس) نمونه مورد نظر را بردارد.

نمونه که از سلول‌های دهانه رحم جمع آوری شد، به داخل ظرف مخصوص (این ظرف حاوی مایع مخصوص برای حفاظت از نمونه است) منتقل می‌شود. برخی پزشکان از یک اسلاید شیشه‌ای به منظور نگهداری از نمونه استفاده می‌کنند. در پایان، نمونه سلول‌های دهانه رحم، به آزمایشگاه ارسال می‌شود تا از نظر وجود سلول‌های غیر عادی بررسی گردد.

بعد از تست پاپ اسمیر در منزل چه کنیم؟

تست پاپ اسمیر در منزل، عوارض خاصی ندارد و زنان چند دقیقه بعد از انجام آن، با حال خوب به روال عادی زندگی خود بازمی گردند و اصلاً انگار نه انگار که این آزمایش را انجام داده اند. اما در موارد معدودی، تاکید می‌کنیم در موارد معدودی، شرایطی پیش آمده که لازم شده پزشک متخصص به کمک بیمار بیاید و از بروز آسیب‌های احتمالی جلوگیری کند.
مهم‌ترین عوارضی که از آن صحبت می‌کنیم خونریزی است که میزان کم آن کاملاً طبیعی بوده و اصلاً جای نگرانی ندارد. حتی می‌توانید با استفاده از پد، این خونریزی را کنترل کنید، اما اگر این خونریزی شدید بود چه کار کنیم؟ در این صورت به پزشک زنان مراجعه کنید و این مساله را با او در میان بگذارید. اگر این خونریزی، ناشی از زخم ایجاد شده در دهانه رحم باشد، باید سریعاً برای درمان آن اقدام کرد. اگر علائمی مبنی بر عفونت مشاهده کردید، باز هم برای درمان، نزد پزشک بروید و اجازه ندهید این عفونت ماندگار شود.
برخی از زنان، بعد از تست پاپ اسمیر رایگان، گرفتگی عضلات را تجربه می‌کنند که این مشکل با یک کیسه آب گرم به راحتی رفع می‌شود. استفاده از قرص ایبوپروفن (البته با مشورت پزشک) بلامانع است.
آیا خونریزی بعد از تست غربالگری پاپ طبیعی است؟
برخی از بانوانی که تست پاپ اسمیر در منزل را انجام داده اند، با لکه بینی و خونریزی مواجه می‌شوند و این نگرانی به سراغشان می‌آید که مبادا دچار آسیب شده باشند و این خونریزی دردسرساز شود! در حالی که اینطور نیست و معمولاً خونریزی بعد از تست پاپ اسمیر، طبیعی است.
خروج مقدار اندکی خون و لکه بینی، چند ساعت بعد از تست غربالگری پاپ، موضوع نگران کننده‌ای نیست. البته به شرطی که خود به خود برطرف شود. چنانچه خونریزی بیش از حد بود و زمان آن طولانی شد، لازم است که با پزشک متخصص در این باره صحبت کنید و از او دستورالعمل‌های لازم را دریافت نمایید.

نتیجه تست پاپ اسمیر در منزل چه می‌گوید؟

نتیجه تست پاپ اسمیر در منزل، ۱ تا ۳ روز بعد از نمونه برداری حاضر می‌شود. شما می‌توانید با مراجعه به مطب، نتیجه را دریافت کنید. ممکن است این نتایج به صورت پستی یا الکترونیکی برایتان ارسال شود. شاید هم از طرف پزشک با شما تماس بگیرند و ضمن صحبت درباره نتایج پاپ تست، برای قرار ملاقات‌های بعدی با پزشک برنامه ریزی کنند.
بپردازیم به تفسیر نتیجه آزمایش غربالگری پاپ در منزل؛
نتیجه طبیعی تست پاپ اسمیر در منزل، همان نتیجه منفی است که نشان می‌دهد در این آزمایش، شواهدی مبنی بر وجود سلول‌های غیر عادی در نمونه یافت نشده است. نتیجه مثبت یا غیر طبیعی، درست برعکس نتیجه منفی، بیانگر آن است که در نمونه جمع آوری شده، سلول‌های غیر عادی شناسایی شده‌اند و حال وقت آن است که پزشک با سفارش آزمایشات بیشتر، بیماری را تشخیص دهد و فرایند درمان را آغاز نماید. درمان زودهنگام سلول‌های غیرطبیعی، مانع از پیشرفت سرطان دهانه رحم خواهد شد.
سلول‌هایی که در نتیجه آزمایش پاپ اسمیر توصیف شده اند، دو نوع اند؛ سلول‌های غده‌ای و سلول‌های سنگفرشی. منظور از سلول‌های سنگفرشی، سلول‌های پوشاننده قسمت خارجی دهانه رحم است.
تغییرات غیر طبیعی سلول‌های سنگفرشی به چند دسته تقسیم می‌شود:

  • سلول‌های سنگفرشی آتیپیک (ASC): شایع‌ترین یافته غیرعادی در پاپ تست، سلول سنگفرشی آتیپیک است. این سلول، ممکن است به عنوان سلول سنگفرشی آتیپیکی گزارش شود که نتوانسته ضایعه درون اپیتلیال سنگفرشی درجه بالا را رد کند. (ASC-H) گاهی هم به عنوان سلول سنگفرشی آتیپیک با اهمیت نامشخص (ASC-US) در نتیجه آزمایش معرفی خواهد شد. در هر دو صورت، غیرطبیعی بودن سلول‌های دهانه رحم زیر میکروسکوپ تایید می‌شود. اما آنچه اهمیت دارد، نامشخص بودن معنی تغییرات سلولی است. معنای ASC-H در تفسیر نتیجه آزمایش پاپ اسمیر این است که سلول‌ها در مقایسه با نتیجه ASC-US، بیشتر در معرض سرطانی شدن هستند.
  • LSIL یا ضایعات درون اپیتلیال سنگفرشی (با درجه پایین): نتیجه LSIL یا ضایعات درون اپیتلیال سنگفرشی با درجه پایین، یعنی پاپ تست، تغییرات خفیف و جزئی سلول‌ها را تشخیص داده است. عبارت دیسپلازی خفیف موید همین معنا است. برخی صاحبنظران بر این باورند که LSIL نیازی به درمان ندارد و در اغلب مواقع (به ویژه اگر بیمار جوان باشد)، سیستم ایمنی خود از پس رفع مشکل برمی آید.
  • HSIL یا ضایعات داخل اپیتلیال سنگفرشی (با درجه بالا): گاهی دیسپلازی، متوسط یا شدید است. تفسیر نتیجه HSIL نشان می‌دهد که تغییرات سلولی، به میزان متوسط تا شدید، غیر عادی تشخیص داده شده اند. عدم درمان تغییرات گزارش شده در نتیجه HSIL، سلول‌ها را در آستانه سرطانی شدن قرار می‌دهد که درصد این خطر نسبت به نتیجه LSIL بیشتر است.
  • CIS یا کارسینوم درجا: نتیجه CIS، تغییرات سلولی شدید در آزمایش پاپ اسمیر را تایید می‌کند. این تغییرات، به سرطان رحم شبیه‌اند اما هنوز دامنه گسترش آن‌ها به بیرون از سطح دهانه رحم گسترش پیدا نکرده و این جای امیدواری دارد. عدم درمان تغییرات سلولی CIS، احتمالاً به سرطان منتهی خواهد شد.
  • کارسینوم سلول سنگفرشی: کارسینوم سلول سنگفرشی، وجود سلول‌های سرطانی را تایید می‌کند؛ هرچند برای اظهارنظر درباره این بیماری، کمی زود است و بررسی‌های بیشتر ضروری است. پیدا شدن سروکله کارسینوم سلول سنگفرشی در تست غربالگری پاپ کسانی که به طور مرتب برای غربالگری سرطان دهانه رحم مراجعه می‌کنند، بسیار عجیب و نادر است. زیرا این تغییرات باید در تست‌های قبلی مشخص شده باشد.

و اما سلول‌های غده ای؛
گفتیم سلول‌های بررسی شده در نتیجه آزمایش غربالگری پاپ، یا سنگفرشی بوده‌اند یا غده ای. سلول‌های غده ای، در بافت پوشاننده بخش داخلی دهانه رحم یافت می‌شوند.
تغییرات غیر طبیعی سلول در سلول‌های غدد به ۳ دسته تقسیم می‌شود:

  • AGC یا سلول‌های غده‌ای آتیپیک: نتیجه AGC به این معناست که اگرچه سلول‌های غده‌ای غیرعادی زیر میکروسکوپ مشاهده شده‌اند اما این تغییرات دقیقاً مشخص نیست.
  • AIS یا آدنوکارسینوم اندوسرویکال در محل: نتیجه AIS نشان می‌دهد که در بررسی‌های صورت گرفته، تغییرات سلولی شدید یافت شده اند. اما دامنه آسیب‌ها به بیرون از بافت غددی دهانه رحم گسترش پیدا نکرده است.
  • آدنوکارسینوم: آدنوکارسینوم، نوعی از سرطان دهانه رحم است که سرچشمه آن سلول‌های غده‌ای است. بعید است که در آزمایش غربالگری پاپ کسانی که به طور مرتب غربالگری دهانه رحم انجام داده اند، نتیجه آدنوکارسینوم گزارش شود. زیرا انتظار می‌رود که قبل‌تر از این ها، تغییرات غیرطبیعی سلول‌های غده ای، در آزمایش غربالگری پاپ کشف شده باشد!

آزمایش غربالگری پاپ، ضمن تشخیص تغییرات سلولی در بافت غده‌ای و سنگفرشی سلول‌های جمع آوری شده، در تشخیص چندین نوع ناهنجاری دیگر نیز کاربرد دارد.
از جمله:

  • سلول‌های آندومتر: تست غربالگری پاپ، سلول‌های آندومتر را که نوعی از سلول‌های پوشش درونی رحم هستند، شناسایی می‌کند. سلول‌های آندومتر، در طول قاعدگی در افراد سالم وجود دارد اما مشاهده آن در نمونه دهانه رحم کسی که به یائسگی رسیده، طبیعی نیست. از آنجایی که وجود این سلول‌ها در نتیجه تست بیماران جوان طبیعی است، صرفاً در پاپ تست بیمارانی که بیش از ۴۵ سال دارند، گزارش می‌شود.
  • سایر سرطان ها: هدف اولیه تست غربالگری پاپ چیز دیگری است. (بررسی تغییرات سلولی دهانه رحم) با این وجود، گاهی این آزمایش، سلول‌های سرطانی که ربطی به سرطان دهانه رحم ندارند را نیز شناسایی خواهد کرد. مثلاً تشخیص سلول‌های سرطانی واژن، تخمدان، لوله‌های فالوپ، صفاق، آندومتر و…
  • التهاب یا عفونت: تست پاپ قادر به تشخیص نشانه‌های التهاب و عفونت دهانه رحم نیز است.

ممکن است گاهی با نتایج غیرنرمال در تست غربالگری پاپ مواجه شویم که نشان می‌دهد نمونه سلول‌های جمع آوری شده از دهانه رحم، کافی نبوده، لام کیفیت لازم را نداشته است یا…

تست غربالگری پاپ چه چیزهایی را نشان می‌دهد؟

به این سوال فکر کنید؛ اگر نتیجه تست پاپ اسمیر رایگان منفی باشد، آیا می‌توان نتیجه گرفت که وضعیت دهانه رحم کاملاً عادی است و هیچ نشانه‌ای سلول‌های سرطانی و حتی پیش سرطانی نیست!؟ و برعکس، آیا اگر نتیجه این آزمایش مثبت باشد، می‌توان به طور قطعی درباره ابتلا بیمار به سرطان اظهارنظر کرد؟ قطعاً خیر!
همانطور که پیش‌تر نیز گفته بودیم، آزمایش پاپ اسمیر، قرار است تغییرات سلولی دهانه رحم را بررسی کند.
دلایل زیادی وجود دارد که قطعاً بر این شرایط تاثیر دارد که البته سرطان مهم‌ترین آن است. اما التهابات، عفونت ها، ویروس اچ پی وی و… نیز در به وجود آمدن تغییرات سلولی نقش دارند. حتی خطاهای آزمایشگاهی نیز نباید نادیده گرفته شود. معمولاً وقتی پزشک نتیجه آزمایش را می‌بیند و متوجه تغییرات می‌شود، از بیمار می‌خواهد که برای ارزیابی دقیق تر، آزمایش‌های بیشتری انجام دهد.

آیا نتایج تست پاپ اسمیر دقیق است؟

پاسخ این سوال مهم منفی است؛ تست پاپ اسمیر در منزل ۱۰۰ درصد دقیق نبوده و نباید از آن انتظار غیر معمول داشت. بعید نیست که سلول‌های غیر طبیعی در برخی افراد از بین برود. سرطان دهانه رحم، به تدریج (بسیار کند) ایجاد می‌شود.
فاصله تغییر سلول‌های دهانه رحم تا سرطانی شدن آن ها، چندین سال و حتی چند ده سال است. با توجه به کندی پیشرفت تغییرات سلولی، آزمایش پاپ اسمیر، به طور معمول می‌تواند تغییرات سلولی پیش از تبدیل شدن به سرطان را تشخیص دهد.

از مزایای انجام تست پاپ اسمیر در منزل چه می‌دانید؟

تست پاپ اسمیر رایگان در خانه، با کمک به تشخیص زودهنگام سلول‌های پیش سرطانی و سلول‌های سرطانی دهانه رحم، جان بیماران را نجات می‌دهد. با تشخیص به موقع موارد مشکوک و شناسایی سلول‌های سرطانی، درصد موفقیت درمان سرطان افزایش می‌یابد.
اگر به محض شروع رشد سلول‌های سرطانی متوجه آن شوید، درمان آن را آغاز خواهید کرد. از طرف دیگر، در اولین مراحل تکثیر سلول‌های پیش سرطانی، درمان این بیماری دیگر مثل سابق، دشوار و پیچیده نیست؛ زیرا هنوز آنقدرها پیشرفت نکرده است.

دیگر مزایای انجام آزمایش پاپ اسمیر در منزل:

  • در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام می‌شود.
  • آزمایش پاپ اسمیر ساده است و هیچ گونه پیچیدگی ندارد.
  • نتیجه پاپ تست، دقیق است و می‌توان برای تشخیص به نتایج آن تکیه کرد.
  • پاپ تست ، بهترین و مطمئن‌ترین شیوه برای ارزیابی وضعیت سلول‌های مشکوک دهانه رحم محسوب می‌شود.
  • آزمایش پاپ اسمیر، قیمت ارزانی دارد. اصلاً برخی مراکز بهداشتی اقدام به ارائه خدمات تست پاپ اسمیر رایگان می‌کنند.
  • انجام تست پاپ اسمیر در منزل، مزایای مضاعفی دارد؛ زیرا با وجود آن دیگر دردسرهای رفتن به مراکز درمانی را ندارید و صد البته در حین نمونه برداری (با توجه به شرایط دریافت تست) راحت‌تر خواهید بود.

تست پاپ اسمیر درد دارد؟

“تست پاپ اسمیر درد دارد؟” خیر؛ این آزمایش با درد و ناراحتی همراه نیست و ظرف چند دقیقه به پایان می‌رسد. (به اندازه‌ای که بیمار دراز بکشد تا نمونه از دهانه رحم جمع آوری شود. همین!) علت نبود درد در انجام این تست، استفاده از بی‌حسی موضعی نیست؛ چون اصلاٌ نیازی به بی‌حس کردن نیست.
معمولاً پزشکان به زنان توصیه می‌کنند که پیش از انجام آزمایش پاپ اسمیر و نمونه برداری از دهانه رحم، مثانه خالی باشد. پس قبل از هر چیز به دستشویی بروید و با مثاله‌ای خالی آماده انجام تست شوید. به علاوه سعی کنید در حین نمونه برداری، عضلات، بخصوص عضلات در ناحیه لگنی و واژن را شل نگه دارید تا آزمایش‌تان بدون هیچ استرس و اضطرابی به تمام شود.
در پاسخ به سوال شما “تست پاپ اسمیر درد دارد؟” باید این نکته را هم اضافه کنیم. اهمیت حفظ آرامش و نداشتن استرس در کاهش درد را جدی بگیرید. اگر همه هوش و حواستان بر درد متمرکز باشد، ناراحتی بیشتری را تجربه خواهید کرد. پس با حفظ خونسردی، تنها نفس عمیق بکشید و به پزشک‌تان اعتماد کنید.

تست پاپ اسمیر رایگان، هزینه تست پاپ اسمیر در منزل چقدر است؟

متخصصین زنان و زایمان، انجام تست پاپ اسمیر رایگان را برای غربالگری سرطان دهانه رحم لازم می‌دانند و از زنانی که به سلامت خود اهمیت می‌دهند، می‌خواهند که این آزمایش را جدی بگیرند و در موعد مقرر برای انجام آن برنامه ریزی کنند. ممکن است برخی فکر کنند پاپ تست هزینه بر است و از این رو، انجام آن را به تعویق بیاندازند.
در حالی که اینطور نیست. هزینه آزمایش پاپ اسمیر، هزینه‌ای است که نسبتاً متغیر است. در واقع نمی‌توان تعرفه ثابتی برای انجام آن مشخص کرد. مثلاً مرکزی که برای نمونه گیری انتخاب می‌کنید، میزان تخصص پزشکی که عهده دار انجام این کار است و اینکه قرار است تست در کلینیک انجام شود یا منزل (هزینه تست پاپ اسمیر در منزل مسلماً گران‌تر است)، دولتی یا خصوصی بودن مراکز ارائه دهنده خدمات پاپ تست و… همگی در تعیین هزینه تست پاپ اسمیر تاثیر دارد.
اگر قصد دارید آزمایش پاپ اسمیر انجام دهید و دغدغه مالی آن را دارید، اصلاً نگران نباشید؛ شما می‌توانید از تست پاپ اسمیر رایگان استفاده کنید.
در راستای تحقق چشم‌انداز سلامت بانوان جامعه ایران، برخی از کلینیک ها، اقدام به ارائه خدمات تست پاپ اسمیر رایگان نموده اند. بسیاری از خانم ها، بدون کوچکترین دغدغه مالی می‌توانند از این خدمات بهره‌مند شوند و با این روش از غربالگری، از خطر سرطان دهانه رحم، ایمن بمانند.

سخن پایانی

در این نوشتار، مهم‌ترین موضوعات مطرح شده درباره تست پاپ اسمیر در منزل را گردآوری کردیم و به سوالات مهم مطرح شده درباره این آزمایش پاسخ دادیم. مثلاً اینکه “قبل از ازمایش پاپ اسمیر چه نکاتی را رعایت کنیم” و آیا “تست پاپ اسمیر درد دارد؟” تست پاپ اسمیر رایگان و نتایج تست چه می‌گوید؟ و… حال که به پایان مقاله رسیدیم، توصیه‌ای داریم که اگر به آن توجه کنید، ضرر نخواهید کرد.
سرطان دهانه رحم روز به روز در حال گسترش است. اگرچه ریسک ابتلا برخی بانوان به این بیماری از سایرین بیشتر است اما هیچ کس نمی‌تواند خود را مصون از سرطان دهانه رحم بداند و فکر کند هرگز به آن مبتلا نخواهد شد.
سرطان دهانه رحم، در مراحل ابتدایی تشخیص، با روش‌های ساده‌تری قابل درمان است.
آزمایش پاپ اسمیر در منزل، فرصت خوبی برای ارزیابی وضعیت سلول‌های دهانه رحم بوده که به هیچ عنوان از آن غافل شد. این آزمایش می‌تواند کلید نجات جان شما باشد! پس حتماً در زمان مقرر برای انجام آن به پزشک مراجعه کنید. البته همانطور که گفتیم با خدمات نمونه گیری در منزل، دیگر نیازی به مراجعه حضوری شما نیست.
کلینیک ما با یک تیم متعهد و باتجربه در خدمت شما بوده و آماده است تا برای انجام تست پاپ اسمیر به خانه‌های شما بیاید. شما می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی که مشخص کرده ایم، با ما تماس بگیرید و خدمات تست پاپ اسمیر در منزل را سفارش دهید. همکاران ما در مکان و زمان تعیین شده، شما را ملاقات خواهند کرد.