مرکز تخصصی زنان و زایمان

عفونت واژن و خونریزی

عفونت واژن و خونریزی؛ یکی از نشانه‌های هشدار ابتلا به انواع عفونت واژینال ، عفونت واژن از جمله بیماری‌های رایج در خانم‌ها است که ۹۰ درصد از خانم‌ها حتی برای یکبار در زندگی خود به این بیماری دچار می‌شوند. خونریزی از ناحیه واژن از دیگر مسائل رایج در بین خانم‌ها محسوب می‌شود که در برخی مواقع بسیار نگران کننده است. به صورت کلی می‌توان گفت که خونریزی از واژن دلایل متعددی از جمله دوره میان پریودی، یائسگی، انواع عفونت‌ها و… دارد. بین عفونت واژن و خونریزی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد و از این رو در این مطلب شما با این مبحث که چرا عفونت واژن باعث خونریزی می‌شود، به صورت کامل آشنا می‌شوید.

عفونت واژن و خونریزی

مهمترین دلایل عفونت واژن و خونریزی چیست؟

طبق گفته بهترین دکتر متخصص عفونت زنان در تهران علت‌های بسیار زیادی سبب خونریزی از قسمت واژن می‌شوند که برخی از آن‌ها طبیعی و برخی دیگر غیرطبیعی هستند. به عنوان مثال خانم‌هایی که در دوران حاملگی هستند، به علت وضعیت پزشکی و خاصی که دارند ممکن است با خونریزی از واژن خود روبرو شوند.
البته در سایر اوقات حتی خانم‌هایی که باردار نیستند نیز این عارضه روبرو می‌شود که دلیل آن وجود برخی از توده‌های بزرگ یا کوچک به نام پولیپ یا فیبروم در بدن آن‌ها است که سبب خونریزی از قسمت مهبل می‌شود. همچنین عفونت واژن و خونریزی از دیگر دلایل غیر طبیعی است.
همچنین ممکن است که پس از اتمام رابطه جنسی واژن دچار خونریزی خفیف یا شدید شود. در کل در برخی موارد خونریزی از ناحیه واژن امری طبیعی بوده و در برخی موارد کاملا غیرطبیعی است که ما قصد داریم درباره عفونت واژن و خونریزی غیر طبیعی آن مطالب مفید را برای شما عزیزان ذکر کنیم.
بد نیست بدانید که این موارد ذکر شده، فقط قسمتی از علت‌های خونریزی غیر عادی ناحیه واژن را در برمی‌گیرد. برخی از زنان با خونریزی‌های غیر عادی از ناحیه واژن و همچنین ممکن است با لکه بینی میان دوره‌های پریودی خود مواجه شوند. خونریزی از قسمت واژن در صورتی که در یکی از موارد زیر رخ دهد، غیر طبیعی است:

  •  هنگامی که یک زن در سیکل پریودی قرار نداشته باشد.
  •  هنگامی که خونریزی سیکل پریودی بسیار زیاد و یا سبک‌تر از وضعیت عادی و دائمی باشد.
  •  در دوران حاملگی و پریودی

خونریزی از ناحیه واژن به صورت غیر عادی، علت‌های متفاوتی دارد. البته همیشه نشانه وجود یک حالت خطرناک و جدی نیست. به دلیل آنکه خونریزی در برخی مواقع ممکن است نشانه وجود یک مشکل خاص در حاملگی باشد، از این رو زنان در دوران باروری خود می‌بایست در رابطه با این موضوع که آیا احتمال باروری در آن‌ها وجود دارد یا خیر، مورد آزمایش و ارزیابی قرار بگیرند.
خونریزی بسیار زیاد به مدت چند هفته پس از زایمان و حتی سقط جنین، ممکن است دلایل متعددی داشته باشید که یکی از آن‌ها این است که رحم به حالت و شکل طبیعی خود تا پیش از حاملگی به اندازه کافی جمع و فشرده نشده است. همچنین در صورت اگر پس از سن ۴۰ سالگی دیگر خونریزی قاعدگی را مشاهده نکردید، ممکن است به معنای آغاز دوره یائسگی باشد.
زنانی که بیشتر از یکسال دوره پریودی را تجربه نکرده اند، در صورت مشاهده خونریزی از واژن که امری غیرعادی است، باید در اولین فرصت به نزد متخصص زنان برای انجام معاینه‌های لازم بروند. نکته دیگری که باید بدانید این است که برای درمان و رفع خونریزی از ناحیه واژن، ابتدا علت آن باید مشخص شود و سپس از روش مناسب درمانی استفاده شود.
دیدن لکه بینی یا خونریزی کم تا متوسط ممکن است تا حدودی عادی به نظر برسد. البته خونریزی در زمان حاملگی نیازمند معاینه و بررسی‌های گسترده‌تر است. همچنین خونریزی بسیار زیاد از ناحیه واژن و البته خونریزی پیش از هفته ۱۲ حاملگی نیز ممکن است به علت وجود جفت سرراهی رخ دهد. تخمک‌گذاری نیز از دیگر عواملی است که امکان دارد با خونریزی کم میان سیکل پریودی به وجود آید. دیگر دلایل خونریزی غیر عادی از ناحیه واژن عبارت است از:

  •  سندرم PCOS یا همان تخمدان پلی کیستیک

این سندرم یکی از بیماری های شایع و مهمی محسوب می شود که سبب به وجود آمدن اختلال‌های هورمونی در میان زنان می شود و بیشتر با به هم خوردن نظم میان هورمون‌ها و به وجود آمدن اختلال فرایند تخمک‌گذاری همراه است و قادر است سبب خونریزی از ناحیه واژن به صورت غیر عادی شود.

  •  استفاده از دستگاه IUD

IUD دستگاهی است که مانع از بارداری می‌شود. این دستگاه قادر است تا خونریزی غیرعادی از قسمت واژن و حتی بیشتر شدن میزان خونریزی دوره پریودی را به صورت قابل توجهی افزایش دهد.

  •  عفونت واژن و سایر اندام‌های لگن

عفونت اندام‌های مختلفی که در لگن واقع شده اند، مانند دهانه رحم، ناحیه واژن، انواع لوله‌های فالوپ، رحم و همچنین تخمدان‌ها ممکن است سبب خونریزی غیر عادی از واژن به ویژه پس از اتمام مقاربت شوند.بیماری‌های رابطه جنسی را می توان از مهمترین دلایل دچار شدن به عفونت های مختلف دانست.

  •  بیماری PID

التهاب لگن که بیشتر با عفونت و تورم در ناحیه رحم، لوله‌های رحمی یا فالوپ و تخمدان‌ها به وجود می‌آید، می‎تواند سبب خونریزی غیر عادی از ناحیه واژن شود.

علاوه بر موارد ذکر شده، علت‌هایی دیگر در خونریزی از ناحیه واژن تاثیر گذار هستند که رایج‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

  •  انواع مشکلات و عارضه‌های ساختاری از جمله افتادگی پیشابراه یا افتادگی ناحیه پولیپ
  •  انواع سرطان دستگاه تولید مثل و تناسلی مانند سرطان واژن، تخمدان، سرطان رحم و حتی دهانه رحم
  •  ابتلا به بعضی از بیماری‌ها از جمله پرکاری تیروئید یا ابتلا به دیابت
  •  فیبروم ناحیه رحم

 

بیشتر بدانید : پلاسما برای عفونت واژن

 

چه شرایطی سبب عفونت واژن و خونریزی از آن می‌شود؟

انواع عفونت‌ها

از جمله رایج‌ترین علت‌های خونریزی از قسمت واژن، دچار شدن به عفونت‌های گوناگون است. هنگامی که عفونت‌های گوناگون بدن در زمان مناسب درمان نشوند، احتمال دارد که این بیماری‌ها به صورت قابل توجهی حاد و شدید شوند و در نهایت عوامل بسیار جدی و خطرناکی مانند خونریزی‌های زیاد و حاد به وجود آید.
از میان عفونت‌ها و عوامل مؤثر در خونریزی واژن می‌توان عفونت دهانه رحم، بیماری به نام سوزاک، عارضه واژینیت، عفونت کلامیدیا تراکوماتیس، عارضه اندومتریت، عفونت لگن یا همان PID، بیماری به نام واژینیت اوره آپلاسما، موارد مربوط به حاملگی و تولید مثل را نام برد.
با توجه به مطالب ذکر شده دانستیم که تعداد زیادی از خانم‌ها در زمان حاملگی خود با انواع لکه بینی و حتی خونریزی‌های غیر عادی از قسمت واژن روبرو می‌شوند.
از آنجایی که این دسته از خانم‌ها به علت حساس بودن وضعیت خود و دوره‌ای که در آن قرار دارند، می‌بایست در اسرع وقت دلیل به وجود آمدن چنین مشکلی را پیدا کنند و نسبت به برطرف کردن آن اقدام نمایند. مسائلی که در زمان حاملگی سبب خونریزی غیر عادی از واژن می‌شوند را می‌توان در یکی از گروه‌های زیر قرار داد که عبارت‌اند از:

  •  ایجاد تغییراتی در میزان ترشح سطح هورمون‌های مختلف
  •  بارداری بیرون از رحم
  •  نشانه‌های سقط جنین
  •  شرایط پیش از دوره یائسگی
  •  مقاربت در دوران حاملگی
  •  دچار شدن به سندرم ادراری دستگاه تناسلی خانم‌های یائسه با نام آتروفی واژن
  •  به وجود آمدن یک دوره ناگهانی تخمک‌گذاری در دوران حاملگی

 

انواع سرطان‌ها

علاوه بر عفونت واژن و خونریزی، عوامل دیگری سبب خونریزی غیر عادی از واژن می‌شود که انواع سرطان‌ها از جمله این شرایط محسوب می‌شوند. از این رو می‌توان گفت از دیگر دلایل عفونت واژن و خونریزی غیر عادی از این ناحیه، ممکن است قرار گرفتن در وضعیت سرطان یا به وجود آمدن نشانه‌های قبل سرطان باشد.
از این رو به تمامی خانم‌ها توصیه می‌شود در صورت مشاهده هر نوع خونریزی غیر طبیعی از ناحیه واژن خود حتما در اولین فرصت به نزد متخصص زنان بروند تا اگر مشکل خاصی مانند سرطان وجود دارد، اقدامات لازم برای درمان در کمترین زمان انجام شود. مهمترین علت‌های سرطانی و حتی قبل از سرطانی شامل نمونه‌های زیر می‌باشند:

  •  به وجود آمدن بیماری سرطان در ناحیه دهانه رحم
  •  سرطان ناحیه واژن
  •  به وجود آمدن سرطان تخمدان
  •  ابتلا به سرطان آندومتر ناحیه رحم
  •  سارکوم رحم
  •  بیماری به نام هیپرپلازی آندومتر

 

مشکلات مرتبط با غدد‌های درونی بسیار کوچک

در بدن همه انسان‌ها غده‌هایی وجود دارد که نقش مهم و اصلی آن‌ها تنظیم کردن کارکردهای گوناگون بدن است. در اصل فعالیت تمام غدد از طریق ترشح هورمون‌های گوناگون صورت می‌گیرد.
از جمله کارکردهای مهم این غدد به رابطه جنسی و باردار شدن ربط دارد که در واقع با خونریزی غیر عادی از ناحیه واژن نیز ارتباط‌هایی دارد. گاهی اوقات وجود اختلال و عارضه‌هایی در بعضی از این غدد ممکن است علت اصلی خونریزی واژن باشد.
علاوه بر موارد نام برده، عوامل متعددی سبب خونریزی از واژن به صورت غیر عادی می‌شوند که مهمترین آن‌ها به شرح زیر است:

  •  متوقف کردن قرص‌های پیشگیری از حاملگی یا ایجاد تغییراتی در نحوه مصرف آن‌ها
  •  بیماری‌های مختلف از جمله پرکاری یا کم کاری غده تیروئید
  •  انواع بیماری و مشکلات غیر سرطانی که به پزشکی ارتباط دارد.
  •  دچار شدن به انواع بیماری‌های حاد کبدی یا حتی کلیوی
  •  ابتلا به بیماری ترومبوسیتوپنی یا همان کاهش پلاکت موجود در خون
  •  بروز بیماری‌های مربوط به لختگی خون

 

البته به غیر از این عوامل، علل متعدد دیگری مانند فعالیت جنسی غیر اصولی و نامناسب، خشک بودن ناحیه واژن در زمان مقاربت، استفاده از دستگاه‌های مختلف به منظور پیشگیری از حاملگی، معاینه و بررسی عفونت واژن که ممکن است باعث وارد شدن صدمه به این ناحیه شود و … ممکن است باعث خونریزی غیر عادی از ناحیه واژن شود.

بیشتر بدانید : عفونت واژن به رنگ زرد

روش تشخیص عفونت واژن و خونریزی

با در نظر گرفتن نوع خونریزی و میزان شدید یا خفیف، سن بیمار و سابقه پزشکی او و… پزشک زنان آزمایش‌هایی را به منظور یافتن دلیل این عارضه برای شما تجویز خواهد کرد.
به عنوان مثال در وضعیت حاملگی علت‌هایی که به این زمان مربوط می‌شود، مورد بررسی قرار گرفته و سپس اگر شما به بیماری‌های مختلف زمینه‌ای مانند دیابت، فشار و چربی خون و… مبتلا باشید، ممکن است که پزشک به راحتی بتواند با توجه به بیماری‌ها شما، علت را حدس بزند.
در صورتی که به غیر از خونریزی واژن، با سایر علائم خطرناک و مهم مانند سرگیجه شدید، احساس خستگی، تب بالا و یا درد درگیر شدید، می‌بایست در اسرع وقت با پزشک خود تماس گرفته و علائم خود را برای پزشک توضیح دهید تا اگر نیاز است به صورت حضوری برای انجام مراقبت‌های پزشکی به مطب یا اورژانس بروید.
در صورتی که خونریزی شما بسیار زیاد باشد، به علت مقدار خون زیادی که از دست داده اید، امکان دارد که پزشک بخواهد تا تعداد گلبول‌های قرمز شما را نیز بشمارد تا اگر به مشکل کم خونی و فقر آهن دچار شده اید، داروهایی را برای شما تجویز نماید.
البته امروزه از آزمایش‌های گوناگونی به منظور تشخیص و به همراه آن برای درمان خونریزی ناحیه واژن استفاده می‌شود. مهمترین این آزمایش‌ها عبارت‌ اند از:

  •  آزمایش‌های مربوط به خون
  •  معاینه و بررسی‌های ناحیه لگن
  •  سونوگرافی از بیرون و حتی درون رحم
  •  انجام سونوگرافی از قسمت تخمدان‌ها
  •  آزمایش هیستروسکوپی که شرایط درونی رحم از طریق لوله، دوربین و سایر تجهیزات پزشکی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  •  انجام آزمایش بیوپسی آندومتر که در آن پوشش درونی رحم به منظور مشخص شدن سرطان بررسی می‌شود.

درمان عفونت واژن و خونریزی غیر عادی آن

همانطور که ذکر کردیم عوامل بسیاری سبب عفونت واژن و خونریزی این ناحیه می‌شود که برای تشخیص نوع عفونت و دلیل خونریزی از آزمایش‌های متفاوتی که در قسمت قبل بیان شد، استفاده می‌شود. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با بهترین روش‌های درمان عفونت واژن و خونریزی غیر عادی آن آشنا کنیم، از این رو ادامه این مطلب را از دست ندهید.
هر وقت که خونریزی ناحیه واژن کاملا غیر طبیعی باشد، می‌بایست در اولین فرصت به نزد متخصص زنان بروید. در اکثر مواقع دلیل خونریزی ممکن است که بسیار جدی و حتی خطرناک باشد.
برای درمان عفونت واژن و خونریزی آن ابتدا باید علت اصلی این مشکل به درستی تشخیص داده شود و سپس انواع موارد درمانی به شما ارائه می‌شود تا یکی از آن‌ها را برای درمان خود انتخاب کنید. بعضی از شیوه‌های درمانی به شکلی هستند که بر وضعیت حاملگی شما را در سال‌های بعد تاثیر قابل توجهی دارند.
همچنین در بعضی اوقات مشکلات دیگر مانند درگیر بودن با انواع بیماری‌های زمینه ای، استفاده از بعضی داروهای خاص یا دستگاه‌های مختلف است که ابتدا متخصص از شما در رابطه با این موارد سوالاتی را پرسیده و سپس پزشک با آگاهی و دانش خود نسبت به برطرف کردن مشکل به وجود آمده، اقدامات لازم را انجام می‌دهد.
در برخی موارد نیز از جمله هنگامی که خشک بودن ناحیه واژن سبب خونریزی شده باشد، به تنهایی و بدون نیاز خاصی به درمان این مشکل برطرف می‌شود. البته بعضی از علت‌های این مشکل ممکن است که برای زندگی شما بسیار خطرناک و جدی باشند. از این رو می‌بایست به این مسائل توجه زیادی شود. انواع روش‌های درمانی برای عفونت واژن و خونریزی که بسیار کاربرد دارند، به شرح زیر است:

  •  استفاده نکردن از انواع دستگاه‌های درون رحمی به منظور جلوگیری از حاملگی از جمله دستگاه IUD
  •  متوقف کردن قرص‌های ضد حاملگی یا مصرف صحیح و مناسب این قرص‌ها
  •  استفاده از انواع داروهای غیر استروئیدی ضد تورم
  •  استفاده از شیوه جراحی ابلیشن آندومتر به منظور برطرف کردن پوشش درونی ناحیه رحم
  •  استفاده از روش هیسترکتومی به منظور بیرون آوردن رحم در زمانی که احتمال سرطان وجود دارد.
  •  استفاده از شیوه جراحی دیلاتاسیون یا همان عمل کورتاژ به منظور خارج کردن قسمتی از پوشش درونی رحم

 

نکته بسیار مهمی که تمامی خانم‌ها باید پس از انجام هر یک از این روش‌های جراحی مورد توجه قرار دهند، این است که از انواع قرص‌های مکمل آهن به منظور بازگشت خون‌های از دست داده بدن خود مصرف کنند تا در روز‌ها و ماه‌های آتی با پیامد و مشکلاتی که ممکن است بر اثر کمبود آهن به وجود آید، روبرو نشوند.

شایع‌ترین انواع عفونت واژن و خونریزی

در بسیاری از مواقع عفونت واژن باعث خونریزی میشود که عوامل بسیاری در به وجود آمدن این مشکل نقش دارند.
در حالت‌های طبیعی احتمال دارد که از واژن خانم‌ها در روز ترشحاتی بیرون بیاید که این ترشحات طبیعی کاملا شفاف و یا شیری رنگ و بدون بوی ناخوشایند می‌باشند و سبب شده تا محیط ناحیه واژن مرطوب باشد. از این رو در صورتی که در طول روز مقدار کمی از این ترشحات بدون رنگ و بدون بو از واژن شما بیرون می‌آید، امری عادی بوده و لازم نیست که نگران شوید.
در صورتی که در یک روز متوجه شدید که رنگ و بوی این ترشحات تغییر کرده و یا میزان خارج شدن این ترشحات نسبت به قبل با تغییراتی همراه است و همچنین در زمان خارج شدن ادرار احساس درد یا حتی سوزش دارید و از همه مهمتر در این میان دچار خونریزی یا حتی لکه بینی کم شدید، بدانید به معنای این است که واژن شما عفونی شده و می‌بایست جهت درمان به نزد متخصص زنان یا پزشک اورژانس بروید.
باید بدانید که عفونت واژن نمونه‌های مختلفی دارد که می‌بایست به منظور درمان و انجام مراقبت‌های بیشتر و صد البته بهتر ابتدا مدل عفونت به درستی توسط متخصص مربوطه مشخص شود. رایج‌ترین عفونت واژن و خونریزی عبارت است از:

عفونت واژن از نوع قارچی

از جمله عفونت واژن و خونریزی می‌توان به نوع قارچی اشاره کرد. به صورت حدودی می‌توان گفت که تقریبا ۷۵٪ از زنان در طول زندگی خود دست کم برای یک نوبت به عفونت واژن و خونریزی آن از نوع قارچی مبتلا شده اند. لازم است این مورد را نیز بدانید که عفونت قارچی واژن نه تنها در خانم‌ها بلکه در دختران جوان نیز اتفاق می‌افتد.
از جمله نشانه‌های عفونت واژن و خونریزی از نوع قارچی می‌توان به خارش زیاد همراه با تورم و درد در قسمت تناسلی که در در برخی مواقع با سوزش و درد در زمان ادرار کردن نیز همراه است، اشاره کرد. در این نوع از عفونت واژن، ترشح بیشتر به رنگ سفید بوده و بوی ندارد. البته در برخی مواقع بوی مشابه کپک با غلظت زیاد و پنیری مانند دارد.

عفونت واژن از نوع باکتریایی

عفونت واژن و خونریزی از نوع باکتری در اکثر خانم‌ها و به صورت آماری در ۴۰ الی ۵۰ درصد از زنان مشاهده می‌شود. احتمال دارد که در برخی مواقع این نوع عفونت باکتری واژن تنها با خارش همراه باشد. علاوه بر این درد و البته تحریک در عفونت واژن از نوع باکتریایی دیده نمی‌شود.
زنانی که به این عفونت مبتلا می‌شوند، ترشحات سفید که تقریبا شبیه به رنگ خاکستری است، دارند. بوی این ترشحات همانند بوی ماهی بسیار ناخوشایند است و حالت آبکی مانند و رقیق داشته و مقدار آن نیز بسیار زیاد می‌باشد.

عفونت تریکومونایی ناحیه واژن

از جمله علائم رایج عفونت تریکومونایی ناحیه واژن می‌توان به خارش شدید و خفیف، درد در ناحیه شکم و سوزش به همراه ادرار اشاره کرد که در زمان رابطه جنسی امکان منتقل شدن آن به مردان وجود دارد و از این رو می‌بایست حتما شریک جنسی دوره درمان را به صورت کامل سپری کند و تا زمان اتمام درمان از داشتن فعالیت جنسی خودداری شود.
ترشحات در این نوع از عفونت بسیار رقیق، زرد و در برخی مواقع سبز رنگ و با بوی بدی همراه است. عدم درمان عفونت واژن و خونریزی چه عوارضی به همراه دارد؟
همانطور که می‌دانید عفونت در قسمت‌های مختلف بدن به خصوص سیستم تناسلی و تولید مثل بسیار خطرناک و مهم بوده و در صورت دچار شدن به چنین عفونت‌هایی باید در اولین فرصت نسبت به درمان اقدامات لازم را انجام داد. لازم است برای آگاهی بیشتر با عوارض و مشکلات‌عدم درمان عفونت واژن و خونریزی آن آشنا شوید که مهمترین آن‌ها عبارت است از:

  •  احتمال ابتلا به بیماری PID افزایش می‌یابد.
  •  امکان سقط جنین بیشتر می‌شود.
  •  سبب شده تا در زمان حاملگی با مشکلات بسیار جدی روبرو شوید.
  •  وارد شدن صدمه جدی به لوله‌های رحمی

به منظور آنکه متخصص بتواند عفونت ناحیه واژن را به آسانی تشخیص دهد، ابتدا باید مواردی را مورد بررسی قرار دهد که از مهمترین این موارد می‌توان به مدت زمانی که با نشانه‌های مربوطه مواجه شدید، انواع اطلاعات خصوصی و تعداد کسانی که با آن‌ها رابطه جنسی داشته‌اید و نام و میزان دوز داروهایی که استفاده می‌کنید، اشاره کرد.

دلیل خونریزی ناحیه واژن در زمان مقاربت یا پس از آن چیست؟

امروزه پزشکان دلایل بسیار زیادی را مطرح کرده‌اند که سبب می‌شود تا یک زن پس از اتمام رابطه جنسی یا حتی در حین مقاربت دچار خونریزی شود. در صورتی که شما از آن دسته خانم‌های هستید که به علت دچار شدن به خونریزی واژن بعد از اتمام فعالیت جنسی نگرانی‌هایی دارید، می‌توانید به نزد یک متخصص زنان یا حتی پزشک عمومی بروید و توصیه های مهم و ضروری را دریافت نمایید.
این پزشکان ابتدا پرسش هایی را برای ارزیابی سابقه پزشکی بیان کرده و سپس نشانه‌های شما را نیز مورد بررسی قرار می‌دهند و سپس توصیه و مشاوره‌های لازم را به شما ارائه خواهند داد. خونریزی پس از اتمام مقاربت در علم پزشکی با اصلاح خاصی به نام postcoital معروف است. این نوع بیماری در تمامی خانم‌ها در سنین مختلف اتفاق می‌افتد. دلیل اصلی خونریزی در خانم‌های جوانی که هنوز وارد مرحله یائسگی نشده اند، بیشتر به دهانه رحم مربوط می‌شود.
دلیل اصلی عفونت واژن و خونریزی پس از مقاربت، احتمال دارد که به علت وارد شدن ضربه مستقیم یا دچار بودن به بعضی از بیماری‌ها باشد. توجه به این نکته ضروری است که تحریک ناحیه واژن یا ناحیه دهانه رحم و به وجود آمدن خونریزی در زمان دخول در فعالیت جنسی مسئله‌ای غیر طبیعی نمی‌باشد. با وجود اینکه اینگونه به نظر می‌رسد که خونریزی با مقاربت رابطه مستقیمی دارد، اما ممکن است عوامل بسیار زیادی در این امر تاثیرگذار باشند.
به منظور جلوگیری از ابتلا به عفونت واژن و خونریزی ناشی از آن می‌توان اقداماتی را انجام داد. مهمترین این اقدامات عبارت است از:

  •  کاهش وزن و داشتن وزن مناسب؛ زیرا خانم‌هایی که از اضافه وزن رنج می‌برند و حتی با کاهش وزن روبرو هستند نسبت به سایر زنان بیشتر به این مشکلات دچار می‌شوند.
  •  اگر از قرص‌های ضد حاملگی استفاده می‌کنید، بهتر است که این قرص‌ها را به صورت مرتب هر روز و با توجه به توصیه و دستور متخصص استفاده نمایید.
  •  انجام ورزش منظم و مرتب؛ چرا که ورزش کردن اصولی و مرتب استرس شما را که از جمله علت‌های مهم خونریزی غیر عادی از ناحیه واژن است، به صورت قابل توجهی کاهش می‌دهد.
  •  استفاده از داروهای غیر استروئیدی از جمله قرص‌های ایبوبروفن و حتی ناپروکسن؛ زیرا این دسته از داروهای ضد تورم در کاهش خونریزی تاثیر زیادی دارند.

سخن پایانی

عفونت واژن و خونریزی در اکثر خانم‌ها به دلایل متعددی به وجود می‌آید که توجه به آن و پیگیری‌های لازم به منظور برطرف کردن این مشکل اهمیت فراوانی دارد. از این رو در صورتی که به یکی از انواع عفونت‌های واژن مشکوک هستید که با خونریزی همراه است، حتما بدون معطلی و در اولین فرصت برای تشخیص نوع عفونت، دلیل آن و برطرف کردن این مشکل به نزد متخصص زنان بروید.
ما در این مطلب سعی کردیم شما را با انواع عفونت واژن، دلایل خونریزی از ناحیه واژن در هنگام مقاربت و حتی پس از آن، علت‌های مختلف عفونت واژن و خونریزی، شرایطی که سبب عفونت واژن و خونریزی از این ناحیه می‌شود و … به صورت کامل آشنا کنیم تا در صورت نیاز با مطالعه این مطلب اطلاعات مفیدی در رابطه با این مسئله به دست آورید و بتوانید آگاهانه مشکل خود را برطرف نمایید.