مرکز تخصصی زنان و زایمان

شرایط تست پاپ اسمیر

اطلاع از شرایط تست پاپ اسمیر به شما کمک می‌کند که در چه زمانی به پزشک مراجعه کنید. تست پاپ اسمير برای تشخیص وجود سرطان دهانه رحم انجام می‌شود. رنج سنی مناسب برای انجام دوره‌ای آن نیز، بین 21 تا 65 سال است. بررسی سلول‌های از دهانه رحم موجب تشخیص اختلال در آن‌ها می‌شود. درنتیجه تغییرات سرطانی و پیش‌سرطانی در این تست تشخیص داده ‌می‌شوند. گاهی در اثر انجام آن، احتمال ایجاد خونریزی در واژن وجود دارد که اغلب گذرا و موقتی است.

 

شرایط تست پاپ اسمیر

 

پس از داشتن شرایط تست پاپ اسمیر، کجا برم تست پاپ اسمیر بدم؟

این سوال هم ممکن در ذهن خیلی از افراد ایجاد شود که “کجا برم تست پاپ اسمیر بدم”
انجام تست پاپ تست در مطب دکتر زنان اغلب انجام می‌شود. البته باوجود دریافت خدمات پزشکی به‌صورت آنلاین، امکان مراجعه متخصص مامایی به منزل نیز فراهم شده‌است. با توجه به شرایط تست پاپ اسمیر، این کار اغلب در مطب دکتر زنان و زایمان انجام می‌شود. بعد از نمونه‌گیری از سلول‌های دهانه رحم، برای تست به آزمایشگاه ارسال می‌شود.
بررسی‌های بعدی در بخش پاتولوژی آزمایشگاه توسط پزشک انجام خواهد شد. این نمونه‌ها باید زیر میکروسکوپ قرار بگیرند تا، نتیجه نهایی ارائه شود. امروزه در شهرهای کوچک و بزرگ، مطب‌های مربوط به متخصصین زنان و زایمان وجود دارد. همچنین در کلینیک‌های بزرگ این خدمات توسط پزشک زنان به مراجعه‌کننده ارائه می‌شود. بنابراین برای انجام مرحله اول این تست حتماً باید به این مراکز مراجعه کنید.

شرایط تست پاپ اسمیر برای انجام آن چیست؟

همان‌طور که می‌دانید برای انجام هر آزمایش باید شرایط خاصی در نظر گرفته شود. به همین دلیل باید قبل از انجام تست پاپ تست نیز به برخی از نکات دقت شود. بررسی و ارزیابی دقیق نمونه تنها درگرو رعایت این نکات و شرایط است. در ادامه برخی از شرایط تست پاپ اسمیر را ذکر خواهیم کرد.

  • توجه به سن و سوابق پزشکی
  • سن بین 21 تا 65 سالگی
  • عدم انجام رابطه جنسی در دوران قاعدگی
  • عدم نزدیکی قبل از انجام این تست از دیگر شرایط تست پاپ اسمیر است.
  • خودداری از استعمال کرم واژینال تا 7 روز قبل از تست
  • عدم گرفتن دوش واژینال تا 2 روز قبل از تست
  • انجام آزمایش غربالگری اسمیر به‌صورت هر سه سال یک‌بار
  • انجام تست پاپیلومای انسانی به‌صورت هر پنج سال یک‌بار در کنار تست هم از شرایط تست پاپ اسمیر می‌باشد.

همان‌طور که گفته سوابق پزشکی نیز ممکن است جزو شرایط تست پاپ اسمیر باشد. مثلاً افراد باسابقه شیمی‌درمانی، پیوند عضو و مصرف استروئید به دلیل سیستم ایمنی ضعیف، نیاز بیشتری به انجام آزمایش پاپ تست دارند.
زنان باردار نیز ممکن است تحت رژیم‌های مختلف غذایی باشند. در صورت انجام رژیم غذایی DES باید آزمایش‌های موردنیاز برای تشخیص سرطان دهانه رحم انجام شود. گاهی نیز در ادوار گذشته انجام تست ممکن است مورد مشکوک توسط پزشک تشخیص داده شود. این افراد باید زودتر از دوره‌های سه‌ساله برای تجدید آزمایش مراجعه کنند. همچنین کسانی که مبتلا به HIV هستند نیز باید به‌صورت دوره‌ای و مرتب این تست را انجام دهند.
در صورت سرطانی بودن سلول‌های دهانه رحم (سرویکس)، اقدامات درمانی لازم توسط پزشک زنان شروع خواهند شد. برای تشخیص به‌موقع باید این تست هر 3 سال یک‌بار انجام شود. امکان انجام تست در دوران بارداری نیز وجود دارد و ضرری برای فرد ندارد. در صورت وجود عفونت و نشانه‌های آن نیز، ممکن است پزشک این تست را برای بیمار تجویز کند.

بیشتر بدانید : تست پاپ اسمیر کجا انجام میشود

آیا آزمایش غربالگری اسمیر در زمان پریودی امکان‌پذیر است؟

این سوال امکان دارد برای هرکسی پیش‌آمده باشد که آزمایش غربالگری اسمیر در زمان پریودی انجام دهیم یا خیر؟
اغلب پزشک زنان توصیه می‌کند که آزمایش غربالگری اسمیر در زمان پریودی انجام نشود. برای تشخیص و بررسی درست سلول‌های دهانه رحم، باید مدت 10 الی 20 روز از اولین روز پریود گذشته باشد. بیمار تنها در این صورت مجاز است که برای انجام تست به پزشک مراجعه کند.
درواقع شرایط تست پاپ اسمیر موجب شده است که این تست بعد از دوران قاعدگی انجام شود. این بهترین زمان برای انجام تست غربالگری اسمیر است و احتمال درست بودن نتیجه را بیشتر می‌کند. زیرا در صورت عدم توجه به این شرایط، ممکن است نتیجه تست چندان دقیق نباشد.
بنابراین برای دستیابی به نتایج دقیق، باید از شرایط تست پاپ اسمیر مطلع باشیم. در این صورت می‌توانیم تست را به‌صورت دقیق‌تری انجام دهیم. درنتیجه در صورت وجود موارد مشکوک در آزمایش، آن را پیگیری کنیم. بهتر است که به‌هیچ‌عنوان در زمان قاعدگی نسبت به انجام این تست اقدام نشود. همچنین به مدت 7 روز قبل از انجام تست نباید از کرم و پماد واژینال استفاده شود.
پس یادتان باشد که آزمایش غربالگری اسمیر در زمان پریودی ممنوع!

نکات مهم در زمان انجام آزمایش پاپ اسمیر چه هستند؟

همان‌طور که می‌دانید انجام تست غربالگری اسمیر یکی از روش‌های مطمئن برای جمع‌آوری سلول‌های دهانه رحم است. این کار در مدت‌زمان بسیار کوتاهی توسط پزشک انجام می‌شود. زمان موردنیاز برای انجام تست به شرایط مختلفی مانند توانایی تحمل درد در بیمار بستگی دارد.
این تست درد چندانی ندارد، اما امکان دارد که بیمار به همین دلیل مانع از انجام آن شود. در صورت رعایت شرایط تست پاپ اسمیر، مدت‌زمان کمتری برای انجام تست صرف خواهد شد. به همین دلیل باید علاوه بر رعایت شرایط ذکرشده، بیمار با پزشک همکاری کند.

مراحل انجام آزمایش پاپ اسمیر

انجام آزمایش غربالگری اسمیر یکی از ساده‌ترین آزمایشات لگنی است. درنتیجه دارای مراحل پیچیده‌ای نیست. به همین دلیل در مدت‌زمان بسیار کمی انجام خواهد شد. ازاین‌رو مراحل ساده‌ای را دارد. در این صورت بیمار باید برای انجام معاینات و آزمایش لگنی به پزشک مراجعه کند. مراحل انجام این تست را در ادامه ذکر خواهیم کرد.

  • بیمار اول باید بر روی تخت درازکش شود.
  • واردکردن ابزار اسپکولوم به واژن برای دیدن بخش داخلی رحم
  • نمونه‌برداری سلول‌های دهانه داخلی رحم با برس مخصوص
  • قرار دادن سلول‌ها روی اسلاید شیشه‌ای
  • ارسال نمونه به آزمایشگاه

تمامی مراحل این تست بسیار ساده و آسان توسط پزشک در مطب انجام می‌شود. اما نتیجه نهایی توسط پزشکان در آزمایشگاه تعیین می‌شود. امکان استفاده از شیوه‌های مختلف برای نمونه‌برداری از دهانه رحم نیز وجود دارد.

به همین دلیل ممکن است مراحل نمونه‌برداری توسط پزشکان مختلف، متفاوت باشد. مثلاً امکان استفاده از کاردک یا قلموی سیتوبراش برای نمونه‌برداری وجود دارد. ازاین‌رو شرایط تست پاپ اسمیر توسط پزشکان متفاوت است.

آیا آزمایش پاپ اسمیر با درد همراه است؟

شرایط تست پاپ اسمیر و انجام آن تا حدودی با درد همراه است. اما این درد زیاد و غیرقابل‌تحمل نیست. ممکن است بعد از نمونه‌برداری، بیمار دچار انقباضات شکمی شود و حس نامطلوبی را تجربه کند، اما مدت‌زمان این مشکلات کم است. درواقع درد ناشی از آزمایش غربالگری اسمیر ماندگار نیست و به‌صورت گذرا تجربه خواهد شد. گاهی اوقات ممکن است در برخی از بیماران، خونریزی واژینال ایجاد شود.
بسیاری از بیماران نیز با توجه به تجربه انجام این تست، درد بسیار زیادی را حس نکرده‌اند. باید به این نکته توجه کنید که انجام این تست برای بانوان بسیار اهمیت دارد. بنابراین نباید به‌واسطه وجود دردهای گذرا و قابل‌تحمل، آن را با تأخیر انجام دهیم.
زیرا خط ایجاد سلول‌های سرطانی در دهانه رحم بیشتر می‌شود که در صورت عدم توجه به آن، امکان پیشرفته شدن سرطان وجود خواهد داشت. اغلب خونریزی ناشی از تست نیز به‌صورت موقتی است، اما درصورتی‌که خونریزی به‌صورت مداوم ادامه داشت، حتماً باید با پزشک متخصص مشورت شود. این مشکل گاهی در اثر مراجعه به پزشک در زمان پریود ایجاد می‎شود.

شرایط تست پاپ اسمیر با اسپکولوم

انجام تست غربالگری اسمیر برای زنان باکره قابل انجام نیست؛ زیرا پرده بکارت در زمان استفاده از اسپکولوم آسیب خواهد دید. همین امر هم موجبات خونریزی و درد بیشتری را برای بیمار، فراهم خواهد کرد. این کار با استفاده از اسپکولوم انجام می‌شود.
درصورتی‌که درد زیاد باشد، امکان استفاده از اسپکولوم کوچک‌تر استفاده شود. این کار موجب می‌شود که بیمار نیز درد کمتری را تجربه کند. همچنین امکان خونریزی نیز در این افراد کم‌تر خواهد شد.

انواع نتایج پاپ اسمیر کدم‌اند؟

با توجه به شرایط تست پاپ اسمیر و انجام آن توسط پزشک نتایج آن مشخص می‌شود. اغلب دو نوع نتیجه برای تست غربالگری اسمیر وجود دارد.

  • جواب تست غربالگری اسمیر نرمال:

به دلیل دوره‌ای بودن تست، اغلب نتایج نرمال و عادی هستند. این تست نشان می‌دهد که سلول‌ها به‌صورت غیرعادی رشد نداشته‌اند. درنتیجه خوشبختانه امکان وجود سرطان دهانه رحم در حالت کم است. درنتیجه جواب آزمایش منفی خواهد بود. در این صورت دیگر نیاز به تکرار تست در سال آینده نخواهد بود و سه سال بعد باید تست دوباره تکرار شود.

  • جواب تست غربالگری اسمیر غیر نرمال:

باید به این نکته توجه کنید که نتیجه غیر نرمال به معنی ابتلای فرد به سرطان نیست! این تست نشان می‌دهد که سلول‌های دهانه رحم به‌صورت غیرعادی رشد کرده‌اند. درنتیجه ممکن است آزمایش نشان دهند سلول‌های پیش‌سرطانی باشد.

درنتیجه باید آزمایشات بیشتر برای بررسی علت ایجاد این سلول‌ها انجام شود. در مرحله بعد از شیوه کولپوسکوپی برای بررسی دقیق استفاده می‌شود. درواقع بدن فرد در این حالت مستعد سرطان دهانه رحم است. این سلول‌ها در حالت غیر نرمال در آزمایش پاپ اسمیر در سطوح مختلف قرار دارند.

  • سطح آتیپی
  • نوع خفیف
  • نوع متوسط
  • سطح دیسپلازی شدید
  • سطح کارسینوم درجا

اغلب سلول‌های غیرعادی در سطوح آتیپی و خفیف در زنان بسیار متداول هستند. در صورت نشان‌دادن هرکدام از این سطوح، آزمایشات متعددی برای تشخیص دقیق انجام خواهد شد. این موضوع بستگی به موقعیت قرارگیری سلول‌ها دارد.
همان‌طور که گفته شد مرحله بعدی بررسی دهانه رحم به شیوه کولپوسکوپی است. برای این کار از ذره‌بین برای دیدن بافت داخل رحم استفاده می‌شود. درنتیجه آزمایش پاپ تست یک تست کامل برای تشخیص سرطان دهانه رحم نیست.

  • نتیجه مثبت کاذب در پاپ تست

گاهی نتایج آزمایش، رشد غیرطبیعی سلول‌های سرطانی را نشان می‌دهد. اما این سلول‌ها سرطانی نیستند. درنتیجه حاصل تست مثبت است. در این حالت نتیجه نشان می‌دهد که خطری بیمار را تهدید نخواهد کرد. درنتیجه تست وضعیت نرمال را نشان می‌دهد.

  • نتیجه منفی کاذب در پاپ تست:

درنتیجه منفی کاذب، سلول‌ها دارای رشد طبیعتی و نرمال هستند. اما این سلول‌ها دچار مشکل هستند. سرطان رحم به‌گونه‌ای است که نیاز به زمان طولانی برای رشد دارد. به همین دلیل بازه زمانی 3 ساله را برای انجام تست در نظر گرفته‌اند.
در این مدت‌زمان، امکان رشد غیرطبیعی وجود نخواهد داشت. درنتیجه کسانی که به‌صورت مرتب آن را انجام می‌دهند، می‌توانند نسبت به‌سلامت خود مطمئن شوند.

نتایج آزمایش پاپ اسمیر چند روز بعد از قاعدگی

نتایج این تست چند روز بعد از قاعدگی، به شکل‌های مختلفی نشان داده می‌شود. در برخی از نتایج بعد از 20 روز از روز اول پریود، سلول‌ها طبیعی و بدون تغییر هستند. برخی از سلول‌های غیرطبیعی فلس‌دار به‌عنوان موارد کم‌اهمیت شناخته‌شده‌اند، سرطانی نیستند. اغلب این موارد به دلیل وجود عفونت‌هایی در اثر ویروس اچ‌پی‌وی ایجاد می‌شوند.
گاهی درنتیجه تست، تغییرات غیرطبیعی در بافت داخلی دیده می‌شود. این تغییرات در بافت داخلی فلس‌دار ایجاد می‌شوند. به همین دلیل ممکن است از علائم اولیه سرطان دهانه رحم باشند. این نوع مشکل نیز در دو درجه پایین و بالا در تست نشان داده‌ می‌شود. اغلب درجه بالا یا HSILs نشان‌دهنده وجود ضایعات درجه بالا است. این ضایعات می‌تواند به دلیل ایجاد آسیب به گردن رحم بروز کنند.
گاهی این سلول‌های غیرطبیعی که به‌صورت فلس‌دار ظاهر می‌شوند، مورد بالا را تائید نخواهند کرد. درنتیجه با ایجاد تغییرات در سلول دهانه رحم، احتمال وجود SLI بیشتر می‌شود. برخی اوقات نیز وجود SLI تائید نخواهد شد.
با توجه به شرایط تست پاپ اسمیر، ممکن است نتایج سلول‌های غیرطبیعی غده‌ای را نشان دهند. این سلول‌ها اغلب به‌صورت متورم‌شده نمایش داده ‌می‌شوند که به‌صورت فلس‌دار نیستند. این نوع سلول نیز می‌تواند نشان‌دهنده بروز سرطان در بخش بالایی دهانه رحم باشند. در برخی از نتایج نیز، تنها علائم سلول سرطانی نشان‌ داده ‌می‌شود. به‌طورکلی مواردی که به آن‌ها اشاره شد، در تست چند روز بعد از پریود ایجاد می‌شوند.

آیا نتایج آزمایش پاپ اسمیر مطمئن و دقیق هستند؟

درصورتی‌که بیمار ضوابط و شرایط تست پاپ اسمیر را به‌درستی رعایت کند، این آزمایش دارای نتایج دقیق و درستی خواهد بود. این شیوه غربالگری موجب شده است که در حدود 80 درصد از موارد ابتلا به سرطان دهانه رحم به‌موقع تشخیص داده شوند. درنتیجه درمان مناسب برای آن‌ها در نظر گرفته شود.
برخی از افراد به دلیل وجود دردهای آزاردهنده ممکن است از انجام آزمایش خودداری کنند، اما باید به این نکته توجه کنند که این تست می‌تواند در تشخیص به‌موقع سرطان دهانه رحم نقش جدی داشته باشد.

شرایط تست پاپ اسمیر در دوران بارداری

همان‌طور که ذکر شد شرایط تست پاپ‌ اسمیر برای زنان در دوران بارداری، چندان خاص نیست. این افراد نیز می‌توانند مانند سایر اشخاص، نسبت به انجام آزمایش پاپ تست اقدام کنند. استفاده از کولپوسکوپی در دوران بارداری نیز مانعی ندارد.

این آزمایش اغلب تحت نظر پزشک در دوران حاملگی انجام می‌شود. ممکن است که بیمار در این دوران نیاز به درمان تکمیلی نیز پیدا کند. در این صورت پزشک متخصص با توجه به شرایط بیمار، ممکن است تا زمان تولد فرزند در انجام سایر آزمایشات جلوگیری کند.

درصورتی‌که تست پاپ تست در این شرایط دارای نتایج غیرطبیعی باشد، باید سایر مراحل و آزمایشات برای بیمار تجویز شود. به همین دلیل نباید انجام تست را به دلیل بارداری برای این افراد به تعویق انداخت.

شرایط تست پاپ اسمیر در دوران یائسگی

اینکه “کجا برم تست پاپ اسمیر بدم” مربوط به سنین خاصی نمی‌شود، همگی در انجام تست غربالگری اسمیر باید دقت لازمه را داشته باشید. در این قسمت شرایط تست پاپ اسمیر را برای کسانی که در سنین بالایی دارند (یائسه) هستند مورد بررسی قرار خواهیم داد.

همان‌طور که می‌دانید بانوان یائسه دیگر پریود نمی‌شوند. در این صورت امکان فروریختن سلول آندومتر درونی رحم وجود ندارد. بنابراین ضخامت دیواره درونی رحم از حالت معمول بیشتر خواهد شد.

درواقع هیپرپلازی آندومتر می‌تواند به‌عنوان یک علامت از سلول‌های پیش‌سرطانی در رحم باشد. بنابراین در زنان یائسه نیز باید از دهانه رحم بافت‌برداری انجام شود. گاهی نیز در صورت بروز هورمون‌های یائسگی، امکان فروریزی سلول‌ها وجود دارد که در پاپ تست مشخص خواهد شد.

به همین دلیل زنان یائسه نیز تا سن 65 سالگی باید نسبت به انجام تست غربالگری اسمیر به‌صورت دوره‌ای اقدام کنند. در این صورت می‌توانند در صورت مشاهده نتایج منفی و غیر نرمال، ارزیابی و بررسی بیشتری انجام شود. در این صورت می‌توان از بروز سرطان دهانه رحم در زنان یائسه نیز جلوگیری کرد.

عواقب و خطرات عدم انجام شرایط تست پاپ اسمیر

بر اساس تحقیقات انجام‌شده، با توجه به شرایط تست پاپ اسمیر این آزمایش باید توسط زنان در سنین 21 تا 65 سال به‌صورت مداوم و دوره‌ای انجام شود. در غیر این صورت بر اساس مطالعات در حدود 60 الی 80 درصد از زنان ممکن است به سرطان دهانه رحم مبتلا شوند. برخی از بانوانی که ممکن است این تست را انجام ندهند، اغلب در گروه‌های زیر طبقه‌بندی می‌شوند.

  • زنان مسن
  • عدم داشتن بیمه درمانی
  • عدم فراهم بودن شرایط مالی
  • زندگی در مناطق روستایی

به همین علت اکثر پزشکان تأکید دارند که در سنین یادشده حتماً این تست به‌صورت دوره‌ای انجام شود. با توجه به شرایط تست پاپ اسمیر امکان درستی نتایج بیشتر خواهد شد.

بهترین زمان برای انجام تست پاپ اسمیر

بعد از گذشت مدت‌زمان تعیین‌شده از دوران قاعدگی، امکان انجام تست غربالگری اسمیر وجود دارد. این تست غربالگری شیوه مطمئن برای تشخیص بیماری است. درنتیجه پزشکان همواره بر انجام آن تأکید دارند. بهتر است بانوان سه سال بعد از ازدواج، نسبت به انجام این تست اقدام کنند. درواقع از زمان شروع رابطه زناشویی می‌توانند بعد از سه سال، نسبت به انجام تست اقدام شود.
درصورتی‌که فعالیت جنسی فرد شروع‌شده باشد، باید معاینات لگنی در زمان زودتری انجام شوند؛ زیرا ممکن است بیماری‌های متعددی از طریق رابطه‌ی جنسی به فرد منتقل شوند. درنتیجه تنها را اطلاع از بیماری‌ها، انجام تست غربالگری اسمیر است. انجام این آزمایشات در زمان تعیین‌شده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به همین علت باید با توجه به سن و انجام روابط جنسی، هر چه زودتر فرد نسبت به انجام آزمایش اقدام کند.

تست HPV به همراه پاپ اسمیر

در سن 30 سالگی به بعد باید در کنار انجام تست غربالگری اسمیر، تست پاپیلومای انسانی نیز انجام شود. این آزمایشات حتماً باید تحت نظر پزشک به‌صورت دوره‌ای صورت بگیرند. درصورتی‌که نتیجه هر دو تست منفی باشد، پزشک این آزمایشات را به‌صورت 3 سال یک‌بار تجویز خواهد کرد. اما در صورت مثبت بودن HPV ممکن است پزشک از بیمار بخواهد که بعد از 6 ماه نیز نسبت به انجام تست غربالگری اسمیر اقدام کند.
گاهی نیز مدت‌زمان آن را در حدود 1 سال تعیین خواهد کرد. در صورت کهولت سن در بانوان 70 سال به بالا، اگر تست‌ها هر سه سال یک‌بار انجام‌شده باشند و نتایج منفی باشد، دیگر نیازی به آزمایش پاپ تست وجود ندارد. در این حالت بدن فرد مستعد ابتلا به سرطان دهانه رحم نیست و نیازی به انجام آزمایشات دوره‌ای در این سن وجود ندارد.
درصورتی‌که بعد از انجام تست غربالگری اسمیر مشکلاتی مانند خونریزی مداوم ایجاد نشود، نیاز به انجام کار خاصی نیست. اما در صورت وجود خونریزی، بهتر است مشکل خود را با پزشک در میان بگذارید تا راه‌کار مناسب را در اختیار شما قرار دهد. اغلب بیماران دچار چنین مشکلات و عوارضی نخواهند شد.
با رعایت و عمل به شرایط تست پاپ اسمیر، اغلب بیماران عوارض را تجربه نخواهند کرد. به همین دلیل نیازی به انجام کار خاصی بعد از انجام تست وجود ندارد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی امکان تشخیص به‌موقع سرطان رحم و سایر مشکلات مربوط به عفونت‌های زنانه بیشتر شده است.
درنتیجه امکان تشخیص و درمان بیماری نیز وجود دارد. همین امر موجب می‌شود که دیگر کمتر کسی در اثر این نوع سرطان عمر کمتری داشته باشد.

بعد از پاپ اسمیر چه کنیم؟

یک سوال دیگر که شاید برایتان پیش بیاید این است که “بعد از پاپ اسمیر چه کنیم” جواب این سوال بسیار ساده است. بعد انجام آزمایش هر تغییرات و علائمی را حتماً به پزشک اطلاع دهید و هیچ‌گونه نگرانی نداشته باشید.
گاهی اوقات به دلیل اینکه پاپ تست به صوت غیرطبیعی انجام می‌شود، بیمار دچار کولپوسکوپی می‌شود. پس در جواب سوال “بعد از پاپ اسمیر چه کنیم” می‌توان گفت فقط باید علائم خود را به پزشک اطلاع دهید، همین.

سخن پایانی

با توجه به شرایط تست پاپ اسمیر، انجام این آزمایش در سلامت زنان بسیار مؤثر است. به‌هیچ‌عنوان نباید به دلیل ایجاد درد و عوارض، از انجام این تست خودداری شود؛ زیرا سرطان دهانه رحم به دلیل وجود ویروس‌های منتقله از راه جنسی مانند HPV بسیار شایع است. درنتیجه اغلب بانوان در خطر این بیماری قرار دارند و باید اقدامات موردنیاز برای جلوگیری از بروز سرطان رحم را انجام دهند.
همان‌طور که توضیح دادیم شرایط تست پاپ اسمیر خیلی سخت هم نیست و خوشبختانه امروزه غربالگری توسط بسیاری از زنان بر اساس برنامه‌ریزی پزشک زنان انجام می‌شود. درنتیجه میزان ابتلا به سرطان رحم نیز کاهش پیدا کرده است.
همان‌طور که می‌دانید درمان این بیماری در صورت تشخیص به‌موقع بسیار آسان‌تر است. در صورت پیشرفته شدن، ممکن است بخش‌های دیگر بدن نیز درگیر سلول‌های سرطانی شوند. اما با تشخیص زودهنگام، امکان برداشت رحم وجود خواهد داشت. درنتیجه بیماران زودتر درمان خواهند شد. ممکن است درمان‌هایی مانند شیمی‌درمانی نیز برای بیمار تجویز شود.
این موضوع را فراموش نکنیم که آزمایش غربالگری اسمیر در زمان پریودی را به‌هیچ‌وجه انجام دهید. همچنین اینکه “کجا برم تست پاپ اسمیر بدم” را در بخش مربوطه حتماً مطالعه کنید چون بسیار مهم است.
یک نکته بسیار مهم اینکه “بعد از پاپ اسمیر چه کنیم”، خیلی راحت تمامی علائمی که دارید را به پزشک اطلاع دهید و مشاوره بگیرید. همچنین برای دانستن بهترین محل و اینکه “کجا برم تست پاپ اسمیر بدم”، می‌توانید با مراجعه به پاتولوژی‌ها و مطلب‌های دکتر زنان این تست را انجام دهید.